2018-07-19, 21:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rör personen i fråga föga.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer!
Frågan är väl hur bra man mår egentligen med detta på sitt samvete.
Kan man verkligen sova gott när man tagit sin bäste väns liv med hundra knivhugg?
Och vet att Reijos anhöriga fortfarande sörjer och inte kan få frid för att man själv inte har ryggrad nog att erkänna - trots att det är preskriberat.

Fruktansvärt att han mördade för 42 år sedan, men hen är en riktig ynkrygg till människa idag som inte kan unna Reijos anhöriga frid.

Jag kan mycket väl tänka mig att den MGM har s. a. s. "gått vidare" i livet och att h*n sover gott om nätterna.

Det som berör den MGM illa är förstås när det skrivs om fallet och att det tas upp i radioprogram. Detta berör henom personligen och är det någon h*n bryr sig om så är det just sin egen person.

Att Reijos anhöriga fortfarande sörjer efter drygt 42 år tror rör henom föga. Om h*n så skulle bli 100 år kommer h*n aldrig någonsin att erkänna.
Citera
2018-07-23, 01:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I Boråstidningens podd vid intervjuven av ”Magnus” nämns att någon kvinna vittnat om att hon sett ”Magnus” vid matbutiken, men att hennes vittnesmål var så maskat att BTs reportrar inte kunde få fram texten. I samtida tidningsartiklar omnämns å andra sidan i referat från mordkvällen att både ”Magnus”/Karl Ingemar och Reijo hade observerats när de köpte godis i matbutiken. Då levde således Reijo fortfarande och matbutiksbesöket är inget alibi för ”Magnus”/Karl Ingemar.

Då undrar jag vilken matbutik de syftar på. Antingen är det den gamla Konsumbutiken på Fagersberg, som under 80-talet blivit en ICA-butik och då hette Gamleboden. Eller så är det Viskahallen som låg i ”centrala” Viskafors och som var en butik i Vivo-kedjan. Idag tillhör Viskahallen Tempo-butikerna.

Men det fanns även en Konsumbutik nära Sparbanken i Viskafors, inte långt från den gamla polisstationen mitt emot tågstationen. Utöver det fanns det även en Konsumbutik i Rydboholm.

Men butiken som artikeln syftar på bör vara Konsumbutiken som sedan blev Gamleboden, eller Viskahallen som numera är en Tempo-butik.

(Många butiker i lilla Viskafors...)

Jag som har engagerat mig i fallet minns någon uppgift om att Reijo och ”Magnus” ska ha cyklat upp för Skansenbacken och sedan cyklat på Fagersbergsvägen i riktning mot Rydboholm. Men kommer man inte till den förmodade brottsplatsen via den vägen, alltså Fagersbergsvägen. Den förmodade brottsplatsen ligger troligen efter Sven Eriksons väg vid någon av de två skogsvägar där det finns radiomaster, platser som jag kallat för Mast 1 och Mast 2.

Och som ”bonus-information” kan jag nämna att soldatsönerna Johannes Nätts och Johannes Löfs soldattorp bara ligger några 100 meter, fågelvägen, från, den troliga platsen för mordet på Reijo Daag.
Citera
2018-07-23, 01:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Äcklet "magnus" har det ju gått bra för också, inte lika kul för Reijo, men det verkar inte bekomma dig. Är du också bög?

Varför fokuserar du på skribentens sexuella läggning? Tycker du att det är relevant för ämnet?
Citera
2018-07-23, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Varför fokuserar du på skribentens sexuella läggning? Tycker du att det är relevant för ämnet?

Givetvis, Hade inte mördarens sexuella läggning varit det den var så hade inte Reijo blivit mördad.
Citera
2018-07-23, 10:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Givetvis, Hade inte mördarens sexuella läggning varit det den var så hade inte Reijo blivit mördad.

Du förstår ju fortfarande inte. Jag kritiserade dig för att du antydde att den som skrev inlägget kanske också var bög. Och det har du givetvis ingen aning om, om det inte är så att du känner trådskribenten.
Nog om detta...
Citera
2018-07-23, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Läggning.

Citat:

Tycker också att den MGM:s sexuella läggning är fullt relevant.

