2017-01-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men det skulle ocks kunna ha att gra med det du skriver om; fast i meningen att Ganman vill stta strlkastaren p det orimliga att journalister har stor frihet att hitta p saker utan att egentligen kunna stllas till svars fr det. Det r ett effektivt stt, bara att invnta phoppen frn stortidningarna om att det hela r phittat, och sedan svara "kanske det, men vad hindrar isfall er frn att ocks hitta p?"

Givet den inledande diskussionen i intervjun var detta min instinktiva reaktion.
Citera
2017-01-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jag skrev s hr i en annan trd:

Och jag blir mer och mer vertygad om att detta inte stmmer. Det r fr bra fr att vara sant helt enkelt. Det ligger skerligen en hel del i det, och mycket kan vara hmtat frn diskussioner med journalister p olika niv. Sen funderar jag p det hr frn artikeln:

Det verkar som ngon annan var inne p som att grejen om att man kan fejka genom att beropa kllskydd och att Jens nu beropar kllskydd kan vara en ledtrd om att Jens nu faktiskt fejkar genom att gr just s.

Jag undrar ocks om det r tnkt att det ska innehlla tillrckligt mycket ledtrdar fr att man ska kunna lista ut vem som avses. Det borde inte vara svrt fr de som jobbar p de stora tidningarna.

Jag orkar inte lsa om allt nu men minns fljande eventuellt medvetet utplanterade ledtrdar, alternativt katastrofala missar om det nu verkligen r s viktigt att skydda kllan:

"anlitar ofta GW" - GW r krnikr i Expressen
"paus fr att tnda cigarett" - rker gr inte mnga nu lngre, srskilt inte som tillhr journalister i Stockholm skulle jag gissa, det ses vl nrmast som lite fult att gra?
"jag delade faktiskt Virtanens krnika om filterbubblor fr ett tag sen" - okej, det kanske var mnga journalister som gjorde det, men det var skert en och annan som inte gjorde det ocks

Bra utredning.

Jag ser det diskuterades hr, en trd jag inte skulle sett: (FB) Brjan p ett mediakrig om mngkulturen?

Jag tappade intresset efterhand som det kndes fejk och slutade lgga mer tid p det.
Det blir lite trist lsa intervjun nr den r fejk. Finns det ngon som str bakom sikterna? Gr Ganman det ens sjlv? Hur mycket av det som sgs r sant och hur mycket r phitt?

Jo det finns mycket i artikeln som luktar suspekt.

Han r sjlv journalist och har jobbat p en lokaltidning s han vet ju jargongen och har skert snappat upp andras sikter.

Det hela lter som en lng propagandaartikel. Men effektiv, frvisso. Troligen kommer de flesta som lser det att komma ihg det som sanning ven efter att det avsljats.

Ganman r en phittig person med en vilt flygande fantasi, den saken r ju klar. Jag undrar om hans uppmrksammade reportage av en vktare med hund ocks var phittad.
Citera
2017-01-10, 00:40
Medlem
Egentligen spelar det ingen roll om intervjun r fejk eller inte d den nd beskriver exakt hur tillstndet r. Det finns i princip inte en enda rad dr som inte verensstmmer med hur det ser ut.
Citera
2017-01-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men det skulle ocks kunna ha att gra med det du skriver om; fast i meningen att Ganman vill stta strlkastaren p det orimliga att journalister har stor frihet att hitta p saker utan att egentligen kunna stllas till svars fr det. Det r ett effektivt stt, bara att invnta phoppen frn stortidningarna om att det hela r phittat, och sedan svara "kanske det, men vad hindrar isfall er frn att ocks hitta p?"

Just s. Jag r av sikten att det inte finns ngot egenvrde i att vara rlig, hederlig, rttskaffens i den politiska vrld vi lever i idag. Vad frsker vi uppn hr egentligen? I slutndan handlar det vl nd om att skerstlla (national)staten Sveriges fortlevnad, s svensken har ngonstans att bo. Detta har konsekvenser fr vad som r moraliskt rtt och fel. Enligt ett machiavelliskt synstt r det som r bra fr staten det moraliskt rtta. Etablissemangen har inte skytt ngra medel fr att n den position de idag tnjuter. Lgner, manipulation, hyckleri har varit och r fortfarande melodin. Detta har visat sig vara extremt framgngsrikt fr att p en relativ kort tid ta ver i stort sett alla institutioner i Sverige och indoktrinera svensken, den lnga marschen blev egentligen inte ens srskild lng.

Vad Sverige behver r inte mer Avpixlat och Fria Tider (ven om de fyller en viktig funktion). Nej, vad vi behver r en "arm" av ideologiskt medvetna som likt marxisterna p 60- och 70-talen helhjrtat pbrjar marschen genom institutionerna med mlet att f ett slut p den vnsterliberala hegemoni som frsatt oss s djupt ner i skiten. Under denna marsch skall det ljugas, det skall manipuleras och det skall hycklas. Teodorescu, Dahlberg et al. r inga stora tnkare men nd viktiga d de gr att just manipuleras till hjlpa till med detta. Hade Oyto varit praktikant frn JMK hade han inte ftt chansen p SvD, Expressen eller GP fr 4 r sen om vi sger s... Idag eller imorgon, vem vet.

