2017-01-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag trodde också att polisen gått ut med att de vet dödsorsaken, men det råder språkförbristning hos mig, det var visst en annan rättsläkare som inte har hand om ärendet som uttryckte sig två dagar efter att EM blev hittad att han är säker på att polisen redan då visste om dödsorsaken. Dock så kan han ha gissat rätt, i vilket fall så vet kanske polisen vid det här laget vad dödsorsaken är.

Jag läste i svensk media igår, tror jag det var, att de inte har rubricerat det som mord ännu, men vad betyder då det fetstilta:

– Vi har en forventning om å få en klarhet i hva som har skjedd, opplyser de, og understreker at de har satt i gang en storstilt drapsetterforskning.

Tror ordet menas dom forsätter att utreda det som ett dråp ( efterforskning på ett dråp begåtts? Då känns ju tex en bilolycka inte helt borta. Men kan ha tolkat ordet helt fel så någon som är duktig på danska översätt gärna 😀
Citera
2017-01-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tror ordet menas dom forsätter att utreda det som ett dråp ( efterforskning på ett dråp begåtts? Då känns ju tex en bilolycka inte helt borta. Men kan ha tolkat ordet helt fel så någon som är duktig på danska översätt gärna 😀

Förstår jag rätt så ändrar inte polisen rubriceringen därför att den rättsmedicinska undersökningen inte är klar.

Politiet bruger ikke udtrykket 'drab' om den forbrydelse, Emilie Meng har været udsat for. Hvorfor ikke?

- Det er et bevidst valg, som også skyldes, at vi endnu mangler at få den endelige konklusion på de kriminaltekniske undersøgelser.

http://ekstrabladet.dk/112/jagten-paa-emilies-morder-nu-tjekker-politiet-200-telefonnumre/6467879
Citera
2017-01-07, 13:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Förstår jag rätt så ändrar inte polisen rubriceringen därför att den rättsmedicinska undersökningen inte är klar.

Politiet bruger ikke udtrykket 'drab' om den forbrydelse, Emilie Meng har været udsat for. Hvorfor ikke?

- Det er et bevidst valg, som også skyldes, at vi endnu mangler at få den endelige konklusion på de kriminaltekniske undersøgelser.

http://ekstrabladet.dk/112/jagten-paa-emilies-morder-nu-tjekker-politiet-200-telefonnumre/6467879

Fast där i artikeln hänvisar han till den kriminaltekniska efterforskningen, inte specifikt den rättmedicinska som förvisso ingår i kriminalteknisk efterforskning (som jag översätter till ungefär brottsutredning)?

Vet inte riktigt vad för betydelse det har i Danmark hur formellt man har en rubricering på utredningen? Det brukar ju kunna kopplas till vilka tvångsmedel polis och åklagare har tillgängliga för utredningen.

För mig låter det som att hon skulle kunna haft skador som indikerar antingen grov misshandel (i samband med våldtäkt, rån eller nåt fanstyg som bara jävlas för våldets egen skull) eller att hon blivit påkörd?
Citera
2017-01-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast där i artikeln hänvisar han till den kriminaltekniska efterforskningen, inte specifikt den rättmedicinska som förvisso ingår i kriminalteknisk efterforskning (som jag översätter till ungefär brottsutredning)?

Vet inte riktigt vad för betydelse det har i Danmark hur formellt man har en rubricering på utredningen? Det brukar ju kunna kopplas till vilka tvångsmedel polis och åklagare har tillgängliga för utredningen.

För mig låter det som att hon skulle kunna haft skador som indikerar antingen grov misshandel (i samband med våldtäkt, rån eller nåt fanstyg som bara jävlas för våldets egen skull) eller att hon blivit påkörd?

Nog tror jag att det är det slutgiltiga protokollet från den rättsmedicinska undersökningen som menas med at vi endnu mangler at få den endelige konklusion .

