2017-01-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Tyvärr förblir detta en av många konspirationsteorier. Gas går alldeles utmärkt att frakta med tankers och det görs på många ställen inom EU och världen idag. Därför är denna förklaringen alltför ihålig.
Det blir en helt annan kostnad att frakta gas med gastankers än om det går via pipeline, behovet av gas kommer att öka i Europa och det blir Ryssland som kommer att stå för den ökningen och därifrån går gasen via pipeline.
En gasledning från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och till Europa skulle blivit en konkurrent till den ryska gasen.
2010 uttalade Syrien att de kommer inte tillåta någon gasledning över deras territorium därför det skulle skada deras vänner Ryssland och Iran.
Det fanns planer att bygga en gasledning, men om Syrien hade blivit tillfrågad är oklart.
Men 2011 startade upproret i Syrien där motivet var att störta regimen med inhyrda terroristgrupper och skapa en proxyregering för Saudi i Syrien.
De som finansierade och stödde upproret att regimen i Syrien skulle falla var Qatar, Saudi, Jordanien,Turkiet, Europa och USA, alla de här länderna skulle dra nytta av gasledningen.
USA:s motiv var att försvaga Ryssland och stärka sin egen position i MÖ, sedan låg det i Israels intresse ett söndertrasad Syrien, de ockuperar Golanhöjden som inte är godkänd av FN.
De som skulle ha förlorat på gasledningen var Ryssland och Iran och därför stödde de Syrien.
Iran och Saudi har alltid varit ärkefiender och en sådan gasledning hade stärkt Saudis stormaktsambitioner i MÖ, som inte Iran kunde acceptera.
Nu har Turkiet sett verkligheten att det blir ingen gasledning som de kan tjäna stor pengar på och sannolikt löfte om EU medlemskap för att de ställde upp med alliansen som var för gasledningen.
Nu står Turkiet på samma sida som Syrien, Ryssland, Iran och även Kina.
Därför är det endast en tidsfråga innan kriget är avslutat och alla områden är befriade från terroristerna.
Citera
2017-01-03, 10:31
Medlem
humanlifes avatar
Patrik K. Meyer är filosofie dr i Internationella Studier från universitet i Cambridge

Han uppmanar Väst att sluta med sitt bedrägeri om Syrien och lyssna på folket i Syrien istället. I media framställs Västs intentioner gentemot Syrien som goda, men de döljer sina verkliga avsikter.

Attackerna mot Syrien är oresonliga och mediabilden stämmer inte alls med verkligheten i Syrien, som var ett ganska välmående land före 2011 med bl a fri utbildning och hälsovård.

Artikeln är ganska lång, men mycket informativ, så jag råder alla imperialist-kramare att läsa den!
Citat:
The West must stop its deceptive mantra of regime change in Syria and listen to the people instead

Patrik K. Meyer says the ‘Assad must go’ mantra, and vilification of his allies, is grossly biased and hides geopolitical motives, while ignoring the fact that there is no viable alternative

From the beginning of the Syrian conflict, Western governments and mainstream news outlets have been waging a deceptive media war to remove the current regime. They say it is illegitimate and ruthless, poses a threat to both Syrians and the region as a whole, and should be replaced by the leaders of the so-called Syrian revolution, who will arguably transform Syria into a country where every voice is heard and every need addressed.

These seemingly meaningful and altruistic intentions are, however, just a cover for Western governments and their allies opposed to the regime of President Bashar al-Assad, to hide their less constructive and legitimate aims.

Even after it became clear that there was no viable alternative to the existing regime, the West escalated its attacks on the Syrian government, and their Russian and Iranian partners. It seems the Western media believes that if they keep repeating long enough that the Syrian regime is the mother of all evils, the statements will become true. Such attacks against the Assad regime are unreasonable, given that pre-2011 Syria could have been considered a moderately prosperous country, with free education and health care, and the Assad government could have been seen as reasonably legitimate.

