2017-01-12, 22:31
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
2. Oavsett vad man tycker och tror i klimatfrågan är det långt ifrån den viktigaste frågan i Sverige just nu, om SMHI ska få några futtiga miljoner mer eller mindre. SD har varit tysta länge, Sverige är fullt av problem som behöver lösas, och när man till slut dyker upp i debatten igen så är det det här??

Hur ska SD kunna påverka det? Det är inte SD som dragit fram frågan utan media som tycker det är en stor sak. Småpengar i sammanhanget som 13 miljoner kronor är ingenting i det läge Sverige befinner sig i med hundratals miljarder i kostnader för massinvandringen och dess hemska konsekvenser för det svenska folket.

Med ditt resonemang kan man inte göra en budget över helheten, för då kommer massmedia och skitpressen och tar lösryckta saker ur sitt sammanhang och gör till en stor sak, och då beskyller du den som gjort budgeten. Så i SD:s budget ska det enligt dig bara vara stenhård politik och fakta runt invandringen, kriminaliteten, försvaret osv? Inga andra poster ska ens nämnas och beröras i statens tänkta budget? Det funkar inte så och det är inte SD:s fel att skitmedia mal på om en massa skit ständigt och jämt.
2017-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Hur ska SD kunna påverka det? Det är inte SD som dragit fram frågan utan media som tycker det är en stor sak. Småpengar i sammanhanget som 13 miljoner kronor är ingenting i det läge Sverige befinner sig i med hundratals miljarder i kostnader för massinvandringen och dess hemska konsekvenser för det svenska folket.

Med ditt resonemang kan man inte göra en budget över helheten, för då kommer massmedia och skitpressen och tar lösryckta saker ur sitt sammanhang och gör till en stor sak, och då beskyller du den som gjort budgeten. Så i SD:s budget ska det enligt dig bara vara stenhård politik och fakta runt invandringen, kriminaliteten, försvaret osv? Inga andra poster ska ens nämnas och beröras i statens tänkta budget? Det funkar inte så och det är inte SD:s fel att skitmedia mal på om en massa skit ständigt och jämt.

Okej, nu fick jag uppfattningen att det var ett utspel från Kinnunen. Alltså att SD själva kommunicerade ut detta först. Om det var så att media granskade budgeten och startade debatten är det en annan sak. Det är i alla fall en sämre diskussion för SD att ta. Tror fortfarande att väldigt många accepterar bilden av klimathotet (observera att jag inte ens avslöjat var jag står, för det är ointressant) och att SD kommer att förlora lite i anseende och väljarstöd på den positionen. Särskilt i kombination med att flytta sig närmre moderaterna i flera frågor. Det är en svår balansgång nu, rent strategiskt.

För inte så länge sen trodde jag att att SD skulle nå över 30% 2018. Nu är jag inte lika säker. Ett riktigt pragmatiskt S som redan nu börjar fatta de svåra beslut de förr eller senare måste (om de vill ha kvar någon relevans i framtiden) så kanske SD till och med får under 20%. Tyvärr tror jag inte att S kommer börja i tid för att hinna bevisa sin ståndpunkt och konsekvens innan valet. Då måste man nämligen börja som senast ungefär nu. Men jag känner att det kan hända att det då börjar gå bakåt för SD i kombination med att SD har svårt att hantera flera frågor som inte rör brott/migration/invandring, och det såg jag som helt osannolikt för bara några månader sedan. Detta var nog nämligen bara första gången som media lurade in SD i fel debatt. Det kommer att kommer mer nu. Tätare och tätare.
2017-01-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Okej, nu fick jag uppfattningen att det var ett utspel från Kinnunen. Alltså att SD själva kommunicerade ut detta först. Om det var så att media granskade budgeten och startade debatten är det en annan sak. Det är i alla fall en sämre diskussion för SD att ta. Tror fortfarande att väldigt många accepterar bilden av klimathotet (observera att jag inte ens avslöjat var jag står, för det är ointressant) och att SD kommer att förlora lite i anseende och väljarstöd på den positionen. Särskilt i kombination med att flytta sig närmre moderaterna i flera frågor. Det är en svår balansgång nu, rent strategiskt.

För inte så länge sen trodde jag att att SD skulle nå över 30% 2018. Nu är jag inte lika säker. Ett riktigt pragmatiskt S som redan nu börjar fatta de svåra beslut de förr eller senare måste (om de vill ha kvar någon relevans i framtiden) så kanske SD till och med får under 20%. Tyvärr tror jag inte att S kommer börja i tid för att hinna bevisa sin ståndpunkt och konsekvens innan valet. Då måste man nämligen börja som senast ungefär nu. Men jag känner att det kan hända att det då börjar gå bakåt för SD i kombination med att SD har svårt att hantera flera frågor som inte rör brott/migration/invandring, och det såg jag som helt osannolikt för bara några månader sedan. Detta var nog nämligen bara första gången som media lurade in SD i fel debatt. Det kommer att kommer mer nu. Tätare och tätare.
Jag tror du har helt fel, dels skrivs massor med insändare till de lokala tidningarna dock syns såklart inte dessa i riksmedia om det inte råkar vara något de direkt kan skriva nazist/rasist osv över. Utan det är istället insändare som tar upp normala fel och normala lösningar.

Har också lagt märke till att Ernman mfl inte alls verkar i samma form som tidigare, andra gaphalsar lyser också med sin frånvaro i "flödet".

Angående demoskop så är det tröttna svaret att det är bara en mätning och kan likväl vara brus. När de minskat i 3-5 mätningar i rad kan man prata om trend.
Dessutom mitt i mellanvalsperioden är politik relativt ointressant för gemene man.

När valkampanjer och debatter kommer igång så kommer politik mer i folks medvetande och OU bör ändra sig.

