• 1
  • 2
2017-01-12, 21:44
Medlem
Har haft problem med akne i några år nu, och tog några hormontest för att se om mina hormoner är helt wack eller inte.
Fick resultatet idag och hade ett resultat på 2,8nmol/L på Testosteron, referensvärdet är 0,5-2,6nmol/L.
Det låter ju väldigt lite, bara 0,2 över referensvärdet, men är detta något som kanske påverkar min hy? Kanske borde nämna att jag ätit väldigt nyttigt 3 veckor upp till detta test, inget rött kött, minskat på fett och ätit mycket fibrer samt tagit spearmint-kapslar dagligen, så det kanske har sänkt det lite, om det ens påverkar det så snabbt?

Finns det något annat jag själv kan göra för att sänka mina testo-nivåer? Gillar ju att styrketräna, är det något jag måste sluta med för att få fin hy eller? ;S
Citera
2017-01-12, 21:48
Medlem
VelvetReds avatar
Det finns väl tabletter eller så du kan ta? Finns ju hormoner som exempelvis de som byter kön tar för att framhäva sitt tänkta kön över det andra?

Kanske är lite extremt, men det fungerar uppenbarligen?
Citera
2017-01-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Det finns väl tabletter eller så du kan ta? Finns ju hormoner som exempelvis de som byter kön tar för att framhäva sitt tänkta kön över det andra?

Kanske är lite extremt, men det fungerar uppenbarligen?
Vill helst inte ta några preparat, vill försöka sänka det naturellt
Citera
2017-01-12, 21:52
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Vill helst inte ta några preparat, vill försöka sänka det naturellt

Då är det svårt, speciellt med hormoner då inte bara det du äter påverkar dem, även ditt psyke har en stor inverkan.

Du nämnde att du styrketränade? Det är en sådan typisk grej som kan påverka det.
Citera
2017-01-12, 21:54
Medlem
Citat:
Då är det svårt, speciellt med hormoner då inte bara det du äter påverkar dem, även ditt psyke har en stor inverkan.

Du nämnde att du styrketränade? Det är en sådan typisk grej som kan påverka det.
Alltså, jag styrketränar ju inte överdrivet mycket, kanske 3-4 dagar i veckan max.
Men är det ens en särskilt stor avvikelse som ens påverkar min hy överhuvudtaget?
Citera
2017-01-12, 21:58
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Alltså, jag styrketränar ju inte överdrivet mycket, kanske 3-4 dagar i veckan max.
Men är det ens en särskilt stor avvikelse som ens påverkar min hy överhuvudtaget?

3-4 dagar i veckan är mycket gumman. Huruvida det påverkar din hy vet jag inte. Mycket av det som gäller hyn är genetiskt, sådant du inte kan påverka.

Jag tycker dock att du skall fortsätta träna, det är väldigt nyttigt, och du har ju fokus att uppräthålla en god rutin, utifrån det du skriver, så fortsätt med det iaf.
Citera
2017-01-12, 21:59
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Det finns inget bevis för att styrketräning höjer kvinnors testonivåer. Det finns en studie som pekar på att det är så, men de kvinnorna hade lågt testo från början, och det finns minst lika många studier som inte pekar på att det sker någon förändring.

Har du funderat på att testa LCHF i stället för att äta fettsnålt, TS? Jag har upplevt att jag behöver fett för att hålla mina hormonnivåer i balans. Annars blir det mest pannkaka av dem.
Citera
2017-01-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Det finns inget bevis för att styrketräning höjer kvinnors testonivåer. Det finns en studie som pekar på att det är så, men de kvinnorna hade lågt testo från början, och det finns minst lika många studier som inte pekar på att det sker någon förändring.

Har du funderat på att testa LCHF i stället för att äta fettsnålt, TS? Jag har upplevt att jag behöver fett för att hålla mina hormonnivåer i balans. Annars blir det mest pannkaka av dem.
Nej har inte testat det. Men läst på nätet att fett höjer testosteron? Vet inte om jag inbillar mig, men om jag äter mycket nötter en dag får jag sämre hy dagen efter.
Citera
2017-01-12, 22:10
Medlem
Du kanske kan gå till en läkare och få p-pillerna Diane utskrivet.
Citera
2017-01-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrasterr
Du kanske kan gå till en läkare och få p-pillerna Diane utskrivet.
Får inte äta p-piller med tanke på att jag har en gen som ger ökad risk för blodproppar
Citera
2017-01-12, 22:21
Medlem
Citat:
3-4 dagar i veckan är mycket gumman. Huruvida det påverkar din hy vet jag inte. Mycket av det som gäller hyn är genetiskt, sådant du inte kan påverka.

Jag tycker dock att du skall fortsätta träna, det är väldigt nyttigt, och du har ju fokus att uppräthålla en god rutin, utifrån det du skriver, så fortsätt med det iaf.
Okej, tack!
Citera
2017-01-12, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Alla kvinnor har lite testo, alla män har lite östro.
Jag tror inte du har något egentligt problem, så länge du inte har manlig behårning eller liknade typiskt.
Hyn är också ärftligt, hur ser dina föräldrar ut i hyn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in