2017-01-09, 13:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Hur ska vi värdera insatserna i Lahti i helgen? Falk klart slagen av Kova men rejält före Dyvik och resten. Om vi tänker oss att Kalla och Nilsson är givna i ett stafettlag så finns det två platser att laborera med. Möjliga kandidater är Dyvik, Falk, Ida, Haag, Ebba, Settlin och Sundling som jag ser det med de två sista som rejäla outsiders. Tåget har nog gått för Rydkvist och Wikén.

Jag är personligen förtjust i tanken att avsluta med Kalla - Nilsson på fristilssträckorna. Oavsett formering får man nästan räkna med att vara lite bakom efter två sträckor och ingen jagar som Kalla (i form) och är Nilsson bara i rygg på sista så kan det här gå väldigt bra.

Men det ger två klassiska sträckor att fördela och vad sägs om Falk - Haag? Haag har inte kört på ett tag så hon är svårvärderad men om inte hon klappar ihop helt in mot VM så är nog platsen hennes.

Vill man ändå ha in Ebba, hon kan ju vara för bra för att gå förbi, så blir i mitt huvud laget Falk - Kalla - Ebba - Nilsson. Inte heller ett dåligt lag...

Ja, man kan väl säg att Falken förstärkte sina chanser att ta en plats i VM-stafettlaget. Blir det ingen Ebba i stafettlaget så vet i tusan om inte Falken ska ta tredje?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Stina står alltså över Toblach, precis som jag trodde. Så Dahlqvist och Öberg får chansen trots att de inte åkte i Lahti. Däremot ingen Settlin eller Nordström. Sista chansen att prestera för Dahlqvist och Öberg?

Ska vi räkna in sista chansen för Ida också om vi tänker på sprintlaget i VM?
2017-01-09, 13:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Inte lika mycket som Dahlqvist och Öberg, Ida har ju ändå tagit sig till semifinal i sprint denna säsong.
2017-01-09, 13:37
Medlem
Ida kommer få platsen om ingen annan gör stordåd. Det hon kan/bör göra är att förstärka den. Sprintstafettplatsen håller hon på att förlora, likaså får hon anses vara utanför stafettlaget i dagsläget. Viktig månad för henne nu.
2017-01-09, 13:39
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det är det ju inte eftersom alla kommer att få åka sprinten i Falun och VM-laget tas ut på SM veckan efter.

Tror att Ida kommer med till VM på gamla meriter om ingen av aspiranterna (Dahlqvist, Sömskar, Öberg) går minst till final i helgen eller i Falun.

Vad som hänt med Sömskar nu skulle jag vilja veta.
Senast redigerad av Shane21 2017-01-09 kl. 13:42.
2017-01-09, 13:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Det är det ju inte eftersom alla kommer väl att få åka sprinten i Falun och VM-laget tas ut på SM veckan efter.

Tror att Ida kommer med till VM på gamla meriter om ingen av aspiranterna (Dahlqvist, Sömskar, Öberg) går minst till final i helgen eller i Falun.

Vad som hänt med Sömskar nu skulle jag vilja veta.

Skall Dahlqvist åka U23-VM så kan hon inte åka SM och antagligen ej heller Falun. Sömskar och Öberg är ju tänkbara för-OS-åkare och då kan de inte vara med på SM. Tror att huvuddelen av VM-truppen kommer att att ut innan SM. Är ju sagt att VM-klara åkare kommer åka SM.

Sedan bör man väl inte räkna bort Dyvik, Nordström eller Settlin heller från utmanargänget.
2017-01-09, 13:48
Medlem
Thax21s avatar
Ändå lite förvånad över att Stina står över mtp att hon körde sprinthelgen efter touren ifjol, med mycket lyckat resultat. Tar man inte ut Stina förstår jag dock att man inte tar ut Settlin eller Nordström heller, även om Stina främst vilar för viktigare ändamål får de andra också ladda för världscuptävlingarna på hemmaplan.

Med svagt norskt lag nu också blir det ett jätteläge för Falk att ta säsongens tredje pallplats och Sundling karriärens första. Falla ska väl vinna, men vi kan väl hoppas någon svenska kan utmana lite. Jacobsen kan vara en outsider givet hur bra hon åkte i motsvarande helg förra året. Blir som ni är inne på intressant att se om någon av de andra svenskorna tar chansen rejält. Hoppas Dyvik klarar kvalet, är ju oftast bättre kvinna-mot-kvinna.

