2017-01-13, 05:21
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
"we’re going to get the plane to be even better" är väl tydligt?

Jag väntar med spänning om Trumps profetior.
Citera
2017-01-13, 13:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jag tolkar det som att man kommer att påbörja utvecklingen av uppgraderingarna till vissa delsystem (t.ex. motor, vapenkapacitet etc). En del har hunnit bli rätt omoderna nu och stöd för t.ex. Meteor behöver tas fram eftersom vissa kunder har bestämt sig för att utrusta F-35 med det.
Citera
2017-01-13, 14:10
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tolkar det som att man kommer att påbörja utvecklingen av uppgraderingarna till vissa delsystem (t.ex. motor, vapenkapacitet etc). En del har hunnit bli rätt omoderna nu och stöd för t.ex. Meteor behöver tas fram eftersom vissa kunder har bestämt sig för att utrusta F-35 med det.

Det kan vara vad som helst. Eller ingenting.
Men om man skall minska kostnaden för att införa enmotoriga F-35 är kanske inte rätt väg att göra det med att bygga tvåmotoriga F-18 Super Hornets.
Men det jag gissar på är att det ändå byggs ett antal moderna F-18 och färre F-35r och sedan tas det fram en ny enmotorig design som ersätter merparten av de enklare uppgifterna som idag skötas av F-16.

Typ en Boeing version av JAS E.
Citera
2017-01-13, 15:39
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Men det jag gissar på är att det ändå byggs ett antal moderna F-18 och färre F-35r och sedan tas det fram en ny enmotorig design som ersätter merparten av de enklare uppgifterna som idag skötas av F-16.

Typ en Boeing version av JAS E.

Nej det lär inte tillverkas några fler F/A-18 E/F än planerat, enbart det man kan få extra tillskott för att anskaffa. Amerikanska flottan vill bland annat ha fler F/A-18 E/F då man nyttjar de nuvarande ganska hårt, samtidigt så tvärvägrar dem att överföra pengar från F-35C till förmån för fler F/A-18 E/F tack vare hur viktigt F-35 är.

Jag har extremt svårt att se att det skulle vara annorlunda hos flygvapnet.
Citera
2017-01-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
1000lb och 500lb bomber är de som överlägset mest används vid CAS.
CAS avser anfall mot fientliga markstridsförband, som är så nära egen trupp,
att man måste samverka med egen marktrupp.
D.v.s. från FSCL ner till FLOT, eller i praktiken inom artilleriavstånd, eller om vi så vill c.a 90km idag.

Det är bara i undantagsfall som CAS genomförs på mindre än 1km håll,
p.g.a. riskavståndet hos alla flygfällda bomber, vilket innebär att USA:s krigsmakt
definerar 1km som "Danger close" med flygfällda bomber.
Med artilleri och granatkastare så definierar man 600m som danger close.

Det innebär dock inte att eld bortom "danger close" är ofarligt.
I Irak så var det det t.ex. en amerikansk soldat som dödades
av egen 15,5cm artillerield, som slog ner 900m bort.

Så CAS på de avstånd som du fantiserar om, utgör <1% av alla CAS-insatser.
Jag känner till ett eventuellt tillfälle under Gulfkriget
(ja, eller ett tillfälle som var danger close),
ett tillfälle under 15 år i Irak och 0st tillfällen i Irak och Syrien sedan 2003.
För det första "range is 200 meters for a GBU-39 Small Diameter Bomb, a weapon the F-35 will carry at the earliest 2022 and in Block 4 version (Obs! Norska är Block 3F). For the A-10’s gun, “danger close” is listed at 90 meters" och krisar det kan du nog halvera dessa avstånd. Har du gjort lumpen? Jag minns minnsann att vi utförde en skarp eldstorm över tjärnmyrans skjutfält där artilleribeskjutningen av fienden i skogspartiet skedde bl.a. strixbekämpning av två stridsvagnsattrapper. Avstånden över fältet är ca 150 - 200 m. Skulle vi behövt tillryggalägga ett avstånd på 600 m i full stridsutrustning så tror jag inte många kommit springande fram till andra sidan och ifall fienden kunnat skjuta tillbaka hade nog ingen nått fram.
Citera
2017-01-13, 16:54
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revlistom2905
För det första "range is 200 meters for a GBU-39 Small Diameter Bomb,

Vilket innebär att de inte kan användas på de 30-100m som som du fantiserar om.

Citat:
a weapon the F-35 will carry at the earliest 2022 and in Block 4 version (Obs! Norska är Block 3F).

...som då kommer att uppgraderas allteftersom,
precis som t.ex. 39C har uppgraderats med MS20.

Citat:
For the A-10’s gun, “danger close” is listed at 90 meters" och krisar det kan du nog halvera dessa avstånd.

Nej, det innebär att om det krisar, så kan man skjuta inom danger close för enskild granat (90m),
plus egenspridningen i vapensystemet, plus säkerhetsmarginal,
vilket innebär att man i undantagsfall, kan skjuta inom kanske 200m från egen trupp.

Citat:
Har du gjort lumpen? Jag minns minnsann att vi utförde en skarp eldstorm över tjärnmyrans skjutfält där artilleribeskjutningen av fienden i skogspartiet skedde bl.a. strixbekämpning av två stridsvagnsattrapper. Avstånden över fältet är ca 150 - 200 m. Skulle vi behövt tillryggalägga ett avstånd på 600 m i full stridsutrustning så tror jag inte många kommit springande fram till andra sidan och ifall fienden kunnat skjuta tillbaka hade nog ingen nått fram.

