Citat:
Jo, det är i teorin ett bra initiativ, men en sådan sida skulle mycket snart kallas hat-site eller fake news om den blev tillräckligt uppmärksammad. Media skulle associera den med negativa begrepp som "arbetarklass", "enkla lösningar på svåra problem", "lågutbildade unga män", "arga vita män", "populism" och så vidare. Om inte det funkade och etablissemanget upplevde siten som ett tillräckligt stort hot skulle man uppfinna en helt ny kategori av "hat" för att kunna propagera mot siten och avfärda den. Kanske "Lögnsida"? "Populistsida"? Jag vet inte, men jag vet att de styrande klasserna skulle avfärda den. Bra fråga. Vad är ”Sverige” egentligen? Det stora problemet nu tror jag är att folk är förvirrade. Samtidigt har de flesta varken tid eller möjlighet att börja från ruta noll för att förstå sammanhangen. Och uppriktigt sagt tvivlar jag på att det går att förstå om man inte har en viss mängd personlig erfarenhet av konkreta problem. Många jag pratar med har svårt att förstå problemen, även om det sakta börjar gå upp för folk att något är mycket fel.
Den ”motståndsrörelse” som jag tror behövs är saklig information som folk vågar lita på. Det måste vara verifierbar fakta. Osakligheterna och känsloargumenten som förvirrar måste bort. Nu behöver ansvariga politiker och medier avkrävas svar. Det behövs en ”motståndsrörelse” som offentligt drar ner brallorna på de som ljugit så länge. Görs det på ”rätt sätt” så borde det snart gå upp för den stora massan hur lurade de är. Det borde kunna väcka en folklig vrede som ingen levande tidigare sett i Sverige. Tror jag.
Webben är ett perfekt forum för att sprida denna information. ”Motståndsrörelsen” skulle alltså kunna finnas på webben, vilket den föralldel redan gör. Men nu är det för spretigt, för löst sammanhållet och för stigmatiserat.
Sajter som Flashback och Avpixlat räcker inte eftersom etablissemanget avfärdar allting som hat och högerpropaganda. Det skulle behövas en ny sajt i Sverige som kan verka sammanhållande och ge fakta på ett sakligt och tydligt sätt.
En sådan sajt skulle också kunna ha avdelningar som direkt utmanar enskilda aktörer inom etablissemanget och avkräver svar. Sedan kan besökarna själva bedöma de svar som ges. Inga svar är också svar. Och då kan folk fråga: Varför svarar du inte?
Kan någon bygga och driva en sådan sajt som präglas av fakta och seriositet? Kanske är det en naiv tanke? Men min personliga erfarenhet från alla andra sammanhang i livet är att tydlig och strukturerad information kan göra underverk. Det borde kunna funka även i detta sammanhang.
Se även mitt inlägg här:
(FB) Är detta elitens dödsryckningar, inte bara nu, utan för alltid?
Den ”motståndsrörelse” som jag tror behövs är saklig information som folk vågar lita på. Det måste vara verifierbar fakta. Osakligheterna och känsloargumenten som förvirrar måste bort. Nu behöver ansvariga politiker och medier avkrävas svar. Det behövs en ”motståndsrörelse” som offentligt drar ner brallorna på de som ljugit så länge. Görs det på ”rätt sätt” så borde det snart gå upp för den stora massan hur lurade de är. Det borde kunna väcka en folklig vrede som ingen levande tidigare sett i Sverige. Tror jag.
Webben är ett perfekt forum för att sprida denna information. ”Motståndsrörelsen” skulle alltså kunna finnas på webben, vilket den föralldel redan gör. Men nu är det för spretigt, för löst sammanhållet och för stigmatiserat.
Sajter som Flashback och Avpixlat räcker inte eftersom etablissemanget avfärdar allting som hat och högerpropaganda. Det skulle behövas en ny sajt i Sverige som kan verka sammanhållande och ge fakta på ett sakligt och tydligt sätt.
En sådan sajt skulle också kunna ha avdelningar som direkt utmanar enskilda aktörer inom etablissemanget och avkräver svar. Sedan kan besökarna själva bedöma de svar som ges. Inga svar är också svar. Och då kan folk fråga: Varför svarar du inte?
Kan någon bygga och driva en sådan sajt som präglas av fakta och seriositet? Kanske är det en naiv tanke? Men min personliga erfarenhet från alla andra sammanhang i livet är att tydlig och strukturerad information kan göra underverk. Det borde kunna funka även i detta sammanhang.
Se även mitt inlägg här:
(FB) Är detta elitens dödsryckningar, inte bara nu, utan för alltid?
(Media)-Etablissemanget vill inte ha fakta och en seriös debatt - det är snarare precis det man vill undvika. Allting som hotar etablissemangets grepp om debatten och förmåga att sprida propaganda kommer avfärdas, helt oavsett hur neutral och faktainriktad sidan är.
EDIT: Jag ser att flera skribenter redan gjort samma (nästan självklara) iakttagelse.
Senast redigerad av Accubond 2017-01-03 kl. 08:34.
Senast redigerad av Accubond 2017-01-03 kl. 08:34.