2017-01-02, 14:27
Medlem
Om detta var nyårsafton:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15826733_1365415630155366_5327179800726674134_n.jp g?oh=f2b609b46bc937db9b9aa2671594312a&oe=59213F82

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15740735_1362971753721221_5026191003762236148_n.jp g?oh=167eaf875c5f675ba79b72b6377e237b&oe=58FBA7C9

Så är detta idag:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15823216_1363354927028103_3282545198073694569_n.jp g?oh=3735efe7583b95e40383e2d75d11db56&oe=58EE51E4

Och påtal om Vecchia Guardia så blev Buffon enligt en omröstning utnämn till miglior giocatore azzurro del 2016. Kan ju verka lite tragiskt att en gubbe som fyller 39 år nu i januari blir utnämnd till den bästa spelaren i gli Azzurri, men konstaterar samtidigt att Belotti kom tvåa i omröstningen (och även om Belotti inte är så fantastiskt ung så är han en del av den nya generationen i landslaget).
Citera
2017-01-02, 21:23
Medlem
Som jag resonerade ovan, där gubbarna sitter på en bar och tjatar Calcio, så är denna tid perfekt för att dilla om Calcio.

Jag väljer såklart Cagliari, men läser väldigt gärna om andra klubbar.

Cagliari är svårt att sätta tummen på. 23 poäng efter 18 omgångar är väl ok som nykomling, jämför med de andra nykomlingarna Pescara och Crotone som båda har 9 poäng.

Men det är sättet Cagliari spelar och framförallt förlorar. Man förödmjukas med jämna mellanrum genom patetiska storförluster. Man har därmed såklart släppt in flest mål (42 mål på 18 matcher!), och jag tror att det kan vara sämst för de stora ligorna i Europa?

Jag gillar Storari. Underbar personlighet, härlig laganda och duktig målvakt. Men eftersom Dessena var skadad tog han över kaptensbindeln. Problemet var att han i ett ingående porträtt förklarade sin kärlek och närhet till Juventus. Inget fel på det för en vanlig målvakt, men inte om du bär kaptensbindeln för ett annat lag. Fansen förklarade att han inte ska ha bindeln men att de gärna ser honom som målvakt i klubben. Men hans insatser var inte bra innan och blev fan ännu sämre efteråt. Rafael har varit bättre men samtidigt har utlånade Cragno, 22 år, visat riktigt bra form i Benevento i Serie B.

Har också varit snack om Sirigu som Cagliari gärna vill locka tillbaka hem till den vackra ön. Han borde återvända, även om han aldrig spelat för Cagliari, och äntligen få speltid. Nu två säsonger i PSG och Sevilla där han inte får speltid, trots att han är i sin bästa ålder, 30 år. Om han vill kunna utmana Donnarumma om platsen i gli Azzurri efter Buffon måste han spela matcher…

Bruno Alves har varit bra, och det har även Murru varit. Den förstnämnda kanske lite sämre än vad jag hade hoppats på men den sistnämnde bättre. Dock båda på någorlunda samma nivå. Och Murru är viktig för framtiden. Pisacane har jag skrivit massor om, han har en alldeles underbar inställning men har samtidigt brister i sitt spel. Han har dock varit helt ok. Isla däremot är den stora besvikelsen. Han har högst lön i Cagliari, fast inte om man räknar bort delen som Juventus betalar.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
...
Han ser rädd och vilsen ut på plan isla
….
Jag argumenterade emot och trodde att hans kvalitet skulle visa sig i ett mindre lag där han skulle ta ett större ansvar likt i Udinese. Men det har inte riktigt hänt…

På mittfältet fanns det många ganska namnkunniga alternativ. Dessena som dock var skadad i inledningen, Tachtsidis, Padoin, Di Gennaro, Munari osv men den enda som verkligen imponerat är Barella. Född i Cagliari och endast 19 år. Spelat i samtliga U-landslag från U-15 till U-20. En gigantisk talang inte minst eftersom han är en trequartista som är enligt mig den kanske mest eftertraktansvärda positionen inom Calcio. Han har nyligen förlängt till sommaren 2021. Jag ska inte överdriva med att han ”imponerat”, utan allt är relativt eftersom mittfältet i stort varit en besvikelse.

Framåt har brassarna Farias och Joao Pedro varit ok men inte alltid närvarande. Däremot har Sau & Borriello spelat och levererat. Två starka spelare där jag dock inte är helt säker på att Borriello kan hålla samma nivå hel säsongen.

