Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Postade i vanliga FIFA-tråden men fick dålig respons där, så vi testar här med:
Videon Wierd länka till förklarar bra. Mycket folk klagar på spelarna när dem inte sätter chanser men det är fan A och O att sätta spelaren man skall skjuta med i så bra position som möjligt. Samt veta sina spelares styrkor och egenskaper som han nämner i klippet. Veta vilken spelarens bästa fot och och vad han har för weak foot. Sedan kan man gå mer på djupet och kolla mer ingående i stats men de har inte jag brytt mig om.
Jag gör merparten av mina mål med låga hårda skott i bortre, spelar mig fram till ett friläge. Säg att jag gör 60% av mina mål på frilägen. Kör mycket passningsorienterad fotboll, snabba passningar, väggspel mm. Spelar även en hel del så som du beskriver, ut i djupled på yttrarna, ner mot kortlinje, slår väldigt sällan inlägget där utan jag vänder in mot plan. Antingen går jag in själv om det finns yta, annars som någon skrev ovanför så fyller mittfältet på bra och är ofta passningsbara.
Om jag väl drar ett inlägg så är det ett tidigt inlägg mot en spelare som är såpass ren så att man vet att han kommer få bollen. Han är för långt ifrån deras backar och utom räckhåll för målvakten. Eller så kan jag trycka passningsknapp plus L1 (osäker om det är rätt), den knappen man håller in för att göra hårda passningar längs marken iaf. Oftast går den också skit men ibland kan det funka.
Hörnor är samma för mig, säg att jag gör mål 1 mål på 10 matcher? Väldigt lönlöst... Försöker variera lite och kör hårda mot straffpunkt, en kort på mötande gubbe, slå den mot första stolpen, till gubbe utanför straffområdet om han är fri. Sen släpper jag sällan till hörnmål heller, släppt kanske 5-6 st sedan start. Så ligger iaf på plusstatistik i hörnmål, alltid nåt.
Om jag gör 60% av mina mål på friläge så kommer väl 20% på skott utifrån och 20% på att jag bryter in ifrån kanten och hittar passning in på fri gubbe i straffområdet. Borde kanske lämnat några % åt helt slumpmässiga mål med för det händer ju det med...
Kan kort tillägga att för mig handlar det ofta att lära känna spelarna jag spelar med. Tar ibland lite tid att komma igång hur man skall spela med enskild spelare. Jag köpte på mig ett nytt lag i helgen, mitt dyraste hittills. Jag tror ändå att det skall gå bra direkt med spelarna man köpt, stora förbättringar än de jag haft tidigare. Startade söndagen med 1 oavgjord och 3 förluster med det laget. Klarade mig kvar tack varje matcherna jag gjorde med mitt fitnesslag. Igår satte jag mig ner och startade div 4 med 4 raka förluster, började fan nästan brinna i huvudet på mig. Sket i att spela fitnesslaget utan nötade på. Sen vände jag med att vinna 5 raka och allt föll på plats. Kom in i hur mina offensiva spelare funkar och hur dem skall användas. Haft ofta haft svårt att få mina yttrar att leverera men med Martial och SIF Salah har jag fått ordning på det med. Jag ville spela den sista matchen också för uppflyttning när jag fick laget att funka men sonen vaknade så fick ta hand om honom. Hoppas flytet sitter i ikväll
edit. Skall sägas att jag också är en stor målsumpare. Borde göra fan så mycket mer mål än jag gör... men det blir bättre och bättre. Har för mig att Ivan Lapanje sa att det är sjukt värt att nöta avslutningsövingarna, dem som man får olika lägen i 2mot2, 2mot1, 3mot3 osv. Har inte orkat det själv då den lilla tid jag har till spelet vill spela online. Har man tiden så skall det vara värt att köra.