Citat:
Ursprungligen postat av
enondgris
Okej, nu fick jag uppfattningen att det var ett utspel från Kinnunen. Alltså att SD själva kommunicerade ut detta först. Om det var så att media granskade budgeten och startade debatten är det en annan sak. Det är i alla fall en sämre diskussion för SD att ta. Tror fortfarande att väldigt många accepterar bilden av klimathotet (observera att jag inte ens avslöjat var jag står, för det är ointressant) och att SD kommer att förlora lite i anseende och väljarstöd på den positionen. Särskilt i kombination med att flytta sig närmre moderaterna i flera frågor. Det är en svår balansgång nu, rent strategiskt.
För inte så länge sen trodde jag att att SD skulle nå över 30% 2018. Nu är jag inte lika säker. Ett riktigt pragmatiskt S som redan nu börjar fatta de svåra beslut de förr eller senare måste (om de vill ha kvar någon relevans i framtiden) så kanske SD till och med får under 20%. Tyvärr tror jag inte att S kommer börja i tid för att hinna bevisa sin ståndpunkt och konsekvens innan valet. Då måste man nämligen börja som senast ungefär nu. Men jag känner att det kan hända att det då börjar gå bakåt för SD i kombination med att SD har svårt att hantera flera frågor som inte rör brott/migration/invandring, och det såg jag som helt osannolikt för bara några månader sedan. Detta var nog nämligen bara första gången som media lurade in SD i fel debatt. Det kommer att kommer mer nu. Tätare och tätare.
Jag tror du har helt fel, dels skrivs massor med insändare till de lokala tidningarna dock syns såklart inte dessa i riksmedia om det inte råkar vara något de direkt kan skriva nazist/rasist osv över. Utan det är istället insändare som tar upp normala fel och normala lösningar.
Har också lagt märke till att Ernman mfl inte alls verkar i samma form som tidigare, andra gaphalsar lyser också med sin frånvaro i "flödet".
Angående demoskop så är det tröttna svaret att det är bara en mätning och kan likväl vara brus. När de minskat i 3-5 mätningar i rad kan man prata om trend.
Dessutom mitt i mellanvalsperioden är politik relativt ointressant för gemene man.
När valkampanjer och debatter kommer igång så kommer politik mer i folks medvetande och OU bör ändra sig.
Sen kan ju inte sd ringa upp aktuellt och be dem framföra ett meddelande precis heller. Sossarna däremot kan ju be tex kommunal, lo eller någon annan av deras bandhundar att göra det.
Jag liksom många andra är lat/feg och vill helst inte ha diskussioner med vem som helst över politik. Säger man att man röstar på SD inte bara måste man trumfa alla "rasist"skrikare utan man måste försvara sitt val med näbbar och klor. Enklare att bara säga C och jag tycker Annie är vettig...