Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-02, 23:36
  #13
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Alright! Jag har en skitmus som gör att siktet åker upp i luften och snurrar runt på cs go hela tiden.. har haft skitmusen sedan 2009. Det är inte ens en spelmus.

Men kan någon förklara för mig vad musen gör för skillnad i cs go? Vad är det som gör musen bättre än andra ? Förutom att musen är lättare/tyngre, skönare..



Dels handlar det om tyngden av musen och vilken sens du kör med, samt DPI. Kör du "sniper" så vill du ha en viss DPI och kontroll över musen, är musen för lätt så åker den för snabbt åt sidan och uppåt samt neråt. Alla har sina olika kriterier över möss. Vissa gillar lite tyngre, vissa gillar lite lättare. Vissa möss kommer med vikter så att man kan ändra till sitt eget behöv.


Rival som jag har, så kan man(som med många andra möss idag), ställa in sensen genom en snabb knapp vid scrollen. Så springer du runt och pangar med AK/colt och vill ha lite snabbare sens så trycker du på knappen och du får snabbare respons av musen direkt, plockar du upp en sniper så trycker du på knappen och sensen går ner och det går lite långsammare för precision. Man kan alltså växla mellan sensen med en knapp. Men många möss kommer med den funktionen idag.

Det viktigaste är vad som känns skönt för din hand. Det är som med kläder, du ska trots allt trivas med den och känna dig bekväm.
Citera
2017-01-02, 23:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Dels handlar det om tyngden av musen och vilken sens du kör med, samt DPI. Kör du "sniper" så vill du ha en viss DPI och kontroll över musen, är musen för lätt så åker den för snabbt åt sidan och uppåt samt neråt. Alla har sina olika kriterier över möss. Vissa gillar lite tyngre, vissa gillar lite lättare. Vissa möss kommer med vikter så att man kan ändra till sitt eget behöv.


Rival som jag har, så kan man(som med många andra möss idag), ställa in sensen genom en snabb knapp vid scrollen. Så springer du runt och pangar med AK/colt och vill ha lite snabbare sens så trycker du på knappen och du får snabbare respons av musen direkt, plockar du upp en sniper så trycker du på knappen och sensen går ner och det går lite långsammare för precision. Man kan alltså växla mellan sensen med en knapp. Men många möss kommer med den funktionen idag.

Det viktigaste är vad som känns skönt för din hand. Det är som med kläder, du ska trots allt trivas med den och känna dig bekväm.
Så det enda en bra spelmus är bra för till skillnad från andra är att dom har en sån knapp?
Citera
2017-01-03, 00:32
  #15
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Så det enda en bra spelmus är bra för till skillnad från andra är att dom har en sån knapp?



Nej, att den passar din hand är det viktigaste. Har du stora händer kommer du inte att gilla en för liten mus, har du för små händer så kan en stor mus kännas för dåligt. En "DPI-knapp" är bara en fördel för bekvämligheten. Som jag skrivit i alla mina poster, det är känslan i dina händer som är det viktigaste.
Citera
2017-01-03, 00:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Nej, att den passar din hand är det viktigaste. Har du stora händer kommer du inte att gilla en för liten mus, har du för små händer så kan en stor mus kännas för dåligt. En "DPI-knapp" är bara en fördel för bekvämligheten. Som jag skrivit i alla mina poster, det är känslan i dina händer som är det viktigaste.
Ja men varför är en SPELmus bättre än en vanlig kontorsmus? En kontorsmus kan väl också passa handen väldigt väl?

Vad är det för skillnad på att använda en SPELmus än en vanlig datormus? Förutom alla specialknappar och sånt.

Skjuter man bättre? Om ja.. Varför skjuter man bättre med en SPELmus än med en vanlig mus?
Citera
2017-01-03, 01:58
  #17
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Ja men varför är en SPELmus bättre än en vanlig kontorsmus? En kontorsmus kan väl också passa handen väldigt väl?

Vad är det för skillnad på att använda en SPELmus än en vanlig datormus? Förutom alla specialknappar och sånt.

Skjuter man bättre? Om ja.. Varför skjuter man bättre med en SPELmus än med en vanlig mus?