Jens Ganman gr sin del genom att normalisera fascismen inom DNs redaktion. Det viktiga r inte om hans intervju r genuin, det viktiga r att den nu uppenbarligen ftt spridning och att den bidrar till en knsla av att det finns hopp, att det finns andra som tnker som jag, osv.

Mer fake news till folket!
Senast redigerad av fitzcarraldo 2017-01-10 kl. 02:11.
Citera
2017-01-10, 02:24
Medlem
William Hainess avatar
Okej - fr att g in p @Sebus spr (som behver lra sig att man kan citera fler i ett inlgg) s kan jag dra upp fljande punkter:

* En journalist, som r extremt ljusskygg och anonym, har haft kontakt med Ganman p flera "sociala medier" - offentligt eller annorstdes? Kan uppskas p det sttet.

* Verifierar det de flestas tankar r om Sveriges journalister. Sanning - eller falskt? Misstnksamt?

* Massor av "bra" och populra referenser.

... men skulle Ganman riskera hela sitt rykte p detta? Varfr? Fr att bevisa en pong? Ett karrirlyft? Det terstr att se.
Citera
2017-01-10, 02:34
Medlem
Koettbullens avatar
Ganman r en underlig figur. Han sparkar t alla hll och kanter, s det r svrt att bilda sig en uppfattning om vad han egentligen tycker. Det r kanske med mening. Han har kritiserat Avpixlat, som startade den dissidentiska rrelsen p riktigt i Sverige, flertalet gnger. Han tycks hysa ett personligt frakt mot Ekeroth, kanske p grund av jrnrrsskandalen. Han gr sig lustig ver SD och min personliga uppfattning r att han avskyr mngkultur och islam, men uppfattar sig som fr fin fr partiet.

Samtidigt r han en skicklig satiriker som ofta drar ned brallan p PK-Sverige. Denna intervju r satirisk. Det mrker man p strt, speciellt om man fljer Ganman. Tyvrr, jag hade nskat att den var p riktigt.
Citera
2017-01-10, 03:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
4. Fr vrigt hittar jag vldigt udda ord och uttryck frn journalisten som ENBART anvnts av Ganman tidigare. Ssom "skjuta gdda i en hink" (se EN DAG I HANIFS LIV, av Ganman).

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ett annat tecken p att det r fejk, i tillgg till mnga andra som har listats i trden, t.ex. "skjuta gdda i en hink":
Jag fr 2960 trffar nr jag googlar p den svenska versionen av "shooting fish in a barrel" och erbjuder ett litet axplock.

(FB) Ipred - konsekvenser?

http://www.fotosidan.se/blogs/joakim...ttiofemman.htm <- i en kommentar

http://www.op.se/bara-fittor-som-inte-jagar

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=...&start=30#wrap

Det r ju klart orimligt att Ganman ligger bakom alla dessa, inte sant?
Citera
2017-01-10, 04:56
Medlem
nero1s avatar
P riktigt eller ej, men tonen, sprket och bitterheten p den som "intervjuas", pminner onekligen om sprket som Oisin Cantwell brukar anvnda sig av..
Citera
2017-01-10, 05:02
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ett annat tecken p att det r fejk, i tillgg till mnga andra som har listats i trden, t.ex. "skjuta gdda i en hink":

En journalistkollega skulle inte behva frga vad Ganman menar med "fejknyheter". Detta har varit den mest diskuterade frgan i journalistkretsar sedan det amerikanska presidentvalet.

Dremot r det fullt rimligt att anta att Ganman vill frklara fr de lsare som inte r journalister vad han talar om, och drfr lter han sin fiktive interlokutr ge en definition.

Fejkade nyheter r ett frvirrat utryck d ven msm sprider och anklagas fr att sprida fejkade nyheter. Kan vara s att personen vill vara sker p att det r fake news kopplat till det amerikanska valet Ganman menar
Citera
2017-01-10, 07:37
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
P riktigt eller ej, men tonen, sprket och bitterheten p den som "intervjuas", pminner onekligen om sprket som Oisin Cantwell brukar anvnda sig av..

Helt klart en tnkbar kandidat, Cuntwell r en bitter och cynisk jvel som suckar lika ofta som en annan blinkar. Jag har varit inne p att det handlar om Aftonbladet enda sedan jag lste frsta raderna i intervjun.(n om det passar in lika bra p DN)

Nu r det tyvrr vedertaget hr att allt r fejk, av samma personer som ironiskt nog svljer allt som str i DN och AB med hull och hr /:
Citera
2017-01-10, 08:20
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Nu r det tyvrr vedertaget hr att allt r fejk, av samma personer som ironiskt nog svljer allt som str i DN och AB med hull och hr /:

Jag sger absolut inte att det r fejk, men dremot s r det vart att tnkas p.

Och ven om det r fejk... vart kom alla denna text frn? Ryssland?
Citera
2017-01-10, 08:26
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag sger absolut inte att det r fejk, men dremot s r det vart att tnkas p.

Och ven om det r fejk... vart kom alla denna text frn? Ryssland?

Det r klart att det finns en risk att det r fejk men jag tycker det r fel att utg ifrn att det frhller sig s, i synnerhet d det saknas tillstymmelse till bevis fr det.

Frn Ryssland? Om det r fejk kommer texten givetvis direkt frn Jens Ganmans fantasi. Varfr ska alltid foliehatten tas p och Putin blandas in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in