Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-01-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag tror på en sådan funktion, ja. Men man kan utforma den så att stormakterna inte får dominera. Man kan ju inte med våld hindra någon nation/bananrepublik från att inhysa någon på en ambassad, dock kan det vara av intresse att få en oberoende prövning om huruvida asylen är legtim/balanserad med tanke på konsekvenserna för andra, kvinnorna i detta fall. Ett sådant beslut skulle kunna användas som påtryckning för att få landet att upphöra med asylen. Det ska då vara ett beslut med större juridisk vikt än vad man får med UNWGAD:s icke juridiskt bindande beslut. UN WGAD bortsåg också helt ifrån konsekvenserna för kvinnorna.

Jag önskar att fallet hade tagits upp av ECHR, UN WGAD har vare sig auktoritet eller kompetens för detta och borde ha avsagt sig fallet. Inte minst ser man hur fel det blev då åsikten man framförde blev meningslös då den inte är juridiskt bindande, vilket en dom i ECHR skulle ha varit.

Skitsnack. Vilka har större aktoritet än UNWGAD att uttolka FN konventioner som rör "godtyckliga frihetsberövningar"? Svaret är INGEN. UNWGAD är "främste" uttolkare av dessa konventioner.

Att påstå att UNWGAD's uttlåtande inte är juridiskt bindande är löjeväckande eftersom det bygger på bindande konventioner Sverige undertecknat. Konsekvenserna av att "strunta" i detta utlåtande är att andra länder tar Sveriges agerande som ursäkt att agera skurkaktigt. Tidigare i tråden var det uppe om två Journalister i Turkiet där man motiverade sitt agerande med kan Sverige strunta i UNWGAD så kan vi med. FN förlorar självklart i aktoritet men så gör även Sverige när man inte följer deras utlåtande. En dom i ECHR är förvisso juridiskt bindande men konsekvenserna av att inte följa den är inte väsensskilt från att inte följa UNWGADs utlåtande. Vi har precis haft en situation där Svenska regeringen uppmanar teleoperatörer/ISP's att bryta mot en EU-dom map lagring av trafikdata. Slutsatsen är att Sverige anser sig stå över internationell lag.
Citera
2017-01-01, 15:24
Medlem
mb20guys avatar
Nu är det fan nog! Hur samlar vi på bästa sätt våra krafter för att befria Assange 2017?
Citera
2017-01-01, 21:59
Medlem
duqus avatar
Glenn Greenwald m.fl drar nu ner brallorna på The Guardian för deras falska nyheter där dom "citerade" Assange. Storyn i bifogad video, påminner i stor drag om hur Anonymare med flera här agerar:
https://theinternationalreporter.org/2017/01/01/fury-over-the-guardians-falsely-re-writing-transcript-fake-news-of-assange-interview/
Citera
2017-01-01, 22:37
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Nu är det fan nog! Hur samlar vi på bästa sätt våra krafter för att befria Assange 2017?

Du menar hur man ska samla argument nog för att övertala honom att av egen fri vilja lämna ambassaden pss som att han av egen fri vilja klev in där?
Citera
2017-01-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du menar hur man ska samla argument nog för att övertala honom att av egen fri vilja lämna ambassaden pss som att han av egen fri vilja klev in där?

Du vet att det inte är det som personen menar. En fråga som vi däremot väntar svar på är var du fått påståendet om att JA begått ett lagbrott då han gav sin version offentligt.
Citera
2017-01-02, 08:20
Medlem
Goulburns avatar
Är det sant att det inte är möjligt att i ”förväg” garanter Assange att inte utlämnas till USA?

Tycker JA ärendet börjar bli redigt pinsamt. Jag hoppas att Sveriges regering önskar att detta ärende ska kunna avslutas. Jag hoppas även att Åklagarmyndigheten önskar att ärendet ska kunna avslutas men jag tvivlar. De flesta svenskar som följt detta är nog liksom jag redigt trötta på detta ärende.

