2017-01-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vi får förskjuta mitt år med ungefär ett helt år.
Du ger Svenne rätt

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bostadsbrist verkar definieras som att man inte har 200 kvm på strandvägen.
Med en hyra på max 1500/mån.
2017-01-11, 07:35
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Internationellt vedertagna regler skulle alltså skapa en depression i Sverige, enligt dig. Det är tur att du inte har förmåga att hålla två tankar i huvudet samtidigt, annars skulle det bli jobbigt för dig nu.

Rimligt är ju att man gör som Danmark, sänker med en procent per år ned till 25%.
(Och samtidigt sänker sänker kapitalvinstskatten på samma sätt)
Orsakar knappast någon depression.

Att ta bort ränteavdraget helt och hållet direkt är dels politiskt självmord, dels extremt korkat.

Några "vedertagna regler" finns inte, mer än i dina drömmar.
2017-01-11, 09:03
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som sagt, att du är dum och obildad är inte ett argument för att alla andra är dumma och obildade. Du tror att jag skriver konstiga saker för att du inte begriper dem, och du tror att hela världen saknar nationalekonomisk kompetens för att du gör det.

Du får självfallet förhålla dig till livet precis hur du vill, men det är som sagt inget argument. Den internationella kompetensen försvinner inte för att du inte förstår den.

Tardigradan Trillske har talat.
Har du blivit av med ditt tredjehandskontrakt ?
2017-01-11, 10:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Jag har nu otaliga gånger visat på vilket sätt det du skrev är objektivt fel, du är som sagt faktaresistent och egodriven och försöker gång på gång låtsas som att du skrev någonting annat än det du skrev.

"Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):

"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"

och:

"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...t-rantebeslut/

Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?

Jag kan förklara det ännu tydligare än vad riksbanken gör i källhänvisningen här ovanför, du vet banken som säger raka motsatsen till det du säger om deras beräkningar, även om du vägrar erkänna ditt fel vilket är extremt patetiskt och tyder på att du är extremt emotionellt omogen. Precis som riksbanken själva säger och till och med visar i bilden som du som nog den enda personen i världen inte lyckades förstå, så är konjunkturberäkningar en del av beräkningarna som ligger till grund för att besluta om styrräntan. Att de beräkningarna leder fram till olika värden som man i nästa steg använder sig av, så som tex inflationen, innebär inte att konjunkturberäkningarna inte är en viktig del av beräkningarna för styrräntan, förstår du verkligen inte det, trots att Riksbanken uttryckligen skriver det i källhänvisningen du själv angav? I så fall så är du nog inte värd mer av min tid. Det är väldigt basal matematik och dessutom har du nu ett antal källor där det uttryckligen står. Sluta vara faktaresistent, du beter dig som ett obstinat, lågbegåvat och okunnigt barn, men det är väl i verkligheten högst sannolikt det man sitter här och "diskuterar" med via nätet, någon fjortis i en källare hemma hos mamma och pappa.

Snacka om faktaresistent och trög. Det enda du hittat bevis på är att konjunkturen ingår i inflationsberäkningen (Vilket för all del är korrekt). Om du lade lite mer energi på att hitta dina bevis istället för att hitta på förolämpningar så skulle du nog klara det hela lite bättre.

Du skulle visa hur konjunkturen används till att beräkna räntan. Du skulle INTE hitta hur konjunkturen används till att beräkna inflationen. Återkommer du bara med ännu en vägg av förolämpningar och bevis på att konjunkturen används till inflationsberäkningen så summerar jag det som att du har fel.
2017-01-11, 10:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Bättre att vara sjuk än att vara psykotisk som en viss Trillske är.
Du är sämst i denna tråd, slänger ur dig en massa oförskämdheter och felaktigheter hela tiden utan att komma med någon fakta, har du konstant PMS ? Till och med slemhögen får ses som en Einstein i jämförelse med dig.

De har i alla fall omdömet att välja passande namn. Trillske är konstant trilskig, från våra två bajskillar i tråden kommer bara bajs, highbanker är konstant hög.
2017-01-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De har i alla fall omdömet att välja passande namn. Trillske är konstant trilskig, från våra två bajskillar i tråden kommer bara bajs, highbanker är konstant hög.

Ja, vi måste ju spendera våra pengar på något, när vi inte har några räntor att betala.
2017-01-11, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja, vi måste ju spendera våra pengar på något, när vi inte har några räntor att betala.

Jaha intressant. Hur gör du för att inte betala räntor när du bor i hyresrätt?
2017-01-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha intressant. Hur gör du för att inte betala räntor när du bor i hyresrätt?

Sist jag kollade betalade jag inte några räntor, om min hyresvärd gör det har jag ingen aning.

Brukar du alltid tänka så?

Låt säga att du var skuldfri, skulle du fortfarande då kunna sägas ha skulder eftersom du hjälper din ICA handlare att betala sina skulder när du handlar där?
2017-01-11, 11:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sist jag kollade betalade jag inte några räntor, om min hyresvärd gör det har jag ingen aning.
Det har hen garanterat och vem tror du betalar dessa räntor?