Cagliari har ingen spelare som direkt står ut, men samtidigt har man inte lyckats skapa ett lag som visar hjärta som de gamla hjältarna gjorde. Conti & Cossu var enastående i sin inställning och hjärtat de visade. Viljan finns där, men ännu krävs en riktig ledare som stiger fram. Och då inte bara utåt utan framförallt på planen och i omklädningsrummet.

Samtidigt är detta risken med att ha spelare som Isla, Bruno Alves, Padoin osv… Dessena ska på ett självklart sätt kunna dominera omklädningsrummet och styra upp vafan som händer på planen. Alla ska lyssna och låta sig ledas…

Jag gillar Dessena men han har fortfarande att bevisa.
Citera
2017-01-04, 21:09
Medlem
Juventus är starka utan att ha nått några högre höjder. Backlinjen har varit skadedrabbad, mittfältet svagt och Higuain har inte nått samma höjd som i Napoli. Napoli däremot spelar riktigt bra när de spelar bra. Matcherna mot Real Madrid kan bli spektakulära. Roma är Roma och ser ut att sikta på ännu en andraplats. Milan är spännande att följa eftersom deras tilltvingade strategi att satsa på talanger nu börjar visa sig. Det bästa hade såklart om man nu spetsat talangerna med etablerade stortjärnor. Många som har stora förväntningar på kineser, även om jag ännu inte riktigt sett framgångshistorian som ska inspirera.

Jag vill hellre ha lokala ägare med stort hjärta för klubben.

Fozza Inda! 3 sek:
https://www.youtube.com/watch?v=lvSD1d29bww

Men idag så prioriterar folk utifrån, terrorister och folk som hatar upplysningen. Det lokala försvinner, men ultras tar fighten. Därför gillar jag dessa galningar som ibland är mindre begåvade och våldsamma. De vaktar tröjan och därmed traditionen.

Lazio har gjort det riktigt bra. De har varit en överraskning för mig på samma vis som Atalanta har varit. Båda är fina att se då de spelar smart och bra utifrån sina resurser. Mihajlović Torino har också imponerat och nu verkar de ha förstärkt med Iturbe? Fiorentina är däremot en besvikelse, eftersom de borde ligga precis under CL i tabellen.

Oavsett kan vi påminnas om att Fiorentina är fyra poäng över kritiserade Cagliari i tabellen, Torino fem, Inter sju osv, dvs ganska jämnt.

Jag har i princip noll koll på il mercato, så upplys mig gärna om vad som händer och hur det kan påvrka lagen.
Citera
2017-01-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Genoas Rincon till Juve? Haha denna nedmonteringen alltså, de är nya Milan snart.

Anser att Juventus bör satsa en stor jävla säck fylld med pengar på Verratti. Nu.
Citera
2017-01-05, 22:05
Medlem
Låt oss konstatera att Italien har ett litet gap när det gäller fotbollsstjärnor. Någon som kan vara bäst i världen tänk Baggio och Rossi:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15873334_1701745846822420_6808344314773329333_n.jp g?oh=2d4a124ca19fa82dec317a03114f68cc&oe=58DB7472

Just nu finns det många lovande fotbollsspelare som kan bli stora stjärnor, och stora stjärnor som snart slocknar. Det som är sällsynt är stjärnorna som lyser som starkast just nu. Verratti är den spelare som jag direkt kan komma på, och kanske Marchisio. Gamlingar som Buffon & Totti, samt Juventus defensiv. Ungdomar från Milan samt Rugani, Bernadeschi, Belotti, Berardi osv.
Citera
2017-01-05, 22:16
Medlem
Tror ni förfallet i serie a kan stoppas? de e skrämmande o sorglit att se utvecklingen
Citera
2017-01-05, 22:20
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Låt oss konstatera att Italien har ett litet gap när det gäller fotbollsstjärnor. Någon som kan vara bäst i världen tänk Baggio och Rossi:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15873334_1701745846822420_6808344314773329333_n.jp g?oh=2d4a124ca19fa82dec317a03114f68cc&oe=58DB7472

Just nu finns det många lovande fotbollsspelare som kan bli stora stjärnor, och stora stjärnor som snart slocknar. Det som är sällsynt är stjärnorna som lyser som starkast just nu. Verratti är den spelare som jag direkt kan komma på, och kanske Marchisio. Gamlingar som Buffon & Totti, samt Juventus defensiv. Ungdomar från Milan samt Rugani, Bernadeschi, Belotti, Berardi osv.

