2017-01-12, 21:04
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikines
Till Malta ska hon inte till. Skrev i början av inlägget att det handlar om en stad i England.

Bar och disco för en tonåring?

1) Jag skulle tro att England är ännu värre. Du riskerar att inte få en ordentlig värdfamilj, de kommer att bo i ett väldigt litet rum, och de kommer att få dålig mat.

2) Språkkurserna är ett skämt.

3) Ja så var det på Malta i alla fall. De hade ingen 18 år gräns för alkohol.
Citera
2017-01-12, 21:07
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag skulle tro att England är ännu värre. Du riskerar att inte få en ordentlig värdfamilj, de kommer att bo i ett väldigt litet rum, och de kommer att få dålig mat.

2) Språkkurserna är ett skämt.

3) Ja så var det på Malta i alla fall. De hade ingen 18 år gräns för alkohol.

Har läst väldigt mycket negativt just om Malta. Av den anledningen så väljer jag bort det och frågar om England. Sen så tror jag det var minst 25 år sen du var på en sån resa. Mycket har nog hunnit ändras. Läst på andra sidor att blir man påkommen blir man hemskickad.

Jag är inte ett dugg orolig över att min dotter ska supa eller något annat.

Tror det är stor skilland på att åka till England och Malta. Malta kan jämföras med när unga tjejer åker till Grekland för att festa men så tror jag inte det är med själva ö-riket England. Men jag vill höra av andra som kanske har skickat sitt barn dit.
Citera
2017-01-12, 21:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1) Det skulle inte hjälpa med att förbättra engelskan?

1) Om ditt barn spenderar tid med värdfamiljen på dagarna (och de är hemma på dagarna) då kan det hjälpa.

2) Men sannolikheten är stor att de kommer att spendera tiden med sina svenska vänner.

3) Om du vill att ditt barn ska lära sig engelska skulle jag inte rekommendera det.

4) Skicka barnet som utbytesstudent till en engelsk skola istället. Du kan betala för en termin på privatskola till exempel.
Citera
2017-01-12, 21:12
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Lärorikt sa jag ju att det var. Engelskan var ok innan men utvecklades mer. Även positivt att vara utan föräldrarna. Nackdelen ur föräldrasynpukt är alkohol, droger och sex. Naturligtvis kommer även min dotter förr eller senare i kontakt med det.
Just språkresor upplever jag som att det marknadsförs som om att ingen alkohol dricks, inget sex och att ledarna har 100% koll.

Bra att man kan ge inblick i hur lärorikt det är också istället för att fokusera bara på alkohol och sex. Tanken är att utveckla engelskan och inte lära sig det i grunden. Ge lite självmod att prata engelska.
Citera
2017-01-12, 21:14
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
1) Om ditt barn spenderar tid med värdfamiljen på dagarna (och de är hemma på dagarna) då kan det hjälpa.

2) Men sannolikheten är stor att de kommer att spendera tiden med sina svenska vänner.

3) Om du vill att ditt barn ska lära sig engelska skulle jag inte rekommendera det.

4) Skicka barnet som utbytesstudent till en engelsk skola istället. Du kan betala för en termin på privatskola till exempel.

Men det är inte säkert heller att man hamnar i familj enbart med svenska elever.

Självklart är tanken att barnet ska lära sig engelska lite mer, våga prata. Inte trodde du att jag tänker skicka henne bara för att hon ska festa?

Hon är inte så gammal för att bli utbytesstudent!
Citera
2017-01-12, 21:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Har läst väldigt mycket negativt just om Malta. Av den anledningen så väljer jag bort det och frågar om England. Sen så tror jag det var minst 25 år sen du var på en sån resa. Mycket har nog hunnit ändras. Läst på andra sidor att blir man påkommen blir man hemskickad.

Jag är inte ett dugg orolig över att min dotter ska supa eller något annat.

Tror det är stor skilland på att åka till England och Malta. Malta kan jämföras med när unga tjejer åker till Grekland för att festa men så tror jag inte det är med själva ö-riket England. Men jag vill höra av andra som kanske har skickat sitt barn dit.

1) Jag bodde i England när jag gick på universitet.

2) Du kanske tänker att hon åker till en lugn småstad där ingenting händer? Jag gick på universitet i en sån stad. Hela poängen med det är barrundorna och lekfarbrorn där tar dig på din första barrunda.

3) Där är det helt okay att tala öppet om att dricka och knarka alla gör det om de är unga. Det finns en väldigt tolerant attityd mot det även i småstäder.

