2017-01-11, 15:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ni kan sluta undra nu. Frågan om SDs nuvarande opinionsstöd är utredd nu.
En av landets skarpaste hjärnor, Göran Greider, ansåg nyss i intervju i TV att SDs stöd ligger "i nivå med förra valresultatet (12,9) eller lägre".

Greider säger sig ha vägt in det faktum att invandringsfrågan mer och mer glider ut i periferin i den politiska debatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Oh herregud! Man undrar ju om stollar som Greider på fulla allvar tror att SD har 13% eller om de helt enkelt vill förmedla bilden av att det är meningslöst att rösta på SD då de ändå inte kommer få inflytande?

Jag hoppas innerligt på det förstnämnda, vänsterpatrask som tappar sina hakor efter valet 2018 kommer generera frekventa skrattattacker i flera veckor

Göran Greider tror att SD får ca 10% vid valet 2018:

Citat:
Göran Greider: SD kan snart ligga på tio procent

http://www.etc.se/ledare/sd-kan-snart-ligga-pa-tio-procent

Undrar om han har vågat spela pengar på detta?
2017-01-11, 22:34
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Göran Greider tror att SD får ca 10% vid valet 2018:

Undrar om han har vågat spela pengar på detta?

Greider uttalar sig på ledarplats i ETC. Att skriva något annat vore tjänstefel; han talar internt till sina vänner i skrikvänstern. Även om han låter lika skogstokig som självaste Arnstad så är han långt från korkad. Han vet att SD ligger på minst det dubbla, men det är inte det deras läsare vill höra; Greider är en tvättäkta vänstertomte av den gamla skolan och han ser det som sin plikt att höja kampmoralen i de egna leden. Man ska inte fästa sig vad han säger.
2017-01-11, 22:58
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Greider uttalar sig på ledarplats i ETC. Att skriva något annat vore tjänstefel; han talar internt till sina vänner i skrikvänstern. Även om han låter lika skogstokig som självaste Arnstad så är han långt från korkad. Han vet att SD ligger på minst det dubbla, men det är inte det deras läsare vill höra; Greider är en tvättäkta vänstertomte av den gamla skolan och han ser det som sin plikt att höja kampmoralen i de egna leden. Man ska inte fästa sig vad han säger.

Ligger mycket i vad du säger.

Sedan ska man ha i åtanke att GG för ett kort tag sedan som en av de första på vänsterkanten som gjorde kopplingen med det för alla andra uppenbara problemet mellan frikostig invandring och allmän välfärd. Efter ett sådant felsteg hamnade han i kylan och hans väg in i värmen är att bevisa att han minsann tror lika mycket på kampen som alla andra. Det är inom vänstern viktigare att tro rätt än att ha rätt. Det finns en religiös prägel på hur man hanterar politiska frågor. När GG pratade om invandring som något resurskrävande var det samma sak som en präst som ifrågasätter om Jesus ens funnits.

Eller så är han helt enkelt bara dum i huvudet på riktigt, kan ju också förklara en hel del.
2017-01-11, 23:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Jag kan inte låta bli att gilla och tycka att Greider är underhållande. Ibland tänkvärd.

Som högerman tycker jag det är viktigt att lyssna på de andra. Sådant ger perspektiv.
2017-01-12, 09:45
Medlem
it-takes-2s avatar
GG borde ta ett snack med Lena Mellin. Hon är betydligt mer oroad över att SD äger allt fler av de viktiga frågorna. Alliansen framstår allt svagare. Löfven/Fridolin/Sjöstedt behöver vi inte ens tala om.

Det är inte så mycket vad SD gör. Det är vad de andra inte gör. De producerar inte några lösningar. De lyssnar inte på väljarna. De respekterar inte de demokratiska spelreglerna.

Hur i helvete skulle SD kunna förlora stöd i det ljuset?