Det enklaste sättet att avsluta är att det avslutas utan rättegång. Åklagaren drar tillbaka arrestringsorden. Hade hoppats att det skulle avslutats nu när förhöret med JA är utfört. Alla vet ju vad JA anser hände aktuell natt och det var enligt MN det enda som saknades för att beslut om antingen åtal eller avslut skulle kunna fattas.

Om man väntat på förhörsprotokoll från Ecuador är väl det bara onödig byråkrati. Ingen tror väl att han sa något annat till åklagaren från Ecuador än det han själv lagt ut på nätet.

En fråga som jag saknar i den här tråden är fråga om det redan nu går att utreda om JA kommer – kommer inte utlämnas till USA om han kommer hit.

Orsaken till att Ecuador vägrat lämna ut Assange till Sverige under 4 år är ju att Sverige inte velat garantera att han inte utlämnas vidare till USA och att Ecuador bedömt att han där riskerar att behandlas inhumant och inte kan räkna med en opartisk rättegång.

På Åklagarmyndighetens hemsida kan man ju läsa.

”Varje utlämningsfall ska bedömas för sig, utifrån de omständigheter som gäller i det enskilda fallet. Av det skälet kan den svenska regeringen inte i förväg ge en garanti om att inte utlämna Assange till USA”

Ärendet har blivit ett s.k. Moment 22. JA kommer inte till Sverige om han riskerar att utlämnas till USA. Sverige fattar inte beslut om utlämning om inte JA är Sverige.

Vad jag minns ställdes frågan på ett tidigt stadium. Kan Sverige garantera Julian att inte utlämnas till USA? Carl Bildt gjorde en Carl Bildtare dvs. omformade frågan och sedan svarade på den nya frågan. Den nya frågan blev kan Carl Bildt garantera Julian att inte utlämnas till USA? Det borde han inte göra. I en demokrati bör det finnas möjlighet att kunna överklaga ett beslut och om regeringen börjar med att fatta ett beslut går det inte att överklaga.

Men som jag ser det verkar det som Carl gjorde det han sa att han inte fick göra. Han fattade beslutet att Julian inte kan garanteras att inte utlämnas. Ett beslut som jag misstänker han gärna fattade.

Men frågan som jag undrar över är ursprungsfrågan. Kan Sverige garantera att JA inte utlämnas till USA?

Varför kan inte en Svensk minister helt enkelt fråga motsvarande minister i USA om man i USA känner till något brott som JA borde stå till svars för i USA.

Tre svars alternativ
1) I USA känner man inte till något brott som Julian skulle kunna bli utlämnad från Sverige för och USA vill inte längre stå i vägen för en våldtäktsrättegång i Sverige. Därför garanterar USA att man inte kommer att begära Julian utlämnad om han kommer hit.
Sverige bör kunna garantera att Julian inte behöver utlämnas till USA.

2) USA kommer att begära Julian utlämnad om han kommer hit.
Följdfråga, vilket brott skulle USA önska honom utlämnad för. När man i Sverige vet det skulle det kunna överlämnas till riksåklagaren enl. Lag (1957:668) om utlämning för brott. Enligt 15§ Förfarandet ska sedan Åklagarmyndigheten utreder förutsättningarna för utlämning för att sedan enl. 18 § Högsta domstolen prövar, huruvida utlämning kan beviljas.

3) Inget svar inkommer från USA.
Frågan ställs igen med tillägget att om Sverige inte fått svar inom en månad så kommer man i Sverige utgå ifrån att USA inte önskar få JA utlämnad och man därför kommer garantera JA att han inte kommer utlämnas.

Det är ju trots allt i Sverige som beslutet om utlämning till USA ska fattas inte i USA liksom det inte gick för Sverige att överklaga Ecuadors asylbeslut. Det var ett beslut som Ecuador skulle fatta.