4) Om din dotter inte bestämmer sig för att bara umgås med sin värdfamilj och inte gå på events kommer hon att umgås med ungdomar som super och knarkar.
Senast redigerad av Babianen 2017-01-12 kl. 21:27.
Citera
2017-01-12, 21:18
Medlem
jag är 21 men åkte till england, manchester på språkresa i några månader
åkte med blueberry, fick all hjälp och info av dom. svarar snabbt osv
skulle inte bo med random familj, ush. jag bodde i ett hus med 4-5 andra studenter från världens alla länder. vissa stannade bara några veckor medan andra stannade en längre tid. så det kom ofta nya studenter man kunde lära känna. hade eget sovrum o badrum. man tog buss till skolan för några timmars lektioner. sen var det ledig tid o man kunde gå ut o upptäcka staden. finns utflykter man kan gå på, tex till andra städer, eller göra det på egen hand med sina vänner.
var riktigt nice faktiskt
Citera
2017-01-12, 21:21
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
1) Jag bodde i England när jag gick på universitet.

2) Du kanske tänker att hon åker till en lugn småstad där ingenting händer? Jag gick på universitet i en sån stad. Hela poängen med det är barrundorna och lekfarbrorn där tar dig på din första barrunda.

3) Där är det helt okay att tala öppet om att dricka och knarka alla gör det om de är unga. Det finns en väldigt tolerant attityd mot det även i småstäder.

4) Om din dotter inte betämmer sig för att bara umgås med sin värdfamilj och inte gå på events kommer hon att umgås med ungdomar som super och knarkar.

Vi säger såhär; hon går i högstadiet.
Citera
2017-01-12, 21:23
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
jag är 21 men åkte till england, manchester på språkresa i några månader
åkte med blueberry, fick all hjälp och info av dom. svarar snabbt osv
skulle inte bo med random familj, ush. jag bodde i ett hus med 4-5 andra studenter från världens alla länder. vissa stannade bara några veckor medan andra stannade en längre tid. så det kom ofta nya studenter man kunde lära känna. hade eget sovrum o badrum. man tog buss till skolan för några timmars lektioner. sen var det ledig tid o man kunde gå ut o upptäcka staden. finns utflykter man kan gå på, tex till andra städer, eller göra det på egen hand med sina vänner.
var riktigt nice faktiskt

Är 21 år nu eller när du åkte? Några månader? Tänkte kanske skicka henne på 2 eller 3 veckor.
Citera
2017-01-12, 21:23
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men det är inte säkert heller att man hamnar i familj enbart med svenska elever.

Självklart är tanken att barnet ska lära sig engelska lite mer, våga prata. Inte trodde du att jag tänker skicka henne bara för att hon ska festa?

Hon är inte så gammal för att bli utbytesstudent!

1) Det är sant men studenterna brukar oftast komma i omgångar så de svenska studerna kommer alla samtidigt och så vidare.

2) Jag är säker på att många föräldrar tror att barnen ska lära sig något men det är inte vad barnen gör. Jag skulle köpa det om de hade skola hela dagen men man har bara skola på morgonen och resten av dagen är man fri att göra vad man vill.

3) Kolla om du kan boka henne för ett år eller en termin på en privatskola. Det finns skolor i alla prisklasser så det behöver inte vara så dyrt. En av mina bekanta skickade sin son på 1 år när han var 10.
Citera
2017-01-12, 21:26
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vi säger såhär; hon går i högstadiet.

Jag var 13 första gången jag åkte och 14 andra gången. Det är möjligt att hon kommer att vara omgiven av mobbade äldre barn (17-18 år) som inte har haft sin första fylla och är oskulder. Så var det för mig i alla fall. Så du bör kolla upp att det finns jämnåriga där.
Citera
2017-01-12, 21:30
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
1) Det är sant men studenterna brukar oftast komma i omgångar så de svenska studerna kommer alla samtidigt och så vidare.

2) Jag är säker på att många föräldrar tror att barnen ska lära sig något men det är inte vad barnen gör. Jag skulle köpa det om de hade skola hela dagen men man har bara skola på morgonen och resten av dagen är man fri att göra vad man vill.

3) Kolla om du kan boka henne för ett år eller en termin på en privatskola. Det finns skolor i alla prisklasser så det behöver inte vara så dyrt. En av mina bekanta skickade sin son på 1 år när han var 10.

Det var något nytt. Men hur blir det med skolan här då om jag skulle skicka henne en termin till ett annat land? Hon skulle halka efter med studierna här. Kostnaden är det minsta problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in