Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag motsäger inte att konjunkturen ingår i att beräkna inflationen vilket inte är samma sak som styrräntan.
Sedan har du skrivit en hel uppsats utan att hänvisa till något ställe där man använder konjunkturen om en egen parameter i att beräkna räntan.

Det var en till synes enkel uppgift men du ger dig på en massa personangrepp istället för att bevisa vad du hävdar.
Jag har nu otaliga gånger visat på vilket sätt det du skrev är objektivt fel, du är som sagt faktaresistent och egodriven och försöker gång på gång låtsas som att du skrev någonting annat än det du skrev.
"Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):
"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"
och:
"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."
http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...t-rantebeslut/
Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?
Jag kan förklara det ännu tydligare än vad riksbanken gör i källhänvisningen här ovanför, du vet banken som säger raka motsatsen till det du säger om deras beräkningar, även om du vägrar erkänna ditt fel vilket är extremt patetiskt och tyder på att du är extremt emotionellt omogen. Precis som riksbanken själva säger och till och med visar i bilden som du som nog den enda personen i världen inte lyckades förstå, så är konjunkturberäkningar en del av beräkningarna som ligger till grund för att besluta om styrräntan. Att de beräkningarna leder fram till olika värden som man i nästa steg använder sig av, så som tex inflationen, innebär inte att konjunkturberäkningarna inte är en viktig del av beräkningarna för styrräntan, förstår du verkligen inte det, trots att Riksbanken uttryckligen skriver det i källhänvisningen du själv angav? I så fall så är du nog inte värd mer av min tid. Det är väldigt basal matematik och dessutom har du nu ett antal källor där det uttryckligen står. Sluta vara faktaresistent, du beter dig som ett obstinat, lågbegåvat och okunnigt barn, men det är väl i verkligheten högst sannolikt det man sitter här och "diskuterar" med via nätet, någon fjortis i en källare hemma hos mamma och pappa.