Citat:
Ursprungligen postat av
tjenaretjenare
Jag håller med dig i det mesta men ibland kan det överdrivas mycket om taktiken hos italienska tränare o sånt.
Och jag håller med dig. Inte minst när man säger "italienskt". För det som kännetecknar Serie A och de lägre divisionerna är olikheten. Att det finns en mängd olika skolor samtidigt. Att inte alla springer efter samma framgångsrecept även om det såklart finns den tendensen.
Men man har alltid haft olika spelstilar, strategi och taktik. Det är en del av tjusningen med italiensk fotboll. Och det gör att man blir intresserad av detta, och inte bra av de atletiska spelarna. Därav att man lätt blir betraktad som en snobb då man säger att man gillar Calcio.
Nu finns detta såklart i de andra ligorna. Int minst genom de italienska tränarna men även andra. Men det var inte länge sedan som alla lag i England spelade 4-4-2...
Oavsett är detta en anledning till att jag kan njuta av de lägre divisionerna i Italien. För det är lättare att se tränarens taktik för ett otränat öga (mitt!) då skickligheten hos spelarna att bryta mönstret minskar.