Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaebne
Kanske har jag uttryckt mig otydligt.
Journalistens (AE) "bra" historia är, att MGM är en helt vanlig man som ser trevlig ut och till och med har fina jobbtitlar.
Jag tror inte, att det är folkeligt att framställa en man, som något han inte är. Han har trots allt stuckit ut från mängden i flera sammanhang.

Citat:
- För fotbollen ville han ha en plats, som han inte kunde hantera, men titeln som målvakt var kanske fin. De kallade honom appojken.
Stadig mobbing kan bygge opp aggresjon, og att man lukker seg inn i sin egen verden.
Citat:
Å bli utsatt for mobbing kan gi både psykiske og fysiske konsekvenser, som redusert selvfølelse, symptomer på angst, og depresjon (Idsøe et al. 2012, Roland 2014). Reaksjonene kan blant annet komme i form av søvnproblemer, mareritt og vondt i magen (Arseneault et al. 2006).
På grunn av søvnproblemer har han begynt å spille poker (kanskje ogso gaming) på natten.
Citat:
- På gymnasiet stack han ut, han var arg på skolan, han spelade poker i timarne.
Han blir avhengig av poker, og får alt for lite søvn. Han blir irritabel og ukonsentrert, men klarer ikke å legge bort mobilen, ikke en gang i timene.
Citat:
- Han hoppar in och ut ur studierna efter gymnasiet, han har ingen utbildning.
Han er avhengig av poker og det tar all plassen i hans liv. Han kjenner seg mislykket, men forsøker å opprettholde en viss fasade. Kanskje som noen skrev, var 2021 en nystartsfase. Kanskje 2016 også. Han kunne gi ett bilde utad der han er sjef; den dresskledde, vellykkede og normale PW.
Citat:
- Han har, på pappret, ett eget företag i några månader, för det är titeln företagsägare överdriven.
- Chef för ett medelstort företag är en överdrift. 2017 anställdes han i ett då nytt och mycket litet företag, som bara har en chef.

Kanskje hjelper ikke hus og bil på selvfølelsen, og kanskje han sitter oppe og spiller poker og gamer på nettene. Han klarer kanskje ikke å betale for sine regninger. Han har to liv, det ene der han forsøker å være normal og leve opp til andres forventninger, den andre verden består av poker og spill. Kanskje driver han med "trolling" og har skapt karakter i en verden der han kan få ut sin aggresjon og selvforrakt.

Citat:
- Familjer och vänners FB har haft bilder på MGM. Der sticker han ut, jag tolkar det som att det inte finns plats för honom, han ser inte avslappnad ut, fingrarna är konstigt vridna och stela, hans blick är undvikande.

Han føler seg ubekvem når han må rive seg løs fra skjermen og spillavhengigheten har forandret hans hjerne. Han skiller ikke helt mellom fantasi og virkelighet og spiller fantasien (ondskapen) ut i det virkelige liv. Han har ikke kontroll over sitt eget liv, men ved å kidnappe, drepe og voldta, oppnår han den ultimate kontrollen over offeret, noe som gir ham tilfredsstillelse og adrenalin.

Dette er et tenkt forløp. Det kan være slik at de som mobbet ham var delaktige i å skape en morder.
Citera
2023-05-26, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
. Det kan være slik at de som mobbet ham var delaktige i å skape en morder.
Ganska illa att peka ut barn va?

Varken sömnbrist, som i stort sett varenda ungdom har, eller mobbing har skapat våldtäktsmän eller mördare.
Inte ens vidriga övergrepp även om det givetvis är galet fel likaväl.

Faktum är att han snarare beskrivs ha skyddande komponenter parallellt:
En stödjande familj, en bror som uppenbart tar hans parti och flera vänner har uttalat sig.
Ses likaväl genom hans fb där släkt och vänner uttalar sig i kommentarer.

Stödjande faktorer brukar vara som vaccin om nån mobbas. Det är en väldig skillnad om nån är helt utfryst och har en halvt galen familj.

