2017-01-09, 19:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Och i Spanien är det en fabrik som varit ordentligt på offensiven de senaste åren och som idag gör skorna för vartannat nytt märke i Europa och USA som säljer Goodyear-randsydda skor, men ingen av dem säger vilken fabriken är.

Men ut med det då! Det här är ett helt anonymt forum, ingen vet vem du är. I Alicante/Elche någonstans?
Citera
2017-01-10, 18:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Men ut med det då! Det här är ett helt anonymt forum, ingen vet vem du är. I Alicante/Elche någonstans?

Hehe det är ju inget roligt, ni får la fundera lite Men kan ge en ledtråd, det är en av de största tillverkarna av skodon i Almansa, och när deras största nisch tacklat av lite (även om den fortfarande står för klart största delen av produktionen) har de på senare år satsat mer och mer på Goodyear-randsydda klassiska skor.
Citera
2017-01-10, 23:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Hehe det är ju inget roligt, ni får la fundera lite Men kan ge en ledtråd, det är en av de största tillverkarna av skodon i Almansa, och när deras största nisch tacklat av lite (även om den fortfarande står för klart största delen av produktionen) har de på senare år satsat mer och mer på Goodyear-randsydda klassiska skor.

All right... Det finns ju lite att välja mellan i Almansa, men jag gissar på Sendra. Anledningar: 1. Stora inom dam-boots 2. Växande egen satsning på klassiska GY-skor 3. J.FP nämner Sendra i samma andetag som han pratar om fabriken som tillverkar hans egen linje, samt att det finns tydliga likheter mellan hans skor och de Sendra säljer under eget namn.

Fast det är kanske inte som att avslöja Palmes mördare direkt...
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2017-01-10 kl. 23:56.
Citera
2017-01-11, 01:44
Medlem
hur lång tid tar det innan lädersulan slutar bli hal? jag upplever som man inte får samma grepp när man går om man går med lädersula. tex på klinkat golv och mattor

lr är det helt omöjligt o den kmr alltid förbli hal och jag måste då lägga på en slitsula i gummi?
Citera
2017-01-11, 10:52
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
hur lång tid tar det innan lädersulan slutar bli hal? jag upplever som man inte får samma grepp när man går om man går med lädersula. tex på klinkat golv och mattor

lr är det helt omöjligt o den kmr alltid förbli hal och jag måste då lägga på en slitsula i gummi?

De kan vara hala under rätt lång tid, men sådant brukar ge med sig med en tids användning. Att lägga på en gummisula kommer såklart hjälpa, men det känns samtidigt synd att förstöra läderkänslan på det sättet.

Sedan har jag också hört rykten att det hjälper att undvika formuleringar som lr och kmr; en högfrekvent användning av dessa sägs göra sulan såphal.
Citera
2017-01-15, 22:21
Medlem
Den blir mindre hal när den slits. Förr, när det var billigt att sula om, skar många grunda rännflorbo lädret för bättre grepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337

Citera
2017-01-15, 22:36
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Hej, har lite funderingar kring Vass. Är inne på antingen dem eller Edward Green Chelsea i 82 lästen som passar mig väldigt bra. Dock är Vass ca £200 billigare ink skoblock, och hans F-läst ser väldigt bra ut, men är lite osäker eftersom man inte kan se skorna i butik innan köp.

Hur är F-lästen i storlek jämfört med t.ex EG 82, eller C&J 236, där jag har 8.5 i båda ? Och vilken färg ska man isåfall satsa på, om man vill ha en klassisk brun utan för mycket åt det röda ? Har googlat men blir inte riktigt klok på färgerna, EG Dark Oak tycker jag var en helt perfekt nyans.

Tack på förhand för något rörig fråga.
Citera
2017-01-16, 18:43
Medlem
DrRockzos avatar
Om jag vill putsa tåhättan på ett bar mörkbruna skor, går det bra att använda svart pate de luxe? Har nämligen ingen mörkbrun. Kan det rentav bli snyggt med tiden om hättan går närmare svart?

Eller bör jag införskaffa mörkbrun? Är fortfarande nybörjare på polering...
Citera
2017-01-16, 18:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Om jag vill putsa tåhättan på ett bar mörkbruna skor, går det bra att använda svart pate de luxe? Har nämligen ingen mörkbrun. Kan det rentav bli snyggt med tiden om hättan går närmare svart?

Ja, du kan med det skapa en sk. burnish. Jag tycker att det är snyggt. Använd måtta och sunt förnuft bara.
Citera
2017-01-17, 10:58
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Ja, du kan med det skapa en sk. burnish. Jag tycker att det är snyggt. Använd måtta och sunt förnuft bara.
Äh, måttfullhet är för fegisar:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/49/aa/6f/49aa6f4f554381d75a9ad8e297a2ed53.jpg

Citat:

Det kan det definitivt bli. Många skor är redan vid leverans mörkare mot tån. Något jag själv eftersträvar på i princip alla mina skor.

http://leathersoul.com/wp-content/uploads/2015/01/ggroth1.jpg
Senast redigerad av MrGallagher 2017-01-17 kl. 11:01.
Citera
2017-01-17, 13:18
Medlem
DrRockzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Äh, måttfullhet är för fegisar:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/49/aa/6f/49aa6f4f554381d75a9ad8e297a2ed53.jpg

Det kan det definitivt bli. Många skor är redan vid leverans mörkare mot tån. Något jag själv eftersträvar på i princip alla mina skor.

http://leathersoul.com/wp-content/uploads/2015/01/ggroth1.jpg

Andra bilden var riktigt snyggt, första lite extrem kanske

Men för att få resultat som dessa så krävs det även skokräm i svart nyans, eller kan man få sånna resultat även om man kör på mörkbrun skokräm och svart polish?

För att förtydliga, jag har alltså mörkbrun pommadier 1928 men svart pate de lux.
När jag gör en grundputs så gnuggar jag alltså först en omgång med renovateur. Sedan en eller två omgångar med pommaider (brun). Sedan tar jag pate de lux (svart) på tåhättan för extra glans.

Kommer man börja ana en svart ton direkt efter första putsen eller kommer det ta många putsningar innan det börjar hända grejer?
Citera
2017-01-17, 14:40
Medlem
Citat:
Andra bilden var riktigt snyggt, första lite extrem kanske

Men för att få resultat som dessa så krävs det även skokräm i svart nyans, eller kan man få sånna resultat även om man kör på mörkbrun skokräm och svart polish?

För att förtydliga, jag har alltså mörkbrun pommadier 1928 men svart pate de lux.
När jag gör en grundputs så gnuggar jag alltså först en omgång med renovateur. Sedan en eller två omgångar med pommaider (brun). Sedan tar jag pate de lux (svart) på tåhättan för extra glans.

Kommer man börja ana en svart ton direkt efter första putsen eller kommer det ta många putsningar innan det börjar hända grejer?
Varken Pommadier eller PdL är någon målarfärg, du kommer inte att se någon som helst skillnad efter bara en omgång (speciellt inte om skorna är mörka från början).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in