2017-01-08, 16:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så roligt att se dig ut balans, du jobbar så hårt ( dygnets alla timmar som det verkar ) med att försöka upprätthålla fasaden som sofistikerad och ekonomiskt oberoende. I själva verket börjar jag lite smått undra om du inte egentligen bara är en 32 årig man, som bor själv i en överbelånad innerstadstvåa och efter några lyckade spekulationer på börsen ( för lånade pengar ) fått för dig att du är värsta börshajen , för i sanningens namn har jag aldrig träffat en ekonomiskt oberoende person ( och ja, jag har träffat en del ) som så tydligt haft ett så raktigenom dåligt självförtroende.

Jag har fortfarande inte fått svar från dig angående en lögn du anklagade mig för i höstas, du blev liksom tyst när jag avkrävde dig bevis....

Om vi nu ska tala om att bli svarslös...
Om Svennis hade varit värsta playern med 45 cm slak, betald villa i Skanör, Basel, Sydney, Molkom och övernattningsparadvåning på Östermalm samt Britney Spears som flickvän så hade vi sett honom posta på fler ställen än 24/7/365 i denna tråd. Vi hade sett poster som:

- Hjälp, jag kan inte få upp handskfacket i min Ferrari F50!
- Hjälp, min flickvän Britney vill köpa Schweiz, men jag tycker att det räcker med Monaco.
- Hjälp, jag är så sexig att jag knappt kan gå ut!
- Hjälp, var kan jag köpa suspensoar i storlek XXXL i Stockholm?
- Hjälp, var kan jag hitta en sedelklämma som rymmer 1.000.000 USD?

I stället ser vi bara hans evinnerliga gnäll och jämmer i denna tråd. Jag skriver inte det för att vara elak, utan som en slags konsumentupplysning. Kära blivande, nuvarande och före detta bolånetorskar! Är ni säkra på att ni kan lita på denne man? Är hans råd om att köpa nu verkligen sunda? Tror du på hans löfte att du får bostaden gratis av banken om det blir inflation?
2017-01-08, 16:36
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Någon skrev tidigare att skälet till att så många är så förvirrade här, och tror på olika fantasifulla händelser, beror på att dom inte kan räkna. Och här har vi väl ett sådant fall.

Men ynka 10% löne och KPI-ökning så har skulden "amorterats" ned till 1/3 på 10 år. Efter 20 år är bara 12% av skulden kvar. Behövs inte så mycket.

Går vi till 8% löne och KPI-ökning så har skulden "amorterats" så är 43% kvar efter 10 år. Efter 20 år är bara 19% av skulden kvar.

Med sådana "inflations-nivåer" behövs inga amorteringskrav.

Frågan är väl bara hur KPI och löne-ökningar kommer upp i de nivåerna. RB har ju slitit i flera år för att komma upp i ynka 2%. För att inte tala om BOJ som slitit i över 20 år.

1. Det är i sig inte banken som höjer utan upplåningsräntan som drar iväg. Men det leder till stigande boräntor. Många här verkar inte förstå att det finns en stor och ibland komplex verklighet. Banker bestämmer inte så mycket. Försöker dom avvika går dom snabbt i kk. Det är omständigheternas diktatur som gäller för dom också.
Banken behöver få in ett räntenetto som betalar deras kostnader. Det är vad som gäller i slutändan. Var sedan räntor och "inflation" ligger är egalt.

2. Nej bankerna kan inte konfiskera någon bostad. Det dom kan göra är att tvinga fram en försäljning av panten. Om ägaren själv inte ser till att det görs. När panten säljs så löses lånet. Kan inte hela lånet lösas så får ägaren en skuld till banken på skillnaden. Konstigare än så är det inte.
Titta, du kan ju ge ett ordentligt svar utan att samtidigt fråga om vi är läskunniga och anklaga oss för att vara imbecilla. Tack!

Så vi kan alltså dra slutsatsen att Svennes påstående om att bankerna gärna ger bort bostaden och anser lånet vara betalt i sin helhet om SEK skulle "krascha" vara helt tagna ur luften?
2017-01-08, 16:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så roligt att se dig ut balans, du jobbar så hårt ( dygnets alla timmar som det verkar ) med att försöka upprätthålla fasaden som sofistikerad och ekonomiskt oberoende. I själva verket börjar jag lite smått undra om du inte egentligen bara är en 32 årig man, som bor själv i en överbelånad innerstadstvåa och efter några lyckade spekulationer på börsen ( för lånade pengar ) fått för dig att du är värsta börshajen , för i sanningens namn har jag aldrig träffat en ekonomiskt oberoende person ( och ja, jag har träffat en del ) som så tydligt haft ett så raktigenom dåligt självförtroende.

