2017-01-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ska be att få upplysa om att det är exakt vad det tyder på.
I synnerhet när avsättningarna är uppe i den storleksordning som är rådande i det
specifika fallet.

DNA spår från en person på offers kläder kan betyda inte bara
att person var i kontakt med offer
men även:
att personen var i kontakt med offers kläder,
att hans kläder med hans dna på varit i kontakt med offers kläder,
att en tops med hans dna varit i kontakt med offers kläder.

För att bevisa att personen hade mördat en offer behövs mer än hans dna på offers kläder,
speciellt om person har alibi (som NB hade).
Eftersom NB hade alibi (och fortfarande har från sin fru), och det finns i fup att han var hemma kl 19.10 är det bara ett av tre sista alternativ som kan förklara hur hans dna hamnade på L kläder.
2017-01-13, 14:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
men även:

För att bevisa att personen hade mördat en offer behövs mer än hans dna på offers kläder,
Eftersom NB hade alibi (och fortfarande har från sin fru), och det finns i fup att han var hemma kl 19.10 är det bara ett av tre sista alternativ som kan förklara hur hans dna hamnade på L kläder.
Blablablablabla. Griftefridsbrott. Blablablablabla. Griftefridsbrott. Långhårig get. Griftefridsbrott.

Tänk om NB själv ändå vore en promille så engagerad som dig och de andra nicken.

Han har inget alibi, han var inte hemma 19.10 (står inte i FUP) och han är dömd via DNA.
2017-01-13, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns ingen fingeravtryck på Lisas byxor. Det finns blod.
Utan fingeravtryck kan ingen påstå att det var hans finger som avsatt blodbesudling.
Så är det.
Härlig slutledningsförmåga. Det var inte via en fot då?

Till och med Hurtig försökte med transportgrepp för att bortförklara DNA på insidan jeansen vid knappen.
2017-01-13, 14:29
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
men även:

Dit-topsat? 5-6st +4 DNA.
Bland bilder med NB's och Lisas DNA vid knäppningen på jeansen med NB's +4 och Lisas +3.

Läs och lär dig något om DNA och i synnerhet blods DNA:

Senast redigerad av PantherE 2017-01-13 kl. 14:55.
2017-01-13, 14:57
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Om armen av trollar har inte stört alternativiker skulle vi komma lite längre än vi är nu.
Hur långt skulle ni komma då med era fantasier, förnekelse och faktaresistens? Ända in i djupaste trollskogen och aldrig hitta ut? Var tacksam över att åklagarkramarna tar ner dig på jorden med sanningen så kanske du slipper vara vilsen och leva i villfarelse för evigt.
2017-01-13, 15:06
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundrik
Om vi bara för en kort stund helt hypotetiskt plockar bort N.B från fallet. Vem kommer som nummer två i så fall på misstankelistan över mordet på Lisa Holm?
Bara hypotetiskt!

jodå det går bra med min bok om mordet. Förhoppningsvis blir den klar till sommaren.

Hans bror Aivaras i så fall.
2017-01-13, 17:53
Medlem
Citat:
Det finns ingen fingeravtryck på Lisas byxor. Det finns blod.
Utan fingeravtryck kan ingen påstå att det var hans finger som avsatt blodbesudling.
Så är det.

Jag menade förhör i Litauen. Det var några månader senare när han släpptes ur häktet i Sverige.
Under tiden i frihet läste han tidningar.

Jag trodde du fattade, men jag ska va tydligare så du förstår.

NBs blodiga fingrar avsatte NBs DNA på insidan av Lisas jeans vid knäppningen.

När han va hemma så läste han inte bara tidningar, han fick även höra
vad folket på hemmaplan tyckte och tänkte om mordet, tror du
det gjorde honom gladare och lättare till sinnet
2017-01-13, 18:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här är en uppenbart ordentlig och mogen tonåring som inte super, festar och röjer. Hon är med andra ord inte varken vild eller självdestruktiv utan lägger krut på skolan och sköter sig.
Det finns parallellt otaliga bilder och berättelser från Lisas vänner om fester - en glad tjej som givetvis inte är frihetsberövad och deprimerad. Det finns kortfilmer där man ser hennes livsglädje och humor som alla vänner gemensamt beskriver.

... Men lika fan tror en viss person att den sjuka teorin ska vinna mark via lögner, med störda amsagor om Lisa och hennes älskade mor och far.