One example of this aggressive, biased and deceitful smear campaign is the statements made by the US ambassador to the UN, Samantha Power, accusing the Syrian regime and its allies of heinous crimes against humanity, and blaming them for all the suffering of the Syrian people. Regrettably, her statements were broadly reproduced unchallenged by news outlets and accepted as fact by the majority of Westerners.
…
More importantly, most Syrians, including activists, do not see any acceptable alternative to the Assad regime. Based on partial information and biased analyses, powerful Western governments have been shamelessly ignoring the Syrian people’s will and the fact that there is no viable alternative to Assad.

http://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/2058843/west-must-stop-its-deceptive-mantra-regime-change-syria-and
Citera
2017-01-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Kurdernas generella öppenhet mot omgivande grupperingar inkluderande sådana som araber som har haft en historia av folkmordspolitik gentemot kurderna är beundransvärt. PKK är t.ex mil före AKP:terrorns regim när det gäller respekt för minoriteter och uppgörande med sin historia. Håller helt med att Turkiet är bovan i dramat när det gäller situationen i Turkiet, men tänkte mer specifikt när det gäller Rojava där kurderna för nuvarande har autonomi, där borde denna process som HDP börjat utföra varit av mer omfattande form.

Eller är bilden från syrianer etc. att detta är frågor som skall genomföras men på grund av krig med islamisthorder för nuvarande inte kan vara prioriterade? (Tänker din personliga upplevelse med syrianer och hur de tänker).

Hört att vissa assyrier är oroliga att när kriget väl är slut att de kan komma att bli bortglömda, ett varningstecken från dessa är t.ex anklagelser från armenier och assyrier att en missvisande historia där kurderna presenteras som en ursprungsbefolkningen i området presenteras i Rojava nu när kurderna etablerat ett utbildningsväsen.

Ok min vän,
tycker du ska utbilda dig lite i frågan då innan du tar till så grova ord.

Kurderna i Rpjava- Norra federationen eller vad fan de nu kallar det har till och med öppnat skolor i Suryoyo - ngt Assad (baathister- bara arabiska) assyriernas bundsförvant förbjud dom under alla åren!

http://aranews.net/2016/08/syriac-christians-revive-ancient-language-despite-war-2/

QAMISHLI – The Syriac-Assyrian Christians in Syria’s Hasakah, like other communities in the province, are trying to revive their language and have education in their mother-tongue. The ongoing instability in the country has given the Syriac-Assyrians an opportunity to have education in their own language.

Det finns två grupper kristna i området, syrianer syriacs allierade med kurder och assyrier allierade med baathisterna i Damascus. Allt skitsnack du fått höra härrör från denna konflikt de har sinsemellan. Det finns spänningar men ingen dödar eller knycker ngt land från ngn. Till slut kommer även assad och kurderna nog överens om ngt.

Här kan du se lite av syrianernas grupper i alla fall och sedan bilda dig en egen uppfattning bortom lögner och propaganda spritt av toknationalistiska människor som lever i drömmarnas värld här i Sverige. Tror fan inte ens dom hade åkt ner om det bildades ett Assyrien. Men sitta här och snacka skit kan alla extremnationalister av ALLA etniciteter:

Nåväl lite Syrianerna:
https://twitter.com/syriacmfs
https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Military_Council
http://www.syriacsnews.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_(Syria)
https://twitter.com/davidvergili

Säger nu inte att allting är fint, det finns massor att jobba på. Men detta hatet från assyriska diasporan och klögnerna som kommer med den är direkt förpestande av allt i sin väg. Dessa lögner har sina orsaker och försöker nå ett syfte. Hoppas du kan en dag lära dig se helheten.

Jag tex är kurd, men jag tänker på araber också, speciellt sunni araber som går igenom ett helvete men även kristna.

Det här jag jag jag mitt mitt mitt beteendet är det som förstört våra samhällen. Försök du i alla fall som utomstående att titta förbi hatet och förstå helheten bortom propagandan en del kör med för sina egna syften.

I Hassakah bor det 40 % araber också, runt 40% kurder, någon procent tjetjener och ngn procent yezidier och andra som tex en del Cherkesiska byar. De kristna 10-15 % max finns i Qamishlo/i i vissa bostadsområden, Derik i vissa bostadsområden och tiotalet byar runt khabur samt i Hassaka staden i några bostadsområden. hade inte YPG gjort det motystånd dom gjorde mot ISIS hade inte en enda av de kristna vare sig dom som kallar sig syrier eller assyrier haft ngt säga till om eller ens kanske bott i sina hem. Detsamma för kurderna säkert. Men det råder lag där. Ingen kurd kan knycka ngn arab eller kristens hem eller vice verse, det är skitsnack. Finns säkert fall då en del människor flytt området och flyktingar nu från andra delar av Syrien finns men det är ngt annat.

Det finns inget systematiskt förtryck av assyrier el andra kristna i norra Syrien. Inte alls.

