2017-01-08, 10:31
Bannlyst
På de senaste sidorna har Kurt-Sune yrkat ungdomarna att spara för att de ska klara sig. De lånar ju istället. Alpha har påpekat det orimliga med prishöjningar större än utvecklingen BNP/capita.

Så även dessa två vet att situationen i Sverige med de skenande skulderna och priserna är farlig. I nästa andetag är det från samma personer ingen fara på taket. Så har de låtit de senaste 10 åren. Argumenterar man sådär så är man inkonsekvent.

Pyramidspel.
Fattigdom.

Prisutvecklingen är beroende av köpkraften hos de senaste in på marknaden, de som köper de minsta objekten. Det är ungdomarna som är köparna. De är mycket fattigare nu än samma männislor för 20 år sedan.

Jag tror på Trump. Han vet att ett näringsliv med tillförsikt behöver marknadsräntor, högre räntor. Då faller den svenska bomarknaden när betalningar på USAs statsskuld till viss del ställs in. Så kan det verkligen bli. All annan strategi är den vi lever med nu där fattigdomen breder ut sig. Såklart att hoppet ställs till en icke-globalist.
2017-01-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De ökar ju så det är inga brister i logiken och de begränsande faktorerna som gör att det inte ökar snabbare är möjligheten att få banklån samt att en del tror att räntorna ska stiga. Det sistnämnda strider dock mot marknadens bedömningar som visar på mycket låga räntor under överskådlig tid och de som tror att marknaden har fel kan tjäna massor på att gå emot. Du glömde att svara om du har gjort det!

Möjligheten att få banklån kan öka i takt med att bankerna sänker sina kalkylräntor vilket är rimligt när räntorna år efter år ligger kvar långt under dessa. Alltså även om räntan ligger still eller ökar marginellt kan möjligheterna att låna öka.

Politik och räntor är inte fenomen som följer din privata logik. Politik är Brexit och Trump; "överraskningar" från ologiska väljare i andra länder. Valresultat som påverkar räntorna mer än någon åtgärd som kan vidtas i Sverige. Det handlar om folk med "bristande logik" som röstar "fel" och "ologiskt", enligt din analys. Du är så tvärsäker om räntorna, att jag måste le!

Senaste nytt från republikanerna i USA är att räntorna måste upp därför att låga räntor har missgynnat de i medelklassen som sparar och redan har bostad. Just det folket som röstade på Trump. Är det logiskt?

Inte vet jag om det är logiskt rent ekonomiskt, men räntorna ska upp, och då är det lika mycket politik som ekonomi, som ingen bostadsspekulant i Sverige rår på.
2017-01-08, 10:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Nej och ändå baserar bubbelbabblarna sina argument helt på past performance, det måste rasa eftersom det har stigit så mycket.

Stiger det konstant under lång tid beror det oftast på underliggande faktorer som driver priset. Att tro att dessa faktorer plötsligt ska upphöra bara för att man själv tycker det är dyrt är naivt.

Den som är insatt i finansmarknaden vet att det är betydligt större sannolikhet att trenden fortsätter än att den bryts.

Min poäng är snarare att det är mer vanligt inom finansbranschen att överhuvudtaget inte förlita sig på att några "underliggande faktorer" i längden nödvändigtvis kommer att bestå och att man således aldrig helt bör förlita sig på någon trend, oavsett hur länge den har pågått.
2017-01-08, 10:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Politik och räntor är inte fenomen som följer din privata logik. Politik är Brexit och Trump; "överraskningar" från ologiska väljare i andra länder. Valresultat som påverkar räntorna mer än någon åtgärd som kan vidtas i Sverige. Det handlar om folk med "bristande logik" som röstar "fel" och "ologiskt", enligt din analys. Du är så tvärsäker om räntorna, att jag måste le!

Jo det följer min logik väldigt väl. Jag har flera gånger förklarat att det som innan en händelse bedöms som negativt ofta leder till en positiv reaktion när det väl är det faktum.

Detta sa jag första gånger innan amorteringskravet infördes få alla bubbelbabblare här var övertygad om att raset skulle komma. Jag sa istället att det var stor sannolikhet att vi skulle en bra uppgång under hösten och så blev det.

Brexit och Trump är ytterligare två exempel på detta. Omedelbar oro men sedan en stark uppgång till de flestas stora förvåning, utom de som lyssnade på mig.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-08 kl. 10:45.
2017-01-08, 10:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Min poäng är snarare att det är mer vanligt inom finansbranschen att överhuvudtaget inte förlita sig på att några "underliggande faktorer" i längden nödvändigtvis kommer att bestå och att man således aldrig helt bör förlita sig på någon trend, oavsett hur länge den har pågått.

