Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
I Boråstidningens podd vid intervjuven av ”Magnus” nämns att någon kvinna vittnat om att hon sett ”Magnus” vid matbutiken, men att hennes vittnesmål var så maskat att BTs reportrar inte kunde få fram texten. I samtida tidningsartiklar omnämns å andra sidan i referat från mordkvällen att både ”Magnus”/Karl Ingemar och Reijo hade observerats när de köpte godis i matbutiken. Då levde således Reijo fortfarande och matbutiksbesöket är inget alibi för ”Magnus”/Karl Ingemar.
Då undrar jag vilken matbutik de syftar på. Antingen är det den gamla Konsumbutiken på Fagersberg, som under 80-talet blivit en ICA-butik och då hette Gamleboden. Eller så är det Viskahallen som låg i ”centrala” Viskafors och som var en butik i Vivo-kedjan. Idag tillhör Viskahallen Tempo-butikerna.
Men det fanns även en Konsumbutik nära Sparbanken i Viskafors, inte långt från den gamla polisstationen mitt emot tågstationen. Utöver det fanns det även en Konsumbutik i Rydboholm.
Men butiken som artikeln syftar på bör vara Konsumbutiken som sedan blev Gamleboden, eller Viskahallen som numera är en Tempo-butik.
(Många butiker i lilla Viskafors...)
Jag som har engagerat mig i fallet minns någon uppgift om att Reijo och ”Magnus” ska ha cyklat upp för Skansenbacken och sedan cyklat på Fagersbergsvägen i riktning mot Rydboholm. Men kommer man inte till den förmodade brottsplatsen via den vägen, alltså Fagersbergsvägen. Den förmodade brottsplatsen ligger troligen efter Sven Eriksons väg vid någon av de två skogsvägar där det finns radiomaster, platser som jag kallat för Mast 1 och Mast 2.
Och som ”bonus-information” kan jag nämna att soldatsönerna Johannes Nätts och Johannes Löfs soldattorp bara ligger några 100 meter, fågelvägen, från, den troliga platsen för mordet på Reijo Daag.