2017-01-07, 12:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Vilket är ganska långt ifrån vad Jesper skriver, han tycker tvärtom att man får mycket skor för pengarna.

Herrskobloggens inlägg är sex år gammalt och det du refererar till är en kommentar med en länk som inte fungerar. Jesper har (till skillnad från HSB) provat skorna själv, om än inte skurit sönder dem.

Sammanfattning

Jag förstår varför jag ofta hört det pratas varmt om Carlos Santos skor. Intrycket är gott med bland annat en mycket fin finish på färgningen och putsen för att vara en sko en bit under 4000 kronor, och där material och bygge är på en bra nivå. Portugal är ett land med relativt låga löner etc, och det är onekligen en hel del skor man får för pengarna.

De allra flesta tillverkare av randsydda skor kallar sina skor handgjorda även om de använder maskiner till vissa moment. Loake gör det, C&J gör det, Edward Green gör det.

BBB gör en 3D-scanning av dina fötter och anpassar en befintlig läst utifrån det. Det är ytterst få skomakare som tar en helt ny bit trä och börjar karva, I stort sett alla tar en förbearbetad grundläst och filar eller bygger på. Spelar det egentligen någon roll om man gör det med trä och läderbitar eller en 3D-skrivare?

Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad man skall ha 2,5 par skor till om de inte passar? Det är förvisso inte bespoke i det ordets gamla betydelse eller ortopediska skor men för en del är det kanske räddningen och ett seriöst alternativ till sneakers året runt.

Det som för dig framstår som en "kommentar" är i själva verket ett referat av ett inlägg på den franska skobloggen De pied en cap, numera nedlagd. Jag finner undersökningen saklig och betydligt mer djupgående än en mer ytlig betraktelse i den blogg du citerar.

De har roat sig med att dissekrera en sko ur Carlos Santos sortiment och kommit fram till det sammanlagda betyget (översatt via Google Translate):
Citat:
By way of conclusion, it can be said that the quality of manufacture of this shoe does not justify its price. Indeed, certain manufacturing details (in particular the "paper" layer under the embossing and the fiber reinforcement under the guarantors) found in a "Loding" shoe disassembled on the same day make it possible to conclude with a Certainty to manufacture by the same plant (Zarco, Portugal). Now these two shoes are sold at quite different prices, while their dismantling has not shown any glaring quality discrepancies.
Original (franska):

Arkiverad länk via Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20130623020550/http://www.depiedencap.eu/spip.php?article145
Via Google Translate:
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fweb.archive.org%2Fweb%2F20130623 020550%2Fhttp%3A%2F%2Fwww.depiedencap.eu%2Fspip.ph p% 3Farticle145&edit-text=
Citera
2017-01-07, 14:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag tänkte att jag skulle läsa om Broken Bird på nätet här i detta forum, men får inte så mycket saklig input.

Misströsta inte, kollega. När saklig input saknas erbjuder Flashback som alltid en lagom dos av traditionellt tjafs.

Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit. De kallar sina skor för handgjorda, vilket inte stämmer. De låter påskina att det är en produkt jämförbar med hantverksmässigt gjorda skor från bespoke-skomakare, vilket inte stämmer. De utger sig för att saluföra "bespoke hand made shoes" på sin hemsida, vilket inte heller stämmer. Och att ta 6 495 kr för en måttbeställningstjänst av tvivelaktigt värde är vanvettigt dyrt.

Jämförbar, ja, men inte samma. Och det är såvitt jag vet både tillåtet och inte första gången man hakar på konkurrenter av otvivelaktigt högre kvalitet (och pris) för att få sina egna produkter att framstå som prisvärda. Det är klart att det hade varit enklare om det funnits en klar definition av bespoke, men i o m a det inte gör det antar jag att det är upp till var och en att använda det som det passar.

Citat:
Ungefär så ja, även om jag inte förstår vad du menar med "dra lite" i lästen. Anpassningar brukar göras genom att man filar bort material eller tillför läderskivor på ställen där lästen ska vara större.

Priset är inte lågt. Det är ett påslag på 150 % jämfört med vad RTW-skorna kostar. Du kunde alltså fått 1,5 par skor till för vad du betalar för scanningprocessen.