Jag tror bara på Donarumma i den nya generationen som kommer nu, kanske kanske Locatelli men är osäker där. Belotti, Berardi, Bernadeschi tror jag inte kommer bli annat än bra Serie A spelare typ Immobile's eller Marco Sau's.
Citera
2017-01-05, 22:22
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Tror ni förfallet i serie a kan stoppas? de e skrämmande o sorglit att se utvecklingen

Jag tror inte det då det krävs både pengar och hjärna vilket fattas i alla klubbar i Italien, de här kinesiska projekten i Milano tror jag inte ett dugg på.
Citera
2017-01-05, 22:35
Medlem
Citat:
Jag tror bara på Donarumma i den nya generationen som kommer nu, kanske kanske Locatelli men är osäker där. Belotti, Berardi, Bernadeschi tror jag inte kommer bli annat än bra Serie A spelare typ Immobile's eller Marco Sau's.

Du har såklart en poäng. Men tokdominansen från 1990-talet kommer inte tillbaka. Donarumma kan kanske matcha Buffon, dvs bäst genom tiderna. Rugani är inte en Nesta eller Maldini, men kanske en Cannavaro. Och Belotti kan bli en Bobo Vieri. Men det som saknas är inte de riktigt duktiga spelarna samt de funktionella lagspelarna utan genierna. Jag saknar tiorna, dvs trequartisti. Vafan tänk Mancini, Zola, Baggio, Del Piero eller Totti. Samtidigt! Och nu finns det inte någon i Italien i närheten av deras nivå. Det saknas.

Resten kan täckas upp med taktik, lagspel och smarthet.
Citera
2017-01-05, 23:05
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du har såklart en poäng. Men tokdominansen från 1990-talet kommer inte tillbaka. Donarumma kan kanske matcha Buffon, dvs bäst genom tiderna. Rugani är inte en Nesta eller Maldini, men kanske en Cannavaro. Och Belotti kan bli en Bobo Vieri. Men det som saknas är inte de riktigt duktiga spelarna samt de funktionella lagspelarna utan genierna. Jag saknar tiorna, dvs trequartisti. Vafan tänk Mancini, Zola, Baggio, Del Piero eller Totti. Samtidigt! Och nu finns det inte någon i Italien i närheten av deras nivå. Det saknas.

Resten kan täckas upp med taktik, lagspel och smarthet.

Fast Bobo Vieri var ju en utav världens bästa strikers på sin tid typ dåtidens Benzema/Higuain/Cavani inte allra bäst men strax där bakom och jag tror aldrig Belotti kommer dit, sen kan man ju undra vart det har gått fel är metoderna stenåldersmässiga? Vad har man missat? Eller föddes spelarna med mindre talang helt plötsligt?
Citera
2017-01-05, 23:28
Medlem
Citat:
Fast Bobo Vieri var ju en utav världens bästa strikers på sin tid typ dåtidens Benzema/Higuain/Cavani inte allra bäst men strax där bakom och jag tror aldrig Belotti kommer dit, sen kan man ju undra vart det har gått fel är metoderna stenåldersmässiga? Vad har man missat? Eller föddes spelarna med mindre talang helt plötsligt?
Belotti kan absolut nå dit.

Som jag påpekat så skulle det vara vansinne om Italien som dominerade under 1990-talet bara skulle fortsätta att dominera. Man har missat en generation och nu kommer nästa. Donarumma, Rugani, Romagnoli, Locatelli, Bernadeschi, Belotti, Berardi osv…. Samtidigt finns Verratti och Marchisio.

Detta är inte en djupykning ala Holland, utan man har nu många spelare som kan utmana på den riktigt stora scenen. Italien kommer tillbaka och var aldrig riktigt borta även då man ganska svaga. De senaste tio åren har gli Azzurri vunnit VM och varit i EM-final. Samtidigt har man vunnit CL två gånger och varit i final ytterligare en gång. Och jag vet att det var ett helt annat lag som vann 2006 än som sedan spelat. Men poängen är att det inte gått så mycket tid som man gärna inbillar sig.

Och att det nu handlar om att bygga upp ett nytt lag. Jag ser inte att man ska kunna utmana på allvar 2018, utan det är 2022 som man ska vara favorit och dominera.
Senast redigerad av Brille68 2017-01-05 kl. 23:31.
Citera
2017-01-07, 16:34
Medlem
tjenaretjenares avatar
Såg att Cellino som Brille har bra koll på har sålt halva Leeds, ska han tillbaka till il calcion igen? Han sålde till en annan italienare nämligen Andrea Radrizzani.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in