2017-01-08, 12:44
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Det jag inte förstår är varför man INTE ska låna? Räntan är historiskt sett väldigt låg. Om man inte tar tillfället i akt och lånar då. När ska man då låna?
2017-01-08, 13:10
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Det jag inte förstår är varför man INTE ska låna? Räntan är historiskt sett väldigt låg. Om man inte tar tillfället i akt och lånar då. När ska man då låna?
Det är rätt. Det är en bra idé att låna pengar just nu. Tråden handlar dock mer om ifall det för närvarande är bra att köpa en bostad.
2017-01-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är rätt. Det är en bra idé att låna pengar just nu. Tråden handlar dock mer om ifall det för närvarande är bra att köpa en bostad.

Jag tänkte att dom går hand i hand? Vad ska man använda dessa lånade pengar till? Fastigheter måste vara bättre än alternativen.
2017-01-08, 13:43
Medlem
Citat:
Jag tänkte att dom går hand i hand? Vad ska man använda dessa lånade pengar till? Fastigheter måste vara bättre än alternativen.

Det är ju lite därför tråden finns, för att dom går hand i hand.
2017-01-08, 13:43
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ja, det är klart att de går hand i hand. När lån är billiga så stiger priset på saker som folk normalt sett har svårt att spara ihop pengar till, främst fastigheter.
2017-01-08, 13:55
Medlem
Citat:
För det första måste man inte låna så frågan är orimlig. Det är ju inte så att staten tvingar dig att låna och så har du en massa pengar du måste investera.

Sedan är det ju så att om det blir en krasch så sitter du där med en bostad som är värd mindre än lånen och då blir det svårt att flytta. I Stockholm finns det alltid jobb och det går alltdig att hyra ut så i viss mån går det att rida ut en sådan storm men i övriga landet kan det ju vara sisådär med jobb.

Sedan finns ju alltid scenariet att du av någon anledning måste sälja och då sitter du där med stora skulder. Plus att räntan kan komma att höjas så att du sitter fast med extrema boendekostnader och en bostad som om du säljer den ger dig skulder att betala av i ett högt ränteläge.

Den här tråden handlar ju mest om hur vi ser på framtiden - fortsätter bostadspriserna att stiga snabbare än inflationen, planar dom ut och följer inflationen eller kommer dom att sjunka och i så fall - med eller utan krasch?
2017-01-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är ju lite därför tråden finns, för att dom går hand i hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja, det är klart att de går hand i hand. När lån är billiga så stiger priset på saker som folk normalt sett har svårt att spara ihop pengar till, främst fastigheter.

Haha, jag kanske är otydlig här.

Om vi antar att det finns en fastighetsbubbla som kommer spricka. Men att låna pengar idag är fortfarande billigt.

Hur utnyttjar vi bäst denna information? För om vi lånar pengar. Var vill vi stoppa dom så att dom inte minskar när denna bubbla spricker? Och är det ens möjligt funderar jag på? Kan inte börsfall ske när bostadsbubblan spricker?

Och håller vi bara pengar i likvider så måste det vara dumt för det kan ta 1-10 år innan bubblan spricker och då har man gått miste om väldigt mycket.
2017-01-08, 14:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast rent krasst borde du väl då kunna skryta med mer än ett tiotal miljoner? Annars är din avkastning rätt usel om vi ser årtionden som horisont.

Jag skulle inte använda ordet usel men instämmer i övrigt.

Citat:

Ja speciellt om man som flera bubbelbabblare tror på en valutakrasch. Lån som försvinner och en bostad som består är förstås rätt bra.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-08 kl. 14:25.
2017-01-08, 14:36
Medlem
Citat:
Haha, jag kanske är otydlig här.

Om vi antar att det finns en fastighetsbubbla som kommer spricka. Men att låna pengar idag är fortfarande billigt.

Hur utnyttjar vi bäst denna information? För om vi lånar pengar. Var vill vi stoppa dom så att dom inte minskar när denna bubbla spricker? Och är det ens möjligt funderar jag på? Kan inte börsfall ske när bostadsbubblan spricker?

Och håller vi bara pengar i likvider så måste det vara dumt för det kan ta 1-10 år innan bubblan spricker och då har man gått miste om väldigt mycket.
Den som vill köpa en bostad och hedga sig kan ta och blanka byggbolagen. Faller bostadspriserna lär nyproduktion upphöra och då kommer dom mer eller mindre att konka.

