2017-01-13, 02:36
Medlem
Flamsans avatar
Jag hade PCOS och det finns inget maskulint i mitt utseende.
Och jag hade överskott på båda de manliga hormonerna.

Har extremt spinkig benstomme. Du hade kunnat beskrivit mig när jag var i 20 årsåldern. Hade regelbundna menstruationer trodde jag, provtagningar visade att det inte stämde. Jag tog bort livmodern när jag var 27 eller 29 pga alla problem. Fick veta senare vad problemet var.
Men jag har aldrig haft problem med hyn.

Jag skulle få kollat alla hormonerna om jag var som dig. Och inte börjat exprementera med något innan allt är kollat.
Citera
2017-01-13, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag hade PCOS och det finns inget maskulint i mitt utseende.
Och jag hade överskott på båda de manliga hormonerna.

Har extremt spinkig benstomme. Du hade kunnat beskrivit mig när jag var i 20 årsåldern. Hade regelbundna menstruationer trodde jag, provtagningar visade att det inte stämde. Jag tog bort livmodern när jag var 27 eller 29 pga alla problem. Fick veta senare vad problemet var.
Men jag har aldrig haft problem med hyn.

Jag skulle få kollat alla hormonerna om jag var som dig. Och inte börjat exprementera med något innan allt är kollat.
Får jag fråga vad du hade för problem? Måste mensen vara oregelbunden för att man ska ha PCOS? För min är verkligen helt exakt på 28e dagen varje gång.
Citera
2017-01-13, 06:04
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Har haft problem med akne i några år nu, och tog några hormontest för att se om mina hormoner är helt wack eller inte.
Fick resultatet idag och hade ett resultat på 2,8nmol/L på Testosteron, referensvärdet är 0,5-2,6nmol/L.
Det låter ju väldigt lite, bara 0,2 över referensvärdet, men är detta något som kanske påverkar min hy? Kanske borde nämna att jag ätit väldigt nyttigt 3 veckor upp till detta test, inget rött kött, minskat på fett och ätit mycket fibrer samt tagit spearmint-kapslar dagligen, så det kanske har sänkt det lite, om det ens påverkar det så snabbt?

Finns det något annat jag själv kan göra för att sänka mina testo-nivåer? Gillar ju att styrketräna, är det något jag måste sluta med för att få fin hy eller? ;S

Du har alltså PCOS?
P-piller med hormoner kan hjälpa. Vid PCOS behandlar man symptomen inte hela sjukdomen.
Citera
2017-01-13, 07:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Prova att utesluta ZMA, som vetenskapligt belagt höjer testosteron vid träning.
Citera
2017-01-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Du har alltså PCOS?
P-piller med hormoner kan hjälpa. Vid PCOS behandlar man symptomen inte hela sjukdomen.
Men alltså, jag har ju varken oregelbunden mens eller viktuppgång, går snarare ner i vikt om jag ej tränar.
Citera
2017-01-13, 09:41
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Men alltså, jag har ju varken oregelbunden mens eller viktuppgång, går snarare ner i vikt om jag ej tränar.

Okej. Har du testat att äta mycket zink? Zink är bra för huden speciellt acne och reglerar kroppens hormoner.
Citera
2017-01-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Okej. Har du testat att äta mycket zink? Zink är bra för huden speciellt acne och reglerar kroppens hormoner.
Jag tar multivitamin med zink varje dag + zma varje kväll. Så får i mig rätt mycket zink.
Citera
2017-01-13, 11:41
Medlem
Slackoffs avatar
Dessa 0,2 enheter är förmodligen inte förklaringen till att du har acne.
Ärftlighet.
Citera
2017-01-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Dessa 0,2 enheter är förmodligen inte förklaringen till att du har acne.
Ärftlighet.
Som jag sagt förut, ingen i min familj har akne. De enda som haft lite finnar, är mina äldre bröder, men det var i tonåren. Jag har haft akne i 4 år i vuxen ålder, och innan dess har jag haft helt perfekt hy. Har akne endast på nederdelen av ansiktet också, vilket brukar tyda på att det är hormonellt.
Citera
2017-01-13, 13:25
Medlem
Ygrittes avatar
Du skulle ju kunna få p-pillret Yasmin utskrivet om det inte föreligger hjärtproblem etc i släkten.
Detta p-piller används av hudläkare på kvinnor med oftast bra resultat.

Kan också skrivas ut av barnmorskor. Jag har skrivit ut det till kvinnor med akne som samtidigt vill ha p-piller.
Citera
2017-01-13, 13:30
Medlem
Ygrittes avatar
Citat:
Som jag sagt förut, ingen i min familj har akne. De enda som haft lite finnar, är mina äldre bröder, men det var i tonåren. Jag har haft akne i 4 år i vuxen ålder, och innan dess har jag haft helt perfekt hy. Har akne endast på nederdelen av ansiktet också, vilket brukar tyda på att det är hormonellt.
Skulle kunna vara stressrelaterad.
Jag fick vuxenacne på samma ställe när jag var i ett destruktivt förhållande, försvann i stort sett direkt när jag lämnade honom.
Citera
2017-01-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ygritte
Du skulle ju kunna få p-pillret Yasmin utskrivet om det inte föreligger hjärtproblem etc i släkten.
Detta p-piller används av hudläkare på kvinnor med oftast bra resultat.

Kan också skrivas ut av barnmorskor. Jag har skrivit ut det till kvinnor med akne som samtidigt vill ha p-piller.
Har en gen som gör att jag har större risk för blodproppar, så de vill ej skriva ut några p piller till mig :/
Det kan absolut vara stressrelaterat, känner mig stressad/orolig konstant. Jag antar att du jobbar inom vården, och kanske har lite koll. Måste man ha oregelbunden mens eller viktuppgång för att ha PCOS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in