Spelmus eller kontorsmus är bara en definition av vad det är. Exempelvis kör jag med en "Kontorsskärm" (som den klassas in som) som är en helt vanlig skärm som fungerar mycket utmärkt för CS och övriga spel. Det är mycket marknadsföring, låter ju häftigare med "Gaming" i namnet. Tar du Intelli 3.0 så räknas den som en kontorsmus men som är mycket populär bland gamers/har varit populär bland gamers(svårt att hitta den idag, då den inte säljs mer).

Man klassar in saker som "gaming" för att locka, men i själva verket kan en "Kontorsmus" vara lika bra. DPI hit och DPI dit, ju högre låter väl bättre? eller hur? hehe. Det viktigaste är att musen känns skön för dig.

Det är som att titta på när man marknadsför tvn "Ja denna har 200hz" "Äch skit i den, denna har 600hz", i själva verket gör det ingen skillnad. Titta dig inte blind på bara för att det står "Gaming" eller "Kontor" framför.
Citera
2017-01-03, 02:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Spelmus eller kontorsmus är bara en definition av vad det är. Exempelvis kör jag med en "Kontorsskärm" (som den klassas in som) som är en helt vanlig skärm som fungerar mycket utmärkt för CS och övriga spel. Det är mycket marknadsföring, låter ju häftigare med "Gaming" i namnet. Tar du Intelli 3.0 så räknas den som en kontorsmus men som är mycket populär bland gamers/har varit populär bland gamers(svårt att hitta den idag, då den inte säljs mer).

Man klassar in saker som "gaming" för att locka, men i själva verket kan en "Kontorsmus" vara lika bra. DPI hit och DPI dit, ju högre låter väl bättre? eller hur? hehe. Det viktigaste är att musen känns skön för dig.

Det är som att titta på när man marknadsför tvn "Ja denna har 200hz" "Äch skit i den, denna har 600hz", i själva verket gör det ingen skillnad. Titta dig inte blind på bara för att det står "Gaming" eller "Kontor" framför.
Det jag menar är att en gaming-mus som ämnar sig åt FPS (first player shooter) har vissa egenskaper som gör den mer aktuell att införskaffa än en standardmus. Vad är då skillnaden?
Citera
2017-01-03, 02:12
  #19
Medlem
Boomslang med kula är och förblir allt man behöver för att kötta som en dåre i precis vad som helst.

My 2 cents om saken.

Och i övrigt är ju vad man gillar en smaksak, inget annat. Spelmöss har väl i regel lite högre precition, lite extra knappar att binda, och ett saftigare pris för att få dina pengar, det är väl vad som skiljer egentligen. Nu för tiden blinkar de i irriterande färger också sägs det, vad nu det ska vara bra för.
Citera
2017-01-03, 16:40
  #20
Medlem
Sedan kan jag väl tillägga att optiska möss är att föredra över laser, när man ska spela fps-spel, då man undviker accelerationsproblem. Vet dock inte hur det är med gamla kontorsmöss, om de är optiska eller laser
Citera
2017-01-03, 19:14
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Boomslang med kula är och förblir allt man behöver för att kötta som en dåre i precis vad som helst.

My 2 cents om saken.

Och i övrigt är ju vad man gillar en smaksak, inget annat. Spelmöss har väl i regel lite högre precition, lite extra knappar att binda, och ett saftigare pris för att få dina pengar, det är väl vad som skiljer egentligen. Nu för tiden blinkar de i irriterande färger också sägs det, vad nu det ska vara bra för.

Eh, ja det är lite större skillnad. På riktiga spelmöss så kan man ställa in polling-rate, DPI men framförallt så är den optiska sensorn bra mycket bättre än vanliga 49 kronors-musar.

Färgerna håller jag dock med om.
Citera
2017-01-06, 21:11
  #22
Medlem
annanmedlems avatar
Rocket Jump Ninja på YouTube har en video med 40 rekommenderade möss:
https://www.youtube.com/watch?v=-J14fyar5ns

Det mest grundläggande han verkar kolla efter är hur den passar i din hand och sensorn där 3330, 3360, 3366 och 3389 verkar anses bäst då de om jag förstår saken rätt klarar av att tracka bättre även om man skulle sätta ner / råka vinkla musen lite och i nästa region under 3988 och 3989 (alla de här är väl Pixart om de nu heter så fortfarande och jag antar att alla är optiska), sedan vill han ha lätta möss helst under 100 gram skulle jag tro som är lätta att lyfta upp, med en mussensor som inte rör sig och med bra knappar, scrollhjul och kvalitetsintryck.

