Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Denne man som du har fått fram kan mycket väl ha blivit maken.
Hur länge var Cathrine gift för det är h*n inte idag antar jag?
Citat:
Ursprungligen postat av
signal1
Kan du se om denna person lever i dag? Att komma på kant med I har ju visat sig kunna få förödande konsekvenser.
Nej, denne Persson har aldrig varit gift med CL. Möjligen sammanboende eller bara boendes på samma våningsplan. Jag vet inte.
CL
har dock varit gift, med en utlänning som aldrig varit folkbokförd i Sverige. Han är född samma år som CL och av hans namn drar jag slutsatsen att han är tysk eller liknande. Googlar man namnet så verkar det vid en ytlig undersökning som att de flesta träffar man får är på en och samma person, en tysk man, och på denne finns det en nytagen bild och av bilden att döma så är det inte personen som CL varit gift med då mannen på bilden är
alldeles för ung för att vara född samma år som CL. En lite lustig slump är tysken på bilden aktiv i homosexuellas rättigheter. Jag ska dock säga att det finns möjlighet att det finns någon/några fler personer med samma namn, exempelvis finns det enligt telefonkatalog även en man i Österrike med samma namn, vilket troligen inte är tysken på bilden då den tysken på bilden i sitt CV inte nämner något om någon koppling till Österrike (jag läser och talar hyfsad tyska). Namnet är dock ovanligt av google att döma, inte många träffar alls.
Om mannen lever vet jag inte och det känns som ett långskott att det skulle "hänt" honom något. Det här dådet som tråden behandlar var fullständigt abnormt och avskyvärt men jag tror sannolikheten är rätt stor att I/CL efter dådet avhållit sig från grova våldsbrott. Att växa upp som transsexuell i Viskafors eller vad hålan nu hette under den där tidsepoken var säkerligen ett helvete som triggade det abnorma beteendet, ett underliggande personlighetsdrag som jag tror den stora majoriteten människor inte besitter men likväl en betydande minoritet. Det är inte en helt orimlig teori att när I fick sitt könsbyte och kom till en mer tolerant storstad så förbättrades I's psykiska hälsa och risken för nytt vansinnesdåd eliminerades. Mina två amatörpsykologiska cents. Det jag finner lite underligt är att I gick runt med kniv till vardags, något som det sägs i tråden att alla visste om. Idag skulle ett sådant beteende vara fullständigt extremt, förvisso var det inte brottsligt att bära kniv år 1976 men jag var i nedre tonåren det året, uppvuxen i Stockholm, och hade någon tonåring burit kniv så hade det varit tillräckligt för att bli kallad till rektor eller bli stoppad av polisen för tuktan och förmaning eftersom ryktet hade spritt sig väldigt snabbt. Kanske är det så att det på landsbygden var mer normalt att ungarna bar kniv och ingen vuxen tyckte det var skäl för oro?
Det stör mig inte att den här personen är fri idag. Det som stör mig är en sorgligt klantig polisutredning, man kunde förvisso inte ana att DNA-tekniken skulle komma men det finns andra fall från den här tiden där bevisning sparats. Och man borde nog ha åtalat I, inte säkert att det hade blivit en fällande dom, svårt att säga hur tidsandan i domstolarna var då men med ett åtal så hade en hel del spekulationer kunnat undvikas och det är möjligt att I hade berättat sanningen i rätten. Hade inte CL berättat för Reijos mamma om vad som hände och upprinnelsen till mordet så hade jag stört mig på att CL idag skulle helt riskfritt kunna berätta för de anhöriga om vad som hände men avstått från det, men detta har alltså CL redan gjort. CL har redan berättat för Reijos mamma. Det finns liksom inget berättigat krav från en nyfiken allmänhet att CL ska berätta för någon journalist eller liknande, enligt mitt tycke. Det finns någon form av försonande drag att I berättade för Reijos mamma, en del i tråden verkar vilja tro det värsta, att det var utslag av ett sadistiskt psykopatiskt beteende men så tolkar inte jag det. En sadist tar inte kontakt med offrets mamma och sitter och gråter och vill berätta och förklara sig. Jag tror helt enkelt att I mådde skit över vad han gjort.
Jag kan tycka att hetsen i den här tråden är lite överdriven, självpåtagna
social justice warriors som ska straffa i decennier efteråt anonymt bakom sina skärmar. Fallet är egentligen inte särskilt märkvärdigt, det finns bara några få saker som gör att det sticker ut: Fallet är ouppklarat trots att oerhört mycket tyder på vem som är gärningsman och att den misstänkte bytt kön. När allt kokar ner så är det ett knivmord av en ung människa på en annan ung människa. Det händer varje år.
Och slutligen. Nej, jag tycker
inte synd om CL för att den här tråden finns - det är ett intressant fall att diskutera. Jag har dock valt att skriva initialer och inte lämna ut hennes ex-mans namn, skälen till detta beskriver jag i styckena ovan.