Så frågan blir. Finns det någon paragraf i någon svensk lag som förbjuder justitiedepartementet i Sverige att på eget initiativ utreda förutsättningarna för utlämning av JA till USA?

Har inte hittat någon sådan paragraf och ställt denna fråga till Justitiedepartementet, Åklagarmyndigheten och till ett 10 tal kända jurister utan att få något svar. Så frågan är om någon annan känner till någon sådan paragraf. Det är ju skillnad om regeringen inte hjälpt till att avsluta detta ärende därför att det skulle bryta mot någon lagparagraf eller om man bara inte önskat engagera sig.

http://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/utlamning-for-brott/
Citera
2017-01-02, 12:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Är det sant att det inte är möjligt att i ”förväg” garanter Assange att inte utlämnas till USA?
Det är klart att det går om man vill.
Sedan kan man säga att "det går inte" eftersom det blir ett för högt politiskt pris gentemot USA.

Citat:

En fråga som jag saknar i den här tråden är fråga om det redan nu går att utreda om JA kommer – kommer inte utlämnas till USA om han kommer hit.

Eftersom "utredning pågår" i USA så lär det vara helt omöjligt att avgöra innan en ev. begäran om utlämning kommer från USA.

Men att USA skulla formulera en begäran så att Sverige kan avslå den på formella grunder (politiskt brott/dödsstraff) eller att Sverige skulle neka om en giltig förfrågan kommer är ju, enligt mig, totalt osannolikt.

Om USA vill begära honom utlämnad så kommer det bli så, och mycket talar för att de vill ha tag i honom om/när det väl är möjligt (se bl.a. UG).
Citera
2017-01-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Ja, Assanges uttalanden om att varken DNCLeaks eller Podesta-mailen kommer från "a state party" är anmärkningsvärda, då de indikerar att han vet precis vilka källorna är. Jag har för mig att han eller Wikileaks någon gång de sagt detta även lagt till att källan haft "legal access" till materialet. Vet nån vad det är för ett citat jag tänker på och om det i så fall är officiellt? Någon gång tror jag också att han sagt att det kanske kan hända i framtiden att någon källa går ut själva och berättar och att det skulle kunna väcka en del förvåning. (Jag minns inte var där heller.) Minns jag rätt skulle det också indikera att han har god koll på hur dokumenten kommit till dem.
Allt talar för att DNC-dokumenten inte kom till Wikileaks genom ett dataintrång utan genom en läcka från en insider, en whistleblower. Alltså i form av typ en USB-sticka, inte över internet.

För det första har Craig Murray berättat om detta:

Citat:
  • Craig Murray, former British ambassador to Uzbekistan and associate of Julian Assange, told the Dailymail.com he flew to Washington, D.C. for emails
  • He claims he had a clandestine hand-off in a wooded area near American University with one of the email sources
  • The leakers' motivation was 'disgust at the corruption of the Clinton Foundation and the 'tilting of the primary election playing field against Bernie Sanders'
  • Murray says: 'The source had legal access to the information. The documents came from inside leaks, not hacks'
  • 'Regardless of whether the Russians hacked into the DNC, the documents Wikileaks published did not come from that,' Murray insists
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4034038/Ex-British-ambassador-WikiLeaks-operative-claims-Russia-did-NOT-provide-Clinton-emails-handed-D-C-pa rk-intermediary-disgusted-Democratic-insiders.html

För det andra avlyssnar och lagrar NSA all amerikansk internettrafik, så om mailen dumpats via internet till hackare så skulle NSA ha en kopia på den trafiken, med metainformation.

https://www.craigmurray.org.uk/

Så hackningsanklagelserna och utvisningen av ryska diplomater är en politisk manöver, inget annat, ett försök från Obamaadministration att hindra Trump från att normalisera USAs relationer med Ryssland. Att Trump och Wikileaks kopplas ihop med Ryssland är en bonus.

