2017-01-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Tror ni vi ser nya rekord i Stockholm i år?

Jag har på känn att vi toppar i år, för att sedan stagnera 2018.

Jag menar... det kan väl inte bli så att en etta på 25kvm till slut kostar 4 millar?

jag tror att vi redan har toppat.
2017-01-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har hört att kineser lockas av den svenska bostadsmarknaden. Jag vet inte om man ska kalla dem för investerare. Kineser är väldigt speciella...

Utveckla gärna - speciella, hur?
2017-01-10, 16:42
Medlem
Citat:

Jag menar... det kan väl inte bli så att en etta på 25kvm till slut kostar 4 millar?

Vi har redan toppat, och under 2017 kommer vi att se kräftgång, enstaka lokala dippar (som ingen orkar analysera på allvar), ett allmänt ljummet spekulationsläge, massor av nya larmrapporter (som ingen orkar analysera på allvar) och intresset för uppsminkade, svindyra ruckel (släng in ett dyrt kök, vit färg och nytt badrum i en gisten lya vars grund skapades 1903 och kalla objektet "unikt" så är allt klappat och klart) kommer att krympa ...

Under 2017 kommer spekulationsmaskinen att kallna, och troligen inträffar den väntade kraschen redan detta år.

Visst kan små ettor kosta 4 miljoner styck - allt är möjligt - men köppubliken tar ju slut efter ett tag.

Marknaden håller på att begå självmord, som alla andra bubbelmarknader ...

Det riktigt spektakulära sker när de misslyckade klipparna måste livrädda sig och klättrar ner i pyramidspelet, eller så rusar de till bostadskön ...

Det kommer att bli mkt trångt vid nödutgångarna ...

Och så får man rea ut lyor, riva, vräka ut skattemiljarder över idioter osv ... det är alltid samma gamla visa ...

Och ingen marknadsliberal kommer att klaga på staten ha ha

När staten räddar ens skinn glömmer man alla gamla floskler ...

Den är ju så skön att ha, när man skitit i alla blå skåp som finns ...

Det visste affärsmännen redan för 100 år sen
2017-01-10, 16:51
Medlem
Citat:

Du har en dålig känsla. Toppen är nådd!

Dröm vidare
2017-01-10, 16:51
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Har ni sett till Svenne i tråden än? Om han inte återvänder innan midnatt idag så befarar jag att bolånebubblan är sprucken. Så illa är det gott folk! Allting hänger nu på Svennes återkomst.

Håll tummarna?
2017-01-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Har ni sett till Svenne i tråden än? Om han inte återvänder innan midnatt idag så befarar jag att bolånebubblan är sprucken. Så illa är det gott folk! Allting hänger nu på Svennes återkomst.

Håll tummarna?

Ha ha Ja, var tog han vägen ...

Han blev kanske tvungen att blixtsälja, eller så fyller han bara på stesolidförrådet ...

Kanske har han till slut fattat hur nära bolånekraschen vi kan vara ...
2017-01-10, 17:46
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Gnäll, gnäll. Vadå inte får ihop. Är inga problem alls att spara ihop till kontantinsatsen om man är sparsam och jobbar. Klarar man inte av det ska man nog inte köpa någon bostad som det sagts tidigare.
Att spara till kontantinsatsen kan såklart gå. Däremot är det sällan 15% räcker idag, man behöver mycket mer än så för att kunna vinna en budgivning.
2017-01-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att spara till kontantinsatsen kan såklart gå. Däremot är det sällan 15% räcker idag, man behöver mycket mer än så för att kunna vinna en budgivning.

Om det inte finns köpare som har råd ska ju priserna ner snarare än att man ska dopa marknaden med ännu mer anpassningar som bidrar till den ökade skuldbördan.

Är du sosse tro?
2017-01-10, 18:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Varför skulle man inte vinna en visning med 15%? Gäller att skaffa sig ett lånelöfte så man vet var taket ligger först och främst.

Och vinner man aldrig någon budgivning kanske man ska se över vilka objekt man tittar på och gå ner en prisklass?!
2017-01-10, 18:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om det inte finns köpare som har råd ska ju priserna ner snarare än att man ska dopa marknaden med ännu mer anpassningar som bidrar till den ökade skuldbördan.

Är du sosse tro?

Inga problem att hitta köpare som har råd att betala för sig...

Villaägare exempelvis betalar minst av alla i förhållande till sin inkomst för sitt boende...

http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/

Du är som vanligt fel ute och tror att marknaden bara består av förstagångsköpare. Men så ser inte verkligheten ut.
2017-01-10, 19:03
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Är du sosse tro?
Alla behöver någonstans att bo där jobben finns. Problemet är att vissa människor (Unga med rika föräldrar) vinner alla budgivningar alt dom som gjort bostadskarriär. Övriga vinner inga budgivningar.

Jag röstar inte på Socialdemokraterna nej. Jag röstar på SD.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle man inte vinna en visning med 15%? Gäller att skaffa sig ett lånelöfte så man vet var taket ligger först och främst.

Och vinner man aldrig någon budgivning kanske man ska se över vilka objekt man tittar på och gå ner en prisklass?!
Eftersom att jag själv har testat att göra det och jag vinner inga objekt med det. Det går ju inte att titta på objekt som är mindre än ettor, och jag tittar inte i Stockholms innerstad eller Djursholm, Danderyd, Täby eller annat för den delen. Vi har redan diskuterat det tidigare.
2017-01-10, 19:08
Medlem
Citat:
Om köpeskilling på nyproducerade BR börjar bli i högsta laget så kan byggfirman naturligtvis lägga mer av lånet på föreningen. Då kan köpeskillingen bli ganska lite. Men månadsavgiften blir då desto större. Och boendeutgiften blir större, eftersom staten beskattar detta hårdare.

En lägenhet med produktionskostnad på 50 KSEK/kvm som är på 30 kvm, skulle du kanske kunna köpa för 200 KSEK då.

Men skulle detta bli vanligt skulle bubbelbabblarna och alarmisterna här högljutt oja sig över hur folk blir lurade med låga priser, och gigantiska stora dolda lån.
(I grunden handlar det om att dom inte vill betala byggjobbarna för deras arbete. Man vill ha det gratis).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in