Med dra lite menade jag att man lästar ut den där det behövs, vilket rimligen görs genom att töja lädret på vissa punkter. Lågt pris var givetvis i jämförelse med 20 000 kr som de själva jämför med.

Dock har jag personligen svårt att se någon större framgång i detta. Kundgruppen som betalar över 6 000 kr för en kvasi-MTO borde vara rätt liten. Lägger man en sådan summa på ett par skor utgår jag från att man också har ett intresse och då hamnar deras produkt i kläm mellan riktig MTO och RTW i samma prisklass - runt 6 000 kr - men där kvaliteten är avsevärt högre.
Citera
2017-01-07, 17:36
Medlem
Citat:
Det som för dig framstår som en "kommentar" är i själva verket ett referat av ett inlägg på den franska skobloggen De pied en cap, numera nedlagd. Jag finner undersökningen saklig och betydligt mer djupgående än en mer ytlig betraktelse i den blogg du citerar.

De har roat sig med att dissekrera en sko ur Carlos Santos sortiment och kommit fram till det sammanlagda betyget (översatt via Google Translate):

Original (franska):

Arkiverad länk via Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20130623020550/http://www.depiedencap.eu/spip.php?article145
Via Google Translate:
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fweb.archive.org%2Fweb%2F20130623 020550%2Fhttp%3A%2F%2Fwww.depiedencap.eu%2Fspip.ph p% 3Farticle145&edit-text=
Nej men okej då, vi bestämmer oss för att Carlos Santos skor är skit och att BBB inte är vatten värda. Att vi baserar det på 6-7 år gamla blogginlägg om en serie skor som inte längre finns på marknaden är irrelevant, inget kan ju ha ändrats på den tiden. Att två såpass seriösa affärer som SkoAB och AFPoS plockat in CS i sortimentet det senaste året får nog mest ses som ett inslag av desperation, galenskap och försök att tjäna pengar på ovetande kunder som inte har förnuft nog att googla lite innan de köper sina skor. Själv har jag tyvärr varken råd eller kunskap nog att offra ett par skor för vetenskapen så jag får helt enkelt lita på vad en ensam, anonym bloggare skrev för 6+ år sedan.

Tack för att du räddade mig från det skräpet, jag hade nog köpt ett par CS till våren annars.
Citera
2017-01-07, 17:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit. De kallar sina skor för handgjorda, vilket inte stämmer. De låter påskina att det är en produkt jämförbar med hantverksmässigt gjorda skor från bespoke-skomakare, vilket inte stämmer. De utger sig för att saluföra "bespoke hand made shoes" på sin hemsida, vilket inte heller stämmer. Och att ta 6 495 kr för en måttbeställningstjänst av tvivelaktigt värde är vanvettigt dyrt.

Ungefär så ja, även om jag inte förstår vad du menar med "dra lite" i lästen. Anpassningar brukar göras genom att man filar bort material eller tillför läderskivor på ställen där lästen ska vara större.

Priset är inte lågt. Det är ett påslag på 150 % jämfört med vad RTW-skorna kostar. Du kunde alltså fått 1,5 par skor till för vad du betalar för scanningprocessen.

Som redan nämns ovan, varenda tillverkare av Goodyear-randsydda skor säger att de gör handgjorda skor, det ordet har (tyvärr) devalverats totalt av många andra långt innan Broken Bird Bootmakers klev in i matchen.

Jag har ett par som gjorts med Broken Bird Bootmakers 3D-service, ett par jodphurs som jag fick i höstas och använt en del i vinter ( https://www.instagram.com/p/BJuS57ajMQL/?taken-by=shoegazingblog ). Jag kommer recensera dem på bloggen lite senare i år när jag hunnit använda dem längre, men sammanfattande första intryck är:

- Passformen är utmärkt, det är tydligt att lästen är gjord efter mina fötter (de har en lästmakare som använder dina mått och utformar lästen, så det är inte bara maskinellt genomfört, 3D scanningen används som bas istället för traditionell måttagning). Stora skillnaden passformsmässigt mot de "riktiga" bespokeskor jag har från olika tillverkare är hålfotsstödet, då det är fabriksgjorda skor kan de inte dra in hålfoten på samma sätt som riktig handrandsydd full bespoke och de kan inte göra hälkappor på samma sätt.

