Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-31, 22:00
Medlem
R.O.S.Hs avatar
KEK har skrivit en nyårskrönika. Han tycker Alpe Cermis börjar bli tråkig och han saknar att vara speaker i touren.
http://www.sweski.com/andra-paa-tour-de-ski.5941135-185074.html

Men framförallt är han missnöjd med finska herrarna och andra som bryter touren tidigt utan giltigt skäl. Han tycker att de åkarna ska bli av med sina poäng och kanske även få minuspoäng.

Jag vet inte om minuspoäng. Risken är väl att de inte kommer till start alls om de inte får hoppa av. Och det skulle göra touren än fattigare än vad den nu är. Alla har inte kvalitéer för totalen och då måste det finnas utrymme för. Jag gillade verkligen att se Chavanat idag men kommer inte sakna honom på plats 60 den närmaste veckan. Då är det bättre han får ladda om för Toblach.
2016-12-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
KEK har skrivit en nyårskrönika. Han tycker Alpe Cermis börjar bli tråkig och han saknar att vara speaker i touren.
http://www.sweski.com/andra-paa-tour-de-ski.5941135-185074.html

Men framförallt är han missnöjd med finska herrarna och andra som bryter touren tidigt utan giltigt skäl. Han tycker att de åkarna ska bli av med sina poäng och kanske även få minuspoäng.

Jag vet inte om minuspoäng. Risken är väl att de inte kommer till start alls om de inte får hoppa av. Och det skulle göra touren än fattigare än vad den nu är. Alla har inte kvalitéer för totalen och då måste det finnas utrymme för. Jag gillade verkligen att se Chavanat idag men kommer inte sakna honom på plats 60 den närmaste veckan. Då är det bättre han får ladda om för Toblach.
Alpe Cermis är ju ett riktigt kraftprov, men det duger tydligen inte heller. Allting måste kanske förändras och vara oförutsägbart för att det ska vara intressant?
Citat:
Avslutningen uppför Alpe Cermis i Val di Fiemme har blivit själva symbolen på Tour de Ski. Men efter tio upplagor tycker jag slalombacken har utspelat något av sin roll. Experterna kan idag lätt säga vem som orkar och vem som inte orkar.

Egentligen är jag inte helt förtjust i jämförelser mellan etapplopp på cykel och skidtourer, men eftersom KEK redan nämnt det så kan man tillägga att i cykel så hoppar också cyklister av de långa tourerna om inte resten passar dem. Mark Cavendish avbröt tex. TDF tidigt i somras för att satsa mot OS och VM ännu senare.

Precis som du skriver R.O.S.H, varför ge minuspoäng till sådana som avbryter touren? Man missar ju redan en massa poäng om man inte fullföljer totalen.
2017-01-01, 15:52
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Skidförbundets trupp till Lahti:

Damer
Ebba Andersson, Sollefteå Skidor IF,
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK,
Anna Dyvik, Falun-Borlänge SK,
Hanna Falk, Ulricehamn IF,
Sofia Henriksson, Piteå elit,
Elin Mohlin, Åsarna IK,
Jonna Sundling, IFK Umeå,
Linn Sömskar, IFK Umeå,
Jennie Öberg, Piteå elit.

Herrar
Simon Andersson, Falun-Borlänge SK,
Gustav Eriksson, Falun-Borlänge SK,
Martin Johansson, IFK Mora SK,
Emil Jönsson, Anna&Emil Sportklubb,
Gustav Nordström, Borås SK,
Teodor Peterson, IFK Umeå,
Marcus Ruus, Åsarna IK,
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK,
Karl Johan Westberg, Borås SK.

Hyfsat starkt svenskt damlag måste man konstatera. Anna Haag är dessutom anmäld men bara som klubbåkare
Övriga svenskar som är anmälda:

Herrar
Anders Svanebo, Stockviks SF
Carl Quicklund, Östersunds SK
Robin Norum, IFK Umeå
Erik Silver, IFK Umeå
Anton Karlsson, IFK Umeå
Karl-Johan Dyvik, Falun Borlänge SK
Anders Jonsson, Stockviks SF
Simon Lageson, Åsarna Ik
Simon Persson, IFK Umeå
Daniel Svensson, IFK Mora SK
Anton Persson, SK Bore
Jens Andersson, Piteå Elit
Jesper Nyström, Falun Borlänge SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johannes Ringsby, SK Bore
Johan Edin, IFK Mora SK
Pontus Hermansson, SK Bore
Filip Danielsson, SK Bore

Damer
Helene Söderlund, IFK Mora SK
Jenny Solin, Sollefteå Skidor
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Frida Erkers, IFK Mora SK
Moa Molander Kristiansen, Åsarna IK
Maria Gräfnings, Karlslunds IF
Ida Lindkvist, IFK Mora SK
Hedda Bångman, Offerdals SK

Program
Fredag 6 januari: Sprint fristil damer och herrar
Lördag 7 januari: 10 km klassisk damer och 15 km klassisk herrar
Söndag 8 januari: 15 km skiathlon damer (7,5 km/C+7,5 km/F) och 30 km skiathlon herrar (15 km/C+15 km/F)
2017-01-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Program
Fredag 6 januari: Sprint fristil damer och herrar
Lördag 7 januari: 10 km klassisk damer och 15 km klassisk herrar
Söndag 8 januari: 15 km skiathlon damer (7,5 km/C+7,5 km/F) och 30 km skiathlon herrar (15 km/C+15 km/F)