Sen kan ju inte sd ringa upp aktuellt och be dem framföra ett meddelande precis heller. Sossarna däremot kan ju be tex kommunal, lo eller någon annan av deras bandhundar att göra det.

Jag liksom många andra är lat/feg och vill helst inte ha diskussioner med vem som helst över politik. Säger man att man röstar på SD inte bara måste man trumfa alla "rasist"skrikare utan man måste försvara sitt val med näbbar och klor. Enklare att bara säga C och jag tycker Annie är vettig...
Senast redigerad av Logoped 2017-01-12 kl. 23:16.
2017-01-12, 23:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nu pekar dagens Demoskop i motsatt riktning, men den tror jag vi kan strunta i. Jag personligen är övertygad om att SD har över 30% 2018. Men i valsiffrorna stannar de runt 23-25%, pga samma fusk som vid förra valet. Detta diskuteras sällan, men jag är övertygad om att det kommer att påverka siffrorna negativt, på samma sätt som 2014. I min vallokal fanns helt enkelt inga valsedlar för SD. Jag tror att fusket inte var organiserat, utan berodde på att enskilda väljare hade plockat med sig eller dolt allt från SD. Faktum är att jag bara känner en person som officiellt sagt sig rösta på SD (i verkligheten fler, men dessa vågar inte erkänna) i förra valet, och han hittade inte heller några valsedlar på bordet. Som tur är, så hade vi båda med oss sådana som postats hem.

Jag tror att många inte vet att man kan använda en blank valsedel, och att de helt enkelt "tvingas" välja ett annat parti. Ingen vågar fråga varför de saknas. Min gissning är att SD förlorade flera procent, redan 2014. Till 2018 misstänker jag också att detta fusk kommer att organiseras på ett helt annat sätt än tidigare. Jag personligen skulle, med glädje, se att utländska valobservatörer observerar vårt riksdagsval 2018. Vi tillhör numera den kategori nationer, där valfusk är mycket troligt. Jag tror det blir otäck stämning, kring vallokalerna.
Ja. Våra nordiska grannländer kan nog iaf utan problem skicka observatörer utan att det skulle vara för genant. Danmark var väl själva inne på det i förra valet? Sverige ska inte komma undan med att säga nej...Har man inget att dölja så...Alla tror att Sverige är kanske det mest fungerande västlandet av hävd när utvecklingen gått så fort att raka motsatsen råder istället.
2017-01-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyviking
Demoskop's Januari gjordes 16 december 2016, skumt att den släpps nu nästan en månad senare.
Demoskop släpper vanligtvis sina mätningar 3e-10e, Denna månaden blev det ovanligt sent trotts att man suttit på den nästan en månad. Dög inte den man mätte fram i januari så man tog en gammal?. Nån som har koll ?

Naturligtvis , du har rätt.
Det har ingenting att göra med jul och nyårshelger.
Varför ta fram en gammal mätning, man kan ju bara hitta på lite pk-siffror, elller hur?
2017-01-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyviking
Demoskop släpper vanligtvis sina mätningar 3e-10e, Denna månaden blev det ovanligt sent trotts att man suttit på den nästan en månad.
Förra året kom den 14/1, så det är helt normalt.
2017-01-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
V: 8,1 (2,3)
S: 26,7 (0,9)
MP: 4,7 (-0,5)
C: 9,4 (0,3)
L: 4,7 (-0,1)
M: 24,3 (2,0)
KD: 2,6 (-0,6)
SD: 16,2 (-2,3)
FI: 2,1 (-0,4)
Osäkra: 13,8 (-0,5)

Antal genomförda intervjuer: 1 251. Undersökningen bygger på Expressens senaste demoskopmätning (i procent) som gjordes 16 december 2016.

Tycker inte det är så konstigt att SD sjunker när man har gått ut två år innan valet att man vill gå till sängs med AKB (M) sen att siffrorna inte stämmer är en annan femma. SD borde iaf ligga runt 25%
2017-01-13, 00:12
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Naturligtvis , du har rätt.
Det har ingenting att göra med jul och nyårshelger.
Varför ta fram en gammal mätning, man kan ju bara hitta på lite pk-siffror, elller hur?

Även om vi bortser ifrån eventuell pk-justering av siffrorna samt stigmat att uppge SD så är Demoskops mätmetoder ungefär lika up to date som att vi sjösätter Vasa för att stärka försvaret av Gotland.
Rakt från Expressen... till papperskorgen.
2017-01-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Tycker inte det är så konstigt att SD sjunker när man har gått ut två år innan valet att man vill gå till sängs med AKB (M) sen att siffrorna inte stämmer är en annan femma. SD borde iaf ligga runt 25%
Det här tyder ju på att konfrontation lönar sig bäst opinionsmässigt, om det lönar sig bäst realpolitiskt är en annan fråga. SD behöver nog dock kravla sig upp ur soffan och bli något mer offensiva.
2017-01-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här tyder ju på att konfrontation lönar sig bäst opinionsmässigt, om det lönar sig bäst realpolitiskt är en annan fråga. SD behöver nog dock kravla sig upp ur soffan och bli något mer offensiva.

Delar helt den åsikten med dig, vill SD öka så är det en fortsatt konfrontation mot "etablissemanget" gulligull med etablissemanget och man framstår som hycklare.
2017-01-13, 02:04
Medlem
SD 16%...
Troligt haha. Hur fan kan dom manipulera så här kraftigt och komma undan med det?
2017-01-13, 03:46
Medlem
XenaSupportGroups avatar
Demoskops helt unika siffror är ännu att bara se som meningslöst brus, vi får se om två/tre månader om det är en trend eller inte men jag tror knappast det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in