Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Vilka belägg har du för användandet av begreppet "tydligtvis". För mig är det nämligen inte tydligt. Inte alls.
Svenska folket samlas vid högtidliga och allvarliga tillfällen runt monarkin. Det har vi kunnat se i såväl bröllopstider som i tsunamitider. Republikanerna är så samlade kring monarkin i sin iver att bli av med densamme att de tycks bortse från en hel massa viktiga politiska frågor som på allvar hade behövt uppmärksamhet. Vad skulle republikanerna göra om de verkligen lyckades i sitt uppstå.
Citat:
Jag varken tjurar eller är emot känslor. Men om man ska föra debatt på ett diskussionsforum duger det inte att komma dragandes med enbart åsikter och känslopjunk. Man måste också kunna framföra logiskt sammanhängande argument.
Därför har vi monarkister presenterat både och. Det är ju så att av alla argument, resonemang och fakta i denna tråd så står vi för nästan allt.
Citat:
(Min fetning)
Då har vi efter mycket krumbuktande äntligen anlänt vid pudelns kärna:
Kungen har tilldelats sitt ämbete trots fullkomlig avsaknad av meriter.
Han värderas högre än alla andra medborgare, inte på grund av sina handlingar utan på grund av sitt efternamn.
Detta faktum kan inte försvaras utifrån några som helst egalitära grunder och är således principiellt inkompatibelt med den moderna västerländska demokratin.
Alldenstund som lejonparten av de mest välfungerande västerländska demokratierna tillika är monarkier, så har Du helt enkelt fel. Verkligheten kan vara en otäck fiende.
Fö så kan det givetvis inte finnas så väldigt många meriter som slår hårdare i ett arvkungadöme än att både besitta släkarvet och ha fostrats till kung från späd ålder.
Citat:
Visst, man kan förstås, liksom en köttätande djurvän, välja att ignorera den kognitiva dissonansen.
Eller så kan man rationalisera fram någon pervers nyspråksdefinition av begreppet "merit".
Men jag hoppas det är uppenbart för trådläsaren att det isåfall handlar om rent och skärt självbedrägeri.
Det är därför jag i detta nu skulle vilja proklamera schack matt.
Så, medan kungen bevisligen har goda meriter för att vara kung i en arvsmonarki; börd, uppfostran och demokratisk legitimitet - och statschef i ett av världens mest demokratiska länder, så anser Du att han är mindre meriterad än vad statsministern är att vara statsminister - "Sorry, wrong papers".
Rent konkret: Vad tycker Du fungerar bäst i Sverige - monarkin eller regeringen?
Citat:
Är det då denna skvallerbok du beskriver som "nedsvärtningskampanjer"? Ur mitt perspektiv gullas det med kungafamiljen varje dag i massmedia. Alltid är det nån jävla idolbild och icke-händelse som det ska trånas kring. För varje "nedsvärtningskampanj" tusen hyllningar.
Jag vill förstås inte förmena medborgarna deras kungliga underhållning, även om jag också anser att mer uppmärksamhet borde riktas mot de uppgifter som kungen löser, t ex statsbesök, utrikesnämnden mm. Men, man kan misstänka att massmedia - republikanskt anstucken som den ofta är utom i "specialtidskrifterna" - inte vill upplysa och lyfta fram sådant. Ja, om man inte kan hitta någon fjäder att bygga en hönsgård av förstås.