- Kvaliteten på skorna upplever jag är ungefär jämförbar med andra skor i budgetprisklassen av Goodyear-randsydda skor. Så tar man deras RTW som ligger på runt 2 500 så är det helt ok, varken bra eller dåligt i pris.

- Fabriken (som de numera faktiskt äger till 50%) ligger (som jag skrivit i inlägget och som de själva skriver i produktinfon: http://www.hallmansskor.com/product_info.php?products_id=1367 ) i portugisiska Sao Joao da Madeira city. Det är mer info än vad många märken ger om var deras skor görs (självklart mindre än många också dock). Då fabriken tillverkar skor åt flera andra märken, bland annat för ett av Europas största när det gäller budgetkvalitetsskor, så har de bedömt att det av affärsmässiga skäl kan vara känsligt gå ut nämre med info om fabriken, därav att man inte är mer specifik än så. Jag vet vilken det är, den har funnits i många decennier och har gott rykte inom skobranschen. Man köper inte grisen i säcken.
Att man inte nämner vilken fabrik som skorna görs i är som sagt väldigt vanligt, i England har man sedan över hundra år en utbredd Private Label-produktion där de stora fabrikerna i Northampton gör skor för olika brittiska skomärken, skobutiker och klädmärken, där det är ytterst ovanligt att man är öppen med vilken tillverkare som gör skorna. Det har alltid varit standard att man bara säger att de görs i Northampton, inte mer än så. Och i Spanien är det en fabrik som varit ordentligt på offensiven de senaste åren och som idag gör skorna för vartannat nytt märke i Europa och USA som säljer Goodyear-randsydda skor, men ingen av dem säger vilken fabriken är. Och knappast så att kvalitetsskobranschen är unik här, så ser det ut överallt.

- Att Broken Bird jämför det med full bespoke från exempelvis England eller Japan är förstås helt fel, det är två helt olika saker (det vet de själva också, precis som att Loake vet att de inte gör "The finest shoes in the world", men i konkurrensen om kunder tenderar man säga sånt (återigen, tyvärr)). Därmed inte sagt att det här inte kan vara en intressant produkt som fyller en funktion, inte minst för den med lite knepiga fötter, men som inte har möjlighet/vilja att lägga 20-30-40 tusen på skor.
Senast redigerad av AlisterG 2017-01-07 kl. 17:58.
Citera
2017-01-07, 19:21
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Som redan nämns ovan, varenda tillverkare av Goodyear-randsydda skor säger att de gör handgjorda skor, det ordet har (tyvärr) devalverats totalt av många andra långt innan Broken Bird Bootmakers klev in i matchen.

Jag har ett par som gjorts med Broken Bird Bootmakers 3D-service, ett par jodphurs som jag fick i höstas och använt en del i vinter ( https://www.instagram.com/p/BJuS57ajMQL/?taken-by=shoegazingblog ). Jag kommer recensera dem på bloggen lite senare i år när jag hunnit använda dem längre, men sammanfattande första intryck är:

- Passformen är utmärkt, det är tydligt att lästen är gjord efter mina fötter (de har en lästmakare som använder dina mått och utformar lästen, så det är inte bara maskinellt genomfört, 3D scanningen används som bas istället för traditionell måttagning). Stora skillnaden passformsmässigt mot de "riktiga" bespokeskor jag har från olika tillverkare är hålfotsstödet, då det är fabriksgjorda skor kan de inte dra in hålfoten på samma sätt som riktig handrandsydd full bespoke och de kan inte göra hälkappor på samma sätt.

- Kvaliteten på skorna upplever jag är ungefär jämförbar med andra skor i budgetprisklassen av Goodyear-randsydda skor. Så tar man deras RTW som ligger på runt 2 500 så är det helt ok, varken bra eller dåligt i pris.

