Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Här är spanska avgifter på bostadsmarknaden
Stämpelskatt vid köp av bostad: 8-10%! av köpeskillingen beroende på region i Spanien.
Ytterligare Stämpelskatt vid belåning: ca 2% av totala låneesumman.
värdering 400 -450 euro vid tecknande av lån. 7
notarius publicius bostad: 900-1200 euro
notarius publicios lånedel: 800-1100 euro
Fastighetsregister bostad: 700-1000 euro
fastighetsregister lånedel: 600-900 euro
Advokatarvode bostad: Ca 1 % av bostadensvärde
Advokatarvode lånedel: ca 1200 euro.
Sen tillkommer uppläggningsavgift på lån från ca 1000 euro till 2500 euro.
Vissa banker kräver livförsäkring också.
Sen finns det säkert ännu mer avgifter.
Man får inte heller låna mer än 70% av bostads värde som utlänning och 80% som permament boende.
Ska man köpa en bostad i Spanien för 1.5 miljon så tillkommer byråkratiska avgifter, advokater, skatter och låneavgifter på ca 180 000-220 000 kr som belastas köparen. Deras bostads marknaden fungerar endå bra och inga inlåsningseffekter även om jag börjat dra öronen åt mig nu. Har ingen lust att betala avgifter och skatter på 200 000 kr för köp av en lägenhet, 30 000 hade varit mer rimligt. 200 000 kr i avgifter motverkar spekulation något enormt och det tar flera års uthyrning för att få igen dessa pengar som steg nummer 1.
Övriga avgifter bostadsmarknaden.
Reavinstskatt: 19% för utlänningar och avdragsgill mot vissa kostnader så i praktiken lite lägre.
19 % upptill 30% för infödingar och permanemt residios i Spanien.
Sen tittar man på Sverige vad kostnaden för att köpa en borätt är
Pantbrevavgift och någon till avgift på 440 kr och 1093 kr. Skatten är svinlåg på borätt föreningar och reavinstskatt på 22%. Inga uppläggningskostnader för lån eller andra avgifter knappt som köpare.
Tittar man på USA så är fastighetskatten i både Chicago och New York där jag kollat mest ca 3000-5000 kr/mån för en villa för 1.3-2.8 miljoner.
Både i Spanien och Usa som jag genom åren funderat på investera i så är avgifterna och skatter mycket högre än i Sverige, trots detta är halvt som halvt u-länder.
Trots det sitter nyliberala och folkpartiet och andra kretiner och skriker Sverige har höga bostadsskatter och avskaffar fastighetskatter pch inför en kommunal avgift på max 7200 kr! för en solsidan villa värd 20 miljoner och nu ska flyttskatten bort helt enligt dom. Högern och nyliberlerna i Sverige är verkligen extrema och sinnessjuka och ska ha mycket bättre villkor än vad folk har i tom Amerika och manjana länder som Spanien.
Annars fungerar inte bostadsmarknaden enligt dom.
Högern ska ha bort hyresregleringen trots det är i princip marknadshyror på nyproduktion idag och även fast de finns hyresreglerade billiga lägenheter lite här och var i amerikanska städer, både New York och San fransisco har det har jag sett.
Varken i Usa eller Spanien kan man få mycket högre än ca 7% direktavkastning vid uthyrning av bostäder men det är svårt att få 100% vakansgrad där så i praktiken är 7% direktavkastning ett utopiskt scenario.
Men här i Sverige tillåts hyresvärdar kräva minst 7% direktavkastning på nybygge av fastigheter nu med presumtionshyra och med en total bostadsbrist och garanterat 100% vakansgrad. se på hyresköerna på bostad stockholm för svindyr nyproduktion nu och på Big boss lägenheter i Göteborg. Det är nästan lika lång kötid som på gamla lägenheter nu upp mot 6-10 år.
Även på denna front ska det va mycket bättre villkor enligt nyliberalerna mot andra länder och hyresgäster ska ruineras nu för att det överhuvudtaget ska finnas incitament för bolag att bygga hyresrätter nu enligt psykopatiska nyliberale extremister här på forumet men även som poppar upp i dagens industri till och från.
Fastighetsskatten i USA varierar kraftigt mellan olika stater
Louisiana har lägst 0,18%
New Jersey har högst 1,89%
De stater du tittat på ligger rätt högt
Illinois 1,73%
New York 1,23%
Medianinkomsterna är rätt mycket högre än i Sverige
Illinois: 68578$
New York: 74777$
Cirka 5% av inkomsten går åt till att betala fastighetsskatt i dessa stater.
Jag kan nog tycka att det amerikanska skattesystemet är bättre än det svenska,
lägre beskattning av inkomst och högre på fastigheter gör att individen själv kan välja om
man vill bo stort och betala mycket skatt eller bo litet och lägga pengarna på något annat.