Kollegor har varit i media och pratat positivt, han har avancerat inom företaget. Villa vid 32 och bra bil är inte alla förunnat.

För övrigt begår sexuella predatorer som agerar i seriebrott överfallen med fri vilja.
Speciellt om personen förmår leva dubbelliv som om ingenting hänt.

Finns mig veterligt ingen serieförbrytare - och troligen mördare - som är normal i grunden.

Vad misstänker du han har för grundläggande psykisk störning eller diagnos och vad tror du motivet är till hans perversioner?
Citera
2023-05-26, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanske har jag uttryckt mig otydligt.
Journalistens (AE) "bra" historia är, att MGM är en helt vanlig man som ser trevlig ut och till och med har fina jobbtitlar.
Jag tror inte, att det är folkeligt att framställa en man, som något han inte är. Han har trots allt stuckit ut från mängden i flera sammanhang.

- För fotbollen ville han ha en plats, som han inte kunde hantera, men titeln som målvakt var kanske fin. De kallade honom appojken.
- På gymnasiet stack han ut, han var arg på skolan, han spelade poker i timarne.
- Han hoppar in och ut ur studierna efter gymnasiet, han har ingen utbildning.
- Han har, på pappret, ett eget företag i några månader, för det är titeln företagsägare överdriven.
- Chef för ett medelstort företag är en överdrift. 2017 anställdes han i ett då nytt och mycket litet företag, som bara har en chef.
- Familjer och vänners FB har haft bilder på MGM. Der sticker han ut, jag tolkar det som att det inte finns plats för honom, han ser inte avslappnad ut, fingrarna är konstigt vridna och stela, hans blick är undvikande.
Om han vore dagdrivare och kriminell skulle jag också tycka att han stack ut som antisocial.

Med sticker ut menas givetvis att lyckas leva ett till synes normalt och stabilt liv.

Att han chockerat alla i sin krets, vänner, kollegor, närmsta familj och släkt.

För att han förmått leva dubbelliv och att de flesta beskriver honom som blyg och tystlåten men omtänksam och trevlig.

De som är i periferin ser honom däremot som udda i sin introverta personlighet.
Sen finns en historik med mobbing av samma anledning vilket främst verkar ha yttrat sig via hans intresse ang fotboll.

Att han är less vid skolan är ingenting som sticker ut markant - han sitter hellre med poker och gaming och dalar ner ang skolarbete.
Många unga är skoltrötta. Han kan lika gärna vara less om han inte trivs.
Ett otyg i sig om huvudsakliga tiden ägnas åt datorn.

Att vara vara vilsen i yrkesliv efter grundskola är ingenting speciellt och han visar på driftighet via att starta eget.
Även om det uppenbart inte går bra.

Han fortsätter sen in i nästa projekt och sitter i styrelsen. Att leda företag eller vara delägare är uppenbart inte hans starkaste kort.
Det företaget lämnar han och han söker nytt jobb.

Ang hans senaste jobb från 2017 så premieras han däremot.
Han avancerar och får mer ansvar och jobbar sig upp till Head of marketing och får råd med både villa och årsny bil redan vd 30 års ålder.
Inte alla förunnat.

Familjen beskrivs enbart som stöttande.
Om det sen kommer fram nåt annat återstår att se.
Däremot visar hans fb och kommentarer från mor och släkt att han som sagt interagerar normalt med dem. Han har väldigt många gillamarkeringar likaväl och nära vänner.

Att leva ett sånt liv, dvs att ha gått omkring helt oberörd om han mördat Emilie, vilket det nu pekar på, är verkligen nåt som sticker ut däremot.

Vilket jag uppfattar att reportern tar upp, just för att omgivningen står handfallna i chock.

Så nej, jag ser inte att hon varken överdriver eller presenterar nån vinklad bild.
Citera
2023-05-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om han vore dagdrivare och kriminell skulle jag också tycka att han stack ut som antisocial.

Med sticker ut menas givetvis att lyckas leva ett till synes normalt och stabilt liv.

