2017-01-02, 23:00
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Archer är snabbskjutande och ska kunna fylla flera pjäsers roll (dvs det går åt mycket ammo), man ska sedan omgruppera snabbt till nästa plats.

Att då ladda mellan grupperingsplatser kräver planering och logistik, i synnerhet om archer är ute och åker utanför vägnätet dit vanliga lastbilar inte kan ta sig. de som planerar ammo-logistiken behöver vara rörliga även de.

-Vill gärna veta mer om hur detta ska göras dagar el veckor i sträck.

Archer kommer nästan aldrig att röra sig bortom far bar väg och sällan mer än någon kilometer ifrån sin am-bil.
Citera
2017-01-02, 23:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Archer är snabbskjutande och ska kunna fylla flera pjäsers roll (dvs det går åt mycket ammo), man ska sedan omgruppera snabbt till nästa plats.

Att då ladda mellan grupperingsplatser kräver planering och logistik, i synnerhet om archer är ute och åker utanför vägnätet dit vanliga lastbilar inte kan ta sig. de som planerar ammo-logistiken behöver vara rörliga även de.

-Vill gärna veta mer om hur detta ska göras dagar el veckor i sträck.
Archers räckvidd gör att vanliga vägar, åkrar, ängar och skogsbilvägar lär räcka till mer än väl.
Citera
2017-01-02, 23:57
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Archers räckvidd gör att vanliga vägar, åkrar, ängar och skogsbilvägar lär räcka till mer än väl.

Den räckvidden äts upp på nolltid av flygande motståndare. Som vp artillerist tycker jag fortfarande archer-systemets svagheter ligger i ammo-försörjning och logistisk planering (resurser i form av personal och antal pjäser ser jag inte som en svaghet i archer-systemet utan som en svaghet i Sveriges försvar).
Senast redigerad av another-devil 2017-01-02 kl. 23:59.
Citera
2017-01-03, 02:13
Medlem
Citat:
Den räckvidden äts upp på nolltid av flygande motståndare. Som vp artillerist tycker jag fortfarande archer-systemets svagheter ligger i ammo-försörjning och logistisk planering (resurser i form av personal och antal pjäser ser jag inte som en svaghet i archer-systemet utan som en svaghet i Sveriges försvar).
Hur många granater hade H77A i sin autoladdade magasin? Hur snabbt rör sig en Pz2000 eller K9? Allt är en fråga om avvägningar. Tror ändå 19 skott räcker rätt långt. Och flyg tar man ner med vettigt LV.

Någon som vet OOB på 191 art bat?
Citera
2017-01-03, 07:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Flygande motståndare?? I så fall är alla artillerisystem meningslösa, det hjälper inte banda ut på ett hygge så är man fri från " flygande motståndare".

Archers uppgift är att stödja anfall eller motverka fientlig rörelse.
För att den uppgiften skall kunna utföras krävs helheten, lv, ingenjörer, underhåll, planering, underättelseinhämtning.
Framförallt krävs volym och fler enheter.
Citera
2017-01-03, 07:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Hur många granater hade H77A i sin autoladdade magasin? Hur snabbt rör sig en Pz2000 eller K9? Allt är en fråga om avvägningar. Tror ändå 19 skott räcker rätt långt. Och flyg tar man ner med vettigt LV.

Någon som vet OOB på 191 art bat?
77A hade inget magasin utan ett laddbord, dock kunde 77A klämma ur sig 3 skott på 12 sekunder.
Sen kunde man börja omgruppera om hotbilden var stark.
En 77A på dumpechassie hade dock kunnat bryta gruppering mycket snabbt.
Problemet var räckvidd.
Citera
2017-01-03, 07:50
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Flygande motståndare?? I så fall är alla artillerisystem meningslösa, det hjälper inte banda ut på ett hygge så är man fri från " flygande motståndare".

Archers uppgift är att stödja anfall eller motverka fientlig rörelse.
För att den uppgiften skall kunna utföras krävs helheten, lv, ingenjörer, underhåll, planering, underättelseinhämtning.
Framförallt krävs volym och fler enheter.

Helikopterangrepp är något art alltid räknar med och det är där rörligheten blir central. Det är i sin snabba omgruppering archerpjäserna har sin stora fördel. Som du skriver (och jag skrivit tidigare) är det helheten som är nödvändig. Det är den, och i synnerhet ammoförsörjningen och styrningen av den jag är nyfiken på avs archersystemet. Tyvärr verkar vi sakna uppgifter här på FB om detta.

Antal pjäser är ett försvarsmaktsproblem, inte ett specifikt archer-problem. De pjäser vi har och det art-system inom vilket de verkar måste fungera oavsett antal pjäser.
Citera
2017-01-03, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Helikopterangrepp är något art alltid räknar med och det är där rörligheten blir central. Det är i sin snabba omgruppering archerpjäserna har sin stora fördel. Som du skriver (och jag skrivit tidigare) är det helheten som är nödvändig. Det är den, och i synnerhet ammoförsörjningen och styrningen av den jag är nyfiken på avs archersystemet. Tyvärr verkar vi sakna uppgifter här på FB om detta.

Antal pjäser är ett försvarsmaktsproblem, inte ett specifikt archer-problem. De pjäser vi har och det art-system inom vilket de verkar måste fungera oavsett antal pjäser.
RB70NG håller alla dagens AHKP typer stången 7 dagar i veckan.
Citera
2017-01-03, 15:11
Medlem
Citat:
77A hade inget magasin utan ett laddbord, dock kunde 77A klämma ur sig 3 skott på 12 sekunder.
Sen kunde man börja omgruppera om hotbilden var stark.
En 77A på dumpechassie hade dock kunnat bryta gruppering mycket snabbt.
Problemet var räckvidd.
Jag var ironisk, 19 skott i magasin är 19(16) fler än H77. Så på just den punkten har jag svårt att se bristen.
Citera
2017-01-03, 15:46
Medlem
infidels avatar
Citat:
RB70NG håller alla dagens AHKP typer stången 7 dagar i veckan.

Så synd då att om det blir krig så blir det inga attackhelikoptrar som serveras utan attackflygplan som ligger på minst 5K meters höjd över marken. Med spaningskapsel och styrd bomb/robot så plockas Archer och supportfordon med lätthet. Det är så det går till utomlands. Vad säger svennebanan om det? "Tänkte inte på det....."
Citera
2017-01-03, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Så synd då att om det blir krig så blir det inga attackhelikoptrar som serveras utan attackflygplan som ligger på minst 5K meters höjd över marken. Med spaningskapsel och styrd bomb/robot så plockas Archer och supportfordon med lätthet. Det är så det går till utomlands. Vad säger svennebanan om det? "Tänkte inte på det....."
Isåfall har fienden redan tagit vårt luftrum, det är inte bra och får inte hända.

Vi skickar såklart upp Gripen mot dessa attackflygplan och möter dom 50 km in på fiendens territorium alternativt över havet, vad säger fi om det?
Citera
2017-01-03, 16:04
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Isåfall har fienden redan tagit vårt luftrum, det är inte bra och får inte hända.

Vi skickar såklart upp Gripen mot dessa attackflygplan och möter dom 50 km in på fiendens territorium alternativt över havet, vad säger fi om det?

Fi säger att vi försöker diskutera möjliga realiteter inte science fiction. ~90% av flygvapnet kommer att ryka under de första tre krigsdagarna varav uppskattningsvis ~50% under den första krigsdagen. Vi ska vara glada om vi kan få upp en ensam Gripen för att spana lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in