Somliga hoppas att Trump skall benåda Assange. Det bedömer jag som mindre sannolikt. Men Trump har åtminstone inte velat lönnmörda Assange.
Citat:
Clinton’s State Department was getting pressure from President Obama and his White House inner circle, as well as heads of state internationally, to try and cutoff Assange’s delivery of the cables and if that effort failed, then to forge a strategy to minimize the administration’s public embarrassment over the contents of the cables. Hence, Clinton’s early morning November meeting of State’s top brass who floated various proposals to stop, slow or spin the Wikileaks contamination. That is when a frustrated Clinton, sources said, at some point blurted out a controversial query.

“Can’t we just drone this guy?” Clinton openly inquired, offering a simple remedy to silence Assange and smother Wikileaks via a planned military drone strike, according to State Department sources. The statement drew laughter from the room which quickly died off when the Secretary kept talking in a terse manner, sources said. Clinton said Assange, after all, was a relatively soft target, “walking around” freely and thumbing his nose without any fear of reprisals from the United States
http://truepundit.com/under-intense-pressure-to-silence-wikileaks-secretary-of-state-hillary-clinton-proposed-drone-strike -on-julian-assange/
Citera
2017-01-02, 20:09
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är klart att det går om man vill.
Sedan kan man säga att "det går inte" eftersom det blir ett för högt politiskt pris gentemot USA.
Olof Palmes beryktade jultal 1972 överlevde både Sverige och USA trots att det nog irriterade makthavarna i Washington mer än garanti till JA skulle göra.
”Det man gör är att plåga människor, plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse inför maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret.
Nu fogas ett nytt namn till raden: Hanoi, julen 1972.”

Dessutom kommer fortsatt dödläge i detta ärende med största sannolikhet vara till ingen nytta för USA. JA kommer att stanna på ambassad i London. Fortsätta att kritisera USA och Sverige kommer inte få någon JA att leverera.
Ecuador tordes ju säga nej till USA, varför skulle inte Sverige våga säga nej till USA och sluta vara till allmänt åtlöje i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Eftersom "utredning pågår" i USA så lär det vara helt omöjligt att avgöra innan en ev. begäran om utlämning kommer från USA.
Fråga att lägga till övriga frågor i detta ärende. Detta ärende har ju kostat Storbritannien över 100 miljoner och även Sverige som jag misstänker en bra slant. Är det rimligt att pengarna ska kunna fortsätta att rulla i 4 år till om olyckan är framme och man inte har förstånd att lägga ner ärendet? Att Sverige fortsätter sitta med Svarte Petter på hand bara för att vår ”vän” USA helst avstår från att visa sina kort. Om makthavarna i Washington inte kan visa att JA bör sitta i fängelse i USA innebär ju bristen på klart besked från USA bara att Sveriges möjlighet att hålla rättegång saboteras.
Citera
2017-01-02, 21:09
Medlem
Citat:
Olof Palmes beryktade jultal 1972 överlevde både Sverige och USA trots att det nog irriterade makthavarna i Washington mer än garanti till JA skulle göra.
”Det man gör är att plåga människor, plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse inför maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyń, Lidice, Sharpeville, Treblinka. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret.

Dessutom kommer fortsatt dödläge i detta ärende med största sannolikhet vara till ingen nytta för USA. JA kommer att stanna på ambassad i London. Fortsätta att kritisera USA och Sverige kommer inte få någon JA att leverera.
Ecuador tordes ju säga nej till USA, varför skulle inte Sverige våga säga nej till USA och sluta vara till allmänt åtlöje i världen.

Fråga att lägga till övriga frågor i detta ärende. Detta ärende har ju kostat Storbritannien över 100 miljoner och även Sverige som jag misstänker en bra slant. Är det rimligt att pengarna ska kunna fortsätta att rulla i 4 år till om olyckan är framme och man inte har förstånd att lägga ner ärendet? Att Sverige fortsätter sitta med Svarte Petter på hand bara för att vår ”vän” USA helst avstår från att visa sina kort. Om makthavarna i Washington inte kan visa att JA bör sitta i fängelse i USA innebär ju bristen på klart besked från USA bara att Sveriges möjlighet att hålla rättegång saboteras.