Jag har fortfarande inte fått svar från dig angående en lögn du anklagade mig för i höstas, du blev liksom tyst när jag avkrävde dig bevis....

Om vi nu ska tala om att bli svarslös...

Om det lindrar din smärta en aning så får du väl tro det.

Men du har fortfarande inte svarat på om du har tagit positioner på att marknaden har fel i sina långsiktiga bedömningar om ränteläget. Om du har rätt och marknaden fel kommer du tjäna massor på om du gör det, så det har du väl gjort eller?
2017-01-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det lindrar din smärta en aning så får du väl tro det.

Men du har fortfarande inte svarat på om du har tagit positioner på att marknaden har fel i sina långsiktiga bedömningar om ränteläget. Om du har rätt och marknaden fel kommer du tjäna massor på om du gör det, så det har du väl gjort eller?

Varför skulle jag ta dessa positioner? Jag varnar för obalanser och du tror automatiskt att jag tror på jättehöga räntor i närtid.

Du gör för mycket helt egna tolkningar min vän, det är därför du inte förstår din omgivning så bra.

Så nej, jag har inte tagit position för kraftigt stigande räntor.
2017-01-08, 16:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det är ju hyperinflation du och Alpha ständigt drar upp som exempel där bostaden blir mer värd och lånen äts upp av inflationen. En vanlig inflation skulle ta en miljon år att radera en normal bolånetorsks lån, så det måste vara hyperinflation vi diskuterar.

Jag frågar dig igen. Tror du att bankerna skulle glömma att:

1. Höja räntan så att den är anpassad till inflationen och så att de fortfarande kan tjäna pengar på lånen, och därmed belastar bolånetorsken ekonomiskt?

2. Konfiskera bostaden, eller belägga den med någon form av annan inskränkning, om SEK skulle "krascha"?

Nej jag tror inte på någon hyperinflation men många av er bubbelbabblare tror att kronans värde ska kollapsa och skulle det hända kommer även lånet att kollapsa. Det är alltså inte alls något argument för att bolåntagarna ska hamna i en dålig sits, snarare det rakt motsatta.

Någon hög ränta tror varken jag eller marknaden heller men om du tror på det kan du tjäna massor av pengar på att gå emot och det har du väl gjort om du nu tror på det, eller hur?

Konfiskera bostaden har banken heller ingen rätt att göra så länge man sköter lånet som sagt.
2017-01-08, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför skulle jag ta dessa positioner? Jag varnar för obalanser och du tror automatiskt att jag tror på jättehöga räntor i närtid.

Du gör för mycket helt egna tolkningar min vän, det är därför du inte förstår din omgivning så bra.

Så nej, jag har inte tagit position för kraftigt stigande räntor.

Det spelar ingen roll vilket tidsperspektiv du har, om du har rätt och marknaden fel kommer du tjäna massor av pengar på att gå emot. Har du gjort det eller tror du inte på att marknaden har fel trots allt?
2017-01-08, 17:01
Medlem
Citat:
Titta, du kan ju ge ett ordentligt svar utan att samtidigt fråga om vi är läskunniga och anklaga oss för att vara imbecilla. Tack!
Nej, den här gången ifrågasatte jag (indirekt) er förmåga att räkna. Men får väl variera sig lite.

Citat:
Så vi kan alltså dra slutsatsen att Svennes påstående om att bankerna gärna ger bort bostaden och anser lånet vara betalt i sin helhet om SEK skulle "krascha" vara helt tagna ur luften?
Jag tvivlar starkt på att något sådan sagts. Bankerna kan inte ge bort något de inte äger.

Antagligen samma slags falsarium som du skrev tidigare:
Citat:
Alpha försökte sig på samma falsarium, men då var jag där och rättade honom. Vi är många som minns att det blev stor humor i tråden när Alpha försökte slingra sig medan jag parerade honom gång på gång.
Jag tvivlar inte på att du kan parera dörren på ett elskåp. Men det stannar nog där.
Senast redigerad av Alpha101 2017-01-08 kl. 17:09.
2017-01-08, 17:03
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Nej jag tror inte på någon hyperinflation men många av er bubbelbabblare tror att kronans värde ska kollapsa och skulle det hända kommer även lånet att kollapsa. Det är alltså inte alls något argument för att bolåntagarna ska hamna i en dålig sits, snarare det rakt motsatta.

