2017-01-13, 13:48
Medlem
Ygrittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Har en gen som gör att jag har större risk för blodproppar, så de vill ej skriva ut några p piller till mig :/
Det kan absolut vara stressrelaterat, känner mig stressad/orolig konstant. Jag antar att du jobbar inom vården, och kanske har lite koll. Måste man ha oregelbunden mens eller viktuppgång för att ha PCOS?
PCOS karaktäriseras just av övervikt och oregelbunden/nästan ingen mens. Man kan få ökad behåring också. Du har ju testosteron lite i överkant, men inte "patologiskt". Det skulle ju kunna orsaka acnen, men jag tror inte det är PCOS, men be gärna om remiss till gyn där det finns läkare mer drillade i kvinnohälsa och ev kan lotsa dig vidare till annan instans, tex endokrinolog
Citera
2017-01-13, 13:57
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
3-4 dagar i veckan är mycket gumman. Huruvida det påverkar din hy vet jag inte. Mycket av det som gäller hyn är genetiskt, sådant du inte kan påverka.

Jag tycker dock att du skall fortsätta träna, det är väldigt nyttigt, och du har ju fokus att uppräthålla en god rutin, utifrån det du skriver, så fortsätt med det iaf.

Sluta kom med skitsnack din latmask 3-4 dagar i veckan är vad alla människor bör träna. Träning stabiliserar ju hormonerna om något.

Till ts skulle jag tro att östrogenrik mat skulle kunna vara något för dig, ifall det verkligen påverkar är väl oklart, men många bodybuilders är väldigt strikta med att undvika att äta vissa produkter som innehåller östrogen eller sägs höja östrogenhalten. Drick mycket öl, ät mycket lakrits, drick mycket mjölk osv. Kan fungera som sagt, men jag garanterar inget.
Citera
2017-01-13, 13:58
Medlem
Ygrittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Sluta kom med skitsnack din latmask 3-4 dagar i veckan är vad alla människor bör träna. Träning stabiliserar ju hormonerna om något.

Till ts skulle jag tro att östrogenrik mat skulle kunna vara något för dig, ifall det verkligen påverkar är väl oklart, men många bodybuilders är väldigt strikta med att undvika att äta vissa produkter som innehåller östrogen eller sägs höja östrogenhalten. Drick mycket öl, ät mycket lakrits, drick mycket mjölk osv. Kan fungera som sagt, men jag garanterar inget.
Som tjej bör man undvika lakrits, eftersom det i kombination med östrogen kan höja blodtrycket. TS har ju en gen med ökad benägenhet för proppar, så att konsumera lakrits skulle jag avråda ifrån.

Naturligt östrogen finns däremot i sojaprodukter.
Senast redigerad av Ygritte 2017-01-13 kl. 14:02.
Citera
2017-01-13, 14:07
Medlem
Sumprunkarens avatar
D-vitaminbrist kan påverka både hyn och hormonhalterna.
Citera
2017-01-13, 14:43
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ygritte
Som tjej bör man undvika lakrits, eftersom det i kombination med östrogen kan höja blodtrycket. TS har ju en gen med ökad benägenhet för proppar, så att konsumera lakrits skulle jag avråda ifrån.

Naturligt östrogen finns däremot i sojaprodukter.

Det kände jag inte till. Dock tror jag inte nödvändigtvis att man behöver undvika lakrits bara för att man är tjej, men har man däremot högt blodtryck sedan innan eller risk för proppar så kanske det inte är att rekommendera nej.
Citera
2017-01-13, 14:46
Medlem
Citat:
Har haft problem med akne i några år nu, och tog några hormontest för att se om mina hormoner är helt wack eller inte.
Fick resultatet idag och hade ett resultat på 2,8nmol/L på Testosteron, referensvärdet är 0,5-2,6nmol/L.
Det låter ju väldigt lite, bara 0,2 över referensvärdet, men är detta något som kanske påverkar min hy? Kanske borde nämna att jag ätit väldigt nyttigt 3 veckor upp till detta test, inget rött kött, minskat på fett och ätit mycket fibrer samt tagit spearmint-kapslar dagligen, så det kanske har sänkt det lite, om det ens påverkar det så snabbt?

Finns det något annat jag själv kan göra för att sänka mina testo-nivåer? Gillar ju att styrketräna, är det något jag måste sluta med för att få fin hy eller? ;S
Referensvärdet går inte att lita på alls. Och om man som kvinna ligger i övre nivåerna har man förmodligen välidigt högt testosteron, samma sak fast tvärtom som kille. Har man lågt i referensintervallet som tex 20 åring så har man otroligt lågt.
Citera
2017-01-13, 15:14
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
acnebrudarna va alltid dom slampigaste/kåtaste när jag gick i skolan på 80-talet. någon som vet varför?

Japp, det stämmer. Om det beror på högre bekräftelsebehov eller mer hormoner i kroppen låter jag vara osagt.
Citera
2017-01-13, 15:24
Medlem
Citat:
Har haft problem med akne i några år nu, och tog några hormontest för att se om mina hormoner är helt wack eller inte.
Fick resultatet idag och hade ett resultat på 2,8nmol/L på Testosteron, referensvärdet är 0,5-2,6nmol/L.
Det låter ju väldigt lite, bara 0,2 över referensvärdet, men är detta något som kanske påverkar min hy? Kanske borde nämna att jag ätit väldigt nyttigt 3 veckor upp till detta test, inget rött kött, minskat på fett och ätit mycket fibrer samt tagit spearmint-kapslar dagligen, så det kanske har sänkt det lite, om det ens påverkar det så snabbt?

Finns det något annat jag själv kan göra för att sänka mina testo-nivåer? Gillar ju att styrketräna, är det något jag måste sluta med för att få fin hy eller? ;S

Menar du som "tjej" har du hög testosteron? Att du har bytt kön? Annars ska soja produkter hjälpa med att reglera kvinnliga hormoner. Testa med att äta och drinka soja, går väldigt lätt att få i sig.
Citera
2017-01-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Menar du som "tjej" har du hög testosteron? Att du har bytt kön? Annars ska soja produkter hjälpa med att reglera kvinnliga hormoner. Testa med att äta och drinka soja, går väldigt lätt att få i sig.

Soja är fotoöstrogen och precis som derivat så kan fotoöstrogen och östrogen derivat lura receptorerna att det finns tillräckligt med östrogen och där av ge lägre östrogen produktion. Så din teori håller tyvärr inte.

Sen brukar man få finare hy av testosteron, HGH och DHEA. Vilket oftast kallas anti aging
Citera
2017-01-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Soja är fotoöstrogen och precis som derivat så kan fotoöstrogen och östrogen derivat lura receptorerna att det finns tillräckligt med östrogen och där av ge lägre östrogen produktion. Så din teori håller tyvärr inte.

Sen brukar man få finare hy av testosteron, HGH och DHEA. Vilket oftast kallas anti aging

Aha ok. Inte hört om DHEA, trodde du mena DHA först som finns i fiskolja.
Citera
2017-01-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumprunkaren
D-vitaminbrist kan påverka både hyn och hormonhalterna.
Tar redan multivitamin med D-vitamin. Ifall detta stämde för mig, skulle min hy blivit bättre under sommaren. Vilket den inte blir, skulle nog säga att den blir värre när jag solar. Men tack för förslaget iaf
Citera
2017-01-13, 20:10
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrasterr

Aloe vera i flytande form,

Vill du att hon skall få fel på levern också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in