2017-01-05, 20:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det mesta talar väl för att EM blev överfallen av en okänd GM? Sen hittas liket 6 mil bort efter flera månader.

En obesvarad fråga som vi kanske aldrig får svar på är om hon dödades omedelbart eller först en tid därefter.

När det gäller gärningsmannen så tror jag bästa spåret är att likets dumpades såpass långt bort och på det sätt som det gjordes. Det förutsätter tillgång till bil och lokalkännedom samt att hålla sig skärp/lugn trots dådet.

Vilket då gör att man frågar sig. Var det första gången för mördaren? En naturlig konsekvens av den frågan är ifall man då letat efter fler lik i just det området där EM hittades?

Det finns inte mycket till uppgifter och inte överdrivet mycket spår, så vad utgör "det mesta" som skulle tyda på typ en för EM okänd sexualsadistisk återfallsförbrytare? Dessa är ganska få trots allt och enlugt intrevjun med den pensionerade polisen motiveras ofta mord i samband med sexualbrott med risken att åka dit, om BO känner GM.

Det finns inget alls som säger något om sinnesstämningen hos GM. Vet man ens om det var ett sexualbrott? Det kanske är en smitningsolycka, där GM råkat i panik?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-05 kl. 20:24.
Citera
2017-01-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Våldtäktsmän utför sina brott på platser de känner sig väl betrodda i. Yngre och nybörjare brukar befinna sig i en radie av 1-5km från sin bostad. Äldre och mer erfarna har ett större område som de känner sig bekväma i. GM som åker långt (65km för en våldtäktsman är väldigt långt) gör det oftast med anledning av att de är ute efter ett specifikt offer som passar in på deras önskemål/fantasier/ritualer. Denna typen av GM är också beredd på att begå högre risker än den mer normale våldtäktsmannen. Denna typ är också förberedd med rep/tejp/vapen mm.

GM i detta fallet vet vi inte vilken typ han tillhör ännu, men att hans comfort zone är Korsör och Borup är väl ett vettigt antagande.

Överfallsplatsen är mer brottsofferberoende. Dumpningsplatsen mer gärningsmannaberoende.

Av det kan man dra slutsatsen att Borup med hög sannolikhet är mer gm:s comfort zone än Korsør.
Citera
2017-01-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det mesta talar väl för att EM blev överfallen av en okänd GM? Sen hittas liket 6 mil bort efter flera månader.

En obesvarad fråga som vi kanske aldrig får svar på är om hon dödades omedelbart eller först en tid därefter.

När det gäller gärningsmannen så tror jag bästa spåret är att likets dumpades såpass långt bort och på det sätt som det gjordes. Det förutsätter tillgång till bil och lokalkännedom samt att hålla sig skärp/lugn trots dådet.

Vilket då gör att man frågar sig. Var det första gången för mördaren? En naturlig konsekvens av den frågan är ifall man då letat efter fler lik i just det området där EM hittades?

Dessa frågor är de viktiga som man måste få svar på.
Okänd GM tror jag också på och en som har tidigare erfarenhet, inte en förstagångsförbrytare.

Omständigheter på FP, hur kroppen såg ut, vilka skador hade hon, har hon varit bunden med tejp/rep e.d.
är viktiga spår som ger svar på många frågor om GM själv.

Första jag tänker på med att GM dumpat kroppen så lång bort är att han känner till det området. Arbetar/bor eller har bott och arbetat där.
GM bör också känna till tågstationen i Korsör, kanske han arbetar/bor eller har arbetat/bott i Korsör.

Har GM använt mycket/lite våld? Har han ejakulerat? Har han paketerat kroppen? Var hon naken/påklädd? Saknas något, väska eller mobil, kläder?
.
Citera
2017-01-05, 20:24
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var nog inte speciellt mörkt, solen var inte helt uppe men hade börjat gå upp. Det var vid fyratiden i juli absolut inte så mörkt att det är "kolsvart" utanför gatlyktorna. Gatlyktorna har kanske t. o. m. börjat släckas ned . GM behöver nog inte skydd av mörker. Han kan nog komma nära ändå om hon går med musik i hörlurar.
Troian har postat en länk tidigare i tråden. Solen gick upp 04.51 i Odense. Jag tror att det var ganska mörkt vid 4-tiden vid stationen.

https://www.timeanddate.com/sun/denmark/odense?month=7&year=2016
Citera
2017-01-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Överfallsplatsen är mer brottsofferberoende. Dumpningsplatsen mer gärningsmannaberoende.

Av det kan man dra slutsatsen att Borup med hög sannolikhet är mer gm:s comfort zone än Korsør.