Herrlaget saknar verkligen Halfvarsson. Ändå känns det inte omöjligt med sex svenskar i kvarten, någon i final känns svårare. Svensson blir ju intressant mtp helgen som var. Westberg likaså, kan han klara kvalet - och om han gör det - har han något att erbjuda i man-mot-man på världscupnivå? På nationell nivå åker han ju alltid bättre i heaten än kvalen. Förra året i Toblach var KJW inte ens nära att kvala in, och då kom han också från en andraplats bakom Oskar i skandinaviska cupen helgen innan.

Skönt att man petar Edin till förmån för Nordström/Silfver. Inga större förhoppningar på någon av dem heller, klara kvalet blir en utmaning, men i alla fall finns väl en teoretisk chans att någon av dem skulle åtminstone slå någon i kvartsfinalen om det väl blir en sådan.
2017-01-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Ändå lite förvånad över att Stina står över mtp att hon körde sprinthelgen efter touren ifjol, med mycket lyckat resultat.

Ifjol masade hon sig nog bara uppför backen med tankarna mot Planica. I år tog hon nog verkligen ut sig, och så är det inte mästerskapsfritt och lite mer säkra före det osäkra att vila en vecka.
2017-01-09, 13:55
Medlem
Hanna Falk har onekligen visat bra form i år. Ser verkligen stark ut. Men när jag hör kombinationen Falk + stafett ser jag framför mig en åkare i vit dräkt som stumnar i någon backe vid 3,7 km och växlar 14,7 sekunder efter täten.
2017-01-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Hanna Falk har onekligen visat bra form i år. Ser verkligen stark ut. Men när jag hör kombinationen Falk + stafett ser jag framför mig en åkare i vit dräkt som stumnar i någon backe vid 3,7 km och växlar 14,7 sekunder efter täten.

Den scenariot ser jag tyvärr med alla alternativ just nu om Norge kör med Flugan.
2017-01-09, 15:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Inte lika mycket som Dahlqvist och Öberg, Ida har ju ändå tagit sig till semifinal i sprint denna säsong.

Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Det är det ju inte eftersom alla kommer att få åka sprinten i Falun och VM-laget tas ut på SM veckan efter.

Ja, jag var aningen provocerande i mitt inlägg. Hade det varit VM-sprint imorgon så hade Ida stått på startlinjen, det är sant. Fast faktum kvarstår, hon har inte gjort någon hyfsad fristilssprint denna säsong så ett besked redan nu i helgen hade varit fint. Idas VM-plats öht kan iaf inte ifrågasättas då hon är ungefär rankad 4:a på samtliga VM-distanser. En Haag-deluxe skulle man kunna säg med även sprintegenskaper på sin lyra.

Alla förutsättningar för semifinal för samtliga svenskor med ett par norskor borta. Minns fortfarande hur det såg ut för ett år sedan i Toblach. Maja var snubblande nära semin om inte en schweizisk bromskloss hade förstört dagen. Tur och otur brukar dock jämna ut sig...

Såg att det är superjämnt i Sprintcupen för herrarna, där Teo har slagläge. Ustiugov är väl knappast med heller?
2017-01-09, 15:12
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Håller med egentligen. Fast som du skriver är hon verkligen stark dock med skräckbilder som du beskriver, men jag tror även att man får göra någon chansning i uttagningen. Köra mer på högstanivå än jämnatsnivå...
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-09 kl. 15:24.
2017-01-09, 15:14
Medlem
14,7 kan jag hantera och som sagt - det är nästan oundvikligt efter en Östberg-sträcka om inte Norge vallar bort sig.

Under touren vann Stina åtminstone skiathlon på att norskorna faktiskt körde mot varandra också, de kunde inte gå riktigt fullt om de ville vinna en trolig spurt mot den andra norskan. Men i en stafett finns inga sådana hänsyn och varje norska kan gå på absolut max. Jag tror inte nån av svenskorna eller ens nån utanför Norge kan hänga på en Östberg som maxar i fem kilometer klassiskt. Om nån gör det så är det läge för bragdguld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in