Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Så har vår frihet börjat begränsas mha (kommande) svepande lagstiftning pga importerad kriminialitet.
Likt en kollektiv bestraffning. Visst har vi tidigare haft enstaka kriminella rötägg som inte kunnat hantera raketer.
Men vi vet alla orsaken till att denna typ av kriminalitet har ökat bokstavligt talat explosionsartat.
Själv har jag inte själv skjutit fyrverkerier på många år men bor avsides och kan njuta av de vackra fyrverkerier mot natthimlen vid tolvslaget den 31 december. Det inger en sällsam känsla av det nya året och vårt gemensamma firande av vårt samhälle och att tiden går sin gilla gång.
Fyrverkerierna kom till Europa på 1400-talet och jag misstänker att många innan mig känt liknande känslor.
Att nu ytterligare skära i ett folks gemensamma traditioner kommer ytterligare öka på den splittring och ständigt minskande känsla av gemenskap i samhället.
Utan denna gemenskap och homogena kulturyttring minskar incitamenten till att inte bara följa de skrivna lagarna utan också, viktigare, de oskrivna lagarna i samhället - hur vi beter oss mot varandra, hur vi förutsätter att man agerar (moraliskt) i olika situationer.
Ett konkret exempel är hur viljan att arbeta och betala en hög skatt kommer att fortsätta minska. Varför ska man ställa upp på att lägga sitt liv på att arbeta åt ett samhälle man inte känner gemenskap med utan mest rädsla inför.
Istället för att nu skjuta budbäraren och förbjuda en av våra folktraditioner bör man ta itu med grundproblemet : de oftast invandrade kriminella element som med raketer skjuter sönder vårat samhälle innefrån våra gränser.
Mer makt, befogenhet och pengar till Polisen och säkerhetspolisen.
Amen.
(till allt utom den sista meningen, men det beror på att det är ett för generellt uttalande för att jag skall kunna köpa det rakt av bara.
Det tenderar att bli ännu ett rop på "Trygghet", om du förstår vad jag menar.
Just som ett förbud av t,ex. fyrverkerier.