2017-01-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inget var svårt att förstå och det var frågor jag ställde, inte påståenden. Det ser du på att meningarna avslutades med frågetecken.

Men du förstår väl att du får betala din hyresvärds räntor va, han är väl inte så generös att han tar det ur egen plånbok.

Självfallet betalar jag min hyresvärds kostnader, allt annat vore ju larvigt att tro.

Dock betalar JAG ingen ränta, om jag nu skall vara lika definitions-envis som ni ofta väljer att vara.
2017-01-12, 09:21
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här är spanska avgifter på bostadsmarknaden

Stämpelskatt vid köp av bostad: 8-10%! av köpeskillingen beroende på region i Spanien.
Ytterligare Stämpelskatt vid belåning: ca 2% av totala låneesumman.
värdering 400 -450 euro vid tecknande av lån. 7
notarius publicius bostad: 900-1200 euro
notarius publicios lånedel: 800-1100 euro
Fastighetsregister bostad: 700-1000 euro
fastighetsregister lånedel: 600-900 euro
Advokatarvode bostad: Ca 1 % av bostadensvärde
Advokatarvode lånedel: ca 1200 euro.

Sen tillkommer uppläggningsavgift på lån från ca 1000 euro till 2500 euro.
Vissa banker kräver livförsäkring också.
Sen finns det säkert ännu mer avgifter.

Man får inte heller låna mer än 70% av bostads värde som utlänning och 80% som permament boende.

Ska man köpa en bostad i Spanien för 1.5 miljon så tillkommer byråkratiska avgifter, advokater, skatter och låneavgifter på ca 180 000-220 000 kr som belastas köparen. Deras bostads marknaden fungerar endå bra och inga inlåsningseffekter även om jag börjat dra öronen åt mig nu. Har ingen lust att betala avgifter och skatter på 200 000 kr för köp av en lägenhet, 30 000 hade varit mer rimligt. 200 000 kr i avgifter motverkar spekulation något enormt och det tar flera års uthyrning för att få igen dessa pengar som steg nummer 1.

Övriga avgifter bostadsmarknaden.
Reavinstskatt: 19% för utlänningar och avdragsgill mot vissa kostnader så i praktiken lite lägre.
19 % upptill 30% för infödingar och permanemt residios i Spanien.

Sen tittar man på Sverige vad kostnaden för att köpa en borätt är

Pantbrevavgift och någon till avgift på 440 kr och 1093 kr. Skatten är svinlåg på borätt föreningar och reavinstskatt på 22%. Inga uppläggningskostnader för lån eller andra avgifter knappt som köpare.

Tittar man på USA så är fastighetskatten i både Chicago och New York där jag kollat mest ca 3000-5000 kr/mån för en villa för 1.3-2.8 miljoner.

Både i Spanien och Usa som jag genom åren funderat på investera i så är avgifterna och skatter mycket högre än i Sverige, trots detta är halvt som halvt u-länder.

Trots det sitter nyliberala och folkpartiet och andra kretiner och skriker Sverige har höga bostadsskatter och avskaffar fastighetskatter pch inför en kommunal avgift på max 7200 kr! för en solsidan villa värd 20 miljoner och nu ska flyttskatten bort helt enligt dom. Högern och nyliberlerna i Sverige är verkligen extrema och sinnessjuka och ska ha mycket bättre villkor än vad folk har i tom Amerika och manjana länder som Spanien.
Annars fungerar inte bostadsmarknaden enligt dom.
Högern ska ha bort hyresregleringen trots det är i princip marknadshyror på nyproduktion idag och även fast de finns hyresreglerade billiga lägenheter lite här och var i amerikanska städer, både New York och San fransisco har det har jag sett.

Varken i Usa eller Spanien kan man få mycket högre än ca 7% direktavkastning vid uthyrning av bostäder men det är svårt att få 100% vakansgrad där så i praktiken är 7% direktavkastning ett utopiskt scenario.
Men här i Sverige tillåts hyresvärdar kräva minst 7% direktavkastning på nybygge av fastigheter nu med presumtionshyra och med en total bostadsbrist och garanterat 100% vakansgrad. se på hyresköerna på bostad stockholm för svindyr nyproduktion nu och på Big boss lägenheter i Göteborg. Det är nästan lika lång kötid som på gamla lägenheter nu upp mot 6-10 år.

Även på denna front ska det va mycket bättre villkor enligt nyliberalerna mot andra länder och hyresgäster ska ruineras nu för att det överhuvudtaget ska finnas incitament för bolag att bygga hyresrätter nu enligt psykopatiska nyliberale extremister här på forumet men även som poppar upp i dagens industri till och från.

