Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Du får det att låta som Totti är den enda spelare i Serie A som offrat hela karriären för en klubb och knappt vunnit något. Di Natale i Udinese hade varje år lag i Serie A och klasslag i europa som jagade honom varje år men han stannade, så nej det är ingen bedrift. Udinese vann väl inte ens copa italia under hans tid. Han vann alltså ingenting. Detta bara för att nämna någon mer.
Tydligen är Totti inte tillräckligt klass då han mest sitter och ruttnar på bänken, denna säsongen och även förra så satt han fastklistrad på bänken? Vi kan sätta Del Piero på bänken också och säga att "han räcker till serie A för Juventus".
Att Totti inte gnäller om att sitta på bänken vet du inget om, vi vet ingenting vad som försigår bakom stängda dörrar. Så där kan varken du eller jag spekulera om hur snacket går. Att han ev accepterar att sitta på bänk med utebliven speltid beror på att vill vinna serie A och det hoppas jag han aldrig mer får göra.
Nej det går inte att jämföra spela med hjärta och spela smustigt som du nämner,. Det är där skiljelinjen går, det går att spela tufft men på ett snygg sätt. Båda dessa herrar spelar äckligt så är det bara. Men du kanske tycker en bandiera (Totti) ska spotta en spelare i motståndarlaget i ansiktet? Är det att spela med hjärtat som du uttrycker det? Skämma ut sin klubb som man påstår man älskar är det enligt mig.
Du finner inget exempel likt Tottis i den moderna italienska fotbollen. Di Natale var trogen Udinese länge men spelade inte där hela sin karriär. Dessutom var det inte förrän han närmade sig 30 som han verkligen blommade ut och började bomba in mål och inte ens då var han ens i närheten av samma nivå som Totti höll i sin prime. Därmed inte sagt att Di Natale inte förtjänar att hyllas för det han gjorde i Udinese - men det är inte jämförbart med Totti. Nämn gärna några fler eftersom du nu säger att det inte alls är någon bedrift att spela hela karriären i samma klubb utan det är snarare något vem som helst gör.
Om du hade sett på Romas matcher hade du sett att Totti fortfarande håller hög klass när han väl får hoppa in. Passningarna är fortfarande magiska. Problemet är nog snarare att han inte passar in i Spallettis spelidé där alla måste jobba stenhårt för laget och trots att Spalletti förnekar att han har något personligt mot Totti känns det som att han bedriver någon form av maktkamp då han löjligt konsekvent vägrar byta in Totti trots att han uppenbart hade tillfört något i en stagnerad matchbild exempelvis. Men nu spekulerar jag bara fritt.
Självklart tror jag inte att Totti är nöjd med att nöta bänk i varje match men han gör det inte till ett offentligt spektakel genom att gråta ut i pressen vilket många andra spelare hade gjort. Han sätter laget före jaget i det fallet.
Det är inte snyggt att spotta någon i ansiktet men samtidigt var det dryga 12 år sedan incidenten i fråga inträffade.