Ja, fast GM kan ha arbetat/bott i Korsör tidigare. Han kan också precis ha flyttat till Korsör från Borup.
Dumpingplatsen är dock en av de viktigaste frågorna som säger mycket om GM.
Citera
2017-01-05, 20:27
Medlem
Citat:
[/b]

Dessa frågor är de viktiga som man måste få svar på.
Okänd GM tror jag också på och en som har tidigare erfarenhet, inte en förstagångsförbrytare.

Omständigheter på FP, hur kroppen såg ut, vilka skador hade hon, har hon varit bunden med tejp/rep e.d.
är viktiga spår som ger svar på många frågor om GM själv.

Första jag tänker på med att GM dumpat kroppen så lång bort är att han känner till det området. Arbetar/bor eller har bott och arbetat där.
GM bör också känna till tågstationen i Korsör, kanske han arbetar/bor eller har arbetat/bott i Korsör.

Har GM använt mycket/lite våld? Har han ejakulerat? Har han paketerat kroppen? Var hon naken/påklädd? Saknas något, väska eller mobil, kläder?
.

Det enda de har sagt är att hon blivit utsatt för brott. Vilket principiellt skulle kunna vara skador efter smitningsolycka.
Citera
2017-01-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattJur
Troian har postat en länk tidigare i tråden. Solen gick upp 04.51 i Odense. Jag tror att det var ganska mörkt vid 4-tiden vid stationen.

Jaha, jag fick spontant för mig att det skulle vara ljusare vid den tiden. Där ser man!
Citera
2017-01-05, 20:29
Medlem
Citat:
Det enda de har sagt är att hon blivit utsatt för brott. Vilket principiellt skulle kunna vara skador efter smitningsolycka.

Ja, de har inte kommit ut mycket mer än att hon blivit mördad. Vi får vänta och se vad som händer. Tror vi får veta dödsorsak så småningom även om de kommer att hålla en hel del uppgifter för sig själva.
Citera
2017-01-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattJur

Njä, solen är väl fullt uppe vid 4.51, det är alltså dagsljus, så det har förmodligen börjat ljusna ganska markant. Kolla upp "night" för samma datum så har du 0.00 timmar nattmörker..
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-05 kl. 20:41.
Citera
2017-01-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ja, de har inte kommit ut mycket mer än att hon blivit mördad. Vi får vänta och se vad som händer. Tror vi får veta dödsorsak så småningom även om de kommer att hålla en hel del uppgifter för sig själva.

Ja hon hittades väl precis jul, dels är det helger och sedan tar det väl tid med analyserna om kroppen är i dåligt skick.
Citera
2017-01-05, 20:33
Medlem
Citat:
Fast, är det inte udda om den som ska promenera väntar in så att gänget som ska åka taxi kommer in i den först? Därav tänker jag mig att taxin stod där när de kom, antingen den var bokad eller stod i taxifålla/vid stolpe. De står alltså inte och väntar på taxin som jag uppfattar det.

EM stod säkerligen inte och väntade på att vännerna skulle kliva in i taxin innan hon började promenera. Men de kan ha sagt hejdå vid taxin (eller någon annanstans vid stationen), det tar inte en sekund varje gång och tiden för det kan ha gjort att de andra resenärerna hann avlägsna sig från platsen. De var minst två andra resenärer som åkte samma tåg och som klev av i Kosör, de kan också varit de enda.
Senast redigerad av helsan 2017-01-05 kl. 20:35.
Citera
2017-01-05, 20:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, men jag litar inte på media som i ett nyhetsinslag talar om ett Drakenplan men visar en bild på ett Viggen. Preicis som du säger så kan folk tänka på lördagsnatten och också titta på lördagstiderna trots att det är veckodagen söndag som tågresan gjordes.

Om man tar tåget hem efter midnatt lördag natt så är man på söndagen och således måste man titta på tidtabellen för söndagar. Jag kan enbart få fram ankomsttiden 03:59 genom DSB:s reseplanerare.

Nu på söndag 170108 ser det ut så såhär, citat;

Stå på toget på
Se mere

Slagelse St. fra spor 3 (afg.)
IC 8409 03:51 (Afg.) 03:59 (Ank.)
med IC 8409 mod Aalborg St.
Toget har lav indstigning
Mulighed for internet
Ankomst til
Se mere
Korsør St. i spor 3 (ank.)

Jag ska låta vara osagt att fler operatörer kör sträckan ungefär samtidigt men håller det för väldigt osannolikt, vi snackar om landsbygden.

EDIT;Länk till DSB reseplanerare, ser i princip ut som en svensk dito, inga konstigheter.

http://www.rejseplanen.dk/

EDIT;Normalt sett så menar man med lördag natt, natten mellan lördag och söndag, det är i alla fall min världsbild, är jag udda?

Enligt den tabellen är det uppenbart att det är 03.59 som är ankomsttiden, natten till söndag. Fast det gäller ju också natten till andra veckodagar med, så kanske att tabellen är ändrad sedan i somras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in