Citat:
Brukar du alltid tänka så?
Absolut och det är en av anledningarna till att jag inte vill bo i hyresrätt.

Citat:
Låt säga att du var skuldfri, skulle du fortfarande då kunna sägas ha skulder eftersom du hjälper din ICA handlare att betala sina skulder när du handlar där?

Inte riktigt samma sak.

Bor du i hyresrätt får du betala högre hyra om räntekostnaderna går upp. Och du kan inte påverka någon annans lån eftersom du inte äger huset ifråga.

Bor du däremot i bostadsrätt kan du själv påverka dina kostnader genom att exempelvis amortera på dina egna lån.

Det senare alternativet är nästan alltid billigare. Det kan finnas undantag, men på sikt kommer sådana hyresrätter att försvinna från marknaden.

Om en ica-handlare har lån eller inte spelar ingen större roll för mig. Hen kan oavsett belåningsgrad fortfarande inte ta ut vad som helst för maten. Då går man bara till en annan butik istället.
2017-01-11, 11:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Det snackas ju ofta om att ränteavdragen är så viktiga och att det vore katastrof om det togs bort för snabbt. Är detta verkligen sant? Jag förstår att de inte är lika viktiga nu när vi har rekordlåg ränta, men är det så centrala annars?

Man får tillbaka ränteavdragspengarna vid deklarationen, alltså klarar folk uppenbarligen sina månatliga betalningar ändå. Eller är det så vanligt att man jämkar för att få del av avdraget varje månad..? Räntan fluktuerar över tid rätt kraftigt - folk har uppenbarligen klarat räntor på 6-7 procent för inte alls länge sedan. Om avdraget var SÅ viktigt när räntan var 3-4 procent, borde ingen ha klarat 7 procent ränta?

Jag tror att det är BS. Självklart innebär alla fördyrningar att folk får ändra sina budgetar. Detta gäller uteligger såväl som H&M-Persson. Vid fördyrning får man spendera, investera eller spara mindre, punkt. Men att ränteavdraget skulle vara den springande punkten för att man ska klara sina räntebetalningar tror jag inte alls på. Fasas ränteavdraget ut nu när räntan är rekordlåg borde långivarna och låntagarna hinna justera sin lånebörda innan räntan blir hög igen.
2017-01-11, 11:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det snackas ju ofta om att ränteavdragen är så viktiga och att det vore katastrof om det togs bort för snabbt. Är detta verkligen sant? Jag förstår att de inte är lika viktiga nu när vi har rekordlåg ränta, men är det så centrala annars?

Man får tillbaka ränteavdragspengarna vid deklarationen, alltså klarar folk uppenbarligen sina månatliga betalningar ändå. Eller är det så vanligt att man jämkar för att få del av avdraget varje månad..? Räntan fluktuerar över tid rätt kraftigt - folk har uppenbarligen klarat räntor på 6-7 procent för inte alls länge sedan. Om avdraget var SÅ viktigt när räntan var 3-4 procent, borde ingen ha klarat 7 procent ränta?

Jag tror att det är BS. Självklart innebär alla fördyrningar att folk får ändra sina budgetar. Detta gäller uteligger såväl som H&M-Persson. Vid fördyrning får man spendera, investera eller spara mindre, punkt. Men att ränteavdraget skulle vara den springande punkten för att man ska klara sina räntebetalningar tror jag inte alls på. Fasas ränteavdraget ut nu när räntan är rekordlåg borde långivarna och låntagarna hinna justera sin lånebörda innan räntan blir hög igen.

Jag vet bara vad jag själv får tillbaka i ränteavdrag och det är inte mycket längre. Annat var det på det glada 90-talet och även en bra bit in på 2000-talet. Då var det fest när skatteåterbäringen kom in på kontot.
2017-01-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Personligen så tror jag att folk jämkar väldigt mycket.

Oavsett så spelar det stor roll för den totala köpkraften i stort. Försvinner ränteavdraget så är det många tusenlappar per hushåll som inte kommer ut i handeln vilket påverkar negativt.

Jag tror att regeringen behöver vara väldigt försiktiga med att skapa för stora svängningar i ekonomin just nu. Vist BNP Går bra, BNP Capita går inte alls bra i jämförelse (beror på alla som kommit till sverige)
Arbetslösheten är ok, mest tack vare alla låtsasjobb. Sen finns det en stor hög till med friserade siffror som pekar på att sverige går bättre än vad det gör. Det är väl egentligen inget fel med det. De skapar en högkonjunktur genom att få folket att tro att det är högkonjunktur kan man väl grovt förenklat säga.

Skapar man för mycket svängningar så kommer de inte kunna upprätthålla uppgången vi är i början på.

Det är mina terorier iaf. Finns väl dock kunniga ekonomer här som inte bara ordbajsar som kan skriva något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in