Om de fått ett preliminärt besked att det är mord så kanske de inte ändrar för att den rättsmedicinska undersökningen inte är avslutad, helt enkelt.

Om EM blev påkörd av den rostiga vita skåpbilen så har det nog inte skett vid stationen, utan någonstans när hon kommit förbi Lidl. Är det troligt att någon har kört ihjäl EM mellan Lidl och hemmet och dessutom plockar in kroppen i fordonet med tanke på omgivningen?
Senast redigerad av helsan 2017-01-07 kl. 14:03.
Citera
2017-01-07, 14:46
Medlem
Citat:
Nog tror jag att det är det slutgiltiga protokollet från den rättsmedicinska undersökningen som menas med at vi endnu mangler at få den endelige konklusion .

Om de fått ett preliminärt besked att det är mord så kanske de inte ändrar för att den rättsmedicinska undersökningen inte är avslutad, helt enkelt.

Om EM blev påkörd av den rostiga vita skåpbilen så har det nog inte skett vid stationen, utan någonstans när hon kommit förbi Lidl. Är det troligt att någon har kört ihjäl EM mellan Lidl och hemmet och dessutom plockar in kroppen i fordonet med tanke på omgivningen?

Nu följer jag inte riktigt din tankegång...Du menar om ev. smitare skulle låtit bli att hösta in henne i bilen om han konstaterar att han (kan vara en hon) kört på henne? Just på grund av omgivningen?

Vittnet som talar om bilen beskriver detju som att den kördes som vad jag tolkar "vårdslöst", fast det kanske inte var vårdslöst, om man med vårdslöst menar "utan hänsyn till andra trafikanter". Det var väl inte många trafikanter ute. Visserligen är det väl i princip strikt ansvar för den som framför motorfordon, men Emilie kan i och för sig kanske klivit ut i gatan på ett oberäkneligt sätt om hon hade musik i lurarna?
Citera
2017-01-07, 15:22
Medlem
Citat:
Nu följer jag inte riktigt din tankegång...Du menar om ev. smitare skulle låtit bli att hösta in henne i bilen om han konstaterar att han (kan vara en hon) kört på henne? Just på grund av omgivningen?

Vittnet som talar om bilen beskriver detju som att den kördes som vad jag tolkar "vårdslöst", fast det kanske inte var vårdslöst, om man med vårdslöst menar "utan hänsyn till andra trafikanter". Det var väl inte många trafikanter ute. Visserligen är det väl i princip strikt ansvar för den som framför motorfordon, men Emilie kan i och för sig kanske klivit ut i gatan på ett oberäkneligt sätt om hon hade musik i lurarna?

Ja, det är vad jag menar om jag själv hänger med i min tankegång
Om EM blev mördad så tror jag att överfallet skedde någonstans där hon inte var öppet synlig för omgivning, det finns platser som inte är det längs den gångväg hon ev. tog och på gångvägen kör inga bilar. Du tycker det ter sig troligt att EM har kunnat bli påkörd och GM har plockat in kroppen i fordonet någonstans längs med vägen? Vart kan du tänka dig att det kan ha skett?
Jag tycker nog att på grund av omgivningen så är det inte troligt att någon skulle plocka med sig kroppen, utan att personen hade smitit ifrån platsen utan kroppen, om EM blev påkörd.
Citera
2017-01-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ja, det är vad jag menar om jag själv hänger med i min tankegång
Om EM blev mördad så tror jag att överfallet skedde någonstans där hon inte var öppet synlig för omgivning, det finns platser som inte är det längs den gångväg hon ev. tog och på gångvägen kör inga bilar. Du tycker det ter sig troligt att EM har kunnat bli påkörd och GM har plockat in kroppen i fordonet någonstans längs med vägen? Vart kan du tänka dig att det kan ha skett?
Jag tycker nog att på grund av omgivningen så är det inte troligt att någon skulle plocka med sig kroppen, utan att personen hade smitit ifrån platsen utan kroppen, om EM blev påkörd.