Att han chockerat alla i sin krets, vänner, kollegor, närmsta familj och släkt.

För att han förmått leva dubbelliv och att de flesta beskriver honom som blyg och tystlåten men omtänksam och trevlig.

De som är i periferin ser honom däremot som udda i sin introverta personlighet.
Sen finns en historik med mobbing av samma anledning vilket främst verkar ha yttrat sig via hans intresse ang fotboll.

Att han är less vid skolan är ingenting som sticker ut markant - han sitter hellre med poker och gaming och dalar ner ang skolarbete.
Många unga är skoltrötta. Han kan lika gärna vara less om han inte trivs.
Ett otyg i sig om huvudsakliga tiden ägnas åt datorn.

Att vara vara vilsen i yrkesliv efter grundskola är ingenting speciellt och han visar på driftighet via att starta eget.
Även om det uppenbart inte går bra.

Han fortsätter sen in i nästa projekt och sitter i styrelsen. Att leda företag eller vara delägare är uppenbart inte hans starkaste kort.
Det företaget lämnar han och han söker nytt jobb.

Ang hans senaste jobb från 2017 så premieras han däremot.
Han avancerar och får mer ansvar och jobbar sig upp till Head of marketing och får råd med både villa och årsny bil redan vd 30 års ålder.
Inte alla förunnat.

Familjen beskrivs enbart som stöttande.
Om det sen kommer fram nåt annat återstår att se.
Däremot visar hans fb och kommentarer från mor och släkt att han som sagt interagerar normalt med dem. Han har väldigt många gillamarkeringar likaväl och nära vänner.

Att leva ett sånt liv, dvs att ha gått omkring helt oberörd om han mördat Emilie, vilket det nu pekar på, är verkligen nåt som sticker ut däremot.

Vilket jag uppfattar att reportern tar upp, just för att omgivningen står handfallna i chock.

Så nej, jag ser inte att hon varken överdriver eller presenterar nån vinklad bild.

Du tar ut enskilda delar av sammanhanget, - och vrider!
Om du, och journalisten, går bakom de fina titlarna, kommer du att se, att MGM-jobbet är ett som kan göras utan utbildning.
Om Amagermannen (AM) kanske man tänkte, what, en så normal man. AM hade helt klart två separata liv, ett liv var med fru och två barn, en man som charmade kvinnor, bra på fotboll. Han såg på ytan ut som en normal man med ett normalt liv.
MGM i EM-fallet verkar mer som en man, som aldrig växer upp. Han spelade poker och drack medan hans kamrater bildade familj, och kanske fortsatte det att vara hans fritid, som Bakvendt förnuftig föreslår. Inklusive de andra sakerna som jag nämnde i mitt inlägg, han är en man som i många sammanhang sticker ut från mängden, men självklart inte så mycket att familj och vänner tror, att han är en mördare.
Senast redigerad av skaebne 2023-05-26 kl. 21:04.
Citera
2023-05-26, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Du tar ut enskilda delar av sammanhanget, - och vrider!
Om du, och journalisten, går bakom de fina titlarna, kommer du att se, att MGM-jobbet är ett som kan göras utan utbildning.
Om Amagermannen (AM) kanske man tänkte, what, en så normal man. AM hade helt klart två separata liv, ett liv var med fru och två barn, en man som charmade kvinnor, bra på fotboll. Han såg på ytan ut som en normal man med ett normalt liv.
MGM i EM-fallet verkar mer som en man, som aldrig växer upp. Han spelade poker och drack medan hans kamrater bildade familj, och kanske fortsatte det att vara hans fritid, som Bakvendt förnuftig föreslår. Inklusive de andra sakerna som jag nämnde i mitt inlägg, han är en man som i många sammanhang sticker ut från mängden, men självklart inte så mycket att familj och vänner tror, att han är en mördare.

Om han så aldrig växt upp och är garanterat omogen och pervers så har han förmått leva dubbelliv och därmed chockerat omgivningen.