Det är klart man beaktar underliggande faktorer som långsiktigt driver priset, detta är självklart.

Att man sedan inte förlitar sig helt på något enskilt är en annan sak. Verkligheten är komplex och inte så enkel som bubbelbabblarna tror.
2017-01-08, 10:50
Medlem
Citat:
Skämta inte nu, vi hör ju hur desperat du låter.

Det är någonting väldigt fel med dig, jag är medelålders, har familj och bor där jag vill.

Du har en sjukt förvriden bild av verkligheten.
2017-01-08, 11:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är någonting väldigt fel med dig, jag är medelålders, har familj och bor där jag vill.

Du har en sjukt förvriden bild av verkligheten.

Jaja jag förstår att du behöver intala dig själv det. Det gör för ont annars.
2017-01-08, 11:08
Medlem
Citat:
Jo det följer min logik väldigt väl. Jag har flera gånger förklarat att det som innan en händelse bedöms som negativt ofta leder till en positiv reaktion när det väl är det faktum.

Detta sa jag första gånger innan amorteringskravet infördes få alla bubbelbabblare här var övertygad om att raset skulle komma. Jag sa istället att det var stor sannolikhet att vi skulle en bra uppgång under hösten och så blev det.

Brexit och Trump är ytterligare två exempel på detta. Omedelbar oro men sedan en stark uppgång till de flestas stora förvåning, utom de som lyssnade på mig.

När du framför att man ska lyssna på dig, för att du har haft rätt en kort tid i ekonomiska sammanhang ringer mina varningsklockor!

Oron över Trump är inte över, oron är snarare på en så hög nivå, att priset på bostäder borde vara en "liten" oro hos dem som satsat på bostaden som enda trygghet.

Jag oroar mig mer för andra saker än priset på bostäder i Sverige. Saker som kommer leda till prisfall, ekonomisk otrygghet, där statskassan är tömd. Vi står inför stora skattehöjningar om vi ska ha kvar välfärdsstaten. Den inre och yttre säkerheten kommer bli dyr, oavsett om börsen då och då uppskattar Trumps oförutsägbarhet.

Har du noterat att folk inte kan leva på sina pensioner? Det blir fler människor varje dag som nu upptäcker att hela Sveriges ekonomi är en bubbla. Från skola till vård och infrastruktur!

När människor ska avsluta sina liv med att belåna bostäder för att överleva, eller jobba tills de stupar, kommer det påverka bostadsmarknaden också.
2017-01-08, 11:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
När du framför att man ska lyssna på dig, för att du har haft rätt en kort tid i ekonomiska sammanhang ringer mina varningsklockor!

Jag har haft rätt om det mesta under mycket lång tid, både under goda och dåliga tider. Det är därför jag i årtionden har lyckats så bra med mina placeringar.

Det gäller även sådant som vid tillfället betraktades som väldigt osannolikt, du kan tex läsa mina valanalyser som jag började göra redan innan valet och som slog in väldigt väl, även DÖ.

Men vill du hellre lyssna på bubbelbabblare som jag fel i årtionden så lycka till!

Citat:
Oron över Trump är inte över, oron är snarare på en så hög nivå, att priset på bostäder borde vara en "liten" oro hos dem som satsat på bostaden som enda trygghet.

Jag oroar mig mer för andra saker än priset på bostäder i Sverige. Saker som kommer leda till prisfall, ekonomisk otrygghet, där statskassan är tömd. Vi står inför stora skattehöjningar om vi ska ha kvar välfärdsstaten. Den inre och yttre säkerheten kommer bli dyr, oavsett om börsen då och då uppskattar Trumps oförutsägbarhet.

Har du noterat att folk inte kan leva på sina pensioner? Det blir fler människor varje dag som nu upptäcker att hela Sveriges ekonomi är en bubbla. Från skola till vård och infrastruktur!

När människor ska avsluta sina liv med att belåna bostäder för att överleva, eller jobba tills de stupar, kommer det påverka bostadsmarknaden också.

Oro kommer aldrig försvinna, det har alltid funnits flera skäl till oro, verklig eller påhittad. Det är ett behov människor har.

Vi har hela tiden haft en kris hängande över oss och många kriser har briserats men den långa trenden påverkas inte av det. Däremot blir det kortsiktiga dippar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-08 kl. 11:24.
2017-01-08, 11:28
Medlem
Citat:
Jag har haft rätt om det mesta under mycket lång tid, både under goda och dåliga tider. Det är därför jag i årtionden har lyckats så bra med mina placeringar.

