2017-01-29, 21:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kungen ska behållas pga demokratin.
Svenska kyrkan ska förstatliga igen trots medborgarna tycker tvärtom.

Bestäm dig hur du ska ha det med demokratin.

Det är väl bestämt och mycket enkelt. Jag vill behålla monarkin och där har jag folket med mig. Jag vill också återförstatliga Svenska Kyrkan och där har jag ännu inte folket med mig, men jag arbetar på saken.
Citera
2017-01-29, 21:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Endast om arvsmonarkin kan motiveras utifrån demokratiska principer.
Med allt pekar på att den svenska monarkin, liksom det amerikanska slaveriet, inte bygger på demokratiska fundament, utan logiska felslut.

I strängt demokratisk mening så är kravet på folk- och parlamentarisk majoritet viktigare än logik. Att inbilla sig att politiken skall kunna vara helt igenom logisk är en smula, hur skall jag uttrycka det..., naivt. Politiken består av både förnuft och känsla. Något annat är nog direkt farligt att tänka sig, att vi skulle ha någon "rikslogiker" som skall överpröva alla Riksdagens beslut likt Irans väktarråd.

Citat:
Jag kan ju bara tala för mig själv, men personligen är jag inte det minsta avundsjuk på kungen och hans familj. Tvärtom tror jag det måste innebära ett stort lidande att födas in i rollen som Hänt extras dansande apa. Den svenska monarkin är ovärdig för alla inblandade.

Så, då behöver Du i alla fall inte driva frågan för egen del, men Du kan väl överlåta åt kungafamiljen att bestämma huruvida de vill upprätthålla sina roller - de är inte direkt tvingade.
Citera
2017-01-29, 21:53
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är väl bestämt och mycket enkelt. Jag vill behålla monarkin och där har jag folket med mig. Jag vill också återförstatliga Svenska Kyrkan och där har jag ännu inte folket med mig, men jag arbetar på saken.

Du försöker dock använda monarkins folkliga popularitet som argument för att monarkin är något bra.
Vilket i förlängningen rimligtvis innebär det motsatta gällande statskyrkan.

Om man nu tycker det är viktigt att vara konsekvent dvs...
Citera
2017-01-29, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag är glad att slippa religionens ok.

Det är inte för Din skull - det är för samhällets bästa.
Citera
2017-01-29, 21:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du försöker dock använda monarkins folkliga popularitet som argument för att monarkin är något bra.
Vilket i förlängningen rimligtvis innebär det motsatta gällande statskyrkan.

Om man nu tycker det är viktigt att vara konsekvent dvs...

Nej, Du läser selektivt.

Jag vill behålla monarkin för att jag anser att monarkin är bra för Sverige - precis som jag anser att en statskyrka vore bra för Sverige. Men den demokratiska legitimiteten för monarkin ligger i att den har stöd i folkdjupet såväl som i Riksdagen. Det har ännu inte tanken om statskyrkan, men det får komma efter hand som arbetet på att återskapa ett fungerande Sverige fortgår.
Citera
2017-01-29, 22:06
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
I strängt demokratisk mening så är kravet på folk- och parlamentarisk majoritet viktigare än logik. Att inbilla sig att politiken skall kunna vara helt igenom logisk är en smula, hur skall jag uttrycka det..., naivt. Politiken består av både förnuft och känsla. Något annat är nog direkt farligt att tänka sig, att vi skulle ha någon "rikslogiker" som skall överpröva alla Riksdagens beslut likt Irans väktarråd.

Halmgubbevarning utfärdad.

Jag har inget som helst emot känslor i politiken, jag efterlyser endast att känslorna ingår i en sammanhängande världsbild.

Man kan till exempel känna en oherhörd passion för arvsmonarki och omsätta detta i en promonarkistisk politik. Problemet uppstår om man samtidigt inbillar sig att man är demokrat. Då måste man nämligen hänge sig åt en massa olika krumbukter och skuggspel för att försöka pressa in den fyrkantiga klossen i det runda hålet.

Ej heller kan man vara köttätande vegan, religiös ateist, anarkistisk nazist, etc unt so weiter.
Citera
2017-01-29, 22:13
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Nej, Du läser selektivt.

Jag vill behålla monarkin för att jag anser att monarkin är bra för Sverige - precis som jag anser att en statskyrka vore bra för Sverige. Men den demokratiska legitimiteten för monarkin ligger i att den har stöd i folkdjupet såväl som i Riksdagen. Det har ännu inte tanken om statskyrkan, men det får komma efter hand som arbetet på att återskapa ett fungerande Sverige fortgår.

Huruvida något åtnjuter demokratisk legitimitet är alltså i sig själv en irrelevant merit?
Förstår du nu varför popularitetsargumentet betraktas som ett logiskt felslut?

(Och känner du dig inte lite som en gnällspik när du är så ledsen över svenska kyrkans öde?)
Citera
2017-01-29, 22:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Halmgubbevarning utfärdad.

Jag har inget som helst emot känslor i politiken, jag efterlyser endast att känslorna ingår i en sammanhängande världsbild.

Man kan till exempel känna en oherhörd passion för arvsmonarki och omsätta detta i en promonarkistisk politik. Problemet uppstår om man samtidigt inbillar sig att man är demokrat. Då måste man nämligen hänge sig åt en massa olika krumbukter och skuggspel för att försöka pressa in den fyrkantiga klossen i det runda hålet.

Ej heller kan man vara köttätande vegan, religiös ateist, anarkistisk nazist, etc unt so weiter.

Ett flertal europeiska stater kombinerar på ett utmärkt sätt demokrati med arvsmonarki, så Du pratar helt enkelt strunt. Det är ett faktum att majoriteten av världens mest demokratiska stater är konstitutionella arvsmonarkier.
Citera
2017-01-29, 22:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Huruvida något åtnjuter demokratisk legitimitet är alltså i sig själv en irrelevant merit?
Förstår du nu varför popularitetsargumentet betraktas som ett logiskt felslut?

Det är tvärtom en utmärkt merit, men det är inte mitt primära motiv för att inse den samhälleliga nytta monarkin gör för Sverige. Det är kanske på tredje plats när det gäller goda argument för monarkin.

Citat:
(Och känner du dig inte lite som en gnällspik när du är så ledsen över svenska kyrkans öde?)

Inte alls. Den diskussionen är därtill litet vid sidan i denna tråd.
Citera
2017-01-30, 00:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nu börjar Du blir litet orolig märker jag. Du inser så klart att decennier av bevara-beslut inte legitimt kan kullkastas av enbart två riksdagsbeslut. Det är skillnad på juridik och på demokratisk legitimitet.
Jo, det kan det.

Den som uppenbarligen börjar bli orolig är du. Nu börjar du skapa hittepå-regler när verkligheten inte passar dig.

Citat:
Ja, jag tänkte det. Är man enveten kan man till slut få som man vill.

Självklart! En dag har vi republik!
Citera
2017-01-30, 02:50
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
En dag har vi republik!

Knappast! Tokvänstern och flumliberalerna kommer aldrig att kunna enas om en ny grundlag knappast heller om en president.

Det är mer troligt att tokvänstern kastar flumliberalerna i ett Gulag.
Citera
2017-01-30, 12:31
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det är tvärtom en utmärkt merit, men det är inte mitt primära motiv för att inse den samhälleliga nytta monarkin gör för Sverige. Det är kanske på tredje plats när det gäller goda argument för monarkin.

Så den demokratiska legitimeringen är en merit i fallet Monarkin, men inte i fallet Statskyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in