Det kommer inte att ske eftersom alla har en förmåga att göra en helhetsbedömning av det som framkommit kring Lisa som person och det är ett bekräftat mord.

Lisa förtalas å det grövsta; att hon ville dö.

Därmed friställs NB allt det han åsamkat henne när han satte en snara runt halsen på henne och ströp henne till döds.
Den skräck hon kände innan påstår Xeniaonatopp aldrig funnits.
Dödsångesten fanns inte.
Den kränkning han utsatte henne för, den enorma rädslan har aldrig hänt.
Man gråter invärtes då man med inlevelse kan höra hennes rop på mamma och pappa - om det så bara är hennes tankar bakom all jävla silvertejp.

Att ens fantisera ihop nåt så empatistört vid bekräftat mord är en ren skam.
Lisas dokumenterade livsglädje försöker man alltså i sin oerhörda illvilja/ondska frånta henne
och istället utmåla henne som ett deprimerat och livstrött tonårsvrak.
Det är bland det mest jävliga jag har skådat på forumet och det är obegripligt att man
tillåter dessa ondskefulla tilltag att få fortsätta.
Det behöver tydligen påminnas om faktumet att det är åtalbart att kränka avlidna människor.

Ja, är man tonåring och inte gillar att vara ute och röja, supa, knarka och ligga runt, ja,
då måste man bestämt vara allvarligt deprimerad tycks det menas från somliga håll här.
Man måste tvunget vara som alla andra annars ringer varningsklockorna och det kan bli
hopp från en bro eller kvävningsdöden via en snara runt halsen.
Då är det nåt riktigt konstigt och bäst att konsultera skolpsykologen per omgående.

Ja, jag måste själv ha varit jävligt deprimerad och självmordsbenägen i tonåren för jag var
aldrig direkt tilltalad av att ränna på stökiga fester även om jag var inbjuden till dem allihop.
Tyckte det fanns roligare saker i livet än att supa sig redlös och ligga och spy och må urdåligt
länge och väl. Som att hålla på med fotboll och annan idrott, läsa böcker i en rasande mängd
och själv börja producera manus i tonåren.
Nog om mig nu.

Med Lisa var det nu på det viset att hon var social så det räckte och blev över och hade gott
om kompisar. Väninnor som hon umgicks mycket med och hade hur roligt som helst med.
Hon var oerhört omtyckt, har det vittnats om och hon var ett föredöme för de andra.
I vänkretsen har de kommit överens om att minnas Lisa som den goda, glada tjejen som man alltid skrattade tillsammans med och som de tyckte så mycket om. Nikki vill inte förknippa Lisa med vad som hände.

– Jag kommer så klart alltid att sörja, men jag vill inte att det ska påverka mig negativt. Jag vill att det ska göra att jag försöker bli den bästa människan jag kan bli. För det var det hon strävade efter, säger Nikki.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...ki-om-saknaden

För att kunna KRÄNKA en mördad flicka på det sätt gjorts krävs det givetvis att man
saknar både det ena och andra. Det är långtifrån friskt.

Det är sedan inte sunt någonstans att kunna i två års tid försvara en fullständigt
överbevisad mördare som äcklet Nerijus.
De är flera här som verkligen borde ta och fundera på vad man egentligen håller på med.

Några lever tydligen i villfarelsen att mordet på Lisa Holm utspelat sig i fiktionens värld
och inte i den reella verkligheten att döma av hur vildsinta tankegångarna ter sig
när det ska till spekuleras kring vad som hänt.

Citat:
Den skräck hon kände innan påstår Xeniaonatopp aldrig funnits.
Dödsångesten fanns inte.
Den kränkning han utsatte henne för, den enorma rädslan har aldrig hänt.
Man gråter invärtes då man med inlevelse kan höra hennes rop på mamma och pappa - om det så bara är hennes tankar bakom all jävla silvertejp.
Att ens fantisera ihop nåt så empatistört vid bekräftat mord är en ren skam.
Det är så fruktansvärt det hon utsattes för så man ryser i hela kroppen när man tänker
på det hela. Men det förutsätter förstås att man är utrustad med lite inlevelseförmåga och
empati och tyvärr är inte alla det som vi har sett.

Till sist: Sluta upp med att kränka ett mordoffer och hennes anhöriga! Besinning, tack.
Senast redigerad av Grandioso 2017-01-13 kl. 19:02.
2017-01-13, 20:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Om vi bara för en kort stund helt hypotetiskt plockar bort N.B från fallet. Vem kommer som nummer två i så fall på misstankelistan över mordet på Lisa Holm?
Bara hypotetiskt!

jodå det går bra med min bok om mordet. Förhoppningsvis blir den klar till sommaren.

