Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Okej, jag förstår din kritik. Men jag tyckte ändå att "Betvingade" kändes intressant och realistisk nog för att jag skulle tycka om den (även om jag kunde ha varit utan alla de där sexscenerna). Och jag minns faktiskt inga grammatikfel. Fast detta är också en kärleksroman (eller "tantsnusk", om du vill kalla det så), inte någon seriös doktorsavhandling om medeltidens människor. Och om kärleks/erotik-genren inte funkar för dig, så får du nog hålla dig från Simona Ahrnstedt i framtiden.
Det stod ingenstans att boken handlade om snusk. Snusk kan vara mycket trevligt, menusk som handlingen går ut på så borde det stå något om det, så att vi som hoppas på att få uppleva medeltiden inte vilseleds.
För mig så är det distraherande när språket inte anpassas efter eran (med viss blandning, så klart, man måste ju förstå handlingen).
Pillars of the Earth är ett bra exempel på en medeltidsroman där språket har anpassats på ett klädsamt vis.
Jan Fridegårds romaner om Holme är ett bra exempel på en bok med snusk i sig, som handlar om något annat än snusk. Snusket är även mer välskrivet i Fridegårds trilogi.