- Fabriken (som de numera faktiskt äger till 50%) ligger (som jag skrivit i inlägget och som de själva skriver i produktinfon: http://www.hallmansskor.com/product_info.php?products_id=1367 ) i portugisiska Sao Joao da Madeira city. Det är mer info än vad många märken ger om var deras skor görs (självklart mindre än många också dock). Då fabriken tillverkar skor åt flera andra märken, bland annat för ett av Europas största när det gäller budgetkvalitetsskor, så har de bedömt att det av affärsmässiga skäl kan vara känsligt gå ut nämre med info om fabriken, därav att man inte är mer specifik än så. Jag vet vilken det är, den har funnits i många decennier och har gott rykte inom skobranschen. Man köper inte grisen i säcken.
Att man inte nämner vilken fabrik som skorna görs i är som sagt väldigt vanligt, i England har man sedan över hundra år en utbredd Private Label-produktion där de stora fabrikerna i Northampton gör skor för olika brittiska skomärken, skobutiker och klädmärken, där det är ytterst ovanligt att man är öppen med vilken tillverkare som gör skorna. Det har alltid varit standard att man bara säger att de görs i Northampton, inte mer än så. Och i Spanien är det en fabrik som varit ordentligt på offensiven de senaste åren och som idag gör skorna för vartannat nytt märke i Europa och USA som säljer Goodyear-randsydda skor, men ingen av dem säger vilken fabriken är. Och knappast så att kvalitetsskobranschen är unik här, så ser det ut överallt.

- Att Broken Bird jämför det med full bespoke från exempelvis England eller Japan är förstås helt fel, det är två helt olika saker (det vet de själva också, precis som att Loake vet att de inte gör "The finest shoes in the world", men i konkurrensen om kunder tenderar man säga sånt (återigen, tyvärr)). Därmed inte sagt att det här inte kan vara en intressant produkt som fyller en funktion, inte minst för den med lite knepiga fötter, men som inte har möjlighet/vilja att lägga 20-30-40 tusen på skor.

Tack för ett utmärkt och informativt inlägg. Jag får krypa till korset och backa från min bedömning att det handlade om bluff och bondfångeri.

Däremot tycker jag fortfarande inte att MTM-tjänsten, eller vad man nu ska kalla den, verkar prisvärd. Man betalar 6 500 kr för ett par skor som i RTW-utförande kostar 2 500 kr. Samtidigt kan man få en anpassad läst och en hantverksmässigt gjord, verkligt högkvalitativ sko från diverse öst- och centraleuropeiska tillverkare för ungefär samma pris som Broken Birds MTM-alternativ.
Citera
2017-01-07, 19:30
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Tack för ett utmärkt och informativt inlägg. Jag får krypa till korset och backa från min bedömning att det handlade om bluff och bondfångeri.

Däremot tycker jag fortfarande inte att MTM-tjänsten, eller vad man nu ska kalla den, verkar prisvärd. Man betalar 6 500 kr för ett par skor som i RTW-utförande kostar 2 500 kr. Samtidigt kan man få en anpassad läst och en hantverksmässigt gjord, verkligt högkvalitativ sko från diverse öst- och centraleuropeiska tillverkare för ungefär samma pris som Broken Birds MTM-alternativ.

MTM är en annan sak, det är lika mycket tillverkning av en personlig läst här som hos vanlig full bespoke. Jag brukar kalla det 3D-scanning bespoke eller något liknande, för att distingera att det handlar om något annat än traditionell bespoke.

Om man bedömer det som prisvärt eller inte är väl relativt, har man svårt hitta skor som fungerar passformsmässigt över huvudtaget och kan få något som sitter riktigt bra och som håller skaplig kvalitetsnivå för 6500 tror jag säkert man klassar det som prisvärt.