Och HDP finns och verkar i Turkiet förresten, dess systerorg i Rojava- Norra federationen.

Assyrier bortglömda? De utgör kanske max 5 % av områdets befolkning och är Assads sista fäste i området. De kommer att bli allt annat än "glömda" så oroa dig inte för det heller!

Det finns goda relationer i området mellan de kristna - araber- kurder yezidier inkluderade sedan många många 100 år. Tay-stammen (araber exkluderade och ev några dårar här och där av alla etniciteter). Lyssna inte på alla rasister och etnoextremnationalister spec härifrån Sverige och väst. Cizre Kantonen eller Hassaka provinsen är en oas på gräsrotsnivå i tolerans och acceptans med MÖ-mått mätt.
Senast redigerad av diako 2017-01-03 kl. 11:50.
Citera
2017-01-03, 12:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det blir en helt annan kostnad att frakta gas med gastankers än om det går via pipeline, behovet av gas kommer att öka i Europa och det blir Ryssland som kommer att stå för den ökningen och därifrån går gasen via pipeline.
En gasledning från Qatar, Saudi, Jordanien, Syrien, Turkiet och till Europa skulle blivit en konkurrent till den ryska gasen.
2010 uttalade Syrien att de kommer inte tillåta någon gasledning över deras territorium därför det skulle skada deras vänner Ryssland och Iran.
Det fanns planer att bygga en gasledning, men om Syrien hade blivit tillfrågad är oklart.
Men 2011 startade upproret i Syrien där motivet var att störta regimen med inhyrda terroristgrupper och skapa en proxyregering för Saudi i Syrien.
De som finansierade och stödde upproret att regimen i Syrien skulle falla var Qatar, Saudi, Jordanien,Turkiet, Europa och USA, alla de här länderna skulle dra nytta av gasledningen.
USA:s motiv var att försvaga Ryssland och stärka sin egen position i MÖ, sedan låg det i Israels intresse ett söndertrasad Syrien, de ockuperar Golanhöjden som inte är godkänd av FN.
De som skulle ha förlorat på gasledningen var Ryssland och Iran och därför stödde de Syrien.
Iran och Saudi har alltid varit ärkefiender och en sådan gasledning hade stärkt Saudis stormaktsambitioner i MÖ, som inte Iran kunde acceptera.
Nu har Turkiet sett verkligheten att det blir ingen gasledning som de kan tjäna stor pengar på och sannolikt löfte om EU medlemskap för att de ställde upp med alliansen som var för gasledningen.
Nu står Turkiet på samma sida som Syrien, Ryssland, Iran och även Kina.
Därför är det endast en tidsfråga innan kriget är avslutat och alla områden är befriade från terroristerna.

Nej det är fullständigt fel. Den där pipe-linen var i bästa fall ett rykte konstruerat för foliehattar i både vänster och högerled. Här kan du läsa hur orimlig din teori i.

http://www.truth-out.org/news/item/37685-the-war-against-the-assad-regime-is-not-a-pipeline-war
Citera
2017-01-03, 12:31
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej det är fullständigt fel. Den där pipe-linen var i bästa fall ett rykte konstruerat för foliehattar i både vänster och högerled. Här kan du läsa hur orimlig din teori i.

http://www.truth-out.org/news/item/37685-the-war-against-the-assad-regime-is-not-a-pipeline-war

Intressant slutsats i din länkade artikel:
Citat:
The massive, direct and immediate power interests of the US war state -- not the determination to ensure that a pipeline would carry Qatar's natural gas to Europe -- drove the US policy of participation in the war against the Syrian regime. Only if activists focus on that reality will they be able to unite effectively to oppose not only the Syrian adventure but the war system itself.
Citera
2017-01-03, 13:25
Medlem
tigersaid86s avatar
En av villkoren i vapenvilan är att Iran ska få Hizbollah att dra sig tillbaka.

Tror ni att det kommer att ske?

Ca 10 rebell grupper hotar med att bryta och inte delta i vapenvilan nu också om inte regimen slutar bomba dom i ett område som hette något i stil med wahdi...

Regimen utför bombningarna för att man beskyller rebellerna för att ha förorenat Damaskus vatten som kommer från rebell området.

Och folk i Damaskus har svårt att ha det varmt inomhus och elen ska tydligen fungera till och från
Citera
2017-01-03, 14:19
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Ok min vän,
tycker du ska utbilda dig lite i frågan då innan du tar till så grova ord.