Ah. Du är m.a.o. en fullblodsmytoman.
Man skjuter inte 120 PSVING94 med artilleri, man använder aldrig vapen och ammunitionseffekter
inom riskavstånd i fred, 120 PSVING94 har ett riskavstånd för splitter på 700m,
vartill tillkommer skjutgränserna* och riskspridningen i vinkel och längd**,
vilket innebär att riskområdet kan sträcka sig ut 1,5km i alla riktningar,
även om man har ett säkert meteorologiskt underlag,
ett säkert geodetiskt underlag och man har pjäserna sättningsskjutna.***

Vidare så är det enda öppna område på Tjärnmyrans skjutfält
som befinner sig tillräckligt långt in för att man skulle kunna skjuta 120 PSVING94 där
med skarp ammunition myren Stormyran och då i praktiken bara
den norra och nordvästra änden av myren, som ligger sydost och ost om Kallkällberget.
Stormyran är ungefär 1km rakt över på alla håll och kanter.

(*) Säg 100x100m för ett lag med 120 PSVING94.
(**) 120 streck åt både sidor med 120 PSVING94.
(***) Utan ett säkert meteorologiskt underlag,
ett säkert geodetiskt underlag och sättningsskjutna pjäser,
så kan riskområdet med lätthet, sticka iväg över 2km från centrum
(d.v.s. 4x4km), vilket dock inte är möjligt någonstans på Tjärnmyrans skjutfält,
eftersom fältet är för litet för det.
Citera
2017-01-13, 17:06
Medlem
Citat:

Nej. Trump har gjort tydligt att han inte är beredd att ösa mer pengar över F-35. Jag gissar att han tänker sig en vassare och billigare, men mindre generell kärra, mer F än S (Jointen får bli i någon av staterna det är tillåtet) . I ett lägre antal. Och vill komplettera med en uppgraderad F18 för markmål och CAS.
Citera
2017-01-13, 18:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nej. Trump har gjort tydligt att han inte är beredd att ösa mer pengar över F-35. Jag gissar att han tänker sig en vassare och billigare, men mindre generell kärra, mer F än S (Jointen får bli i någon av staterna det är tillåtet) . I ett lägre antal. Och vill komplettera med en uppgraderad F18 för markmål och CAS.

Tror vi är i stort sett överens, förutom en liten detalj. F/A-18 blir mer f/A-18. FA-35 blir mer F/a-35.
Vilket i sig är lite fascinerande. Det blir mer en vapenbärare med stealth än en klassiskt jaktkärra.
Citera
2017-01-23, 12:59
Medlem
Megaforces avatar
Nya rapporter har släppts. I dem framgår det att det finns ca 270 kritiska fel som måste åtgärdas innan planen blir stridsfärdiga. Problemet är att det tillkommer runt 20 fel per månad i samband med att man kör testerna och att felen inte åtgärdas i samma takt (många av mjukvarufelen rättas först till nästa release)

Några problem som man fortfarande jobbar mer är:

* Kryptering och säkerhet vid datalänkar och sensorfusion är inte klar (det går t.ex. att störa genom att skicka falsk sensorinformation eller avläsa länkarnas information)

* Bromskroken går bara att använda en gång innan vissa detaljer i skrovet är mer eller mindre utslitna.

* Överhettningsproblem vid motorns utlopp och höjdroder vid kraftigt gaspådrag i låg hastighet (t.ex. starter)

* Om underhållsdatorn (PMA)av någon anledning inte får kontakt med ett plan vid markunderhåll och man avbryter inloggningsförsöket så låses PMA till den grad att man måste nollställa den av en ALIS administratör vilket kan ta lång tid. Det går därför inte att bara ha en PMA till flera plan utan man försöker ha en specifik PMA för varje plan för att slippa problem.

* Problemet med åskskyddet är ännu inte åtgärdat. Om planet träffas av en blixt så är risken väldigt hög att bränslet i vingarna fattar eld.

- Man vill hoppa över en hel del tester och genomföra dem först när planet är operativt eftersom många av testerna inte går att genomföra innan problemen är lösta.
Senast redigerad av Megaforce 2017-01-23 kl. 13:01.
Citera
2017-01-24, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Senaste rapporten finns på http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2016/pdf/dod/2016f35jsf.pdf men sajten verkar väldigt överbelastad.

I varje fall tror man inte att F-35b blir helt operativ förrän tidigast 2020, men många av testerna måste skjutas upp tills dess. Huvudproblemet är att mindre än hälften av de allvarliga fel som finns på fellistan är under åtgärd och man har inte börjat med resten ännu och det tillkommer ungefär 20 fel i månaden vid testningarna. Det gör att man kommer att ha många fel kvar att åtgärda även efter 2020 när planet tas helt i bruk (som stridsfärdigt). I den takten som man jobbat hittills så lär det dröja till ca 2025 innan alla felen inkl nya är åtgärdade
Citera
2017-01-27, 14:11
Medlem
Megaforces avatar
Man har lite problem med bumpiga starter med F-35C från hangarfartyg: https://gfycat.com/CommonDeadlyBasilisk

Eftersom hjälmen är rätt tung så kan det vara en säkerhetsrisk.
Citera
2017-01-28, 08:32
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Verkar som nye försvarsministern i USA, Mattis har beordrat en genomgång av framförallt C-versionen. Som tongången där ser ut så är väl C-versionen tveksamt om den kommer över huvud taget.

Trump kommer nog ge grundläggande krav på Mattis att se till att militären blir större och effektivare. Då ligger F35, LCS etc. illa till. Skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in