Sammanfattningsvis har du helt rätt i dina två inlägg och det första är pekar på just den komplexitet i det juridiska och i ditt andra inlägg den politiska härdsmältan!

Det sistnämnda är kanske den bästa vägen att nå ett avslut i denna soppa men då krävs det ju samtidigt att starka makter inom det svenska politiska spelet tar ställning och det på Julian Assanges sida.

Kanske den juridiska delen trotts allt är mer sannolik att nå avslut då kända representerade namn inom juridiken har uttryckt sitt missnöje om hur ärendet har skötts.
Kanske du är inne på rätt linje i ditt första inlägg, där du pekar på brister i lagtexten gällande utfästelse om en garanti för ej ett utlämnande till USA om Assange går med på att inställa sig här i Sverige?
Det hade ju varit roligt att få se hur Justitiedepartementet hade agerat och säkerligen fått en del engagerade politiker att bli tvungna att hålla tungan i styr oavsett vilken sida de står på.
Citera
2017-01-02, 21:28
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Sverige anses inte vara till allmänt åtlöje i världen, utanför JA-svansen. Jag är stolt som svensk att åklagaren och rättsväsendet står upp för principen likhet inför lagen och inte tar hänsyn till JA:s stora ego och paranoia som tagit helt absurda uttryck via flykten undan rättvisan till bananrepubliken Ecuadors ambassad. Vad gäller kostnader så är JA vållande till största delen eftersom det är han som helt på eget beslut tagit till schappen in på ambassaden och därmed är fullt ansvarig för konsekvenser vad gäller kostnader och kvinnornas rättslöshet. UK bär en stor del av skulden via sitt episkt stora felbeslut att ge JA förtroendet med borgen och jag utgår från att om det någonsin uppstår ett liknande ärende så tänker de annorlunda vad gäller borgen. Helt vansinnigt att bevilja borgen då man i högsta instans beslutat att häktningen inte kan överklagas och att han ska föras till Sverige med våld om så behövs.
Citera
2017-01-02, 21:31
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
....Somliga hoppas att Trump skall benåda Assange. Det bedömer jag som mindre sannolikt. Men Trump har åtminstone inte velat lönnmörda Assange.

Citat:
"Can’t we just drone this guy?” Clinton openly inquired, offering a simple remedy to silence Assange and smother Wikileaks via a planned military drone strike, according to State Department sources..
http://truepundit.com/under-intense-pressure-to-silence-wikileaks-secretary-of-state-hillary-clinton-proposed-drone-strike -on-julian-assange/

Man kan notera att Clintons yttrande tydligen fälldes den 23 november 2010, enligt samma källa:
Citat:
Prodded by the looming CableGate, Clinton met with staff on Tuesday November 23, 2010 shortly after 8 a.m. on Mahogany Row at the State Department to attempt to formulate a strategy to avert Assange’s plans to release an enormous batch of 250,000 secret cables, dating from 1966 to 2010.

Lägg märke hur väl datum sammanfaller i tiden med den svenska åklagarens förberedelser. 15 november upprättas Häktningspromemorian. 18 november beslutar Stockholms Tingsrätt om häktning och bifaller åklagarens begäran; 24 november bekräftar hovrätten häktningsbeslutet (snabba puckar den gången). Samtidigt efterlyses Assange (red alert) av Interpol och en giltig EAW överlämnas till UK den 6 december.

"Can't we just drone this guy" blev tydligen "can't we just lock up this guy". Han låstes också in den 7 december. Den svenska åklagarmyndigheten koncentrerade sig till 100% på häktning och gav upp alla försök att få ett tidigt förhör. Följsamt.

Ser fram emot att någon, så småningom, avslöjar hela spelet bakom kulisserna den här perioden.
Senast redigerad av trenterx 2017-01-02 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in