Kurderna i Rpjava- Norra federationen eller vad fan de nu kallar det har till och med öppnat skolor i Suryoyo - ngt Assad (baathister- bara arabiska) assyriernas bundsförvant förbjud dom under alla åren!

http://aranews.net/2016/08/syriac-christians-revive-ancient-language-despite-war-2/

QAMISHLI – The Syriac-Assyrian Christians in Syria’s Hasakah, like other communities in the province, are trying to revive their language and have education in their mother-tongue. The ongoing instability in the country has given the Syriac-Assyrians an opportunity to have education in their own language.

Det finns två grupper kristna i området, syrianer syriacs allierade med kurder och assyrier allierade med baathisterna i Damascus. Allt skitsnack du fått höra härrör från denna konflikt de har sinsemellan. Det finns spänningar men ingen dödar eller knycker ngt land från ngn. Till slut kommer även assad och kurderna nog överens om ngt.

Här kan du se lite av syrianernas grupper i alla fall och sedan bilda dig en egen uppfattning bortom lögner och propaganda spritt av toknationalistiska människor som lever i drömmarnas värld här i Sverige. Tror fan inte ens dom hade åkt ner om det bildades ett Assyrien. Men sitta här och snacka skit kan alla extremnationalister av ALLA etniciteter:

Nåväl lite Syrianerna:

Säger nu inte att allting är fint, det finns massor att jobba på. Men detta hatet från assyriska diasporan och klögnerna som kommer med den är direkt förpestande av allt i sin väg. Dessa lögner har sina orsaker och försöker nå ett syfte. Hoppas du kan en dag lära dig se helheten.

Jag tex är kurd, men jag tänker på araber också, speciellt sunni araber som går igenom ett helvete men även kristna.

Det här jag jag jag mitt mitt mitt beteendet är det som förstört våra samhällen. Försök du i alla fall som utomstående att titta förbi hatet och förstå helheten bortom propagandan en del kör med för sina egna syften.

I Hassakah bor det 40 % araber också, runt 40% kurder, någon procent tjetjener och ngn procent yezidier och andra som tex en del Cherkesiska byar. De kristna 10-15 % max finns i Qamishlo/i i vissa bostadsområden, Derik i vissa bostadsområden och tiotalet byar runt khabur samt i Hassaka staden i några bostadsområden. hade inte YPG gjort det motystånd dom gjorde mot ISIS hade inte en enda av de kristna vare sig dom som kallar sig syrier eller assyrier haft ngt säga till om eller ens kanske bott i sina hem. Detsamma för kurderna säkert. Men det råder lag där. Ingen kurd kan knycka ngn arab eller kristens hem eller vice verse, det är skitsnack. Finns säkert fall då en del människor flytt området och flyktingar nu från andra delar av Syrien finns men det är ngt annat.

Det finns inget systematiskt förtryck av assyrier el andra kristna i norra Syrien. Inte alls.

Och HDP finns och verkar i Turkiet förresten, dess systerorg i Rojava- Norra federationen.

Assyrier bortglömda? De utgör kanske max 5 % av områdets befolkning och är Assads sista fäste i området. De kommer att bli allt annat än "glömda" så oroa dig inte för det heller!

Det finns goda relationer i området mellan de kristna - araber- kurder yezidier inkluderade sedan många många 100 år. Tay-stammen (araber exkluderade och ev några dårar här och där av alla etniciteter). Lyssna inte på alla rasister och etnoextremnationalister spec härifrån Sverige och väst. Cizre Kantonen eller Hassaka provinsen är en oas på gräsrotsnivå i tolerans och acceptans med MÖ-mått mätt.

Intressant att höra ditt perspektiv på saken, att syrianer och assyrier bortom åsikter om sin självidentifikation är så politiskt polariserade hade jag ingen insyn i.

Vart i så fall är orsaken till just en stor del av assyriernas Assadvurmande och kurdhat, för utökade rättigheter för kristna i ett demokratiskt Rojava borde väl ses från deras sida som en positiv utveckling, varför ses detta på ett negativt sätt från assyriernas sida?

Har svårt att förstå att två grupper som syrianer och assyrier med så pass identisk historia kan bilda så olika uppfattningar.
Citera
2017-01-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
En av villkoren i vapenvilan är att Iran ska få Hizbollah att dra sig tillbaka.

Tror ni att det kommer att ske?

