2017-01-10, 08:36
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej, inte när du räknar på inflationen på korrekt sätt. Du däremot, är inte ensam av att använda dig av KPI. Det blir inte mer rätt för det. Tips: gå tillbaka när jag beskriver i princip hur inflation i en enhet mätes. I princip används inga index.

Om du inte gillar BNP/capita så får du väl hitta på ett eget begrepp. Ändra BNP till URK och byt ut capita mot flapilopp och dina båda förkortningar kan du räkna som du vill.

Om folk finner ditt nyckeltal intressant kanske de använder det.
2017-01-10, 08:40
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
BNP/capita kommer att ha svagare tillväxt de närmaste åren.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/svag-utveckling-av-bnp-per-capita_bakgrundpdf_632869.html/BINARY/Svag%20utveckling%20av%20BNP%20per%20capita_bakgru nd.pdf

Fullt möjligt åtgärder måste sättas in för att säkra fortsatt stark tillväxt. Jag har inte sagt något annat. Det jag kommenterade var påståendet att BNP/capita sjunker, vilket är helt fel. Det stiger tvärtom ganska kraftigt sedan ett tag tillbaka.
2017-01-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag tror faktiskt de skyhöga kontantinsatserna kan vara det som smäller en eventuell bubbla. För 6-7 år sedan fanns det nyproduktion på 1or i en kommun i Stockholmslän för 1 miljon, idag kostar nyproduktionerna på samma ställe 2 miljoner. Förut var det 10% av 1 miljon och nu är det 15% av 2 miljoner. Det är en jävla massa pengar som främst småbarnsföräldrar inte får ihop och lika svårt för ensamstående.

Halvera kravet på kontantinsats nu när amorteringskravet ändå är infört.

Gnäll, gnäll. Vadå inte får ihop. Är inga problem alls att spara ihop till kontantinsatsen om man är sparsam och jobbar. Klarar man inte av det ska man nog inte köpa någon bostad som det sagts tidigare.
2017-01-10, 08:49
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Boräntorna upp på bred front: ”Ser ut att ha bottnat”
Sju banker höjde sina listräntor i december. Det är början på flera höjningar av bolåneräntorna, enligt experter som SvD har varit i kontakt med.
– Räkna med mer normala räntenivåer, säger Pontus Haag på Skandia.
http://www.svd.se/borantorna-upp-pa-bred-front-ser-ut-att-ha-bottnat/om/naringsliv

Kan det vara slut på de roliga tiderna nu för alla miljonlåntagare? Dags att börja svettas
2017-01-10, 08:55
Medlem
Blissummers avatar
Apropå räntor och "normala räntenivåer" på bostadslån som inlägget innan mitt nämnde så bistår jag här med en pålitlig sida där man enkelt kan se hur räntenivåerna för bostadslån har sett ut från och med år 1985 till och med år 2016.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/
2017-01-10, 09:33
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Övervärdering

Att Sveriges bostäder ofta är övervärderade är ett rimligt antagande, men finns det synliga, hårda fakta att stödja antagandet på?

Ja, iaf om man håller sig till de mkt övervärderade storstadskärnorna, där man kan köpa konserverad från 20-talet för 1000 kr/kg. Jag vet lite om detta, för jag har bott i flera charmiga, urgamla kåkar, i S-holm och Göteborg.

Charm finns, jovisst, och fina lägen, men isolering, energitänk, brandsäkerhet och inbrottsskydd köper man också i begagnat skick...

Det finns nytänk och upprustning, men tro inte att du köper en kvalitativ bostad bara för att du köper i centrala stan....

Det finns tunna ytterdörrar av trä (som varken motstår rök eller brand och som kan brytas med en hammare), det finns kass isolering (så all värme läcker genom kåken), och lyhördheten är fantastisk.

Är det tyst hemma hör man grannen röra i sitt kaffe, i lyan bredvid...

Fönstren i trappuppgångarna kan vara tunna englasfönster, så i trappuppgången eldar man åxo för kråkorna.....

Och det säger sig självt att ingen lyfter hundraåriga hus till dagens nivåer.... Man kan lappa lite, men grunden är alltid extremt mossig.....

