Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Ja, översteprästen hade antagligen en viss förväntan om hur messias skulle vara, att han lade till Guds son innebär ju att han satte likhetstecken mellan dem och att han särskilde en allmän betydelse av ordet Guds son från den bestämda betydelsen i form av messias, den unike, Guds unike utvalde son. Att svara ja på den frågan vore ju häpnadsväckande i sig, men inte heller det vore väl direkt hädelse eftersom översteprästen tydligen förväntade sig att messias skulle vara Guds son. (utan att vi vet exakt vilken betydelse han satte på ordet "son".)
Men det framkommer lite i Matt 27:41-43 att de som hörde honom förstått det som att Jesus menade sig vara Guds son på ett unikt sätt, där står det såhär: "På samma sätt förlöjligade även översteprästerna och de skriftlärda och de äldste honom och sade: "Andra har han frälst, sig själv kan han inte frälsa. Han är Israels kung! Nu får han komma ner från korset, så ska vi tro på honom. Han litar på Gud, nu får Gud rädda honom om han älskar honom. Han har ju sagt: Jag är Guds Son."
Hade Jesus inte menat sig vara Guds son på ett unikt sätt hade han nog inte gett sken av det heller, det vore mycket långsökt.
Men kanske var det mer i de ord Jesus lägger till efter att ha bekräftat att han var Messias, Guds son, som var droppen.
Han fortsätter ju med att säga att de församlade ska se honom jämsides Guds makt, kanske var det snarare då de blir ifrån sig och utropar "hädelse". För Gud ger inte sin ära åt någon annan. (Den ära som tillkommer Gud) (Jes 42:8 48:11) Och för dem jämställde sig Jesus på det sättet med Guds makt.
För mig är det troligaste alternativet att Jesus såg sig som Guds son på ett unikt och enastående sätt skilt från alla andra människor.
Att hitta på någon egen version genom att bortse från ett helt evangelium och göra ologiska slutsatser av sådant som sägs i de andra evangelierna bara för att upprätthålla ett sken av att man har stöd för en fantisering kring en konspirationsteori är ju bara att lura sig själv.
Han nämner inte med ett ord att han skulle vara Guds son i förhöret.
Citat:
”Har du inget att svara på deras beskyllningar?” 63Men Jesus teg. Och översteprästen sade: ”Jag besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är Messias, Guds son.” 64Jesus svarade: ”Du har själv sagt det. Men jag säger er: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln.”
Det han hävdar är helt enligt traditionen om människosonen och inte att han är Guds son i den bemärkelsen så du väljer att tolka in mer än vad Jesus faktiskt säger, det får du väl göra men då har du skapat dig ett nytt evangelium.
Milmerokinevangeliet, det är väl ok, men det har inget med att göra med vad Matteus hävdar Jesus sade.
Citat:
Nä, det håller inte.
Såhär står det i Apostlagärnignarna 2:44,45 "Alla de troende var tillsammans och hade allt gemensamt. De började sälja sina egendomar och ägodelar och delade ut till alla efter vars och ens behov. Det står inget om att apostlarna behöll något för sig själva. Petrus gjorde sak av att de hade ju kvar alla pengar och kunde ju göra vad de ville med dem. Det fanns tydligen ett antal vittnen till händelsen, hade det varit några som helt frågetecken om mord hade det gett ett abrupt slut för den tidiga kyrkan. Meen, en konspirationsteoretiker ser ju bara det han vill se.
LOL
Man är konspirationsteoretiker nu med.
Joo, det är ju lätt att höfta till med sådana begrepp som det när livets realiteter kommer till daga. Först, det var högst troligt samma författare till Johannes som skrev Apg. Och att Johannes är en partsinlaga från en person/grupp som ville premiera synen att Jesus var en del av Gud gör ju knappast det som står i Apg särskilt trovärdigt som helhet.
Bara fundera på en sak, vad levde de på för pengar tror du när de for runt och missionerade runtom Medelhavet? Vilka betalade deras resor, mat, kläder, uppehälle under tiden? Klart som fasiken de predikade att folk skulle sälja av sina gårdar och dela på pengarna i de områden de befann sig i.
Det är ju samma charlataner och metoder som de sekter man från tid till annan ser skriverier om i pressen när dessa sekter kommer till daga.
I Filipperbrevet står det ju att han fick hjälp av församlingen.
4:14 Men ni skall ha tack för att ni ville bistå mig i mitt svåra läge.
15 Ni filipper vet själva att när evangeliet var nytt och jag hade lämnat Makedonien, då var er församling den enda som visade sådan gemenskap med mig att det gick att föra bok över utgivet och mottaget.
16 Redan när jag var i Thessalonike fick jag ju hjälp från er mer än en gång.
17 Men det är inte era gåvor jag är angelägen om utan den allt rikare vinsten för er egen räkning. 18 Jag har fått vad jag skall ha och mer än det. Jag har fullt upp av allt nu när jag genom Epafroditos har fått det som ni skickade mig – en rökelsedoft, ett offer som Gud tar emot med välbehag.
Sedan om han skrev så till alla församlingar att de var de enda som hjälpte honom vet bara historien men han predikade att de som predikade evangeliet skulle leva på de troende:
9:9 Det står ju i Moses lag: Du skall inte binda ihop munnen på oxen som tröskar. Skulle Gud bekymra sig om oxar?
10 Nej, det är klart att han säger det med tanke på oss. Det är för vår skull det står skrivet att den som plöjer och den som tröskar skall göra det med hopp om lön för sin möda.
11 Om vi har sått vårt andliga utsäde hos er, är det då för mycket om ni ger oss något materiellt som avkastning?
I Galaterbrevet lika så:
6:5 Var och en måste bära sin egen börda.
6 Men den som blir vägledd i ordet skall ha samma del som sin vägledare i allt som är gott.
Så du känns bara okunnig i skriften och väldigt omoget naiv i din syn på människors själsliga skröplighet. Att religionens män levt mycket gott på sina troende från dess början är det bara att öppna en historiebok och läsa hur otroligt rik kyrkan och dess makthavare blev.
Religionen är/var till för prästerna från dag ett, att sälja gårdar och egendom var ett utmärkt sätt att frigöra kapital för att försörja dem på under deras resor och betala deras uppehåll i församlingarna runt om när inte fiskeriet eller snickrandet såg så lukrativt ut.
Det är en krass ekonomisk verklighet, odlar/fiskar/jagar man inte eller har någon annan talang som man kunde tjäna pengar på så var man tvungen att leva på andra och predika helveteseldar över de som inte betalar/var troende. Sedan kom man på att man kunde ge syndernas förlåtelse genom att starta ett postorderföretag men där drog Luther ett sträck, det var så korrupt att det tydligen vart för mycket för honom med.