Han är inget vrak rent socioekonomiskt sett och han har både jobb, familj och vänner.

Det vill säga Att han levt som om han vore en relativt vanlig ung man från 2016 men har troligen mördat Emilie under fasansfulla omständigheter.

Hans omgivnings chock är nämligen ett tecken på just detta.

Att han sen tar omtag med sina perversioner november 2022 och sen rövar bort ett barn.

Jämfört med Amagermanden har han inte familj - varav jag tror att hans dilemma är att han inte är socialt kompetent att skaffa en kvinna.

Att han har likheter med Amagermanden är att han är a) serieförbrytare och b) nu misstänkt mördare som c) gått under radarn och d) omgivningen chockerades.

Detta är uppenbart en störd man.
Per nån diagnos eftersom varken mobbing eller sömnstörningar är ett huvudsakligt svar på hans agerande.
Även om det är både tragiskt i sig och en delkomponent.

Marcel var psykopat så det var inte värst underligt att han manipulerade omgivningen.

Min fundering är då vad som felar den här.
Varken sömnbrist eller mobbing lär ge svar.
Senast redigerad av develi 2023-05-26 kl. 22:32.
Citera
2023-05-26, 23:22
Bannlyst
Citat:
Intressant men har du källa?

Att uppleva en sak innebär inte alltid att det ligger nån sanning i det hela. Det finns reella och inbillade känslor.

Speciellt om en person har nån störning, så brukar inte associationsbanorna och slutsatserna vara i bästa skick.

Avundsjuka kan nämligen ligga bakom och pyra om vederbörande saknar nån förmåga själv.

En introvert störd person som vill vara i mitten av centrum kan bli farlig på sikt, speciellt vid grav narcissism.
De kan nämligen agera ut i sk misplaced anger.

En annat känt fenomen inom kriminologi är injustment collectors. Samlar på sig upplevda oförrätter och fantiserar om hämnd.
Ses ofta vid sk lonewolf attacker och terrorism. Tex nån nörd eller incel får för sig att hämnas en dag och agera ut.

Självklart blir ingen varken sexuell förbrytare, mördare, våldtäktsmän och kidnappare även om det vore sanning att han vore åsidosatt i en syskonskara.
Det vore därför intressant att veta vad hans grundproblematik är.

Är du utbildad i psykologi?
Citera
2023-05-26, 23:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimesass
Är du utbildad i psykologi?
?

Jag lämnar inte ut mig på fb men jag jobbar inom vården. Inledningsvis på akutmott och amb i många år men inte nu längre, har läst vidare. Såpass kan jag väl delge.
Citera
2023-05-26, 23:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Stadig mobbing kan bygge opp aggresjon, og att man lukker seg inn i sin egen verden.

På grunn av søvnproblemer har han begynt å spille poker (kanskje ogso gaming) på natten.

Han blir avhengig av poker, og får alt for lite søvn. Han blir irritabel og ukonsentrert, men klarer ikke å legge bort mobilen, ikke en gang i timene.

Han er avhengig av poker og det tar all plassen i hans liv. Han kjenner seg mislykket, men forsøker å opprettholde en viss fasade. Kanskje som noen skrev, var 2021 en nystartsfase. Kanskje 2016 også. Han kunne gi ett bilde utad der han er sjef; den dresskledde, vellykkede og normale PW.

Kanskje hjelper ikke hus og bil på selvfølelsen, og kanskje han sitter oppe og spiller poker og gamer på nettene. Han klarer kanskje ikke å betale for sine regninger. Han har to liv, det ene der han forsøker å være normal og leve opp til andres forventninger, den andre verden består av poker og spill. Kanskje driver han med "trolling" og har skapt karakter i en verden der han kan få ut sin aggresjon og selvforrakt.

