• 1
  • 2
2017-01-12, 18:56
Medlem
Ikiness avatar
Tänker skicka min tonåring på en språkresa på sommaren till England.
Finns väldigt mycket att välja på, blandannat en hel del städer. Vet inte vilken stad som är bäst lämpligast för en språkresa. Vill ha en lugn och trevlig stad utanför studierna.

Vad är att föredra, campus eller värdfamilj, hur säker är en värdfamilj?

Bolaget jag tittar på är STS.

Har vi några här som vill dela med sin erfarenhet just om språkresa till England och gärna av andra bolag också?
Citera
2017-01-12, 18:57
Avstängd
Hastings, Bournemouth, Brighton, Eastbourne är trevliga ställen längst kusten.
Citera
2017-01-12, 19:17
Moderator
tobess avatar
Nu har jag inte varit på några språkresor själv, men ett varningens ord bör givetvis höjas för att av det jag hört av som varit på dessa språkresor så har det förekommit en hel del alkohol (och delvis, knullande) på dessa resor.

Nu beror det ju givetvis dels på vilken inställning ni har till alkohol, och hur gammal tonåringen i fråga är. Men det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet i vilket fall som.

Med andra ord så är troligen en värdfamilj ett bättre alternativ, då det förhoppningsvis hålls lite bättre koll på det sättet.
Citera
2017-01-12, 19:21
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
Är det en pojke eller flicka du tänkt skicka iväg?
Citera
2017-01-12, 19:32
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu har jag inte varit på några språkresor själv, men ett varningens ord bör givetvis höjas för att av det jag hört av som varit på dessa språkresor så har det förekommit en hel del alkohol (och delvis, knullande) på dessa resor.

Nu beror det ju givetvis dels på vilken inställning ni har till alkohol, och hur gammal tonåringen i fråga är. Men det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet i vilket fall som.

Med andra ord så är troligen en värdfamilj ett bättre alternativ, då det förhoppningsvis hålls lite bättre koll på det sättet.

Just på Malta ska det förekomma sådant du beskriver men man har skärpt till det. Så fort man blir påkommen blir man hemskickad och resan betalas av föräldrar.

tänkte också på att värdfamilj är ett bättre alternativ men jag undrar om det bor en snuskgubbe där?
Citera
2017-01-12, 19:32
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOneEyedSnake
Är det en pojke eller flicka du tänkt skicka iväg?

Tjej.
Citera
2017-01-12, 20:07
Medlem
ps870s avatar
Torquay är en fin stad. Englads riviera kallas det. Där var jag på språkresa i slutet av 80 talet. Lärde mig rätt mycket engelska och att klara sig utan sina föräldrar. Blev rätt mycket supa också och en del knullande. Kanske är det lugnare nu men jag är tveksam till om min dotter kommer få åka på språkresa.
Hamnar din dotter hos en sträng familj blir det nog inte så mycket supande och knullande. Men hamnar hon hos en familj som jag hade finns det nog anledning att vara orolig. Mannen i familjen bjöd på öl och vår enda regel var att komma i tid till middagen och inte komma försent till skolan.
Citera
2017-01-12, 20:26
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Torquay är en fin stad. Englads riviera kallas det. Där var jag på språkresa i slutet av 80 talet. Lärde mig rätt mycket engelska och att klara sig utan sina föräldrar. Blev rätt mycket supa också och en del knullande. Kanske är det lugnare nu men jag är tveksam till om min dotter kommer få åka på språkresa.
Hamnar din dotter hos en sträng familj blir det nog inte så mycket supande och knullande. Men hamnar hon hos en familj som jag hade finns det nog anledning att vara orolig. Mannen i familjen bjöd på öl och vår enda regel var att komma i tid till middagen och inte komma försent till skolan.

Alla uppfostrar sina barn på olika sätt. Vad festande och knullande fick övertag i tråden. Hade tänkt mig höra mer om det var lärorikt och om det är en bra investering.

Skicka inte du din dotter på en språkresa, gör inte det. Men komme du kunna sätta stopp när hon en dag ska resa till Grekland och festa och knulla? Eller när hon går på hemmafester varje helg och super och knullar?
Citera
2017-01-12, 20:49
Medlem
ps870s avatar
Lärorikt sa jag ju att det var. Engelskan var ok innan men utvecklades mer. Även positivt att vara utan föräldrarna. Nackdelen ur föräldrasynpukt är alkohol, droger och sex. Naturligtvis kommer även min dotter förr eller senare i kontakt med det.
Just språkresor upplever jag som att det marknadsförs som om att ingen alkohol dricks, inget sex och att ledarna har 100% koll.
Citera
2017-01-12, 20:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

1) Det här är legit. Alkohol och sex är hela poängen med att åka på språkresa. Jag åkte 2 gånger när jag var ung, 3 veckor åt gången.

2) Man spenderar inte tid med värdfamiljen man är ute med sina nya vänner hela tiden.

3) Om du skickar dit din tonåring ge dem kondomer.
Citera
2017-01-12, 20:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikines
Just på Malta ska det förekomma sådant du beskriver men man har skärpt till det. Så fort man blir påkommen blir man hemskickad och resan betalas av föräldrar.

tänkte också på att värdfamilj är ett bättre alternativ men jag undrar om det bor en snuskgubbe där?

1) Jag var på Malta. Du blir inte påkommen för att det är ingen som har koll.

2) De flesta eventen är inte hostade. På kvälls-eventen blir du bara lämnad nånstans och du kan göra vad du vill. Det var längesen jag var där men jag tror inte det har ändrats speciellt mycket.

3) På kvällen kan du gå på bio, på karaoke-bar, eller på disco. Eller bara hitta något annat att göra på egen hand.

4) Folk är ganska religiösa så du råkar inte ut för några snuskgubbar. Det största klagomålet är maten i värdfamiljen.

5) Du får kommunicera med värdfamiljen innan så du får byta värdfamilj om du inte gillar dem.

6) De flesta familjerna pratar maltesiska så du kommer inte att lära dig engelska av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikines
Alla uppfostrar sina barn på olika sätt. Vad festande och knullande fick övertag i tråden. Hade tänkt mig höra mer om det var lärorikt och om det är en bra investering.

Skicka inte du din dotter på en språkresa, gör inte det. Men komme du kunna sätta stopp när hon en dag ska resa till Grekland och festa och knulla? Eller när hon går på hemmafester varje helg och super och knullar?

1) Nej det är inte lärorikt och ingen vidare investering.

2) Ditt barn riskerar att hamna i sällskap med lantisar från Småland som till varje pris vill dricka och ha sex.
Senast redigerad av Babianen 2017-01-12 kl. 21:02.
Citera
2017-01-12, 21:01
Medlem
Ikiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag var på Malta. Du blir inte påkommen för att det är ingen som har koll.

2) De flesta eventen är inte hostade. På kvälls-eventen blir du bara lämnad nånstans och du kan göra vad du vill. Det var längesen jag var där men jag tror inte det har ändrats speciellt mycket.

3) På kvällen kan du gå på bio, på karaoke-bar, eller på disco. Eller bara hitta något annat att göra på egen hand.

4) Folk är ganska religiösa så du råkar inte ut för några snuskgubbar. Det största klagomålet är maten i värdfamiljen.

5) Du får kommunicera med värdfamiljen innan så du får byta värdfamilj om du inte gillar dem.

6) De flesta familjerna pratar maltesiska så du kommer inte att lära dig engelska av det.

Till Malta ska hon inte till. Skrev i början av inlägget att det handlar om en stad i England.

Bar och disco för en tonåring?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in