2017-01-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvaAdamsson90
Nej. Sant. Men Gud vet och han är i mig. Det är det som är det fina med Kristendomen som bevisar sanningen. Be och du fylls av Guds Ande och då vet du.
Jag har provat att be. Jag antar att du kommer följa din manual och söga "du bad inte på rätt sätt", eller nåt liknande.
Citera
2017-01-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nu är du avslöjad, du är muslim. " Koranen kan inte ha fel på den punkten "
Ja, jag bara höll med den som gjorde inlägget.
Citera
2017-01-03, 15:08
Medlem
Citat:
Problemet med dig är att du inte förstår min liknelse.
Jo, jag förstår vad du TROR att den bevisar. Men den faller på flera punkter.
Citera
2017-01-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, jag förstår vad du TROR att den bevisar. Men den faller på flera punkter.

Vilka punkter faller den på då ?
Citera
2017-01-03, 15:10
Medlem
Hur många religioner finns det i världen? Över 4000. Alla utom en av dessa skulle med andra ord vara falsk. En analogi: Du har en burk med 4000 druvor, 3999 av druvorna har redan delats ut till olika personer och alla visade sig vara förgiftade och personerna dog, den sista druvan delas sen ut till dig själv. Skulle du äta den druvan?
Citera
2017-01-03, 15:11
Medlem
Citat:
Vilka punkter faller den på då ?
Nästan alla, faktiskt.
Citera
2017-01-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Då är det den som skrivit "manualen" som är den store tänkaren? I vilket fall så är det som står i trådstarten (trådstaterna) precis mina tankar, som jag tyvärr inte lyckats uttrycka lika bra och välformulerat.
Ja, gillar man argument from ignorence så. Och även om det skulle bevisa en skapare, så bevisar det inte något om denne skapare. Så denna "teori" om att det måste finnas en skapare (bra bevis va? "måste"..) kan leda till tusentals varianter av Gud.
Citera
2017-01-03, 15:31
Medlem
Citat:
Nästan alla, faktiskt.

Du bevisar att du finns för dina akvariefiskar, då är det fel menar du ? OK, du har verkligen hängt med i mina inlägg.
Citera
2017-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ja, gillar man argument from ignorence så. Och även om det skulle bevisa en skapare, så bevisar det inte något om denne skapare. Så denna "teori" om att det måste finnas en skapare (bra bevis va? "måste"..) kan leda till tusentals varianter av Gud.

Hur ska denna skapare visa sig för dig då, när du skriver att det kan leda till tusentals varianter av Gud, så bevisar det inte något om denna skapare - hur ska han göra då, tycker du ?
Citera
2017-01-03, 15:34
Medlem
Citat:
Du bevisar att du finns för dina akvariefiskar, då är det fel menar du ? OK, du har verkligen hängt med i mina inlägg.
Om Gud bevisar att han finns, då håller liknelsen bättre. Så ja, jag har hängt med. Har du?
Citera
2017-01-03, 15:37
Medlem
Citat:
Hur ska denna skapare visa sig för dig då, när du skriver att det kan leda till tusentals varianter av Gud, så bevisar det inte något om denna skapare - hur ska han göra då, tycker du ?
Det vet jag inte, men en Gud borde veta. Jag hör till dom som anser att Gud borde kunna bevisa sin existens, om han vill.
Citera
2017-01-03, 15:38
Medlem
Citat:
Om Gud bevisar att han finns, då håller liknelsen bättre. Så ja, jag har hängt med. Har du?

Du har inte hängt med. Du kan inte leka vidare, tyder på att du inte hängt med i min liknelse om att alla akvariefiskar ska hjälpa varandra, för du har bevisat att du finns, genom glasrutan på akvariet, dem har sett dig.
Citat:
[QUOTEUrsprungligen postat av kiss74
Ja, denna liknelse blir bara konstigare och konstigare. Det du söger nu stämmer ju inte med Gud, så jag kan inte leka vidare. Gud har inte bevisat att han existerar. Gud straffar oss människor för det människor gjorde för flera tusen år sedan. Har jag rärt att göra så när jag skaffar nya fiskar till mitt akvarium?
Denna liknelse var falsk från början, men nu blir den värre och värre.][/QUOTE
]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in