Det verkar som Windows kanske bara hanterar fem knappar och det är ju standardvarianten nuförtiden, har man fler än så får man bindea dem så de skickar något annat exempelvis $ och sedan i CS välja att binda säg "$" till vad du nu vill att den knappen skall göra.

En mus han gillar är Zowie EC2-A, bland Logitechs som jag antar är de mest sålda så spelade han innan med G302 som är billig men inte perfekt och gillade den men tycker att G303 är bättre om man har råd med den. Han har både G302 före G402 och G502 vilket beror på vikt och även antar jag hur lätt den är att greppa på sidorna. G402 är inte så tung men G502 vägen en bit extra. Det är högre kvalitet på de dock och den sista har Logitechs "frihjul", hjulet går väl att tilta åt sidan och det är mer knappar också. G302 gick att köpa för bra pris nyss men G303 kostar en slant. Elgiganten har eventuellt kvar G502 för 399 vilket är bra pris men HAN placerar den ju inte i toppen.

En mus han verkar tycka är bäst generellt är Logitech G900 som just nu kostar 999 eller något sådant på Elgiganten om den finns kvar där, den är ganska lätt (107 gram) för att vara trådlös, är trådlös med låg latency, har rimligtvis bra sensor, det bra scrollhjulet o.s.v.. Men det är inte den mus han föredrar först av alla för Quake men och det beror kan jag tänka mig på att 107 gram kanske är för mycket för honom.

Skall man spela en del andra spel kanske man vill ha fler knappar än vad han använder i Quake.

Men ja, går man på vad han tycker så kanske G303 eller G900 från Logitech? Zowie EC2-A (men den är väl rätt dyr?), Cooler Master MasterMouse, Kona Pure Military Naval Storm.
Citera
2017-01-06, 21:17
  #23
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Alright! Jag har en skitmus som gör att siktet åker upp i luften och snurrar runt på cs go hela tiden.. har haft skitmusen sedan 2009. Det är inte ens en spelmus.

Men kan någon förklara för mig vad musen gör för skillnad i cs go? Vad är det som gör musen bättre än andra ? Förutom att musen är lättare/tyngre, skönare..
På sensorn är ju skillnaden hur bra den klarar av att tracka om man rör musen snabbt, på vilka underlag, hur den klarar av om man råkar luta musen och hur den beter sig när den befinner sig strax ovanför musmattan om man lufter upp och sätter ner den.

På knapparna handlar det ju mycket om hur många klick de klarar av. Logitech har dessutom en del möss där knapparna inte bara är en del av plastskalet utan är separata plastbitar med egna gångjärn och fjäderupphängning. Hur knapparna känns om de är "svampiga" eller inte och så.

På sladden hur lätt den går sönder och om den hakar i musmattan eller glider lätt.

På scrollhjulet om det är fri scroll eller bara i hack och hur hacken känns. Går det att tilta med?

Antalet knappar, form, vikt, ...

Om trådlös hur lång fördröjning det skapar (på G900 typ inte), vilka batterier som används / hur den laddas / ..

Antalet musknappar. För den som bryr sig belysning o.s.v..
Citera
2017-01-06, 21:19
  #24
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Ja men varför är en SPELmus bättre än en vanlig kontorsmus? En kontorsmus kan väl också passa handen väldigt väl?

Vad är det för skillnad på att använda en SPELmus än en vanlig datormus? Förutom alla specialknappar och sånt.

Skjuter man bättre? Om ja.. Varför skjuter man bättre med en SPELmus än med en vanlig mus?
Jag antar de sätter bättre sensor och uthålligare knappar i spelmössen. Sedan kanske lite lysdioder och program för att ställa in macron och ändra hur den skall lysa och så. Möjligen fler än fem knappar också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback