2017-01-06, 15:57
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Någon som har erfarenhet av Broken Bird?

Enligt deras hemsida:

Erbjuder tydligen individuellt anpassade skor via 3D-teknologi med scanning.
För min del är de främst deras färdigsydda utbud som jag undrar över.

Har tagit hem ett par på prov och går nu i valet och kvalet om jag istället ska ta ett par Barker eller kanske Loake?
Vill ha input på kvaliteten, tror panelen att Broken Bird kan jämföras med andra kvalitetsskor?

http://www.brokenbirdbootmakers.se/

Jag har aldrig hört talas om dem, men hemsidan ger ett oseriöst intryck. "Bespoke, handmade shoes" kallar de sin tjänst med 3D-scanning, vilket jag inte kan se som annat än en direkt lögn. Och att begära 6 495 kr för sådant trams är rent bondfångeri.

När det gäller skorna skriver de så här:

Citat:
Skorna är gjorda i Europa i ett område med mer än tvåhundra års tradition och hantverkskunnande.

Om skorna kom från en välrenommerad tillverkare skulle de knappast vara så otydliga.

Min slutsats är att detta är bluff. Välj något välkänt märke där du vet vad du får istället.
Citera
2017-01-06, 17:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har aldrig hört talas om dem, men hemsidan ger ett oseriöst intryck. "Bespoke, handmade shoes" kallar de sin tjänst med 3D-scanning, vilket jag inte kan se som annat än en direkt lögn. Och att begära 6 495 kr för sådant trams är rent bondfångeri.

Om skorna kom från en välrenommerad tillverkare skulle de knappast vara så otydliga.

Min slutsats är att detta är bluff. Välj något välkänt märke där du vet vad du får istället.

Tack för svar. De har tydligen en outlet på Birkagatan, Hallmans skomakeri där de säljer färdiga skor.
Avvaktar med dom så länge.
Citera
2017-01-06, 17:43
Medlem
Citat:

Jesper är visserligen inte direkt lyrisk men långt ifrån lika skeptisk som du: http://www.shoegazing.se/2015/11/22/nyhet-modern-variant-av-bespoke-broken-bird-bootmakers/

Skorna produceras enligt hans inlägg i Portugal. Eftersom det är svenskar (bland annat skomakare Hallman) som står bakom märket och de dessutom säljs i butik i Stockholm borde det ju vara relativt lätt att både klämma/känna och ev reklamera om det skulle behövas.
Citera
2017-01-06, 18:51
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jesper är visserligen inte direkt lyrisk men långt ifrån lika skeptisk som du: http://www.shoegazing.se/2015/11/22/nyhet-modern-variant-av-bespoke-broken-bird-bootmakers/

Han är varken lyrisk eller skeptisk, vilket torde bero på att han inte har provat skorna. Shoegazing fäller inget omdöme om skornas kvalitet.

Citat:
Skorna produceras enligt hans inlägg i Portugal. Eftersom det är svenskar (bland annat skomakare Hallman) som står bakom märket och de dessutom säljs i butik i Stockholm borde det ju vara relativt lätt att både klämma/känna och ev reklamera om det skulle behövas.

Man kan klämma och känna bäst man vill, men vilken kvalitet skorna håller märker man ofta inte förrän långt senare.

De här skorna kommer från någon tillverkare i Portugal som Broken Bird tydligen inte vill uppge namnet på. Varför köpa grisen i säcken på det viset istället för att välja något etablerat märke där man vet vad man får?

Om man vill ha randsydda skor från Portugal som kostar runt 3 000 kr tycker jag det verkar vettigare att titta på Carlos Santos som finns på Skoaktiebolaget:

https://www.skoaktiebolaget.se/collections/carlos-santos
Senast redigerad av Stabskapten 2017-01-06 kl. 19:09.
Citera
2017-01-06, 20:11
Medlem
Citat:
Han är varken lyrisk eller skeptisk, vilket torde bero på att han inte har provat skorna. Shoegazing fäller inget omdöme om skornas kvalitet.

Man kan klämma och känna bäst man vill, men vilken kvalitet skorna håller märker man ofta inte förrän långt senare.

De här skorna kommer från någon tillverkare i Portugal som Broken Bird tydligen inte vill uppge namnet på. Varför köpa grisen i säcken på det viset istället för att välja något etablerat märke där man vet vad man får?

Om man vill ha randsydda skor från Portugal som kostar runt 3 000 kr tycker jag det verkar vettigare att titta på Carlos Santos som finns på Skoaktiebolaget:

Men du vet tillräckligt mycket om dem för att såga dem?

Hade det hjälpt om de sagt att det var Calcados Unidos som tillverkade deras skor om du samtidigt inte visste vilka andra märken de jobbade med? Många spanska och portugisiska fabriker jobbar med olika märken i olika prisklasser och tillverkar skor enligt olika specifikationer till olika pris.

Men det är klart att det är lättare att såga något man inte provat än att ta steget (!) och faktiskt prova.
Citera
2017-01-06, 20:53
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Men du vet tillräckligt mycket om dem för att såga dem?

Hade det hjälpt om de sagt att det var Calcados Unidos som tillverkade deras skor om du samtidigt inte visste vilka andra märken de jobbade med? Många spanska och portugisiska fabriker jobbar med olika märken i olika prisklasser och tillverkar skor enligt olika specifikationer till olika pris.

Men det är klart att det är lättare att såga något man inte provat än att ta steget (!) och faktiskt prova.

Nej, jag vet ingenting om deras skor. De kan vara prisvärda, de kan vara överprissatta. Det är omöjligt att säga eftersom Broken Bird inte tillhandahåller någon information. Jag ser ingen anledning att chansa på något helt nytt märke som ingen vet vad det är, när det finns ett otal välkända alternativ att tillgå.

Sedan ogillar jag starkt de vilseledande påståenden som Broken Bird gör i sin marknadsföring, som till exempel det här:

Citat:
De individuellt anpassade kostar från 6 500 kronor och uppåt. Men motsvarande skor som görs på traditionellt vis i England eller Japan kostar mycket, mycket mer. Och med tanke på livslängden är våra skor inte så dyra.

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/sundsvallsforetag-gor-skor-med-3d-teknik

Här låtsas de att deras process med "3D-scanning" där skorna sedan produceras i någon fabrik i Portugal ger "motsvarande skor" som de du får för 20 000 kr och uppåt från brittiska och japanska bespoke-skomakare.

På sin hemsida påstår de också att deras skor är "handgjorda" vilket inte stämmer. Det handlar om storskalig industritillverkning där i stort sett varje moment görs med hjälp av maskiner.

Inom parentes kan man väl tillägga att det framstår som rätt märkligt att kalla skor "skräddarsydda". Skräddare syr väl inte skor?
Citera
2017-01-06, 21:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nej, jag vet ingenting om deras skor. De kan vara prisvärda, de kan vara överprissatta. Det är omöjligt att säga eftersom Broken Bird inte tillhandahåller någon information. Jag ser ingen anledning att chansa på något helt nytt märke som ingen vet vad det är, när det finns ett otal välkända alternativ att tillgå.

Du vet uppenbarligen något, eftersom du skriver att de ljuger och att det är rent bondfångeri. Uttalandena måste väl rimligen ha en referenspunkt och denna kan inte vara något annat än skorna.

Citat:
Här låtsas de att deras process med "3D-scanning" där skorna sedan produceras i någon fabrik i Portugal ger "motsvarande skor" som de du får för 20 000 kr och uppåt från brittiska och japanska bespoke-skomakare.

På sin hemsida påstår de också att deras skor är "handgjorda" vilket inte stämmer. Det handlar om storskalig industritillverkning där i stort sett varje moment görs med hjälp av maskiner.

Inom parentes kan man väl tillägga att det framstår som rätt märkligt att kalla skor "skräddarsydda". Skräddare syr väl inte skor?

Men det står också att:

Citat:
Nästa steg sker då kunden skannar båda sina fötter, vår programvara matchar sedan de inskannade fötterna mot vårt lästbibliotek och väljer läst efter den valda skomodellen och formger ett par skräddarsydda läster.

det vill säga just det som Jesper skriver på sin blogg. Det är alltså uttryckligen inga skors som görs från grunden utan ungefär som måttanpassade skjortor. Det mäts lite här och lite där och sedan tar man den läst som ligger närmast och drar lite i den och därav det låga priset.

Sedan kan jag hålla med om att jämförelsen inte är snygg, om det inte är så att de engelska och japanska tillverkarna gör på samma sätt, vilket jag antar att de inte gör.
Citera
2017-01-06, 22:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Fast de har en serie av färdigsydda skor, randsydda i Portugal för ungefär det priset, så utan andra hållpunkter kan det vara hugget som stucket.
Deras måttsydda skor är en annan historia och mer svårbestämt. Men det tror jag blir framtidens sätt att göra anpassade skor på gott och ont. 5-6000 kr är en överkomlig summa för den som har svårt att hitta passande skodon på grund av konstiga fötter.
Nåja, någon annan än jag får bli provkanin denna gång.
Citera
2017-01-06, 22:35
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Fast de har en serie av färdigsydda skor, randsydda i Portugal för ungefär det priset, så utan andra hållpunkter kan det vara hugget som stucket.

Kanske, kanske inte. Skillnaden är att med Carlos Santos har du en chans att, om du orkar, läsa lite på nätet och bilda dig en uppfattning om vad du får för pengarna. Det går inte med Broken Bird eftersom det inte framgår vad det är för skor de säljer. Det kanske är ett portugisiskt märke som normalt kostar hälften så mycket som Carlos Santos skor?
Citera
2017-01-06, 23:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Kanske, kanske inte. Skillnaden är att med Carlos Santos har du en chans att, om du orkar, läsa lite på nätet och bilda dig en uppfattning om vad du får för pengarna. Det går inte med Broken Bird eftersom det inte framgår vad det är för skor de säljer. Det kanske är ett portugisiskt märke som normalt kostar hälften så mycket som Carlos Santos skor?

