Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Det var en fin bild du hittade. Som visar på samma sak som jag hävdat hela tiden. Man gör konjunktur- och inflationsprognos för att komma fram till inflationen. Eller hittar du något som säger att konjunkturen är det relevanta i rapporten?
Om du är så inbiten på att konjunkturen är det styrande så behöver du visa på att konjunkturen är slutproduktens om styr räntan. Inte en komponent i något annat.
Läser du inte vad du själv citerar?
Du skrev: "Konjunkturen är inte en parameter som ingår i beräkningen som styr räntan". Bilden är ett av alla exempel från Riksbanken, Ekonomifakta mfl källor som tydligt visar att du har fel, oavsett om du har förmåga att förstå det eller ej. Eller tror du bara att slutvärden ingår i en beräkning? Varför tror du att Riksbanken uttryckligen bland annat skriver följande i källan som du själv angav (men omöjligt kan ha läst igenom innan du postade):
"Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen"
och:
"Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen."
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Vad-paverkar-ett-rantebeslut/
Tror du att det är för att de inte använder konjunkturutvecklingen i deras beräkningar?
Du är sällsynt faktaresistent, eller så vet du innerst att du har fel men ditt ego låter dig inte erkänna det. Jag visar bara på att du har fel i det du påstod och då går du in i ett egodrivet faktaförnekande som är svårslaget. Du försöker helt plötsligt byta ämne och nu prata om "det relevanta i rapporten", efter att tidigare försökt med "de tar inte med allt i beräkningen" (fastän de själva säger det), och sedan påstå att jag har åsikter jag inte har som tex "inbiten på att konjunkturen är
det styrande". Ingen går på ditt svammel och ditt halmgubbsjagande i ett desperat försök att inte behöva erkänna inför andra och dig själv att du har objektivt fel.