Någon hög ränta tror varken jag eller marknaden heller men om du tror på det kan du tjäna massor av pengar på att gå emot och det har du väl gjort om du nu tror på det, eller hur?

Konfiskera bostaden har banken heller ingen rätt att göra så länge man sköter lånet som sagt.
Du vill visst inte svara, så jag gör ett sista försök:

Tror du att bankerna skulle glömma bort att höja räntan så att den är anpassad till inflationen och så att de fortfarande kan tjäna pengar på lånen, och därmed belastar bolånetorsken ekonomiskt?
2017-01-08, 17:05
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag tvivlar inte på att du kan parera dörren på ett elskåp. Men det stannar nog där.
Äntligen!

Den gamla Alpha är tillbaka!
2017-01-08, 17:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du vill visst inte svara, så jag gör ett sista försök:

Tror du att bankerna skulle glömma bort att höja räntan så att den är anpassad till inflationen och så att de fortfarande kan tjäna pengar på lånen, och därmed belastar bolånetorsken ekonomiskt?

Jag svarade men du är tydligen inte läskunnig.

Jag tror varken på kraftigt höjda räntor eller hyperinflation i Sverige men jag förstår att du i din desperation griper alla halmstrån för att motivera ras men det låter mest patetiskt.

Om vi rent hypotetiskt ändå antar att SEK kollapsar som ni ofta är inne på så kommer också lånet kollapsa i värde. Jag vet inte riktigt vad ni menar med kollaps men ni är extrema så säg att kronan går ned med 50% då halveras lånet i reala värden. Om det därefter fortfarande finns förväntningar om en framtida försvagning av kronan kommer sannolikt räntorna att stiga men då lånet har halverats kommer det ändå vara win win för dem med en belånad bostad. Högre ränta men på ett lägre värde är inga problem. Men som sagt, detta snack om valutakollaps och hyperinflation finns mest i era förvridna hjärnor och inte i verkligheten.
2017-01-08, 17:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jag svarade men du är tydligen inte läskunnig.

Jag tror varken på kraftigt höjda räntor eller hyperinflation i Sverige men jag förstår att du i din desperation griper alla halmstrån för att motivera ras men det låter mest patetiskt.

Om vi rent hypotetiskt ändå antar att SEK kollapsar som ni ofta är inne på så kommer också lånet kollapsa i värde. Jag vet inte riktigt vad ni menar med kollaps men ni är extrema så säg att kronan går ned med 50% då halveras lånet i reala värden. Om det därefter fortfarande finns förväntningar om en framtida försvagning av kronan kommer sannolikt räntorna att stiga men då lånet har halverats kommer det ändå vara win win för dem med en belånad bostad. Högre ränta men på ett lägre värde är inga problem. Men som sagt, detta snack om valutakollaps och hyperinflation finns mest i era förvridna hjärnor och inte i verkligheten.
Det är du och Alpha som hela tiden tjatar om kollaps och gratis utdelning av bostäder. Inte jag.

Stopp och belägg nu! Här är det verkligen dags för ytterligare konsumentupplysning för oroliga bolånetorskar. "Om kronan går ner med 50 %"? Jämfört med vad? Euron? Så du påstår att när kronan tappar värde mot andra valutor så minskar bolånetorskens lån med 50 %, alternativt bostaden blir 50 % dyrare? Vilket är det "reala värdet" i det här fallet? Måste då inte lönen öka med 50 % samtidigt?

Eftersom du gärna tjatar om "kostnader", kommer bolånetorskens kostnad också minska med 50 %?
2017-01-08, 17:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är du och Alpha som hela tiden tjatar om kollaps och gratis utdelning av bostäder. Inte jag.

Vi besvarar vad som kommer hända om ert osannolika scenario med en valutakollaps kommer inträffa.

Citat:
Stopp och belägg nu! Här är det verkligen dags för ytterligare konsumentupplysning för oroliga bolånetorskar. "Om kronan går ner med 50 %"? Jämfört med vad? Euron?

Ja ni har inte varit så specifika om detta (något som snarare är regel än undantag) så den frågan får jag vända tillbaks till er, vad menar ni egentligen? Det är som sagt var ni som för fram scenariot med valutakollaps, inte jag eller Alpha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in