Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Jag skulle vilja sammanfatta det i första hand med det för finansbranschen typiska mantrat "past performance is not a reliable predictor of future performance". Att överhuvudtaget starkt förlita sig på någon "långtidstrend" är helt enkelt inte karaktäristiskt för hur man tenderar att resonera inom finansbranschen.
Min uppfattning är snarare att man accepterar långa trender. Men antar att ändringar i förutsättningar kan leda till avvikelser.
Jag har t ex svårt att se att någon blankar Sydkoreanska statsobligationer och antar att ekonomin skall falla tillbaka till 1990 års nivå. Man är nog mer benägen att acceptera långtidstrenden, men är uppmärksam på ifall något kan ändra på förutsättningarna.
Vad gäller bostadspriser i Sverige så kan man väl säga att långtidstrenden från 1977 rimligen består ifall vi inte ställer till det för oss på något sätt. Som jag visade tidigare är småhuspriserna 2015 i relation till BNP/Capita desamma som 1977. Man kan diskutera ifall det är i upper range i någon range.
Men långtidstrenden att priserna följer BNP/Capita ser jag inte direkt att någon invänder emot. (Förutom här på Flashback och div alarmistiska bloggar).
En del av kommentarerna, t ex från Moodys, handlade om att det kan bli extra problem vid en ekonomisk kris. Och det kan det i sig vara. Dock visade senaste rapporten från FI att ca 4% fick problem vid en större ökning i arbetslöshet. och 5% får problem ifall räntan går upp i 7%. Och det låter väl som nivåer man kan acceptera.
En del uppmärksammade som sagt ökningen i bostadspriser de senaste åren. Och antydde en risk för återgång. Då kan man fråga sig vad som skall ske.
Ska priserna falla tillbaka och ingen nyproduktion ske? För det krävs väl närmast en ekonomisk kris eller att staten reser hinder som sänker BNP.
Alternativt behöver produktionskostnaderna minska på något magiskt sätt. Att bygg- och hantverkar facken går med på lönesänkningar ser jag som uteslutet.
Kvar har vi då minskning av markpriser. Det kan ske. Men frågan är väl hur stora korrigeringar nedåt det kan ge. De är väl ganska måttliga. För gratis lär inte marken bli.
-------------------------
Kontrollfråga: Skulle vi se lika mycket ojanden ifall föreningarna satt med mycket större andel av skulden och BR-priserna var mycket lägre (och månadsavgifterna var mycket högre)?
Dvs samma produktionskostnad, och samma skuldsättning. Bör en omfördelning av var skulderna ligger.
Jag vågar säga att det inte alls skulle talas om detta lika mycket då.