2016-12-27, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Jag har inte riktigt förstått hur New York-familjen är styrd. Carmine är väl bossen. Vad har Johnny Sack för ställning? Han har lite för mycket deg och inflytande för att "bara" vara capo.

Johnny Sack är underboss, dvs vice boss.
Citera
2016-12-31, 09:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Fast första valet för Tony S var faktiskt Ray Liotta.

David Proval hade dock varit ett särdeles uselt val. Normalt sett på film så spelar kroppslängd mindre roll, det är tämligen enkelt att kompensera för det med kameravinklar, skor osv. Tom Cruise är 1.70 och det har inte hindrat honom i hans karriär i actionfilmer, exemplen är många. David Proval är förvisso som Cruise, 1.70, men han har helt enkelt inte James Gandolfinis pondus.

För övrigt så bör, i mitt tycke, Tony gestaltas av någon med riktigt italienskt påbrå. Proval är jude utan italienska rötter. Till och med Edie Falco (Carmela) ser inte så väldigt italiensk ut pga att hon utöver italienska även har svenska rötter. Det är i och för sig inte så ovanligt att judar spelar italienare i Hollywood men huvudrollen är ändå så pass viktig, Proval har svårt att övertyga som italienare, han ser helt enkelt för judisk ut. Samma sak för övrigt med Tonys och Carmelas dotter Meadow, spelad av Jamie-Lynn Sigler, som heller inte har italienska utan kubanska rötter och i mitt tycke så fungerar hon inte som dotter till Tony och Carmela helt enkelt eftersom hon inte liknar dem och dessutom är för mörk. Regissören David Chase ville efter någon säsong eller så in i serien byta ut henne men det gick inte då alltför många scener med henne redan var inspelade.

Det kan väl tilläggas att Ray Liotta (trots sitt efternamn) heller inte nödvändigtvis är italienare - hans adpotivföräldrar var (enligt engelska Wikipedia) av italienskt och skotskt påbrå och hans biologiska mor var av skotskt påbrå. Mer information än så om hans ursprung finner jag inte, men han är adopterad, i alla fall (även om möjligheten självklart finns att han delvis har italienskt påbrå via sina biologiska föräldrar):

https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Liotta

På tal om samma sak, men lite OT, så är ju Robert De Niro - som av de flesta troligtvis betraktas som en italiensk-amerikansk ikon och som ofta har porträtterat karaktärer av samma ursprung - endast 1/4 italienare via sin fars sida. I övrigt är han av bland annat irländskt och tyskt påbrå.

Det är ju lätt att säga nu i efterhand, med Gandolfinis mästerliga gestaltning av Tony Soprano i åtanke, men jag håller med om att Proval hade varit ett synnerligen uselt val i rollen som Tony. Jag tvivlar på att serien hade överlevt särskilt länge om Proval hade fått en sådan viktig roll. Liotta kanske hade fungerat (som om serien redan inte inkluderade tillräckligt många skådespelare från Goodfellas ), men nej - Gandolfini var som klippt och skuren för rollen som T. En av de bästa rolltolkningarna någonsin och även om Gandolfini dog på tok för tidigt, så lämnade han åtminstone efter sig minnet av en av de bästa skådespelarinsatserna i TV-historien.
Citera
2016-12-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det kan väl tilläggas att Ray Liotta (trots sitt efternamn) heller inte nödvändigtvis är italienare - hans adpotivföräldrar var (enligt engelska Wikipedia) av italienskt och skotskt påbrå och hans biologiska mor var av skotskt påbrå. Mer information än så om hans ursprung finner jag inte, men han är adopterad, i alla fall (även om möjligheten självklart finns att han delvis har italienskt påbrå via sina biologiska föräldrar):

På tal om samma sak, men lite OT, så är ju Robert De Niro - som av de flesta troligtvis betraktas som en italiensk-amerikansk ikon och som ofta har porträtterat karaktärer av samma ursprung - endast 1/4 italienare via sin fars sida. I övrigt är han av bland annat irländskt och tyskt påbrå.

Det är ju lätt att säga nu i efterhand, med Gandolfinis mästerliga gestaltning av Tony Soprano i åtanke, men jag håller med om att Proval hade varit ett synnerligen uselt val i rollen som Tony. Jag tvivlar på att serien hade överlevt särskilt länge om Proval hade fått en sådan viktig roll. Liotta kanske hade fungerat (som om serien redan inte inkluderade tillräckligt många skådespelare från Goodfellas ), men nej - Gandolfini var som klippt och skuren för rollen som T. En av de bästa rolltolkningarna någonsin och även om Gandolfini dog på tok för tidigt, så lämnade han åtminstone efter sig minnet av en av de bästa skådespelarinsatserna i TV-historien.

bra skrivet instämmer helt!
Citera
2016-12-31, 14:15
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:

Jag har sett en intervju där Liotta berättade att han blev oerhört förvånad när han fick veta att han inte har några italienska rötter alls, så det är bekräftat att han är 0% italienare.
Jag såg att jag uttalade mig fel tidigare, jag talade om "riktiga italienare" när jag borde skrivit de som kan passera för att vara italienare. Nåväl, låt mig alltså utveckla.