Ca 10 rebell grupper hotar med att bryta och inte delta i vapenvilan nu också om inte regimen slutar bomba dom i ett område som hette något i stil med wahdi...

Regimen utför bombningarna för att man beskyller rebellerna för att ha förorenat Damaskus vatten som kommer från rebell området.

Och folk i Damaskus har svårt att ha det varmt inomhus och elen ska tydligen fungera till och från

ja, det är över för jihadisterna i Wadi Barada. De har fått flera varningar. Jihadisterna i Wadi B ingår dessutom inte i vapenvilan, det har jag skrivit här tidigare.
Citera
2017-01-03, 14:49
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Intressant att höra ditt perspektiv på saken, att syrianer och assyrier bortom åsikter om sin självidentifikation är så politiskt polariserade hade jag ingen insyn i.

Vart i så fall är orsaken till just en stor del av assyriernas Assadvurmande och kurdhat, för utökade rättigheter för kristna i ett demokratiskt Rojava borde väl ses från deras sida som en positiv utveckling, varför ses detta på ett negativt sätt från assyriernas sida?

Har svårt att förstå att två grupper som syrianer och assyrier med så pass identisk historia kan bilda så olika uppfattningar.

Så är det faktiskt.
En helt random mellan 35-45 årig Syrian (visste inte förens han sa det) i väntrummet hos läkaren jag följde med en frågade helt random vart vi var i från och vi sa "Vi är kurder", och vi frågade samma fråga varav han svarade Syrian vilket fick mig säga något still med "aha som Assyrier", han svarade "nja.. inte riktigt.

Så frågade han mig vart ifrån och jag besvarade frågan med att säga "norra Irak" och samma fråga fick mannen som svarade "Syrien" vilket fick mig säga "aha, jag har bott i Syrien, i Damaskus något år, vart bodde du?" Han svarade med "i Qamishlo", dvs i norra Syrien - Rojava som kurderna regerar över.

Han som Syrian ansåg sig inte som Assyrier och var väldigt positiv inställd till kurder i vårt längre samtal.

I Irak är Assyrierna oeniga med övriga kristna som kaldéerna, kaldéerna ser på saken att assyrier är felaktigt för den kristna gruppen som identitet som kom från brittisk teori från 1800 talet och har splittrat den kristna gruppen, kaldéer är också positiva till kurder. Så pass mycket att man officiellt gick ut till pressen förra året och sa att om Kurdistan eventuellt skulle bildas så vill man ingå i Kurdistan vilket är välkommet från nuvarande kurdiska regeringen.

Assyrier i exil som följer den några tusen st följare av "Assyriska riksförbundet" är väldigt fientligt inställd till allt med kurder att göra, så pass mycket att man vägrar ens säga i svensk radio "kurdiska regionen" eller något med ordet "kurd" att göra i intervju angående om dom assyrier som flytt och tas om hand om av kurderna, trots att den svenska intervjuaren försökte få dom att säga något med ordet "kurd, kurder" så sa man med betänketid "norra Irak" bara. Trots att intervjuaren som sagt försökte få dom att vara mer specifik genom att själv säga "hos/av kurderna/kurdiska regionen/regeringen".

Annat exempel är när IS fördrev assyrier och mördade dom så var samma organisation här i exil ute på gatorna och manifesterade mot "Kurdistan/kurder" medans IS var aktiva och hade deras byar under kontroll och mördade deras folk där nere, deras fokus var inte ett dugg på IS.

Assyriska riksförbundet strävar efter ett självstyre i norra Irak vilket man sagt i radio men om Syrien är det tyst om, vet ej varför.

Men måste tillägga att Assyrierna på plats i stor majoritet är positiva till kurder och både tackar kurderna och lever gott, fredligt med kurderna, det är bara en minoritet bland Assyrierna som är som dessa som syns så mycket här i exil i Sverige.

Samma gäller i Syrien, det är en minoritet av den kristna gruppen som existerar i norra Syrien som är negativa till kurderna och är trogen till Assad medans majoriteten står på kurdernas sida då dom har det helt klart bättre och mer jämlika sedda av kurderna i norr vilket alla vet är den allra mest progressiva gruppen i Syrien som även flest västerlänningar går med i runt om från hela världen.
Senast redigerad av tigersaid86 2017-01-03 kl. 15:05.
Citera
2017-01-03, 14:52
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
ja, det är över för jihadisterna i Wadi Barada. De har fått flera varningar. Jihadisterna i Wadi B ingår dessutom inte i vapenvilan, det har jag skrivit här tidigare.