Och faller priser på villor och BR lär hyreshusen också rasa i pris. (Dom har stigit på samma sätt som villor). Så rimligen borde Fastighetsbolagen få samma bekymmer och rasa i värde. Så man kan blanka dom också.
2017-01-08, 14:46
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja speciellt om man som flera bubbelbabblare tror på en valutakrasch. Lån som försvinner och en bostad som består är förstås rätt bra.
Det där med att lånen försvinner men, att man av någon outgrundlig anledning ändå får behålla bostaden har vi redan gått igenom i tråden. Alpha försökte sig på samma falsarium, men då var jag där och rättade honom. Vi är många som minns att det blev stor humor i tråden när Alpha försökte slingra sig medan jag parerade honom gång på gång. Tror du att bankerna skulle glömma bort att höja räntan, växla till nödvaluta eller åberopa det finstilta i lånehandlingarna om valutan skulle "krascha", eller vad ni kraschbabblare fått för er, och självmant skänka bostaden till bolånetorsken med lagfart och allt? Du får nog ta och försöka landa från de kemikalier du uppenbarligen stoppat i dig. Tänk på att det är jobbdag i morgon!

Du borde förresten ta det lite lugnt med postandet. Du har varit igång i tråden dygnet runt sedan nyår. Sjukskriv dig i morgon och snacka med en läkare. Du borde kunna få en karta Xanor utskriven akut för din uppenbara psykos, och sedan ta och vila upp dig. Livet är mer än bara jobb och bolån. Det ska bli milt ett par dagar nu, så passa på och ta promenader och ät ordentligt. Jag är oroad för dig. Så här fixerad vid bolånebubblan har du aldrig varit förut. Vad är det som klämmer nu som gör att du sitter dygnet runt i tråden?
2017-01-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad är det som klämmer nu som gör att du sitter dygnet runt i tråden?

Det mest troliga är väl att han har jullov fortfarande från skolan.
2017-01-08, 14:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det där med att lånen försvinner men, att man av någon outgrundlig anledning ändå får behålla bostaden har vi redan gått igenom i tråden. Alpha försökte sig på samma falsarium, men då var jag där och rättade honom. Vi är många som minns att det blev stor humor i tråden när Alpha försökte slingra sig medan jag parerade honom gång på gång. Tror du att bankerna skulle glömma bort att höja räntan, växla till nödvaluta eller åberopa det finstilta i lånehandlingarna om valutan skulle "krascha", eller vad ni kraschbabblare fått för er, och självmant skänka bostaden till bolånetorsken med lagfart och allt? Du får nog ta och försöka landa från de kemikalier du uppenbarligen stoppat i dig. Tänk på att det är jobbdag i morgon!

Du borde förresten ta det lite lugnt med postandet. Du har varit igång i tråden dygnet runt sedan nyår. Sjukskriv dig i morgon och snacka med en läkare. Du borde kunna få en karta Xanor utskriven akut för din uppenbara psykos, och sedan ta och vila upp dig. Livet är mer än bara jobb och bolån. Det ska bli milt ett par dagar nu, så passa på och ta promenader och ät ordentligt. Jag är oroad för dig. Så här fixerad vid bolånebubblan har du aldrig varit förut. Vad är det som klämmer nu som gör att du sitter dygnet runt i tråden?

Det är klart man får behålla sin bostad om man sköter lånet och att sköta ett lån som är noterat i SEK är inget problem om man som många av er bubbelbabblare tror att SEK kommer kollapsa. Då blir lånet värdelöst men bostaden består.

Citat:
Det mest troliga är väl att han har jullov fortfarande från skolan.

När ni blir svarslösa vilket händer hela tiden börjar ni regelmässigt diskutera varför andra diskuterar och kommer till slutsatser som bäst verkar stämma på er själva. Väldigt märkligt beteende att ifrågasätta varför andra skriver när ni själva tillhör de som skriver väldigt mycket även om det mesta helt saknar verklighetsförankring. Antar att det blir så när det helt slår slint för er. Inte kul att fira Jul och nyår i en bostad som ni inte gillar. Det första ni ser när ni vaknar och det sista ni ser när ni lägger er påminner er om att ni haft så kraftigt fel under så lång tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in