Och när halvisolerade ettor utan ventilation (man var inte bra på det för 100 år sen) säljs för 3 miljoner styck, då ser vi inte tecken på tillväxt. Vi ser bubbelsymptom.

Många av de urgamla lägenheterna i innerstäderna har charm, läge och historik, ja, men nån borde säga vad de är -

de är dåliga bostäder.

De var bra 1915. Det var ett tag sen.

Jag antar att många har velat riva dem....

Vad som är en bra eller dålig bostad är ganska irrelevant, efterfrågan styr.

Personligen betalar jag gladeligen mer i el om jag kan få bo i en lägenhet med bevarade gamla tunna englasfönster. Om jag skulle köpa en renoverad lägenhet i en gammal fastighet skulle jag börja med att riva ut hela renoveringen det första jag gjorde.
2017-01-10, 09:50
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Apropå räntor och "normala räntenivåer" på bostadslån som inlägget innan mitt nämnde så bistår jag här med en pålitlig sida där man enkelt kan se hur räntenivåerna för bostadslån har sett ut från och med år 1985 till och med år 2016.

http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/

Tack för intressanta siffror.
Det är ju bara att konstatera att bättre än så här blir det inte. Om vi är på väg mot normala räntenivåer så är dubbel eller till och med tredubblad ränta inga konstigheter. Dagens 2-3% är på väg mot 6-8%.
Får vi nivåerna som på 90-talet så talar vi en ökning på räntan om 500%.
2017-01-10, 09:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag åxo. Nu är vi inne i förnekelsefasen.

Svenne Banan (som nyss var så snabb och kaxig) säger öppet: jag orkar inte bry mig om miljonlånens djupare aspekter.

Det hemska är att ingen politiker bryr sig heller.

Jag har en idé jag tror att du skulle gilla: Vi förbjuder alla former av lån till bostäder rakt av, inklusive lån till hyreshus.

Vi börjar med nya lån från idag. Det vore väl en fin idé så säg?
2017-01-10, 10:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Lägre lån eller lägre belåningsgrad?

Både och givet att priserna håller sig stabila nu ett halvår till...
2017-01-10, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ah, här är artikeln: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6603912

Varsågod och läs exakt vad han sa, den nyblivne husägaren ...

Det är fö en kort men bra artikel. Rekommenderas.

Bubblan spricker detta år, om ni frågar mig.

Citat från artikeln:

"Under de senaste 12 månaderna har värdet på bostadsrätter i Sörmland ökat 30 procent och 14 procent på villor enligt Mäklarstatistik, det är i topp i Sverige".

Vilken j-a cirkus.

Lyssnade du också på analytikern från boverket? Han sa att prisuppgången i Sörmland kan bero på tidigare obalanser och befolkningstillväxt. Priset var med andra ord för lågt tidigare. Välkommen till det nya normala.

Den nyblivne husägaren gick från hyresrätt till villa direkt, ett ovanligt stort steg skulle jag säga.

Förmodligen maximalt belånad, men bara för han är det så betyder det inte att hela marknaden är högt belånad. De flesta som köper en villa har varit med på tåget sedan många år och har goda marginaler.

Fakta är att i förhållande till inkomst så lägger villaägare absolut minst av alla på sina boendekostnader. Och du kommer och gaggar om "bubblor" som ska spricka?! Jaha när då?
2017-01-10, 10:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Tack för intressanta siffror.
Det är ju bara att konstatera att bättre än så här blir det inte. Om vi är på väg mot normala räntenivåer så är dubbel eller till och med tredubblad ränta inga konstigheter. Dagens 2-3% är på väg mot 6-8%.
Får vi nivåerna som på 90-talet så talar vi en ökning på räntan om 500%.
Kan du förklara varför räntan kommer att öka till 6-8 ?
2017-01-10, 10:41
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Kan du förklara varför räntan kommer att öka till 6-8 ?
Ingen kan förutspå konjunkturen, ingen kan förklara om räntan kommer ligga kvar på runt 2% eller gå upp till 6-8%.

Däremot VET vi att vi pendlar i konjunkturen, så vi VET att räntan kommer gå upp, men inte när.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in