Han føler seg ubekvem når han må rive seg løs fra skjermen og spillavhengigheten har forandret hans hjerne. Han skiller ikke helt mellom fantasi og virkelighet og spiller fantasien (ondskapen) ut i det virkelige liv. Han har ikke kontroll over sitt eget liv, men ved å kidnappe, drepe og voldta, oppnår han den ultimate kontrollen over offeret, noe som gir ham tilfredsstillelse og adrenalin.

Dette er et tenkt forløp. Det kan være slik at de som mobbet ham var delaktige i å skape en morder.
Och jag som trodde att det var sociopaten, mobbaren, som brukade mörda, tortera och våldta värnlösa offer. Där ser man.
Citera
2023-05-27, 03:20
Medlem
Citat:
Om han så aldrig växt upp och är garanterat omogen och pervers så har han förmått leva dubbelliv och därmed chockerat omgivningen.

Han är inget vrak rent socioekonomiskt sett och han har både jobb, familj och vänner.

Det vill säga Att han levt som om han vore en relativt vanlig ung man från 2016 men har troligen mördat Emilie under fasansfulla omständigheter.

Hans omgivnings chock är nämligen ett tecken på just detta.

Att han sen tar omtag med sina perversioner november 2022 och sen rövar bort ett barn.

Jämfört med Amagermanden har han inte familj - varav jag tror att hans dilemma är att han inte är socialt kompetent att skaffa en kvinna.

Att han har likheter med Amagermanden är att han är a) serieförbrytare och b) nu misstänkt mördare som c) gått under radarn och d) omgivningen chockerades.

Detta är uppenbart en störd man.
Per nån diagnos eftersom varken mobbing eller sömnstörningar är ett huvudsakligt svar på hans agerande.
Även om det är både tragiskt i sig och en delkomponent.

Marcel var psykopat så det var inte värst underligt att han manipulerade omgivningen.

Min fundering är då vad som felar den här.
Varken sömnbrist eller mobbing lär ge svar.

Citat
Sexualmord kan också bli utgången vid ett annat sexualbrott när gärningspersonen har svårt att få kontroll över offret eller drabbas av panik, utan att det var avsett från första början.

Flera studier har kommit fram till att fler personer som är dömda för sexualmord har högre grad psykopati eller antisocial personlighetsstörning än andra som dömts för mord.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sexualmord

Citat
Ett antisocialt beteende är ett beteende som visar brist på omdöme och hänsyn till andra människor eller andras egendom. Ett antisocialt beteende som sträcker sig över en längre tid kan vara ett tecken på en antisocial personlighetsstörning (ASPS).

Det antisociala beteendet utgörs även av avvikelser och sociala normbrott från vad som anses som ett korrekt sätt att vara.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antisocialt_beteende

Det enda jag kan tänka mig är att PW har en form av ett antisocialt beteende som kan vara en antisocial personlighetsstörning dvs någon form av psykiskt. Det är liksom inte ett normalt beteende att våldta tonårstjejer och därefter mörda dem i somliga fall.
Citera
2023-05-27, 03:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Citat
Sexualmord kan också bli utgången vid ett annat sexualbrott när gärningspersonen har svårt att få kontroll över offret eller drabbas av panik, utan att det var avsett från första början.

Flera studier har kommit fram till att fler personer som är dömda för sexualmord har högre grad psykopati eller antisocial personlighetsstörning än andra som dömts för mord.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sexualmord

Citat
Ett antisocialt beteende är ett beteende som visar brist på omdöme och hänsyn till andra människor eller andras egendom. Ett antisocialt beteende som sträcker sig över en längre tid kan vara ett tecken på en antisocial personlighetsstörning (ASPS).

Det antisociala beteendet utgörs även av avvikelser och sociala normbrott från vad som anses som ett korrekt sätt att vara.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antisocialt_beteende

Det enda jag kan tänka mig är att PW har en form av ett antisocialt beteende som kan vara en antisocial personlighetsstörning dvs någon form av psykiskt.
Tack, jag är med på hur du tänker.

Problemet med APS är att han inte är beskriven som antisocial i sin ungdom. Snarare tvärtom.
ASP är de kriminellas diagnos par excellence.

