Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Det snackas ju ofta om att ränteavdragen är så viktiga och att det vore katastrof om det togs bort för snabbt. Är detta verkligen sant? Jag förstår att de inte är lika viktiga nu när vi har rekordlåg ränta, men är det så centrala annars?
Personligen så tror jag att folk jämkar väldigt mycket.
Oavsett så spelar det stor roll för den totala köpkraften i stort. Försvinner ränteavdraget så är det många tusenlappar per hushåll som inte kommer ut i handeln vilket påverkar negativt.
Jag tror att regeringen behöver vara väldigt försiktiga med att skapa för stora svängningar i ekonomin just nu. Vist BNP Går bra, BNP Capita går inte alls bra i jämförelse (beror på alla som kommit till sverige)
Arbetslösheten är ok, mest tack vare alla låtsasjobb. Sen finns det en stor hög till med friserade siffror som pekar på att sverige går bättre än vad det gör. Det är väl egentligen inget fel med det. De skapar en högkonjunktur genom att få folket att tro att det är högkonjunktur kan man väl grovt förenklat säga.
Skapar man för mycket svängningar så kommer de inte kunna upprätthålla uppgången vi är i början på.
Det är mina terorier iaf. Finns väl dock kunniga ekonomer här som inte bara ordbajsar som kan skriva något.