Som jag resonerade ovan, där gubbarna sitter på en bar och tjatar Calcio, så är denna tid perfekt för att dilla om Calcio.
Jag väljer såklart Cagliari, men läser väldigt gärna om andra klubbar.
Cagliari är svårt att sätta tummen på. 23 poäng efter 18 omgångar är väl ok som nykomling, jämför med de andra nykomlingarna Pescara och Crotone som båda har 9 poäng.
Men det är sättet Cagliari spelar och framförallt förlorar. Man förödmjukas med jämna mellanrum genom patetiska storförluster. Man har därmed såklart släppt in flest mål (42 mål på 18 matcher!), och jag tror att det kan vara sämst för de stora ligorna i Europa?
Jag gillar Storari. Underbar personlighet, härlig laganda och duktig målvakt. Men eftersom Dessena var skadad tog han över kaptensbindeln. Problemet var att han i ett ingående porträtt förklarade sin kärlek och närhet till Juventus. Inget fel på det för en vanlig målvakt, men inte om du bär kaptensbindeln för ett annat lag. Fansen förklarade att han inte ska ha bindeln men att de gärna ser honom som målvakt i klubben. Men hans insatser var inte bra innan och blev fan ännu sämre efteråt. Rafael har varit bättre men samtidigt har utlånade Cragno, 22 år, visat riktigt bra form i Benevento i Serie B.
Har också varit snack om Sirigu som Cagliari gärna vill locka tillbaka hem till den vackra ön. Han borde återvända, även om han aldrig spelat för Cagliari, och äntligen få speltid. Nu två säsonger i PSG och Sevilla där han inte får speltid, trots att han är i sin bästa ålder, 30 år. Om han vill kunna utmana Donnarumma om platsen i gli Azzurri efter Buffon måste han spela matcher…
Bruno Alves har varit bra, och det har även Murru varit. Den förstnämnda kanske lite sämre än vad jag hade hoppats på men den sistnämnde bättre. Dock båda på någorlunda samma nivå. Och Murru är viktig för framtiden. Pisacane har jag skrivit massor om, han har en alldeles underbar inställning men har samtidigt brister i sitt spel. Han har dock varit helt ok. Isla däremot är den stora besvikelsen. Han har högst lön i Cagliari, fast inte om man räknar bort delen som Juventus betalar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
...
Han ser rädd och vilsen ut på plan isla

….
Jag argumenterade emot och trodde att hans kvalitet skulle visa sig i ett mindre lag där han skulle ta ett större ansvar likt i Udinese. Men det har inte riktigt hänt…
På mittfältet fanns det många ganska namnkunniga alternativ. Dessena som dock var skadad i inledningen, Tachtsidis, Padoin, Di Gennaro, Munari osv men den enda som verkligen imponerat är Barella. Född i Cagliari och endast 19 år. Spelat i samtliga U-landslag från U-15 till U-20. En gigantisk talang inte minst eftersom han är en trequartista som är enligt mig den kanske mest eftertraktansvärda positionen inom Calcio. Han har nyligen förlängt till sommaren 2021. Jag ska inte överdriva med att han ”imponerat”, utan allt är relativt eftersom mittfältet i stort varit en besvikelse.
Framåt har brassarna Farias och Joao Pedro varit ok men inte alltid närvarande. Däremot har Sau & Borriello spelat och levererat. Två starka spelare där jag dock inte är helt säker på att Borriello kan hålla samma nivå hel säsongen.
Cagliari har ingen spelare som direkt står ut, men samtidigt har man inte lyckats skapa ett lag som visar hjärta som de gamla hjältarna gjorde. Conti & Cossu var enastående i sin inställning och hjärtat de visade. Viljan finns där, men ännu krävs en riktig ledare som stiger fram. Och då inte bara utåt utan framförallt på planen och i omklädningsrummet.
Samtidigt är detta risken med att ha spelare som Isla, Bruno Alves, Padoin osv… Dessena ska på ett självklart sätt kunna dominera omklädningsrummet och styra upp vafan som händer på planen. Alla ska lyssna och låta sig ledas…
Jag gillar Dessena men han har fortfarande att bevisa.