Är det sant att det inte är möjligt att i ”förväg” garanter Assange att inte utlämnas till USA?
Tycker JA ärendet börjar bli redigt pinsamt. Jag hoppas att Sveriges regering önskar att detta ärende ska kunna avslutas. Jag hoppas även att Åklagarmyndigheten önskar att ärendet ska kunna avslutas men jag tvivlar. De flesta svenskar som följt detta är nog liksom jag redigt trötta på detta ärende.
Det enklaste sättet att avsluta är att det avslutas utan rättegång. Åklagaren drar tillbaka arrestringsorden. Hade hoppats att det skulle avslutats nu när förhöret med JA är utfört. Alla vet ju vad JA anser hände aktuell natt och det var enligt MN det enda som saknades för att beslut om antingen åtal eller avslut skulle kunna fattas.
Om man väntat på förhörsprotokoll från Ecuador är väl det bara onödig byråkrati. Ingen tror väl att han sa något annat till åklagaren från Ecuador än det han själv lagt ut på nätet.
En fråga som jag saknar i den här tråden är fråga om det redan nu går att utreda om JA kommer – kommer inte utlämnas till USA om han kommer hit.
Orsaken till att Ecuador vägrat lämna ut Assange till Sverige under 4 år är ju att Sverige inte velat garantera att han inte utlämnas vidare till USA och att Ecuador bedömt att han där riskerar att behandlas inhumant och inte kan räkna med en opartisk rättegång.
På Åklagarmyndighetens hemsida kan man ju läsa.
”Varje utlämningsfall ska bedömas för sig, utifrån de omständigheter som gäller i det enskilda fallet. Av det skälet kan den svenska regeringen inte i förväg ge en garanti om att inte utlämna Assange till USA”
Ärendet har blivit ett s.k. Moment 22. JA kommer inte till Sverige om han riskerar att utlämnas till USA. Sverige fattar inte beslut om utlämning om inte JA är Sverige.
Vad jag minns ställdes frågan på ett tidigt stadium. Kan Sverige garantera Julian att inte utlämnas till USA? Carl Bildt gjorde en Carl Bildtare dvs. omformade frågan och sedan svarade på den nya frågan. Den nya frågan blev kan Carl Bildt garantera Julian att inte utlämnas till USA? Det borde han inte göra. I en demokrati bör det finnas möjlighet att kunna överklaga ett beslut och om regeringen börjar med att fatta ett beslut går det inte att överklaga.
Men som jag ser det verkar det som Carl gjorde det han sa att han inte fick göra. Han fattade beslutet att Julian inte kan garanteras att inte utlämnas. Ett beslut som jag misstänker han gärna fattade.
Men frågan som jag undrar över är ursprungsfrågan. Kan Sverige garantera att JA inte utlämnas till USA?
Varför kan inte en Svensk minister helt enkelt fråga motsvarande minister i USA om man i USA känner till något brott som JA borde stå till svars för i USA.
Tre svars alternativ
1) I USA känner man inte till något brott som Julian skulle kunna bli utlämnad från Sverige för och USA vill inte längre stå i vägen för en våldtäktsrättegång i Sverige. Därför garanterar USA att man inte kommer att begära Julian utlämnad om han kommer hit.
Sverige bör kunna garantera att Julian inte behöver utlämnas till USA.
2) USA kommer att begära Julian utlämnad om han kommer hit.
Följdfråga, vilket brott skulle USA önska honom utlämnad för. När man i Sverige vet det skulle det kunna överlämnas till riksåklagaren enl. Lag (1957:668) om utlämning för brott. Enligt 15§ Förfarandet ska sedan Åklagarmyndigheten utreder förutsättningarna för utlämning för att sedan enl. 18 § Högsta domstolen prövar, huruvida utlämning kan beviljas.
3) Inget svar inkommer från USA.
Frågan ställs igen med tillägget att om Sverige inte fått svar inom en månad så kommer man i Sverige utgå ifrån att USA inte önskar få JA utlämnad och man därför kommer garantera JA att han inte kommer utlämnas.
Det är ju trots allt i Sverige som beslutet om utlämning till USA ska fattas inte i USA liksom det inte gick för Sverige att överklaga Ecuadors asylbeslut. Det var ett beslut som Ecuador skulle fatta.
Så frågan blir.
Finns det någon paragraf i någon svensk lag som förbjuder justitiedepartementet i Sverige att på eget initiativ utreda förutsättningarna för utlämning av JA till USA?
Har inte hittat någon sådan paragraf och ställt denna fråga till Justitiedepartementet, Åklagarmyndigheten och till ett 10 tal kända jurister utan att få något svar. Så frågan är om någon annan känner till någon sådan paragraf. Det är ju skillnad om regeringen inte hjälpt till att avsluta detta ärende därför att det skulle bryta mot någon lagparagraf eller om man bara inte önskat engagera sig.
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/utlamning-for-brott/