Kom igen nu GG, sluta med propagandan. Kom in i matchen eller lämna den. Alice Teodorescu kickar din rumpa varje gång ni möts.
2017-01-12, 09:48
Medlem
XenaSupportGroups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ni kan sluta undra nu. Frågan om SDs nuvarande opinionsstöd är utredd nu.
En av landets skarpaste hjärnor, Göran Greider, ansåg nyss i intervju i TV att SDs stöd ligger "i nivå med förra valresultatet (12,9) eller lägre".

Greider säger sig ha vägt in det faktum att invandringsfrågan mer och mer glider ut i periferin i den politiska debatten.

Hehehe, han är skön Göran - efter 30 år av fel om SD:s möjligheter och stöd.

Vad som hänt med invandringsfrågan är att SD:s linje har normaliseras, någon som snarare bör hjälpa SD än få dem att från ingenstans börja tappa stöd.
2017-01-12, 09:53
Medlem
XenaSupportGroups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Oh herregud! Man undrar ju om stollar som Greider på fulla allvar tror att SD har 13% eller om de helt enkelt vill förmedla bilden av att det är meningslöst att rösta på SD då de ändå inte kommer få inflytande?

Jag hoppas innerligt på det förstnämnda, vänsterpatrask som tappar sina hakor efter valet 2018 kommer generera frekventa skrattattacker i flera veckor

Jag tror nog att dessa extremister faktiskt tror på sig själva varje gång se säger "Nu är SD:s tid äntligen över, snart är de borta", och har gjort det under alla 30 år de sagt det.
2017-01-12, 20:57
Medlem
Nu pekar dagens Demoskop i motsatt riktning, men den tror jag vi kan strunta i. Jag personligen är övertygad om att SD har över 30% 2018. Men i valsiffrorna stannar de runt 23-25%, pga samma fusk som vid förra valet. Detta diskuteras sällan, men jag är övertygad om att det kommer att påverka siffrorna negativt, på samma sätt som 2014. I min vallokal fanns helt enkelt inga valsedlar för SD. Jag tror att fusket inte var organiserat, utan berodde på att enskilda väljare hade plockat med sig eller dolt allt från SD. Faktum är att jag bara känner en person som officiellt sagt sig rösta på SD (i verkligheten fler, men dessa vågar inte erkänna) i förra valet, och han hittade inte heller några valsedlar på bordet. Som tur är, så hade vi båda med oss sådana som postats hem.

Jag tror att många inte vet att man kan använda en blank valsedel, och att de helt enkelt "tvingas" välja ett annat parti. Ingen vågar fråga varför de saknas. Min gissning är att SD förlorade flera procent, redan 2014. Till 2018 misstänker jag också att detta fusk kommer att organiseras på ett helt annat sätt än tidigare. Jag personligen skulle, med glädje, se att utländska valobservatörer observerar vårt riksdagsval 2018. Vi tillhör numera den kategori nationer, där valfusk är mycket troligt. Jag tror det blir otäck stämning, kring vallokalerna.
2017-01-12, 21:06
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nu pekar dagens Demoskop i motsatt riktning, men den tror jag vi kan strunta i. Jag personligen är övertygad om att SD har över 30% 2018. Men i valsiffrorna stannar de runt 23-25%, pga samma fusk som vid förra valet. Detta diskuteras sällan, men jag är övertygad om att det kommer att påverka siffrorna negativt, på samma sätt som 2014. I min vallokal fanns helt enkelt inga valsedlar för SD. Jag tror att fusket inte var organiserat, utan berodde på att enskilda väljare hade plockat med sig eller dolt allt från SD. Faktum är att jag bara känner en person som officiellt sagt sig rösta på SD (i verkligheten fler, men dessa vågar inte erkänna) i förra valet, och han hittade inte heller några valsedlar på bordet. Som tur är, så hade vi båda med oss sådana som postats hem.