Jo dom ingår, dock inte den som bytte identitet från Al-nusra om jag minns rätt men "rebellerna" förnekar att Al-Qaida grupper är bland dom där och anser att man byter mot vapenvilan med bombningarna från regimen i wadi.

Så är det sagt iaf, sen vet man inte om det är riktigt sant, det är bara så som dom säger iaf.
Citera
2017-01-03, 16:15
Medlem
Cannabisministerns avatar
Intressant föreläsning av en journalist som fullkomligt krossar Natopropagandan om Syrien som ständigt återkommer, inte minst i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=uap0GwBYdBA
Citera
2017-01-03, 16:46
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:

Nåväl lite Syrianerna:

Då har ännu en propagandakurmanj gjort sin entré till den här tråden. Icke förvånande så kör man med den sedvanliga söndra och härska-taktiken. Det finns inga som helst skillnader, rent etniskt, mellan "syrianer" och assyrier. Du försöker utmåla assyrier som tillhör Österns kyrka som ett skiljt folk från syrisk-ortodoxa assyrier, vilket det inte finns någon historisk basis för.

Dem grupperingar du nämner (som går under paraplynamnet "Dawronoye") officiella förhållning till namnfrågan är att alla assyrier, syrianer och kaldéer är ett och samma folk och man betraktar ordet "Syriac" som ett neutralt samlingsnamn. Den arameiska-rörelsen däremot (som också kallar sig för syrianer men förkastar Dawronoye-rörelsens ideologi och speciellt kurdernas styre) använder ordet "Syriac" som synonymt för araméer, vilket i grunden är felaktigt. Du påstår att alla syrianer (d.v.s. syrisk-ortodoxa assyrier, som jag då) är allierade med kurderna, men den syrisk-ortodoxa kyrkans stöd till regimen och Sootoros/GPFs existens verkar ha frångått dig helt.

I övrigt är det komiskt att du anklagar folk för att vara "toknationalister" men försöker framställa kurdernas styre i Gozarto som någon slags utopi, fritt från förtryck. Detta i kombination med en högst tveksam retorik från din sida.

Citat:
Ingen kurd kan knycka ngn arab eller kristens hem eller vice verse, det är skitsnack. Finns säkert fall då en del människor flytt området och flyktingar nu från andra delar av Syrien finns men det är ngt annat.

PYD konfiskerar egendom från flyktingar, vilket främst påverkar områdets minoriteter, då dem flyr i högre proportion.

http://syriadirect.org/news/is-the-pyd-led-self-administration-confiscating-property-in-al-hasakah/
http://www.aina.org/news/20151102170051.htm

Citat:
I Irak är Assyrierna oeniga med övriga kristna som kaldéerna, kaldéerna ser på saken att assyrier är felaktigt för den kristna gruppen som identitet som kom från brittisk teori från 1800 talet och har splittrat den kristna gruppen, kaldéer är också positiva till kurder. Så pass mycket att man officiellt gick ut till pressen förra året och sa att om Kurdistan eventuellt skulle bildas så vill man ingå i Kurdistan vilket är välkommet från nuvarande kurdiska regeringen.

Kaldéerna i Irak tillhörde alla den assyriska Österns kyrka för 200 år sedan. Den konspirationsteori du nämner angående den assyriska identiteten går inte att ta på allvar. Inte nog med att den etniska etnonymen är direkt deriverad från det akkadiska ordet "Assūrāyu" så innehar språket ett akkadiskt substratum, man bor i det assyriska rikets geografiska hjärta, det finns flertalet trovärdiga historiska referenser samt ett klart stöd från modern populationsgenetik att man är områdets ursprungsbefolkning. Till mitt vetande så hade Henry Layard inte någon kontakt med sydöstra Turkiets syriska-ortodoxa befolkning, som var grundarna av den assyriska nationalismen.

Citat:
Men måste tillägga att Assyrierna på plats i stor majoritet är positiva till kurder och både tackar kurderna och lever gott, fredligt med kurderna, det är bara en minoritet bland Assyrierna som är som dessa som syns så mycket här i exil i Sverige.

Valsiffror från Irak tyder på annat dock. Det har jag gått igenom med dig förut.
---

För att undvika OT, så hänvisar jag alla inlägg angående den assyrisk/syrianska-namnkonflikten eller relaterade ämnen till den här tråden:
(FB) Assyrier och Syrianer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in