Ett överfall kan nog antas ske var det är hyfsat folktomt eller där man kan anta GM beräknar det vara folktomt.
En påkörning kan ju ske, utan att någon direkt ser men GM kanske uppfattar att den kommer upptäckas väldigt snart, kanske av någon han möter om han åker därifrån? Eller att påkörningen sker men gick bra, hon blir omtumlad och förare erbjuder sig att köra hem eller till sjukhus men kör ingendera håll?

Någon nämnde i tråden att dammområdet i Borup bitvis brukar användas som dumpningsplats av bl. a. kriminella. Om hon gick och hann ungefär till Lidl såhar hon väl passerat, om än på visst avstånd, de såkallade "ladubutikerna" (Lidl är väl också det). Bilen kan ju tillhöra någon som var där och rekat eller någon i det stökiga området? Att hon ser något eller detror hon ser?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-07 kl. 15:36.
Citera
2017-01-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ett överfall kan nog antas ske var det är hyfsat folktomt eller där man kan anta GM beräknar det vara folktomt.
En påkörning kan ju ske, utan att någon direkt ser men GM kanske uppfattar att den kommer upptäckas väldigt snart, kanske av någon han möter om han åker därifrån? Eller att påkörningen sker men gick bra, hon blir omtumlad och förare erbjuder sig att köra hem eller till sjukhus men kör ingendera håll?

Och det är inget som skulle få en GM att inte plocka med sig kroppen? "Jag kan upptäckas, det kan komma en bil eller en trafikant." Med tanke på färdvägens omgivning..
Citera
2017-01-07, 17:27
Medlem
Citat:
Och det är inget som skulle få en GM att inte plocka med sig kroppen? "Jag kan upptäckas, det kan komma en bil eller en trafikant." Med tanke på färdvägens omgivning..

Hen kan kanske upptäckas mer om hen lämnar henne efter kört på henne? Att rusa ut och dra in henne i bilen kanske bara ser ut som någon som hjälper en berusad kompis en tidig söndag morgon? Syns ingen i närheten när det hönder så kanske det finns tillräcklig tid att hösta in henne i bilen, det tar nog inte många sekunder.

Är det något särskilt du har i åtanke med just omgivningen invid Lidl?
Citera
2017-01-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ja, det hittade jag i mina sökningar att det är googlat tidigare: (FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død

Då är det två bud på jour, så jag håller det för troligt. Intressant att de även har ställe i Roskilde och Köpenhamn, kanske är det så då, att mördaren skulle ditåt vars väg passerar dumpningsplatsen.

Jag tycker det verkar som de har något kontor i Ringsted också?

Inte långt från fyndplatsen (och inte heller långt från den plats där Vivi Inger Kristiansen hittades mördad).
Citera
2017-01-07, 20:37
Medlem
Lifeisnows avatar
För mig är det mer och mer klart att mördaren är en av de många migranter som har invaderat Europa (solnedgångens land) och sexualmördat henne samtidigt han el dem varit höga på droger..vi ser ju detta hända allt för ofta runt om i Europa..är vi blinda el dumma..eller båda och? De kommer aldrig hitta GM..men GM kommer fortsätta..kanske tyvärr på väg till "öppna era hjärtan-Sverige" !?
Senast redigerad av Lifeisnow 2017-01-07 kl. 20:46.
Citera
2017-01-07, 20:45
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
För mig är det mer och mer klart att mördaren är en av de många migranter som har invaderat Europa (solnedgångens land) och sexualmördat henne samtidigt han el dem varit höga på droger..vi ser ju detta hända allt för ofta runt om i Europa..är vi blinda el dumma..eller båda och? De kommer aldrig hitta GM..men GM kommer fortsätta..kanske tyvärr på båg till "öppna era hjärtan-Sverige" !?
Hur kan det vara klart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in