Jag tror att många inte vet att man kan använda en blank valsedel, och att de helt enkelt "tvingas" välja ett annat parti. Ingen vågar fråga varför de saknas. Min gissning är att SD förlorade flera procent, redan 2014. Till 2018 misstänker jag också att detta fusk kommer att organiseras på ett helt annat sätt än tidigare. Jag personligen skulle, med glädje, se att utländska valobservatörer observerar vårt riksdagsval 2018. Vi tillhör numera den kategori nationer, där valfusk är mycket troligt. Jag tror det blir otäck stämning, kring vallokalerna.

V: 8,1 (2,3)
S: 26,7 (0,9)
MP: 4,7 (-0,5)
C: 9,4 (0,3)
L: 4,7 (-0,1)
M: 24,3 (2,0)
KD: 2,6 (-0,6)
SD: 16,2 (-2,3)
FI: 2,1 (-0,4)
Osäkra: 13,8 (-0,5)

Antal genomförda intervjuer: 1 251. Undersökningen bygger på Expressens senaste demoskopmätning (i procent) som gjordes 16 december 2016.
Senast redigerad av S.Kandal 2017-01-12 kl. 21:09.
2017-01-12, 21:30
Medlem
För första gången tycker jag det är rimligt att SD minskar. De har gjort en del dumheter på senaste tiden. SMHI-utspelet var inte smart av tre orsaker:

1. Jag tror många fler väljare bland vanligt folk är på den officiella linjen och ser ett klimathot än vad det är som ser på brottslighet och integrations- och invandringsdebatten enligt den officiella linjen. Och miljöfrågor är fortfarande viktiga för många väljare, inte minst för kvinnor som ju SD skulle behöva vinna över fler av.

2. Oavsett vad man tycker och tror i klimatfrågan är det långt ifrån den viktigaste frågan i Sverige just nu, om SMHI ska få några futtiga miljoner mer eller mindre. SD har varit tysta länge, Sverige är fullt av problem som behöver lösas, och när man till slut dyker upp i debatten igen så är det det här??

3. Detta ger media och andra partier en utmärkt anledning att angripa på en fråga som är långt mer diskutabel än till exempel (med BRÅs nyliga facit i hand) om otryggheten ökar eller inte.

Ett ur strategisk synpunkt stort felsteg tror jag. En liten skitsak (några futtiga miljoner) i det stora sammanhanget (problemen i Sverige idag), som är lätt för media och andra partier att blåsa upp till en stor grej som drar fokus bort från andra frågor.

Lägg därtill att man närmat sig moderaterna i många frågor, trots att man sedan tidigare riktat in sig mot S-väljare. Man har agerat lite ambivalent. Samtidigt som S faktiskt levererar en mer reglerad flyktingpolitik.
2017-01-12, 21:40
Medlem
Demoskop's Januari gjordes 16 december 2016, skumt att den släpps nu nästan en månad senare.
Demoskop släpper vanligtvis sina mätningar 3e-10e, Denna månaden blev det ovanligt sent trotts att man suttit på den nästan en månad. Dög inte den man mätte fram i januari så man tog en gammal?. Nån som har koll ?
2017-01-12, 22:28
Medlem
8711s avatar
Institut som Demoskop, Sifo osv är inget att bry sig om. Dom har ett egenintresse av att hålla SD på låga siffror och med jämna mellanrum få in minskningar så deras uppdragsgivare blir nöjda. Det spelar helt uppenbart en stor roll för dessa institut vem som beställer mätningarna. Vi har sett i alla dom senaste valen att dessa institut ligger oerhört långt ifrån, under, verklighetens siffror för SD. Alla borde vid det här laget veta att Sifo kommer säga 15-17%, Demoskop 16-18,5 osv, det är den nivån dom bestämt sig för och pendlar inom. Tror inte överhuvudtaget dom har tillräckligt underlag för att ens mäta SD i verkligheten, så hårt är förtrycket i vårt land mot oliktänkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in