Däremot om han har ASP med tillägget psykopatiska drag (i.e psykopati) som kan förklara känslokylan.
Dels de råa överfallen i sig men likaväl att kunna framstå som så oerhört opåverkad.
Det brodern beskriver är helt horribelt.

Det är möjligen nån samsjuklighet, svårt att veta med så lite fakta hittills.
Att nåt är väldigt galet håller jag helt med om, det är inte normalt på en fläck:

"Det är liksom inte ett normalt beteende att våldta tonårstjejer och därefter mörda dem i somliga fall."

Men det är intressant, för nån störning/syndrom eller nåt tillstånd har han garanterat.

Sen är det då den sexuella delen, vilka fantasier eller motiv han har för att göra det här öht. Vad driver honom?
Makt och kontroll är en del vid våldtäkter men han sticker ut via att även kidnappa F.
Om det andra är udda, seriebrott, så blir det liksom extra allt.
Antar att 15-åringen skulle rövas bort också och vart drog han iväg med Emilie?

Jag undrar även hur 15-åriga tjejen såg ut eftersom både Emilie och F har liknande långt hår, om det är en preferens. Då letar han mer riktat.
Senast redigerad av develi 2023-05-27 kl. 03:41.
Citera
2023-05-30, 20:15
Citat:
Man behöver inte ha just Tourettes vid tics - om det var vad du tänkte på i och med länk och nämner allvarlig sjukdom?

Däremot är tics inte ovanligt vid autismspektrumtillstånd (typ asperger).
En grav tourette har det betydligt värre med ofrivilliga ljud och rörelser.

Han är en linslus så kamera tycks gå bra oavsett om det är andra som fotar.
Han sitter och tittar rakt i kameran på firmafesten (likaväl som party för 12 år sen).
https://www.bildtagg.se/bild/d4ifaluujsrc0ckxjrnxa6qx

Han har inte suttit nedvänd hela tiden i rätten, även om den generella beskrivningen om hans personlighet är påtaglig och att han i huvudsak inte tittar rakt ut (enligt olika live).

Jag funderar själv på AST så det vore iofs enbart ytterligare en komponent som stärker.

Tänkte ta upp en faktor som indikerar känslokyla. Vilket är ett centralt problem med tanke på vad han gjort.

Hans bror hade kommenterat en artikel från EB (på fb) dagen efter han greps.

Han skrev då, i ett försök till försvar och säkert i chock, att PW hade lämnat huset i tre timmar på lördag eftermiddag. Jag har läst skrämpdumpen.

Detta visar isf att PW är riktigt otäck - för nånstans är F inlåst och troligen fastbunden.
Möjligen på industriområdet om han inväntade mörker för förflyttning.

Det kan även vara ett försök till alibi från PW, dvs att vistas ute ganska direkt efter kidnappningen då jakten börjar.
Han tydligen inga som helst problem att dölja vad som försiggår.

Det är inte lång tid (lite mer än en månad) efter att Emilie dumpats kallblodigt i en sjö som han sen står och skojar om att måla om ihop med sin mor som välter ut färg.
Ses flera käcka kommentarer till bilden.

Nära vänner eller om det var släkt har beskrivit honom som helt oberörd och helt vanlig vid tiden för Emilie.

Det får mig att fundera på hur hans snack gick, synd de missar intressanta följdfrågor allt som oftast.
Vissa förövare är till och med i eftersök.

Sen har jag läst en annan sak, men får köra en fact or fiction igen.
Men det handlar om strips och det är kallblodigt, om sant.

Se spoiler:
Ska återkomma med foto i nästa inlägg om det andra jag funderade på ang PW och körleksfronten vs våldtäkter och ev mord.
Nei, jeg mente ikke at han nødvendigvis hadde Torettes, selv om han hadde tics i barne- og ungdomsskolealder.

Det at han ser rett inn i kameralinsen på firmafesten, trenger ikke bety så mye fra eller til, pga ticsene forsvinner vanligvis +/- 16-års-alderen.