Fastighetsskatten i USA varierar kraftigt mellan olika stater
Louisiana har lägst 0,18%
New Jersey har högst 1,89%

De stater du tittat på ligger rätt högt

Illinois 1,73%
New York 1,23%

Medianinkomsterna är rätt mycket högre än i Sverige

Illinois: 68578$
New York: 74777$

Cirka 5% av inkomsten går åt till att betala fastighetsskatt i dessa stater.
Jag kan nog tycka att det amerikanska skattesystemet är bättre än det svenska,
lägre beskattning av inkomst och högre på fastigheter gör att individen själv kan välja om
man vill bo stort och betala mycket skatt eller bo litet och lägga pengarna på något annat.
2017-01-12, 09:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nej, men det indikerar ett regelverk som just motsäger att hyrorna skenar när räntan går upp.

Vitsen med det nya regelverket var att fler skulle våga hyra ut och inte riskera att gå back som tidigare med "bruksvärdesprincipen".

Det är riktgt att om man lånat hos bluestep och har maximalt topplån att man kan gå back även med dagens regler. Men då ska det mycket till..

Den här bolånaren är mycket ovanlig idag...

Vet dock inte vad du vill ha sagt med detta då du fortfarande måste betala räntekostnaderna indirekt som hyresgäst. Skuldfri eller ej.
2017-01-12, 09:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självfallet betalar jag min hyresvärds kostnader, allt annat vore ju larvigt att tro.

Dock betalar JAG ingen ränta, om jag nu skall vara lika definitions-envis som ni ofta väljer att vara.

Jo just du betalar indirekt hyresvärdens räntor. Stiger räntorna betalar du mer då bruksvärdessystemet är kostnadsstyrt. Dock är lånen ofta bundna på lång tid så det går lite trögare än för BR-ägare.
2017-01-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo just du betalar indirekt hyresvärdens räntor. Stiger räntorna betalar du mer då bruksvärdessystemet är kostnadsstyrt. Dock är lånen ofta bundna på lång tid så det går lite trögare än för BR-ägare.

JAG betalar ingen RÄNTA

Är det svårt att förstå, om min hyresvärd skulle vara obelånad faller ju ditt tankesätt, alltså kan hur du tänker inte tillämpas som generell sanning.
2017-01-12, 09:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Som hyresgäst betalar du för att disponera bostaden. I det ingår kapitalkostnaden.
Vad i all världen får dig att tro att någon annan betalar den åt dig?

Nog måste du väl begripa att du åker på att betala kapitalkostnaden för hyresrätten. Och stiger räntan så åker du på att betala MER.
En aspekt av den reglerade hyres marknaden är att värdet på hyresfastigheter pressas ner. Det innebär indirekt att även kreditkostnaden för dessa blir lägre.
2017-01-12, 09:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Så när man äger en bostadsrätt betalar men heller då inte föreningens räntor, va skönt
2017-01-12, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
JAG betalar ingen RÄNTA

Är det svårt att förstå, om min hyresvärd skulle vara obelånad faller ju ditt tankesätt, alltså kan hur du tänker inte tillämpas som generell sanning.

Det spelar ingen roll om din hyresvärd är obelånad för hen har rätt till avkastning på sin investering ändå.

Är din hyresvärd obelånad blir det mer klirr i kassan.

Du betalar för detta oavsett hur du försöker vrida och vända på det hela.
2017-01-12, 09:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
JAG betalar ingen RÄNTA

Du kan gå och leasa en bil och hävda att du inte betalar för någon värdeminskning också.

Men är det verkligen sant?
2017-01-12, 10:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om din hyresvärd är obelånad för hen har rätt till avkastning på sin investering ändå.

Är din hyresvärd obelånad blir det mer klirr i kassan.

Du betalar för detta oavsett hur du försöker vrida och vända på det hela.
Det är lite felaktigt att hävda att man betalar för hyresvärdens ränta. Egentligen betala man hans kapitalkostnad. Det förekommer vanligtvis både eget kapital och lånat kapital (precis som vid ägd bostad). Att bara peka på det lånade kapitalet ger en snedvriden blid. Att binda eget kapital är inte gratis heller.
2017-01-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så när man äger en bostadsrätt betalar men heller då inte föreningens räntor, va skönt

Betalar föreningen fortfarande räntor om föreningen saknar lån?
2017-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Du kan gå och leasa en bil och hävda att du inte betalar för någon värdeminskning också.

Men är det verkligen sant?

Din jämförelse är så dum i huvudet att det gör ont, jag säger att jag betalar hyresvärdens kostnader, men JAG personligen har NOLL JÄVLA KRONOR PÅ RADEN RÄNTEUTGIFTER I DEKLARATIONEN.

Alltså betalar jag ingen ränta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in