Jag menar alltså inte italienskt blod i procent utan helt enkelt om utseende som gör italienskt påbrå trovärdigt. Där funkar både De Niro och Liotta, liksom att det faktiskt finns etniska svenskar som skulle funka som italienare medan Edie Falco (Carmela) inte funkar lika bra trots 50% italienska. Det finns ju en hög grad av judar som funkar som italienare också och Proval funkar hjälpligt men inte tillräckligt för en huvudroll.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-12-31 kl. 14:18.
Citera
2017-01-04, 19:28
Medlem
XtraXs avatar
Det gick väldigt fort utför med Johnny Sack, han erkände fick fick fängelse. Sen hade helt plötsligt cancer och sen dog han. Och ingen begravning fick han heller.
Citera
2017-01-08, 14:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Den här frågan har säkert dykt upp förut. Men vilken karaktär i serien tycker ni minst om?
Jag har svårt för att verkligen tycka illa om någon karaktär i serien, då jag finner de flesta intressanta på något sätt. Men om det är någon karaktär som jag finner överflödig och som jag har svårt att sympatisera med/fatta tycke för, så är det Tony Blundetto (Steve Buscemi). Det är intressant, då jag vanligtvis gillar Buscemi som skådespelare. Men jag har svårt för Tony Blundetto av någon anledning.
Citera
2017-01-08, 15:41
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Den här frågan har säkert dykt upp förut. Men vilken karaktär i serien tycker ni minst om?
Jag har svårt för att verkligen tycka illa om någon karaktär i serien, då jag finner de flesta intressanta på något sätt. Men om det är någon karaktär som jag finner överflödig och som jag har svårt att sympatisera med/fatta tycke för, så är det Tony Blundetto (Steve Buscemi). Det är intressant, då jag vanligtvis gillar Buscemi som skådespelare. Men jag har svårt för Tony Blundetto av någon anledning.

Jackie Aprile Jr. En genomfalsk snubbe som försöker vara något han inte är, tänker otroligt kortsiktigt och gör alla fel val. Jag avskyr den karaktären såååå mycket.
Citera
2017-01-08, 18:11
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:

A.J. Soprano såklart. Han är en bortskämd skitunge hela serien igenom... Även Meadow Soprano är ganska jobbigt emellanåt, men hon blir ju i snyggare för varje säsong så då har man åtminstone något att vila ögonen på...
Citera
2017-01-08, 18:40
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:

Första gångerna jag såg serien så led jag igenom scenerna med Livia men med tiden lärde jag
mig när det var tid att spola fram... Som tur är haggan bara med i början, hon är inte bara den
karaktären jag tkr minst om i Sopranos, Livia är det vidrigaste jag har sett på en skärm..

De är för mig obegripligt att inte alla har häxan som nummer ett
på avskydda karaktärer i serien, håller dock med om det du skriver ang Tony Blundetto
Väldigt slät och tråkig snubbe, kan gräva ner sig mkt i det där men tror bara de
ville ha med Buscemi i slutet på serien när de började ta slut på bränsle, snickrar ihop nån
jävla lam rollfigur nää där gjorde han inget avtryck...
Senast redigerad av Michael-ScarN 2017-01-08 kl. 18:53.
Citera
2017-01-08, 18:56
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Första gångerna jag såg serien så led jag igenom scenerna med Livia men med tiden lärde jag
mig när det var tid att spola fram... Som tur är haggan bara med i början, hon är inte bara den
karaktären jag tkr minst om i Sopranos, Livia är det vidrigaste jag har sett på en skärm..

De är för mig obegripligt att inte alla har häxan som nummer 1
på avskydda karaktärer i serien, håller dock med om det du skriver ang Tony Blundetto
Väldigt slät och tråkig snubbe, kan gräva ner sig mkt i det där men tror bara de
ville ha med Buscemi i slutet på serien när de började ta slut på bränsle, snickrar ihop nån

Jag tycker Livia är skitrolig och med tanke på att Dr. Melfi alltid tjatar om Tonys mamma skulle jag aldrig i livet spola förbi henne.
Citera
2017-01-08, 19:16
Medlem
Dimaks avatar
Tonys morsa, fyfan , Tycker säsong 1,2 går ner pga av henne samt tonys syrra. Gillar faktiskt AJ men han blir bättre senare i serien.

Gillar Christopher mest, en ung kille som försöker göra en karriär i maffian där de äldre alltid haft makten.
Citera
2017-01-08, 20:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
A.J. Soprano såklart. Han är en bortskämd skitunge hela serien igenom... Även Meadow Soprano är ganska jobbigt emellanåt, men hon blir ju i snyggare för varje säsong så då har man åtminstone något att vila ögonen på...

Jag verkar vara en av få personer som inte har någonting emot A.J. och Meadow. Visst är de bortskämda skitungar ibland, men samtidigt så får man ta hänsyn till att de kommer från en (materiellt) privilegierad bakgrund, att de är tonåringar större delen av serien och att de är som tonåringar är mest: Rebelliska, trotsiga, bortskämda, otacksamma, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN

De är för mig obegripligt att inte alla har häxan som nummer ett

Tanken är väl inte att man ska tycka om Livia. I en dokumentär, som jag länkade tidigare i tråden, berättades det att David Chase hade tänkt ha kvar karaktären Livia i serien, men att de var tvungna att skriva in hennes död i handlingen när Nancy Marchand avled. Tanken är ju att hon ska vara en sorts antagonist och den rollen fortsätter hon ju att ha - indirekt - i förhållande till Tony även efter sin död. Inspirationen till karaktären Livia Soprano kom tydligen från Chases egen mamma, till vilken han hade en komplex relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in