Mitt poeng var å peke på at han kan ha andre alvorlige sykdommer i tillegg, og at mobbing kan ha gitt en svært uheldig effekt, en utløsende faktor.

Det er uansett relevant hvordan de voksne opptrådte, mens mobbingen (eller andre utfordringer) pågikk, dvs hvilke tiltak som ble gjort (f.eks. skolen, fotballmiljøet, helsevesen, familien).

Det er ikke sikkert at realiteten var identisk med overflaten.

Dersom han har vært utsatt for fysisk vold (eller skader ifm ulykker), så kan hodeskader være en forklaring på eventuelle personlighetsforstyrrelser.

Seksuelt motiverte serieovergripere/-mordere, har i mange tilfeller blitt utsatt for seksuelle overgrep selv.

Selv den berømte Herr Hare, oppdaget til sin forbauselse, at han selv hadde "det muterte seriemorder-genet". Han har senere konkludert, at miljø spiller en utløsende faktor. Herr Hare vokste opp med beskyttende og kjærlige foreldre, og på den måten lærte han å verdsette seg selv, uten behov for å utøve maktdemostrasjoner på dyr og mennesker.

Jeg er enig med deg at MGM fremstår beregnende og kald. Og at "3-timers-besøket" kan ha vært et forsøk på å få alibi. Kanskje F var innelåst på toalettet, på siktedes arbeidsplass, de 3 timene han var på besøk? Politiet gjorde jo undersøkelser på et toalett der.

Ja, som du skriver, kanskje han har diagnosen AST?

Kanskje han har en psykopatisk sykdom i tillegg?

Det finnes ikke nok informasjon, for å kunne stille diagnoser, eller konkluderte med noe som helst, inntil videre.

https://utdanningsforskning.no/artik...ldelig-atferd/

"Når det gjelder lovbrytere med AST, har man som nevnt funnet at over halvparten har en psykisk tilleggslidelse."

"En del forskere mener at det er de psykiske problemene, sammen med de kognitive problemene, som driver frem lovbruddene."

"Hos en minoritet av dem med AST kan man en sjelden gang registrere noe som ligner psykopatiske trekk (dysfunksjonell personlighetsforstyrrelse)."

"Kumagami og Matsuura fant at høytfungerende ungdommer innenfor autismespekteret som begikk ulovligheter, begikk flere seksuelle krenkelser, stiftet brann og viste mer voldelig atferd enn personer i den generelle befolkningen. De hadde enten diagnosen AS eller atypisk autisme og hadde ekstremt dårlige psykososiale hjemmeforhold – med bare én eller ingen biologiske foreldre – og de var utsatt for fysisk og psykisk forsømmelse, misbruk, vold og vanskjøtsel. Interessen for seksualitet og mislykkede fremstøt mot kvinner synes å ha sammenheng med en realitetsbrist og vansker med å tolke andres tanker, følelser og kroppsspråk."
Citera
2023-05-30, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nei, jeg mente ikke at han nødvendigvis hadde Torettes, selv om han hadde tics i barne- og ungdomsskolealder.

Det at han ser rett inn i kameralinsen på firmafesten, trenger ikke bety så mye fra eller til, pga ticsene forsvinner vanligvis +/- 16-års-alderen.

Mitt poeng var å peke på at han kan ha andre alvorlige sykdommer i tillegg, og at mobbing kan ha gitt en svært uheldig effekt, en utløsende faktor.

Det er uansett relevant hvordan de voksne opptrådte, mens mobbingen (eller andre utfordringer) pågikk, dvs hvilke tiltak som ble gjort (f.eks. skolen, fotballmiljøet, helsevesen, familien).
För att förtydliga så ignorerar jag inte mobbing och jag vet att det tex kan utlösa hämnd.
Det ses som motiv ang sk ensamagerande förövare och terrorism, där tex män med AST överrepresenterade.

Mobbing är som sagt ett otyg som i högsta grad bör åtgärdas.