Precis som du skriver så hade Reijo inte mördats om inte den MGM hade haft den här läggningen.
Citera
2018-07-23, 16:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tycker också att den MGM:s sexuella läggning är fullt relevant.

Precis som du skriver så hade Reijo inte mördats om inte den MGM hade haft den här läggningen.

Ja, gärningsmannens sexuella läggning är givetvis relevant i detta fall. Men skribentens (dvs solglittrets) sexuella läggning är inte relevant. ”Svenne i viken” ställde frågan om skribenten Solglittret också var bög. Det kan knappast vara relevant för ämnet.
Citera
2018-07-24, 01:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Du läser uppenbarligen inte inläggen i tråden. Jag undrade varför du fokuserade på skribentens Solglittrets sexuella läggning, inte mördarens läggning, den känner vi alla till.

För att förtydliga. Skribent är en person som skriver i tråden. Om man läser och även förstår vad skribenten menar så blir missuppfattningarna betydligt färre och det gagnar oss alla.

Och du har tidigare skrivit seriöst i tråden...
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-24 kl. 02:03.
Citera
2018-07-25, 19:26
Medlem
Pajosvs avatar
Jag har ett foto från Google Earth som jag tror visar postrånarens Johannes Nätts hem. Alltså efter att de flyttat från Soldattorpet Rönneslätt.

Nere i vänstra hörnet syns den gamla Konsumbutiken som senare hette Gamleboden, där Reijo Daag och ”Magnus” möttes den ödesdigra dagen.

På andra sidan av träddungen, till höger i bild, ser man en röd träkåk med vita knutar. Det var troligen familjens Nätts hem. Pappa Nätt köpte gården Bäckabo och ytterligare någon gård. Det finns också en gata i villakvarteret som som heter Bäckabovägen.

Denna kåk ligger cirka hundra meter från Reijos hem. Det bör vara någon av de villor som syns längst upp i vänstra hörnet av bilden.

https://minfil.com/C1J04afeb4/709FBD50-A6BC-482A-97AE-47B925E29A7D.png
Citera
2018-07-28, 19:48
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Där ser man.

Den MGM har behagat att flytta från Nacka till Nyköping.

Här är en bild på fastigheten i Nyköping.

Det här är Borgaregatan 13 i Nyköping.

Vid entrén står det nr 13 på dörrposten till vänster och på den högra dörrposten står det nr 15.

https://minfil.com/zcF673f9b2/F54DD746-3AA2-48BF-9E0B-700323703E1C.jpeg
Citera
2018-07-28, 20:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Här är en bild på fastigheten i Nyköping.

Det här är Borgaregatan 13 i Nyköping.

Vid entrén står det nr 13 på dörrposten till vänster och på den högra dörrposten står det nr 15.

https://minfil.com/zcF673f9b2/F54DD746-3AA2-48BF-9E0B-700323703E1C.jpeg

Tack för länken.

H*n har flyttat, som det verkar, till ett bra område. Undrar varför Nacka inte längre dög?

Kanske tillhör något/några av fönstren ut mot gatan den MGM:s lägenhet?
Citera
2018-07-28, 20:19
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Tack för länken.

H*n har flyttat, som det verkar, till ett bra område. Undrar varför Nacka inte längre dög?

Kanske tillhör något/några av fönstren ut mot gatan den MGM:s lägenhet?

Ja, det gör det. Det stod på sidan att hen bor på nedersta våning andra dörren från vänster.

Jag började kolla efter uteställen i Nyköping. Det första jag fick var McEwans. (Jag tänkte att hon hänger på uteställen) Många uteställen brukar lägga ut bilder när de har gäster.

Jag fick se en person som ev. skulle kunna vara rätt person. Men bilden är inte bra, men jag har försökt göra den lite bättre.

Det är en blond kvinna i svart tröja med ljusa ärmar och hon har glasögon på sig. Framför ser det ut att det står det en röd ölburk framför henne.

Jag ska ladda upp bilderna.

https://minfil.com/c0Ib73f9bf/A73140A8-45E3-4877-8F45-301653C9DF76.jpeg

https://minfil.com/d3I172fab4/D65C171F-96A1-4019-80A6-27AC09C89D1B.jpeg

https://minfil.com/m8Ic70f8b7/1546B7DF-2727-4E63-9E84-5CAEB60AE2C0.jpeg
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-28 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in