Jag tänkte att jag skulle läsa om Broken Bird på nätet här i detta forum, men får inte så mycket saklig input.

Däremot läser jag att Carlos Santos får betyget "In conclusion, we can say that the manufacturing quality of this shoe does not justify its price."
http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/01/skor-fran-portugal-carlos-santos.html

Det finns också en poäng med att kunna prova skon på plats i Stockholm , även om det inte gör från eller till på kvaliteten.
Citera
2017-01-06, 23:05
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Du vet uppenbarligen något, eftersom du skriver att de ljuger och att det är rent bondfångeri. Uttalandena måste väl rimligen ha en referenspunkt och denna kan inte vara något annat än skorna.

Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit. De kallar sina skor för handgjorda, vilket inte stämmer. De låter påskina att det är en produkt jämförbar med hantverksmässigt gjorda skor från bespoke-skomakare, vilket inte stämmer. De utger sig för att saluföra "bespoke hand made shoes" på sin hemsida, vilket inte heller stämmer. Och att ta 6 495 kr för en måttbeställningstjänst av tvivelaktigt värde är vanvettigt dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det är alltså uttryckligen inga skors som görs från grunden utan ungefär som måttanpassade skjortor. Det mäts lite här och lite där och sedan tar man den läst som ligger närmast och drar lite i den och därav det låga priset.

Ungefär så ja, även om jag inte förstår vad du menar med "dra lite" i lästen. Anpassningar brukar göras genom att man filar bort material eller tillför läderskivor på ställen där lästen ska vara större.

Priset är inte lågt. Det är ett påslag på 150 % jämfört med vad RTW-skorna kostar. Du kunde alltså fått 1,5 par skor till för vad du betalar för scanningprocessen.
Citera
2017-01-07, 09:44
Medlem
Citat:
Jag tänkte att jag skulle läsa om Broken Bird på nätet här i detta forum, men får inte så mycket saklig input.

Däremot läser jag att Carlos Santos får betyget "In conclusion, we can say that the manufacturing quality of this shoe does not justify its price."
http://herrskobloggen.blogspot.se/2011/01/skor-fran-portugal-carlos-santos.html

Det finns också en poäng med att kunna prova skon på plats i Stockholm , även om det inte gör från eller till på kvaliteten.
Vilket är ganska långt ifrån vad Jesper skriver, han tycker tvärtom att man får mycket skor för pengarna.

Herrskobloggens inlägg är sex år gammalt och det du refererar till är en kommentar med en länk som inte fungerar. Jesper har (till skillnad från HSB) provat skorna själv, om än inte skurit sönder dem.

Sammanfattning

Jag förstår varför jag ofta hört det pratas varmt om Carlos Santos skor. Intrycket är gott med bland annat en mycket fin finish på färgningen och putsen för att vara en sko en bit under 4000 kronor, och där material och bygge är på en bra nivå. Portugal är ett land med relativt låga löner etc, och det är onekligen en hel del skor man får för pengarna.

Citat:
Jag vet inte mer än vad jag redan skrivit. De kallar sina skor för handgjorda, vilket inte stämmer. De låter påskina att det är en produkt jämförbar med hantverksmässigt gjorda skor från bespoke-skomakare, vilket inte stämmer. De utger sig för att saluföra "bespoke hand made shoes" på sin hemsida, vilket inte heller stämmer. Och att ta 6 495 kr för en måttbeställningstjänst av tvivelaktigt värde är vanvettigt dyrt.

Ungefär så ja, även om jag inte förstår vad du menar med "dra lite" i lästen. Anpassningar brukar göras genom att man filar bort material eller tillför läderskivor på ställen där lästen ska vara större.

Priset är inte lågt. Det är ett påslag på 150 % jämfört med vad RTW-skorna kostar. Du kunde alltså fått 1,5 par skor till för vad du betalar för scanningprocessen.
De allra flesta tillverkare av randsydda skor kallar sina skor handgjorda även om de använder maskiner till vissa moment. Loake gör det, C&J gör det, Edward Green gör det.

BBB gör en 3D-scanning av dina fötter och anpassar en befintlig läst utifrån det. Det är ytterst få skomakare som tar en helt ny bit trä och börjar karva, I stort sett alla tar en förbearbetad grundläst och filar eller bygger på. Spelar det egentligen någon roll om man gör det med trä och läderbitar eller en 3D-skrivare?

Sen kan jag inte hjälpa att fundera på vad man skall ha 2,5 par skor till om de inte passar? Det är förvisso inte bespoke i det ordets gamla betydelse eller ortopediska skor men för en del är det kanske räddningen och ett seriöst alternativ till sneakers året runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in