Förstår att det blir syntax error i den monarkistiska hjärnan när man tvingas erkänna för sig själv att landets högsta ämbete tilldelats en person utan meriter.
Svaret på min fråga är förstås: Inte ett jävla piss.
Citat:
Om det inte kravs nagot for att bli fodd sa maste Sverige ga igenom den enorma politiska process som i praktiken kravs for att byta statsskick? Enkom darfor att du har har nagon sorts rainmanhangup pa ordet meritokrati?
Pa tal om att undvika fragan. Har du eller har du inte nagra materiella skal for att byta statsskick? Nagot som inte hanfor sig till att gora dig glad.
Darfor att om det finns rationella skal till en forandring sa kommer jag forstas att byta uppfattning. Sa hur blir det? Har du nagon berakning som visar en ekonomisk nettovinst med att byta till republik?
Pa tal om att undvika fragan. Har du eller har du inte nagra materiella skal for att byta statsskick? Nagot som inte hanfor sig till att gora dig glad.
Darfor att om det finns rationella skal till en forandring sa kommer jag forstas att byta uppfattning. Sa hur blir det? Har du nagon berakning som visar en ekonomisk nettovinst med att byta till republik?
Det kan mycket väl vara så att byte av statsskick inte kan motiveras på ekonomiska grunder. Jag har ingen beräkning som visar att vi sparar pengar på att avskaffa monarkin.
En alternativ lösning är att behålla befintligt statsskick, och istället öppna kungahusets poster för allmänheten. Så att alla medborgare har möjlighet att aspirera på och vinna tronen. På så vis skulle monarkins existens inte trotsa värderingarna som ligger till grund för det demokratiska samhället.
Eftersom du själv beskrivit det meritokratiska konceptet som "jättebra", förutsätter jag att du är öppen för en sådan lösning?
Citat:
Sa framstar det. Skillnaden verkar vara att jag intar en mer vuxen och konservativ syn pa samhallsforandringar, ar emot att andra for andrandets skull och vill ha faktiska fordelar. Du har en mer dogmatisk installning dar dina personliga ideologiska idiosynkrasier ges foretrade framfor verklighen; dvs du styr efter kartan oavsett hur terrangen ser ut, pa ungefar samma satt som ett barn fran miljopartistisk ungdom som fatt for sig att asylratten ar absolut och star over verkligheten.
Trots att vi alltså är eniga i sakfrågan verkar du fortsätta försvara ett statsskick du själv beskrivit som "vansinnigt".
Jag låter trådens läsare avgöra vem av oss som beter sig lite speciellt.