Kommer bli väldigt intressant och se Ebba Andersson vet någon om SVT sänder?
2017-01-03, 14:05
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Kommer bli väldigt intressant och se Ebba Andersson vet någon om SVT sänder?
Norska förbundet hade en websändning från loppen i Lillehammer. Är nog det man får hoppas på. Inte ens säkert att det kommer produceras alls.
2017-01-03, 14:57
Medlem
Köldknäpp på fredag i Lahtis enligt yr.. Inte alls säkert att det blir någon sprint. Tex. Mari Laukkanen har redan ställt in sitt deltagande pga kylan.
2017-01-03, 15:10
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Köldknäpp på fredag i Lahtis enligt yr.. Inte alls säkert att det blir någon sprint. Tex. Mari Laukkanen har redan ställt in sitt deltagande pga kylan.
Verkar som om det blir nytt försök med längsprint för henne i Toblach.
2017-01-03, 15:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Jonna Sundling som är uttagen i det svenska laget till Lahti är anmäld till fristilsloppet i Östersund på fredag.
2017-01-03, 19:16
Medlem
R.O.S.Hs avatar
I söndags tänkte ni säkert att det är första gången seniorer kör 5 km masstart. Så var inte fallet. Dels verkar det vara en ordinarie distans på militär-VM. Men även i Alpen cup har det körts, senast i Rogla 2010. Brochard vann. http://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=CC&raceid=17213
2017-01-03, 19:45
Medlem
Riktigt kul med Stina idag, precis den utveckling man hoppats på efter förra säsongen. Men hon överträffar gång på gång mina förväntningar. Även kul att Hellner ser bra ut och kanske även på väg att få lite utdelning. Kändes som han hade bra form i December men inte fick så mycket för det.

Rydqvist har väl varit sjuk och är därför hon inte presterar gissar jag. Ett steg framåt för Wikén idag men långt kvar, känns som hon ligger efter jämfört även med 2014 och då var det på håret att hon fick åka OS, även om det lossnade där. Hade hoppats mycket mer på Wikén, tycker att hon borde ha det i sig.

Får se hur damlaget formeras till VM, är bara sprintfyran som känns rätt given. Stafettlaget? I nuläget förespråkar jag Haag-Stina-Ebba-Kalla men det känns inte klockrent. Behövs rejäla förstärkningar. Förbättrad form på Kalla och att Ida/Wikén/Henriksson börjar prestera som jag hoppas. Stina-Henriksson-Ebba-Kalla vore skoj. Framtidens lag kan ju vara Sundling-Henriksson-Ebba-Stina, kanske aktuellt nästa år beronde på det är med Kalla egentligen.

Några spekulationer om U23-VM?
Burman och Sundling är överkvalificerade och kommer åka VM, samma gäller förmodligen Svensson och förhoppningsvis Henriksson. Thorn, Ekström, Dyvik och Dahlqvist sitter väl säkert, men sedan?
2017-01-03, 20:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Stafettlaget? I nuläget förespråkar jag Haag-Stina-Ebba-Kalla men det känns inte klockrent. Behövs rejäla förstärkningar. Förbättrad form på Kalla och att Ida/Wikén/Henriksson börjar prestera som jag hoppas. Stina-Henriksson-Ebba-Kalla vore skoj. Framtidens lag kan ju vara Sundling-Henriksson-Ebba-Stina, kanske aktuellt nästa år beronde på det är med Kalla egentligen.

Hur motiverar du Kalla på sista istället för Stina?

Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Några spekulationer om U23-VM?
Burman och Sundling är överkvalificerade och kommer åka VM, samma gäller förmodligen Svensson och förhoppningsvis Henriksson. Thorn, Ekström, Dyvik och Dahlqvist sitter väl säkert, men sedan?

Har svårt att gå igång på U23-VM, känns lite som ett B-VM.
Fast vi får säkert en hint redan nu i Skandinaviska cupen i Lahtis om vilka som känns heta för U23-VM. Blir det stolpe in framöver på t ex Dyvik och Maja kan det även räcka till riktiga VM.
Senast redigerad av rainbowia 2017-01-03 kl. 21:02.
2017-01-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Hur motiverar du Kalla på sista istället för Stina?
Som tidigare, Stina känns hetare i klassiskt än skejt, Kalla tvärtom. Spurten bra att ha, men i tex La Clusaz fick ju Stina däng fastän hon hängde med. Dessutom behövs Stina i nuläget för att hänga med på klassiskt. Tanke som sådan med Stina på sista är jag inte främmande för, men då vill jag ha bra besättning på klassiskt.

Citat:
Har svårt att gå igång på U23-VM, känns lite som ett B-VM. Fast vi får säkert en hint nu i Skandinaviska cupen i Lahtis. Blir det stolpe in framöver på t ex Dyvik och Maja kan det även räcka till riktiga VM
.
Tycker det är ett kul mästerskap, klart det är lite b, men jag gillar IBU-cup, ScanCup medmera också. Tror chansen är rätt liten för Dyvik och Maja att få åka VM. Nilsson, Sundling, Falk och Ida är iprincip helt givna i sprint, och på distans finns det många bättre alternativ. (Även om jag vet att du gillar Maja).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in