Nu är det inte direkt jättemånga av de östeuropeiska bespokeskomakarna som ligger så lågt i pris, de få som gör det är i princip uteslutande tillverkare som bara pratar på sitt hemspråk och som bara går att beställa på plats i hemlandet. Ska man då räkna resekostnaden etc så ligger du betydligt högre än om du som svensk besöker BBB i Stockholm.
Och nivån på de östeuropeiska bespokeskomakarna som ligger riktigt lågt i pris kan generellt inte heller de jämföras med bespoke från England eller Japan, det är generellt betydligt simplare gjorda skor, också utan fittings. Kan absolut vara riktigt prisvärt om man bara beaktar kostnaden för beställning, men som sagt, kan sällan jämföras med bespoke som kostar 25-35 000.
Citera
2017-01-07, 19:44
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:

Original (franska):

Via Google Translate:

Notera dock att de inte skriver att Carlos Santos är dåliga skor. De skriver att du kan köpa skor med motsvarande konstruktion till ett lägre pris om du väljer ett billigare märke, Loding, som görs i samma fabrik. Något jag undrar är om de även har jämfört skinnkvaliteten eller bara tittat på innanmätet.

Missa förresten inte AlisterG:s inlägg i tråden. Där har du utförliga svar på dina frågor.
Citera
2017-01-07, 19:49
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Nu är det inte direkt jättemånga av de östeuropeiska bespokeskomakarna som ligger så lågt i pris, de få som gör det är i princip uteslutande tillverkare som bara pratar på sitt hemspråk och som bara går att beställa på plats i hemlandet.

Ligger inte exempelvis Vass och Kielman i häradet 6 000 - 8 000 kr?
Citera
2017-01-07, 20:50
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ligger inte exempelvis Vass och Kielman i häradet 6 000 - 8 000 kr?

Kielman börjar på ca 9 000 kr idag, vilket är en hel del mer än 6 500. Vass gör bara semi bespoke/MTM, och måste göras på plats i Budapest.
Citera
2017-01-07, 21:03
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Tack för ett substansfullt inlägg efter alla spekulationer. Efter att ha klämt och känt på skorna, utan att använda dem, så bedömer jag att de är vad man kan förvänta sig för ett listpris på 2.500 kr, inget speciellt alltså.

Fick en hint om att det fanns tekniska problem med provtagning och tillverkning, men du har fått leverans nyligen?
Senast redigerad av Siegfrid 2017-01-07 kl. 21:05.
Citera
2017-01-08, 14:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Utmärkt svar som vanligt.

Men angående det fetade, hur pass väl fungerar detta i o m internet och möjligheten att sprida "hemlig" information snabbt? Jag antar att det var lättare för tio år sedan och bakåt, när sådana hemligheter gick att hålla hemliga på ett annat sätt. Nu känns det mer som krystat och det borde var onödigt hysch-hysch som i längden knappast gynnar varumärket i o m a när det väl är ute kommer ifrågasättas varför eller varför inte den fabriken anlitas.
Citera
2017-01-08, 18:10
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Tack för ett substansfullt inlägg efter alla spekulationer. Efter att ha klämt och känt på skorna, utan att använda dem, så bedömer jag att de är vad man kan förvänta sig för ett listpris på 2.500 kr, inget speciellt alltså.

Fick en hint om att det fanns tekniska problem med provtagning och tillverkning, men du har fått leverans nyligen?

Vet de hade lite problem i våras/somras, vilket väl inte är helt konstigt med tanke på att det är en ny teknik osv, men i höstas fungerade det i alla fall för min del. Fick leveransen i september/oktober om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Utmärkt svar som vanligt.

Men angående det fetade, hur pass väl fungerar detta i o m internet och möjligheten att sprida "hemlig" information snabbt? Jag antar att det var lättare för tio år sedan och bakåt, när sådana hemligheter gick att hålla hemliga på ett annat sätt. Nu känns det mer som krystat och det borde var onödigt hysch-hysch som i längden knappast gynnar varumärket i o m a när det väl är ute kommer ifrågasättas varför eller varför inte den fabriken anlitas.

Tack! Nja, visst är det säkert lite större "risk" att sådant sprids, även om den så klart fanns förr också. Och det är inte så att det är end of the world om det kommer ut, men av olika anledningar så väljer man att hålla sådant inofficiellt. Det kan också handla mer om överenskommelse om att man inte ska tala högt om vilken fabrik som gör vad, om man tar ett ex från England så vet de flesta att det är Loake och Barker som gör Charles Tyrwhitts brittiskt tillverkade skor, men då de kommit överens om att inte prata om detta sägs det aldrig från CT eller tillverkarna själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in