Fast rent krasst borde du väl då kunna skryta med mer än ett tiotal miljoner? Annars är din avkastning rätt usel om vi ser årtionden som horisont.
2017-01-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skulle vilja sammanfatta det i första hand med det för finansbranschen typiska mantrat "past performance is not a reliable predictor of future performance". Att överhuvudtaget starkt förlita sig på någon "långtidstrend" är helt enkelt inte karaktäristiskt för hur man tenderar att resonera inom finansbranschen.
Min uppfattning är snarare att man accepterar långa trender. Men antar att ändringar i förutsättningar kan leda till avvikelser.
Jag har t ex svårt att se att någon blankar Sydkoreanska statsobligationer och antar att ekonomin skall falla tillbaka till 1990 års nivå. Man är nog mer benägen att acceptera långtidstrenden, men är uppmärksam på ifall något kan ändra på förutsättningarna.

Vad gäller bostadspriser i Sverige så kan man väl säga att långtidstrenden från 1977 rimligen består ifall vi inte ställer till det för oss på något sätt. Som jag visade tidigare är småhuspriserna 2015 i relation till BNP/Capita desamma som 1977. Man kan diskutera ifall det är i upper range i någon range.
Men långtidstrenden att priserna följer BNP/Capita ser jag inte direkt att någon invänder emot. (Förutom här på Flashback och div alarmistiska bloggar).

En del av kommentarerna, t ex från Moodys, handlade om att det kan bli extra problem vid en ekonomisk kris. Och det kan det i sig vara. Dock visade senaste rapporten från FI att ca 4% fick problem vid en större ökning i arbetslöshet. och 5% får problem ifall räntan går upp i 7%. Och det låter väl som nivåer man kan acceptera.

En del uppmärksammade som sagt ökningen i bostadspriser de senaste åren. Och antydde en risk för återgång. Då kan man fråga sig vad som skall ske.
Ska priserna falla tillbaka och ingen nyproduktion ske? För det krävs väl närmast en ekonomisk kris eller att staten reser hinder som sänker BNP.
Alternativt behöver produktionskostnaderna minska på något magiskt sätt. Att bygg- och hantverkar facken går med på lönesänkningar ser jag som uteslutet.
Kvar har vi då minskning av markpriser. Det kan ske. Men frågan är väl hur stora korrigeringar nedåt det kan ge. De är väl ganska måttliga. För gratis lär inte marken bli.

-------------------------
Kontrollfråga: Skulle vi se lika mycket ojanden ifall föreningarna satt med mycket större andel av skulden och BR-priserna var mycket lägre (och månadsavgifterna var mycket högre)?

Dvs samma produktionskostnad, och samma skuldsättning. Bör en omfördelning av var skulderna ligger.

Jag vågar säga att det inte alls skulle talas om detta lika mycket då.
2017-01-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag tycker bara det låter väldigt extremt att det enda som skulle kunna skada bostadsmarknaden är en farsot som dödar folk ( jämför gärna med Svenne-i-banans "öhh om en meteor slår ner" ).

Någon vidare protektionism skulle vi aldrig få till i det här landet eftersom vi knappt producerar något här längre.
Visst kan Sverige dra upp tullar. Förvisso får vi lämna EU först, men det är ingen omöjlighet.
Och gör vi det i någon slags naiv föreställning om att det skulle vara bra för landet. Finns ju en del som inte kan räkna som tror sådant.
Och då skulle BNP falla och då sjunker betalförmågan hos folket och bostadspriserna faller.

Jag säger inte att det är sannolikt. Men vi har ett parti i Riksdagen som vill lämna EU och som har talat i protektionistiska termer. Får dom gehör för detta så hamnar vi i någon mån i det jag skrev. Vi kan alltså skada oss själva så att bostadspriserna faller.

Sedan kan vi hamna indirekt i detta genom att EU drar upp tullar mer och vi har ett globalt handelskrig. Då kommer BNP att sjunka i hela världen.

Man kan också sammanfatta detta med att faller BNP/Capita så minskar förmågan att betala för tillgångar och då faller bostadspriser.
Vi kan se detta i Danmark. Både Sverige och Danmark fick ett tapp i BNP pga finanskrisen. Sverige hade en bättre regering och vi återhämtade oss. Det har inte Danmark gjort. Och detta syns i bostadspriserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in