Nästan alla kvinnor som blir mördade faller offer för man nr 1 i deras liv. Vem det är i detta fall behöver nog inte sägas. När det gäller medel torde det bli yrkesjägaren i första rummet. Annars har vi ju DNA från både AB och IB bland spåren, men i ett sånt scenario vill man ju plocka in NB igen för att sy ihop säcken.
2017-01-13, 20:23
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nästan alla kvinnor som blir mördade faller offer för man nr 1 i deras liv. Vem det är i detta fall behöver nog inte sägas. När det gäller medel torde det bli yrkesjägaren i första rummet. Annars har vi ju DNA från både AB och IB bland spåren, men i ett sånt scenario vill man ju plocka in NB igen för att sy ihop säcken.

AB's DNA var inte i närheten av Lisa och ett DNA går att förklara vilket AB gjorde.

NB kunde inte förklara en enda av drygt 10st som till och med var direkt anknutna till Lisa.
Senast redigerad av PantherE 2017-01-13 kl. 20:41.
2017-01-13, 20:29
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Den här tråden tar alla möjliga olika svängar ser jag.

Bara rent hypotetiskt nu - utan att jag lägger några värderingar för eller emot N.B.
Ni som nu är övertygade om N:B:s skuld; Vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och började se honom som oskyldig?

Och ni som redan ser N.B som oskyldig; vad skulle behövas för att ni ändrade uppfattning och börja se honom som skyldig?

Dessa frågor borde nog ge debatten lite mer intressanta diskussioner.

Citat:
Bara hypotetiskt!

Du är ju övertygad om att det inte är NB (inte konstigt att du nu vill plocka bort NB från fallet) som är mördaren:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Då borde du självklart komma med först om vem du tror är nr 1 och eventuellt nr 2 innan du frågar andra om det.

Vem är nr 1 enligt dig och vem kommer som nr 2?
Senast redigerad av PantherE 2017-01-13 kl. 21:03.
2017-01-13, 22:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Du är ju övertygad om att det inte är NB (inte konstigt att du nu vill plocka bort NB från fallet) som är mördaren:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Då borde du självklart komma med först om vem du tror är nr 1 och eventuellt nr 2 innan du frågar andra om det.

Vem är nr 1 enligt dig och vem kommer som nr 2?

Skribenten du ställer frågor till håller tydligen på att skriva en "bok" om mordet med en egen super-amatör-analys av DNA-bevisen som ska slå NFC och världen med häpnad. OCH, naturligtvis, visa hur oskyldig mördaren Nerijus är. Det är märkligt men det verkar som att skribenten ensam knåpat ihop ett helt annat resultat av DNA-analyserna än teknikerna på NFC. Hur nu det kan vara möjligt? Eller, är ALLT möjligt i den alternativa världen? Ingen form av kritiskt tänkande, självdistans eller minsta lilla känsla av förnuft och logik? Inte ens pyttepyttelite?
Verkar nästan som att flera här gärna förlorar sin värdighet enbart för att få försvara den sexualsadistiske flickmördaren.
Kanske har han den påverkan på vissa mottagliga, sårbara individer.
Verkar faktiskt så, förstår inte annars hur man väljer att skämma ut sig så när man till varje pris försvarar mördaren som är så överbevisat skyldig.

Man liksom tvingar fram helt overkliga händelser istället för att ta till sig verkligheten
"Plantering", "konspiration", "NFC har fel", "alla vittnen har fel" osv, osv.

Är faktiskt en sak som är jävligt konstig och det är att precis vem som helst är "mera" skyldig än Nerijus. Man kan misstänka precis vem som helst förutom Nerijus. Hur man nu får till det i skallen utan vare sig bevisning eller vittnen som stöd? Och hur man i samma veva "bortser" från den tunga bevisning som gav Nerijus livstidsstraff. Det är faktiskt för mig en gåta hur man kan tänka så bakvänt. Är också en gåta hur man kan välja att stå på den sexualsadistiske flickmördarens sida.
Det är ju ett aktivt val man gör och det trots att mördaren själv inte bett om hjälp.
Och trots att INGET talar för att det skulle finns något tvivel om han skuld.
Mycket märkligt.
Och obehagligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in