Mobbing är tyvärr vanligt, men gör sällan vuxna till sexuella serieförbrytare av den kaliber vi ser här. Hans brottsbeteende är nämligen ytterst ovanligt.

Hittar de ett case till kvalar han in som seriemördare.
Citat:
Dersom han har vært utsatt for fysisk vold (eller skader ifm ulykker), så kan hodeskader være en forklaring på eventuelle personlighetsforstyrrelser.

Seksuelt motiverte serieovergripere/-mordere, har i mange tilfeller blitt utsatt for seksuelle overgrep selv.
Jag är medveten om fakta inte kan vara på bordet, men så länge info är i motsatt riktning - och informationen är knapphändig - så har jag oerhört svårt för att problematisera däromkring och lägga teorier.
Det kan däremot ge sig om nån mer yttrat sig eller när rättegången startar.

Ang seriebrott/mördare och psykopati ska dock informationen tas med en stor nypa salt eftersom det är vida känt att de vet vad som genererar empati och vältrar sig gärna i en offerroll. Program inom KV har visat sig vara rena informationscentralen snarare att bli mer manipulativ och hitta på saker som ska generera empati.

Vad som felar honom vet vi dock inte men jag hoppas det framkommer nåt mer.
Nåt är iaf väldigt galet.
Citat:
Selv den berømte Herr Hare, oppdaget til sin forbauselse, at han selv hadde "det muterte seriemorder-genet". Han har senere konkludert, at miljø spiller en utløsende faktor. Herr Hare vokste opp med beskyttende og kjærlige foreldre, og på den måten lærte han å verdsette seg selv, uten behov for å utøve maktdemostrasjoner på dyr og mennesker.
Du har nog mer troligt förväxlat världsledande professor inom psykopati, dvs Robert Hare, med neurologen James Fallon som självdiagnosticerat sig.
Citat:
Jeg er enig med deg at MGM fremstår beregnende og kald. Og at "3-timers-besøket" kan ha vært et forsøk på å få alibi. Kanskje F var innelåst på toalettet, på siktedes arbeidsplass, de 3 timene han var på besøk? Politiet gjorde jo undersøkelser på et toalett der.
Ja han uppvisar både manipulativa sidor och känslokyla. Även planering.
Citat:
Ja, som du skriver, kanskje han har diagnosen AST?
Kanskje han har en psykopatisk sykdom i tillegg?
Vet inte, det som beskrivs är iaf inte direkt bilden av en psykopat.
Han säger inte ifrån vid aktuellt ämne som mobbing och social kompetens och blyghet förefaller vara ett dilemma.

Överlag är AST inte ett tillstånd som predisponerar till varken våld, sexuella förbrytelser eller kriminalitet vill jag betona.

Däremot beskrivs en kriminell subgrupp och där är det säkert komorbiditet med i bilden, nån överlappning.

Har roat mig med att titta på mördare inom AST och det jag reagerade på är den låga åldern för debut.
Citat:
Det finnes ikke nok informasjon, for å kunne stille diagnoser, eller konkluderte med noe som helst, inntil videre.
Håller med på den punkten.

Ang AST och forskning kring våld och kriminalitet rekommenderas professor i rättspsykologi Clare Allely eftersom det är mer konkret om aktuellt ämne.
Hon är även affilierad forskare vid Gillbergcentrum, Göteborgs universitet.

Hon har flertal vetenskapliga artiklar som är läsbara, boken (extreme violence) är dock dyr.
https://www.gu.se/nyheter/gncs-clare...-rattpsykologi

Vad som hittills framkommit är iaf hans störda sexualitet i form av våldtäkter och kidnappning. Att det ses planering med i bilden. Han är inte helt korkad och det är inte bara impulsdåd ang F.
Vilket är intressant att titta närmre på.

Hans uppenbara slarv ang 15-åringen kanske indikerar att han genom åren fått nån form av hybris. Han avsätter både DNA och har mobilen med sig.
Senast redigerad av develi 2023-05-30 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in